Škola opravdu nahoře - školní vzdělávací program pro základní vzdělávání, č. j. ZSaMS 266/2022
Základní škola a mateřská škola Špindlerův Mlýn

Učební osnovy

9. ročník


Estetická výchova


2  týdně, P
SUBJEKTIVITA, KOMUNIKACE A VLIV OKOLÍ
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • vybírá, vytváří a pojmenovává co nejširší škálu prvků vizuálně obrazných vyjádření a jejich vztahů; uplatňuje je pro vyjádření vlastních zkušeností, vjemů, představ a poznatků; variuje různé vlastnosti prvků a jejich vztahů pro získání osobitých výsledků
  • užívá vizuálně obrazná vyjádření k zaznamenání vizuálních zkušeností, zkušeností získaných ostatními smysly a k zaznamenání podnětů z představ a fantazie
  • užívá prostředky pro zachycení jevě a procesů v proměnách a vztazích; k tvorbě užívá některé metody uplatňované v současném výtvarném umění a digitálních médiích - počítačová grafika, fotografie, video, animace
  • vybírá, kombinuje a vytváří prostředky pro vlastní osobité vyjádření; porovnává a hodnotí jeho účinky s účinky již existujících i běžně užívaných vizuálně obrazných vyjádření
  • rozliší působení vizuálně obrazného vyjádření v rovině smyslového účinku, v rovině subjektivního účinku a v rovině sociálně utvářeného i symbolického obsahu
  • interpretuje umělecká vizuálně obrazná vyjádření současnosti i minulosti; vychází při tom ze svých znalostí historických souvislostí i z osobních zkušeností a prožitků
  • porovnává na konkrétních příkladech různé interpretace vizuálně obrazného vyjádření; vysvětluje své postoje k nim s vědomím osobní, společenské a kulturní podmíněnosti svých hodnotových soudě
  • ověřuje komunikační účinky vybraných, upravených či samostatně vytvořených vizuálně obrazných vyjádření v sociálních vztazích; nalézá vhodnou formu pro jejich prezentaci

- uspořádání objektů do celku v ploše, objemu a prostoru, vyjádření vztahu pohybu a proměn uvnitř a mezi objekty ( lineární, světlostní, barevné, plastické, prostorové prostředky a prostředky vyjadřující časový průběh) ve statickém a dynamickém vyjádření
- reflexe ostatních uměleckých druhů a podnětů z okolí
- kresba ( tužka, pastel,...), perokresba, kresba různými nástroji
- malba ( temperové a vodové barvy,pastel,...)
- grafické techniky ( tisky, experimentální grafické techniky)
- kombinované a experimentální techniky ( koláž,...)
- prostorová tvorba ( přírodní materiály, keramické hmoty, papír, textil, smyslové účinky obrazných vyjádření,...)
- fotografie, video

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Práce v realizačním týmu

Tvorba mediálního sdělení

Fungování a vliv médií ve společnosti

Vnímání autora mediálních sdělení

Stavba mediálních sdělení

Interpretace vztahu mediálních sdělení a reality

Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Kooperace a kompetice

Anglický jazyk

9. ročník

POSLECH S POROZUMĚNÍM

HUDEBNĚ POHYBOVÁ ČINNOST
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • 9101
    • vymyslí hudební improvizaci na dané téma
  • 9104
    • společně s ostatními nebo sám zazpívá jednu píseň z Osvobozeného divadla, Semaforu
    • zorganizuje nácvik a prezentaci libovolně zvolené písně
  • 9105
    • poslechově rozliší hudbu určenou pro tanec jivu, cha cha, valčíku a polky
    • předvede základní taneční krok jivu
  • 9106
    • seznámí se s činností Semaforu
    • vytvoří hypotézu, ve které vysvětlí důležitost existence hudebních divadel
    • vysvětlí vznik big beatu a doloží na základě ukázky bigbeatové prvky
  • 9107
    • na základě typických ukázek vysvětlí hlavní znaky klasicistní a romantické hudby a svůj názor obhájí
    • charakterizuje dle svých možností hudební ukázku
  • 9108
    • vysvětlí a obhájí svůj názor, co považuje za kýč v hudbě
    • porovná různé hudební styly

  • Hudební hry
  • Improvizace
  • Hudební pásmo
  • Jive
  • Divadla malých forem
  • Big beat
  • Klasicismus
  • Romantismus
  • České hudební dějiny
  • Kýč v hudbě a umění

 

Komentář

Didaktické hry

Napodobování

Vytváření dovedností

Návštěva divadla

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Práce v realizačním týmu

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Multikulturalita

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Kreativita