Škola opravdu nahoře - školní vzdělávací program pro základní vzdělávání, č. j. ZSaMS 266/2022
Základní škola a mateřská škola Špindlerův Mlýn

Učební osnovy

9. ročník


Přírodopis


1+1  týdně, P
ZEMĚ JAKO SOUČÁST VESMÍRU
Očekávané výstupyUčivo

žák:

    - Země ve vesmíru

    - vznik, stáří Země

    - stavba zemského tělesa

    Komentář

    Pojmy

    - litosféra

    - zemská kůra, plášť a jádro

    Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

    MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

    Práce v realizačním týmu

    Tvorba mediálního sdělení

    Fungování a vliv médií ve společnosti

    Vnímání autora mediálních sdělení

    Stavba mediálních sdělení

    Interpretace vztahu mediálních sdělení a reality

    Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

    ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

    Vztah člověka k prostředí

    Lidské aktivity a problémy životního prostředí

    Základní podmínky života

    Ekosystémy

    Fyzika

    9. ročník

    ZEMĚ A VESMÍR

    MINERALOGIE, PETROLOGIE
    Očekávané výstupyUčivo

    žák:

    • 9601

      MINERALOGIE
      • rozpozná podle charakteristických vlastností vybrané nerosty s použitím určovacích pomůcek a stupnice tvrdosti
      • určí fyzikální a chemické vlastnosti vybraných nerostů
      • objasní vznik nerostů a posoudí jejich praktický význam( rudy )

      PETROLOGIE
      • rozpozná podle charakteristických vlastností vybrané horniny s použitím určovacích pomůcek
      • posoudí praktický význam hornin

    Nerosty a horniny

    - vznik, fyzikální a chemické vlastnosti

    - kvalitativní třídění

    -určovací metody

    - praktický význam a využití zástupců

    - praktický význam hornin, rudy

    Komentář

    Pomůcky:

    • Žákovské soupravy pro určování fyzikálních vlastností nerostů
    • Školní sbírka minerálů a hornin
    • Mikroskop , lupa
    • www.ctedu.cz
    • chromebook
    • ClassVR
    • Klíč k určování hornin

    Pojmy

    • minerály
    • horniny
    • rudy
    Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

    ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

    Lidské aktivity a problémy životního prostředí

    Chemie

    9. ročník

    ANORGANICKÉ SLOUČENINY

    VNITŘNÍ A VNĚJŠÍ GEOLOGICKÉ DĚJE
    Očekávané výstupyUčivo

    žák:

    • 9602

    Vnější a vnitřní geologické procesy, příčiny a důsledky

    • pohyby litosférických desek a zemětřesení, tsunami
    • sopečná činnost
    • tektonické poruchy
    • působení gravitace
    • činnost vody
    • činnost větru
    • působení organizmů
    • činnost člověka

    Půda a voda

    • složení vlastnosti a význam půdy   -půdotvorní činitelé
    • podzemní voda
    • prameny

    Vývoj zemské kůry a organismů na Zemi

    • geologické změny
    • vznik života, výskyt typických organismů a jejich přizpůsobování prostředí

    Regionální geologie

    • Krkonoše
    • chráněná území
    • KRNAP

    Komentář

    Pomůcky:

    • www.ctedu.cz
    • chromebook
    • ClassVR

     

    Exkurze:

    • Důlní činnost ve Špindlerově mlýně – štoly
    • Spolupráce s KRNAP
    • Regionální učebnice
    • Křemeny Krkonoš
    PODNEBÍ A POČASÍ
    Očekávané výstupyUčivo

    žák:

    • 9603

    • význam vody a teploty prostředí ve vztahu k životu,
    • ochrana a využití přírodních zdrojů
    • význam jednotlivých vrstev ovzduší pro život
    • vlivy znečištěného ovzduší a klimatických změn na živé organismy a člověka
    • Mimořádné události způsobené přírodními vlivy – příčiny vzniku, přírodní světové katastrofy, nejčastější mimořádné přírodní události v ČR a ochrana před nimi

    Komentář

    Pomůcky:

    • www.ctedu.cz
    • chromebook
    • ClassVR
    Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

    ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

    Vztah člověka k prostředí

    Ekosystémy

    OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

    Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

    Fyzika

    7. ročník

    MECHANICKÉ VLASTNOSTI TEKUTIN

    EKOLOGIE
    Očekávané výstupyUčivo

    žák:

    • 9701
      EKOLOGIE
      • uvede příklady výskytu organismů v určitém prostředí a vztahy mezi nimi
      • popíše příklady ekosystémů, populace, společenstva
      • vysvětlí podstatu a význam potravních řetězců
      • uvede příklady kladných i záporných vlivů člověka na životní prostředí a příklady narušení rovnováhy ekosystému
    • 9702
      • rozlišuje a uvede příklady systému organismů – populace společenstva
      • objasní na základě příkladů základní princip existence živých a neživých složek jako systému
    • 9703
      • vysvětlí podstatu jednoduchých potravních řetězců v různých ekosystémech a zhodnotí jejich význam
    • 9704
      • uvede příklady kladných i záporných vlivů člověka na životní prostředí a příklady narušení rovnováhy ekosystému
    • 9801
      - využívá metody poznávání přírody osvojované v přírodopisu

    • organismy a prostředí
    • vzájemné vztahy mezi organismy a prostředím
    • populace a společenstva
    • přirozené a umělé ekosystémy
    • potravní řetězce
    • rovnováha v ekosystému
    • ochrana životního prostředí
    • globální problémy a jejich řešení
    • chráněná území

    Komentář

    Pozorování

    • lupou, mikroskopem, dalekohledem,
    • zjednodušené určovací klíče a atlasy

    Pomůcky:

    • www.ctedu.cz
    • chromebook
    • ClassVR
    Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

    MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

    Interpretace vztahu mediálních sdělení a reality

    Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

    ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

    Vztah člověka k prostředí

    Lidské aktivity a problémy životního prostředí

    Základní podmínky života

    Ekosystémy