Škola opravdu nahoře - školní vzdělávací program pro základní vzdělávání, č. j. ZSaMS 266/2022
Základní škola a mateřská škola Špindlerův Mlýn

Učební osnovy

9. ročník


Zeměpis


1+1  týdně, P
ČESKÁ REPUBLIKA
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • 9605
    - popisuje cíle nejvýznamnějších politických, vojenských a hospodářských seskupení ve světě
  • 9603
    - určí geografickou polohu ČR
    - porovná rozlohu ČR s vybranými zeměmi světa,
    - s pomocí obecně zeměpisných a tématických map popíše povrch a typické znaky přírodních poměrů,
    vyhledá, popíše a zdůvodní dle map rozmístění obyvatelstva v ČR,
    odůvodňuje rozmístění hospodářských činností na území státu,
  • 9604
    - lokalizuje na mapách jednotlivé regiony a administrativní celky, porovnává jejich hospodářskou funkci, vyspělost a význam pro celou republiku
  • 9601
    - vymezí a lokalizuje místní oblast podle bydliště nebo školy
    -
  • 9602
    - hodnotí přírodní, hospodářské a kulturní poměry místního regionu,
  • 9101
    - vyjádří vlastními slovy co vypovídají vybrané grafy, tabulky a mapy o přírodních a socioekonomických podmínkách

  • poloha ČR v Evropě, přírodní podmínky, obyvatelstvo a sídla, hospodářství
  • přírodní podmínky, obyvatelstvo a sídla, hospodářství
  • kraje ČR - poloha, přírodní a socioekonomické podmínky
  • místní region - zeměpisná poloha, kritéria pro vymezení místního regionu
  • místní region - základní přírodní a socioekonomické charakteristiky

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Práce v realizačním týmu

Tvorba mediálního sdělení

Fungování a vliv médií ve společnosti

Vnímání autora mediálních sdělení

Stavba mediálních sdělení

Interpretace vztahu mediálních sdělení a reality

Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

Lidské aktivity a problémy životního prostředí

Základní podmínky života

Ekosystémy

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Jsme Evropané

Objevujeme Evropu a svět

Evropa a svět nás zajímá

TERÉNNÍ GEOGRAFICKÁ VÝUKA, PRAXE A APLIKACE
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • 9702
    - v rámci terénní výuky popíše na mapě a v terénu světové strany, dominantní polohopisné a vertikální body
  • 9703
    - při pobytu v krajině vyjádří vlastními slovy (činy) zásady bezpečného chování
    - vysvětlí na konkrétních příkladech bezpečné a nebezpečné chování při pobytu v přírodě a mimořádných událostech

  • určování hlavních a vedlejších světových stran, pohyb podle mapy
  • ochrana člověka při ohrožení zdraví a života

 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Komunikace

Seberegulace a sebeorganizace

Sebepoznání a sebepojetí