Škola opravdu nahoře - školní vzdělávací program pro základní vzdělávání, č. j. ZSaMS 266/2022
Základní škola a mateřská škola Špindlerův Mlýn

Učební osnovy

9. ročník


Chemie


2  týdně, P
CHEMICKÉ REAKCE
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • 9401
    • rozliší, které ze známých reakcí jsou exotermické a které endotermické,
    • uvede příklady fosilních a průmyslově vyráběných paliv, popíše jejich vlastnosti a zhodnotí jejich využívání
    • posoudí vliv spalování různých paliv na životní prostředí
    • rozliší obnovitelné a neobnovitelné zdroje energie
    • používá bezpečně plynové kahany při školních experimentech a zná bezpečné použití spotřebičů na topné plyny v domácnosti
    • rozpozná označení hořlavých látek
    • uvede zásady bezpečné manipulace s těmito látkami
    • uvede, jak postupovat při vzniku požáru, zná telefonní číslo pro přivolání hasičů
    • poskytne první pomoc při popálení
    • vysvětlí pojmy oxidace a redukce
    • určí, které ze známých reakcí patří mezi redoxní reakce
    • popíše výrobu surového železa a oceli
    • vysvětlí pojem koroze, uvede příklady činitelů ovlivňující její rychlost, uvede způsoby ochrany ocelových výrobků před korozí
    • předpoví a ověří vliv různých činitelů na průběh koroze jednoduchým pokusem
    • rozliší podstatu galvanických článků a elektrolýzy a uvede příklady jejich praktického využití
    • rozliší obnovitelné a neobnovitelné zdroje energie

ENERGIE A CHEMICKÁ REAKCE

  • exotermické a endotermické reakce
  • obnovitelné a neobnovitelné zdroje energie
  • fosilní paliva (uhlí, ropa, zemní plyn)
  • průmyslově vyráběná paliva

REDOXNÍ REAKCE

  • oxidace a redukce
  • výroba železa a oceli
  • galvanický článek
  • elektrolýza
  • koroze

 

 

Komentář

Pomůcky:  

  • Chromebook  

 

Procvičování:  

  • Umíme fakta  
  • rozhodovačka  
  • poznávačka  
  • pexeso  
Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Lidské vztahy

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

Lidské aktivity a problémy životního prostředí

Fyzika

9. ročník

ELEKTROMAGNETICKÉ JEVY

ANORGANICKÉ SLOUČENINY
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • 9501
    • uvede názvy a vzorce výchozích látek a produktů a zapíše chemickými rovnicemi
    • rozliší, které látky patří mezi soli
    • připraví jednoduchým postupem sůl, zapíše z názvů vybraných solí vzorce a ze vzorců jejich názvy
    • uvede příklady uplatnění solí v praxi

  • 9502

    • provede neutralizaci velmi zředěných roztoků známých kyselin a hydroxidů
    • zdůvodní první pomoc při zasažení kyselinami nebo hydroxidy

  • oxidy – názvosloví, vlastnosti a použití vybraných prakticky významných oxidů 

  •  kyseliny a hydroxidy – kyselost a zásaditost roztoků; vlastnosti, vzorce, názvy a použití vybraných prakticky významných kyselin a hydroxidů 

  •  soli kyslíkaté a nekyslíkaté – vlastnosti, použití vybraných solí, oxidační číslo, názvosloví, vlastnosti a použití vybraných prakticky významných halogenidů

Komentář

Pomůcky:  

  • Chromebook  

 Procvičování:  

  • Umíme fakta  
  • rozhodovačka  
  • poznávačka  
  • pexeso
  • chemické názvosloví
  • testy 
Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Interpretace vztahu mediálních sdělení a reality

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

Lidské aktivity a problémy životního prostředí

Přírodopis

9. ročník

MINERALOGIE, PETROLOGIE

ORGANICKÉ SLOUČENINY
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • 9601
    • rozliší anorganické a organické sloučeniny
    • rozliší nejjednodušší uhlovodíky, uvede jejich vzorce, vlastnosti a použití

  • 9602
    • vyhledá a uvede příklady produktů průmyslového zpracování ropy a zemního plynu
    • vyhledá a uvede příklady havárií způsobených ropou, ropnými produkty a zemním plynem
  • 9603
    • rozliší pojmy "uhlovodíky" a "deriváty uhlovodíků"
    • rozliší uhlovodíkový zbytek a charakteristickou skupinu na příkladech vzorců známých derivátů
    • rozliší a zapíše vzorce methanolu, ethanolu, fenolu, kyseliny mravenčí, octové, ethylesteru kyseliny octové, formaldehydu a acetonu; uvede vlastnosti a příklady využití těchto látek, uvede výchozí látky a produkty esterifikace a rozliší esterifikaci mezi ostatními typy chemických reakcí

  • 9604
    • rozliší bílkoviny, tuky, sacharidy a vitamíny, uvede příklady zdrojů těchto látek pro člověka a posoudí různé potraviny z hlediska obecně uznávaných zásad zdravé výživ

UHLOVODÍKY

  • uhlovodíky – příklady v praxi významných alkanů, uhlovodíků s vícenásobnými vazbami a aromatických uhlovodíků 

  • paliva – ropa, uhlí, zemní plyn, průmyslově vyráběná paliva

DERIVÁTY UHLOVODÍKŮ

  • deriváty uhlovodíků – příklady v praxi významných alkoholů a karboxylových kyselin

PŘÍRODNÍ LÁTKY

  •  přírodní látky – zdroje, vlastnosti a příklady funkcí bílkovin, tuků, sacharidů a vitaminů

Komentář

Pomůcky:  

  • Chromebook  
  • 3D brýle

 Procvičování:  

  • Umíme fakta  
  • rozhodovačka  
  • poznávačka  
  • pexeso
Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

Lidské aktivity a problémy životního prostředí

CHEMIE A SPOLEČNOST
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • 9701
    • rozliší plasty od dalších látek, uvede příklady jejich názvů, vlastností a použití
    • posoudí vliv používání plastů na životní prostředí
    • rozliší přírodní a syntetická vlákna a uvede výhody a nevýhody jejich používání
  • 9702
    • doloží na příkladech význam chemických výrob pro národní hospodářství a pro člověka
    • uvede příklady prvotních a druhotných surovin pro chemické výroby a zhodnotí je z hlediska udržitelného rozvoje
    • zhodnotí ekonomický a ekologický význam recyklace odpadů
    • vysvětlí pojem biotechnologie a uvede příklady
    • zjistí, kde a jak v okolí dochází ke znečišťování životního prostředí a uvede, jak tomu předcházet
    • uvede příklady chování při nadměrném znečištění ovzduší
    • zachází bezpečně s běžnými mycími a čistícími prostředky používanými v domácnosti

  • 9703
    • rozpozná označení hořlavých, toxických a výbušných látek, uvede zásady bezpečné práce s běžně prodávanými hořlavinami a výbušninami
    • uvede příklady otravných látek a způsoby boje proti nim
    • uvede příklady volně i nezákonně prodávaných drog a popíše příklady následků, kterým se vystavuje jejich konzument

CHEMIE A SPOLEČNOST

  • chemický průmysl v ČR – výrobky, rizika v souvislosti se životním prostředím, recyklace surovin, koroze

  • průmyslová hnojiva

  • tepelně zpracovávané materiály – cement, vápno, sádra, keramika

  • plasty a syntetická vlákna – vlastnosti, použití, likvidace

  • detergenty, pesticidy a insekticidy 

  • hořlaviny – význam tříd nebezpečnosti

  •  léčiva a návykové látky

Komentář
  • nebezpečí vzniku alkoholismu
  • zákony o výrobě,prodeji a zneužívání alkoholu
Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

Občan, občanská společnost a stát

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Sebepoznání a sebepojetí