Základní škola a mateřská škola Špindlerův Mlýn
Evaluace vzdělávacího programu
Obsah:
1. Pravidla pro hodnocení chování žáků
2. Pravidla pro hodnocení průběhu a výsledků vzdělávání žáků
3. Autoevaluace školy
Hodnocení žáků – prezenční a distanční vzdělávání – příloha školního vzdělávacího programu ZŠ a MŠ Špindlerův Mlýn
1. Pravidla pro hodnocení chování žáků
Vychází z klasifikačního řádu školy (Organizační řád školy, sm-03), který je součástí školního řádu.
1. 1 Hodnocení chování žáka na vysvědčení
Hodnocení chování žáků 1. st.:
Při hodnocení chování žáků se vychází z vlastních projevů chování žáka ve škole a na akcích pořádaných školou. Žákovo chování je na vysvědčení hodnoceno známkou (slovně) a reflektuje dodržování pravidel společenského chování a dalších pravidel stanovených ve školním řádu.
Stupeň 1 (velmi dobré)
- chování je v souladu se školním řádem
- chování je v souladu se školním řádem, s drobnými výhradami (napomenutí nebo důtka třídního učitele)
- chování často nebývá v souladu se školním řádem (důtka ředitele školy)
Stupeň 2 (uspokojivé)
- chování není v souladu se školním řádem
Stupeň 3 (neuspokojivé)
- chování není v souladu se školním řádem, opakovaně dochází k závažným přestupkům
Hodnocení chování žáků 2. st.:
Při hodnocení chování žáků se vychází z vlastních projevů chování žáka ve škole a na akcích pořádaných školou. Žákovo chování je na vysvědčení hodnoceno pomocí klasifikačního stupně a reflektuje dodržování pravidel společenského chování a dalších pravidel stanovených ve školním řádu.
Stupeň 1 (velmi dobré)
Žák:
- se chová a jedná slušně, taktně, zdvořile a ohleduplně
- dodržuje pravidla společenského chování
- dodržuje ustanovení školního řádu
Stupeň 2 (uspokojivé)
Žák:
- se opakovaně dopustí méně závažných přestupků proti pravidlům společenského chování nebo se opakovaně dopustí méně závažných přestupků proti školnímu řádu
nebo
- se dopustí závažného přestupku proti pravidlům společenského chování nebo se dopustí závažného přestupku proti školnímu řádu
Stupeň 3 (neuspokojivé)
Žák:
- se opakovaně dopustí závažných přestupků proti pravidlům společenského chování nebo se opakovaně dopustí závažných přestupků proti školnímu řádu
nebo
- se dopustí velmi závažného přestupku proti pravidlům společenského chování nebo se dopustí velmi závažného přestupku proti školnímu řádu
2. Pravidla pro hodnocení průběhu a výsledků vzdělávání žáků
Vychází z klasifikačního řádu školy (Organizační řád školy, sm-03), který je součástí školního řádu.
Zásady pro hodnocení průběhu a výsledků vzdělávání žáků včetně zásad pro používání slovního hodnocení
2.1 Obecné zásady pro hodnocení průběhu a výsledků vzdělávání žáků
- při průběžném hodnocení, hodnocení na vysvědčení i při výstupním hodnocení uplatňuje učitel vůči žákovi pedagogický takt, přiměřenou náročnost (též s ohledem na věkové zvláštnosti) a maximální objektivnost
- při veškerém hodnocení posuzuje učitel žákovy výkony komplexně a v souladu se specifikou vzdělávacího předmětu
- pro potřeby hodnocení se vzdělávací předměty dělí:
a) na 1. stupni do dvou skupin
1) předměty s převahou teoretického zaměření
2) předměty s převahou výchovného a umělecko-výchovného zaměření
b) na 2. stupni do čtyř skupin
1) předměty s převahou teoretického zaměření
2) předměty s převahou prakticko-výchovného zaměření
3) předměty s převahou výchovného zaměření
4) předměty s převahou esteticko-výchovného zaměření
- žák musí být z předmětu prověřován alespoň jedenkrát za každé čtvrtletí, z toho u předmětů s převahou teoretického zaměření nejméně jednou za pololetí z ústního projevu
- učitel oznamuje žákovi výsledek každého prověřování a poukazuje na klady a nedostatky hodnocených projevů, výkonů, výtvorů; při ústním vyzkoušení oznámí učitel žákovi výsledek hodnocení okamžitě; výsledky hodnocení písemných zkoušek a prací a praktických výtvorů oznámí žákovi nejpozději do 7 dnů (1. st.), resp. do 14 dnů (2. st.)
- všechny druhy prověřování rozvrhne učitel rovnoměrně na celý školní rok (zvl. využívá k hodnocení ukončení tematického celku)
- termín výstupní písemné práce konzultuje učitel s ostatními učiteli; v jednom dni mohou žáci konat jen jednu zkoušku uvedeného charakteru
- učitel je povinen vést soustavnou evidenci o hodnocení žáka
2. 2 Podklady pro hodnocení
- Žák je hodnocen na základě podkladů pro hodnocení, které učitel získává:
- soustavným diagnostickým pozorováním žáka
- soustavným sledováním výkonů žáka a jeho připravenosti na vyučování
- různými druhy prověřování (např. písemné, ústní, grafické, praktické, pohybové)
- analýzou výsledků činnosti žáka
- konzultacemi s ostatními učiteli a podle potřeby i s pracovníky pedagogicko-psychologických poraden a zdravotnických služeb (včetně písemných podkladů),
- zejména u žáka s trvalejšími psychickými, specifickými a zdravotními potížemi a poruchami
Zásady pro hodnocení průběhu a výsledků vzdělávání žáků v předmětech různého zaměření
1. stupeň
1) Předměty s převahou teoretického zaměření
a. převahu teoretického zaměření mají předměty jazykové, společenskovědní a přírodovědné, matematika a informatika.
Při hodnocení výsledků ve vyučovacích předmětech uvedených v bodě a) se v souladu s požadavky učebních osnov hodnotí:
1) kvalita a rozsah získaných dovedností
2) schopnost uplatňovat osvojené poznatky a dovednosti při řešení úkolů
3) kvalita myšlení, především jeho logika, samostatnost a tvořivost
4) kvalita výsledků činností
5) aktivita v přístupu k činnostem, zájem o ně
6) schopnost skupinové práce (diskuse, komunikace, vyjádření názoru)
Výchovně vzdělávací výsledky se hodnotí:
v 1. – 5. ročníku klasifikačními stupni
- 1 – výborný
- 2 – chvalitebný
- 3 – dobrý
- 4 – dostatečný
- 5 – nedostatečný
Alternativně slovním hodnocením s využitím těchto pojmů:
- 1. ročník – umí bezpečně, chybuje občas, chybuje často, potřebuje procvičovat
- 2. až 5. ročník – umí bezpečně, chybuje občas, chybuje často, pracuje podle svých možností, vyžaduje zlepšení, došlo ke zlepšení
Výchovně vzdělávací výsledky se hodnotí podle těchto kritérií:
Stupeň 1 (výborný)
- žák si osvojil stanovené dovednosti v požadované kvalitě a v plném rozsahu
- samostatně a tvořivě uplatňuje osvojené poznatky a dovednosti při řešení úkolů
- uvažuje logicky správně
- výsledky jeho činností jsou kvalitní
- k činnostem projevuje soustavně aktivní přístup
- aktivně se zapojuje do skupinové práce
Slovně je nejčastěji hodnocen pojmy „umí bezpečně“ a „chybuje občas“.
Stupeň 2 (chvalitebný)
- žák si osvojil stanovené dovednosti s menšími nedostatky
- samostatně nebo podle menších podnětů učitele uplatňuje osvojené poznatky a dovednosti při řešení úkolů
- v jeho myšlení se projevuje logika a tvořivost
- kvalita výsledků činností je zpravidla bez podstatných nedostatků
- k činnostem projevuje aktivní přístup
- většinou se aktivně zapojuje do skupinové práce
Slovně je nejčastěji hodnocen pojmem „chybuje občas“.
Stupeň 3 (dobrý)
- žák má v osvojení stanovených dovedností nepodstatné nedostatky, podstatnější nepřesnosti a chyby dovede za pomoci učitele opravovat
- v uplatňování osvojených poznatků a dovedností při řešení úkolů se dopouští chyb
- jeho myšlení je méně tvořivé, v jeho logice se vyskytují chyby
- v kvalitě výsledků jeho činností se projevují častější nedostatky
- v přístupu k činnostem je méně aktivní
- zapojuje se do skupinové práce
Slovně je nejčastěji hodnocen pojmy „chybuje občas“ a „chybuje často“.
Stupeň 4 (dostatečný)
- žák má v osvojení stanovených dovedností závažné nedostatky
- v uplatňování osvojených vědomostí a dovedností při řešení úkolů je nesamostatný a dopouští se podstatných chyb
- v logice myšlení se vyskytují chyby, myšlení není tvořivé
- v kvalitě výsledků jeho činností se projevují vážné nedostatky, které žák s pomocí učitele dovede opravit
- k činnostem přistupuje bez zájmu
- skupinové práce se zúčastňuje pasivně
Slovně je nejčastěji hodnocen pojmem „chybuje často“.
Stupeň 5 (nedostatečný)
- žák má v osvojení stanovených dovedností závažné a značné nedostatky
- v uplatňování osvojených vědomostí a dovedností při řešení úkolů se vyskytují velmi závažné chyby, své vědomosti nedovede uplatnit ani s podněty učitele
- neprojevuje samostatnost v myšlení, chybí logické uvažování
- kvalita výsledků jeho činností má vážné nedostatky, které nedovede opravit ani s pomocí učitele
- k činnostem má převážně pasivní vztah
- nezapojuje se do skupinové práce
Slovně je téměř vždy hodnocen pojmem „chybuje často“.
2) Předměty s převahou výchovného a umělecko-výchovného zaměření
b. Převahu výchovného a umělecko-výchovného zaměření mají předměty hudební výchova, výtvarná výchova, pracovní výchova, tělesná výchova, event. volitelné či nepovinné předměty z nich vycházející.
Při hodnocení výsledků ve vyučovacích předmětech uvedených v bodě b) se v souladu s požadavky učebních osnov hodnotí:
- stupeň tvořivosti a samostatnosti projevu, aktivita
- kvalita projevu
- vztah k činnostem a zájem o ně
- estetické vnímání, přístup ke kulturním hodnotám, v tělesné výchově tělesná zdatnost
Výchovně vzdělávací výsledky v předmětech s převahou výchovného a uměleckého zaměření se hodnotí slovním hodnocením s využitím těchto pojmů:
- pracuje podle svých možností
- práce neodpovídá možnostem žáka
- projevuje snahu a zájem
Výchovně vzdělávací výsledky se hodnotí podle těchto kritérií:
Stupeň 1 (výborný)
- žák je v činnostech velmi aktivní, pracuje tvořivě, samostatně, podle svých možností, schopností a vrozených dispozic
- jeho projev je esteticky působivý, originální a procítěný
- do všech činností se zapojuje se zájmem a projevuje snahu
- úspěšně rozvíjí svůj estetický vkus a tělesnou zdatnost
Slovně je téměř vždy hodnocen pojmy „pracuje podle svých možností“ a „projevuje snahu a zájem“.
Stupeň 2 (chvalitebný)
- žák má rezervy v aktivním přístupu a tvořivosti, pracuje podle svých možností, schopností a vrozených dispozic
- jeho projev nepůsobí esteticky, postrádá originalitu a procítěnost
- zapojuje se do všech činností
- rozvíjí v požadované míře svůj estetický vkus a tělesnou zdatnost
Slovně je nejčastěji hodnocen pojmem „pracuje podle svých možností“.
Stupeň 3 (dobrý)
- žák je v činnostech málo aktivní a tvořivý, pracuje podle svých možností, schopností a vrozených dispozic
- jeho projev není estetický
- do všech činností se zapojuje s malým zájmem
- nerozvíjí v požadované míře svůj estetický vkus a tělesnou zdatnost
Slovně je hodnocen pojmy „pracuje podle svých možností“ a „práce neodpovídá možnostem žáka“.
Stupeň 4 (dostatečný)
- žák je v činnostech pasivní, práce neodpovídá jeho možnostem
- jeho projev nemá estetickou hodnotu
- do činností se zapojuje bez zájmu a snahy
- nerozvíjí svůj estetický vkus a tělesnou zdatnost
Slovně je nejčastěji hodnocen pojmem „práce neodpovídá možnostem žáka“.
Stupeň 5 (nedostatečný)
- žák nepracuje
- neprojevuje zájem ani snahu o jakoukoliv činnost
Slovně je téměř vždy hodnocen pojmem „práce neodpovídá možnostem žáka“.
2. stupeň
Výchovně vzdělávací výsledky se hodnotí klasifikačními stupni:
- 1 – výborný
- 2 – chvalitebný
- 3 – dobrý
- 4 – dostatečný
- 5 – nedostatečný
Alternativně slovním hodnocením s využitím těchto pojmů:
- 6. až 9. ročník – umí bezpečně, chybuje občas, chybuje často, pracuje podle svých možností, vyžaduje zlepšení, došlo ke zlepšení. Viz hodnocení pro 1. stupeň, podrobněji rozepsáno níže.
1) Předměty s převahou teoretického zaměření
- převahu teoretického zaměření mají předměty jazykové, přírodovědné, dějepis a matematika, event. volitelné předměty z nich vycházející
Při hodnocení výsledků ve vyučovacích předmětech uvedených v bodě a) se v souladu s požadavky učebních osnov hodnotí:
- ucelenost, přesnost a trvalost osvojení požadovaných poznatků, faktů, pojmů, definic, zákonitostí a vztahů, schopnost práce s informacemi i s jejich zdroji
- kvalita a rozsah získaných dovedností, schopnost vykonávat požadované intelektuální a motorické činnosti
- schopnost uplatňovat osvojené teoretické poznatky a praktické dovednosti při identifikaci a řešení úkolů a problémů a při hodnocení společenských a přírodních jevů a zákonitostí
- kvalita myšlení, především logika, samostatnost a tvořivost
- aktivita v přístupu k činnostem a zájem o ně
- přesnost, výstižnost a odborná i jazyková správnost ústního, písemného i grafického projevu (dle povahy předmětu), schopnost formulovat vlastní názor
- kvalita výsledků činností
- osvojení účinných metod samostatného studia
- schopnost týmové práce, komunikační, sociální a personální dovednosti
Výchovně vzdělávací výsledky se hodnotí podle těchto kritérií:
Stupeň 1 (výborný)
Žák:
- ovládá požadované učivo (poznatky, fakta, pojmy, definice a zákonitosti) uceleně a přesně, chápe a interpretuje vztahy mezi nimi, samostatně a účelně pracuje s informacemi i s jejich zdroji
- pohotově reaguje a samostatně vykonává požadované intelektuální a motorické činnosti
- samostatně a tvořivě uplatňuje osvojené teoretické poznatky a praktické dovednosti při identifikaci a řešení úkolů a problémů i při činnostech vyplývajících z jeho osobního zájmu, je schopen kritického pohledu na danou problematiku i formulace vlastního stanoviska
- myslí logicky správně, je samostatný a tvůrčí
- vykazuje velký zájem o danou problematiku
- jeho ústní i písemný projev je po odborné stránce správný, přesný a výstižný, disponuje bohatou slovní zásobou a uplatňuje spisovnou jazykovou normu; vyjadřuje se souvisle a kultivovaně; grafický projev je přesný a estetický, výstižně formuluje vlastní názor
- výsledky jeho činností jsou kvalitní, pouze s nepatrnými nedostatky
- samostatně studuje zadané texty, je schopen uceleně formulovat podstatné myšlenky; důsledně a pravidelně se připravuje na vyučování
- aktivně se zapojuje do týmové práce a do diskuze k danému tématu, účelně zastává svou roli v týmu, ve vztazích se chová ohleduplně, tolerantně, ovládá své jednání
Stupeň 2 (chvalitebný)
Žák:
- ovládá požadované učivo v podstatě uceleně, pouze s menšími nedostatky v přesnosti, účelně s menší pomocí učitele pracuje s informacemi i s jejich zdroji
- pohotově vykonává požadované intelektuální a motorické činnosti
- pracuje samostatně a uplatňuje osvojené teoretické poznatky a praktické dovednosti při identifikaci a řešení úkolů a problémů, pouze občas je jeho postup nepatrně korigován učitelem; je schopen kritického pohledu na danou problematiku, ale při formulaci vlastního názoru potřebuje drobnou pomoc učitele
- myslí zpravidla samostatně, postupuje logicky a je tvůrčí
- většinou se při vyučování chová soustředěně a je většinou aktivní
- vyjadřuje se spisovně, jeho písemný projev je estetický, ale vykazuje menší nedostatky v obsahové přesnosti a výstižnosti i v jazykové správnosti sdělení; grafický projev má menší nepřesnosti, dokáže vyjádřit vlastní názor
- výsledky jeho činností jsou zpravidla kvalitní a bez větších nedostatků
- je schopen s menší dopomocí učitele samostatného studia; pravidelně a pečlivě, pouze s výjimečnou nedůsledností, se připravuje na vyučování
- zapojuje se do týmové práce v rozsahu svých schopností, pracuje pouze na zadaných úkolech, málokdy se pokouší o hlubší proniknutí do konkrétního „problému“, do diskuze se zapojuje, ve vztazích se chová ohleduplně a tolerantně, ovládá své jednání
Stupeň 3 (dobrý)
Žák:
- má podstatné mezery v ucelenosti, přesnosti a úplnosti osvojeného učiva, s větší pomocí učitele pracuje s informacemi i s jejich zdroji
- výsledky jeho intelektuálních a motorických činností vykazují poměrně značné nedostatky, které ovšem dovede za pomoci učitele korigovat
- při uplatňování osvojených teoretických poznatků a praktických dovedností často chybuje; vlastní názor formuluje velmi obtížně a spoléhá se na výraznou pomoc učitele, identifikace a řešení problémů mu činí obtíže, při hodnocení dané problematiky mu většinou chybí kritický nadhled
- způsob jeho myšlení je v podstatě správný, ale při samostatném logickém uvažování dochází k výkyvům
- jeho soustředěnost a aktivita ve výuce kolísá
- v ústním i písemném projevu se vyskytují časté nedostatky v obsahové přesnosti a výstižnosti; grafický projev je méně přesný a vypadá méně esteticky; jeho slovní zásoba je poměrně malá a často se potýká se správným uplatněním spisovného jazyka, s menší pomocí dokáže vyjádřit vlastní názor
- kvalita jeho výsledků je hodnocena jako průměrná, často doprovázena opakujícími se chybami
- je schopen samostatného studia zadaných textů pouze podle přesného návodu a dohledu učitele; jeho domácí příprava má časté výkyvy v pravidelnosti a důslednosti
- do týmové práce se aktivně nezapojuje, je pouze pasivním členem, který „přebírá“ dosažené výsledky týmové práce, do diskuze aktivně nezasahuje, ve vztazích se obvykle chová ohleduplně a tolerantně, snaží se ovládat své jednání
Stupeň 4 (dostatečný)
Žák:
- má závažné nedostatky v ucelenosti, přesnosti a úplnosti osvojení požadovaných poznatků, při práci s informacemi a s jejich zdroji pracuje nesamostatně, je schopen splnit pouze dílčí úkol
- při provádění zadaných intelektuálních i motorických činností je nesamostatný, málo pohotový a málo aktivní
- v uplatňování teoretických znalostí a praktických dovedností se dopouští zásadních a závažných chyb; nedokáže kriticky přistupovat k dané tematice, uniká mu podstata problému, obtížně formuluje své stanovisko, které je ovlivněno okolím a jež nedokáže obhájit, nedokáže problém identifikovat, s výraznou pomocí je schopen navrhnout řešení problému
- jeho logické myšlení vykazuje vážné nedostatky, je nesamostatný a neustále musí být pod vedením vyučujícího
- je často nesoustředěný, rovněž jeho aktivita i zájem o zapojení do výuky jsou velmi malé
- v přesnosti, správnosti a úplnosti jeho ústního a písemného projevu jsou nedostatky, grafický projev je velmi nepřesný a málo estetický; má velké potíže se samostatným a souvislým projevem, rovněž jeho slovní zásoba je poměrně malá, nedokáže formulovat vlastní názor, je schopen odpovídat na otázky
- výsledky jeho činnosti mají nižší kvalitu a projevují se v nich závažné nedostatky
- samostatné studium zadaných textů zvládá velmi obtížně, většinou pouze za vydatné pomoci učitele; domácí příprava je pouze výjimečná a málo důsledná
- do týmové práce se téměř vůbec nezapojuje, nemá zájem pracovat společně na daném úkolu, do diskuze se téměř nezapojuje, ve vztazích se někdy projevuje neohleduplně nebo netolerantně, neovládá vždy své jednání
Stupeň 5 (nedostatečný)
Žák:
- žák si požadované poznatky neosvojil uceleně, přesně a úplně, má v nich závažné a značné mezery, s informacemi a s jejich zdroji není schopen pracovat
- zvládání požadovaných intelektuálních a motorických činností stagnuje a vykazuje podstatné a závažné nedostatky
- při uplatňování teoretických znalostí a praktických dovedností je zcela nesamostatný; nedokáže identifikovat ani řešit problém, není schopen ani ochoten kritického hodnocení daných přírodních nebo společenských jevů, nepokouší se o vytvoření vlastního názoru, snadno se dá ovlivnit svým okolím, jehož názory pouze nekriticky přebírá
- je málo tvůrčí a dělá zásadní chyby; ve vyučování téměř vůbec nereaguje na učitelovy otázky; má velké problémy se samostatným a logickým myšlením
- ve vyučování se nedokáže soustředit, chová se pasivně a nejeví zájem o vzdělávání
- v ústním i písemném projevu se opakovaně dopouští závažných nedostatků v přesnosti, správnosti a ucelenosti; jeho ústní projev je nesamostatný a nesouvislý, často obsahuje nelogická a nesmyslná tvrzení; vyjadřuje se primitivně a má značné potíže se spisovnou normou; grafický projev je zcela nepřesný, nedokáže zformulovat vlastní názor ani odpovědět na otázky
- své chyby a nedostatky nedovede opravit ani s pomocí učitele
- není schopen samostatného studia ani se značnou dopomocí učitele; příprava na vyučování je nepravidelná a spíše nulová
- špatně se zapojuje do týmové práce, brání se jí a odmítá spolupracovat, nezapojuje se do diskuse, chová se neohleduplně, netolerantně, nedokáže ovládat své jednání
2) Předměty s převahou prakticko-výchovného zaměření
b. převahu prakticko-výchovného zaměření mají předměty člověk a svět práce, informatika, event. volitelné či nepovinné předměty z nich vycházející.
Při hodnocení výsledků ve vyučovacích předmětech uvedených v bodě b) se v souladu s požadavky učebních osnov hodnotí:
- vztah k práci
- schopnost týmové práce, komunikační, sociální a personální dovednosti
- osvojení si praktických dovedností a návyků, zvládnutí účelných způsobů práce, schopnost identifikovat a řešit problém
- využití získaných teoretických vědomostí v pracovních činnostech, schopnost práce s informacemi i s jejich zdroji
- aktivita, iniciativa, samostatnost a tvořivost v pracovních činnostech
- kvalita výsledků činností
- organizace vlastní práce, udržování pořádku na pracovišti
- dodržování předpisů o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci a péče o životní prostředí
- hospodárné využívání surovin/materiálů, energie, překonávání překážek v práci
- obsluha a údržba zařízení, nástrojů a pomůcek
Výchovně vzdělávací výsledky se hodnotí podle těchto kritérií:
Stupeň 1 (výborný)
Žák:
- k práci přistupuje zodpovědně, tvůrčím či iniciativním způsobem, dobře se adaptuje na dané pracovní podmínky, rozvíjí své individuální pracovní postupy a tempo
- aktivně se zapojuje do týmové práce a do diskuze k danému tématu, účelně zastává svou roli v týmu, ve vztazích se chová ohleduplně, tolerantně, ovládá své jednání
- ovládá požadované učivo uceleně a přesně, samostatně identifikuje a řeší úkoly a problémy
- samostatně a správně aplikuje získané teoretické vědomosti, používá správné pracovní postupy, samostatně a účelně pracuje s informacemi i s jejich zdroji
- je aktivní, samostatný, tvořivý a iniciativní
- výsledky jeho činností odpovídají zadaným požadavkům
- práci si dokáže dobře zorganizovat, udržuje pořádek na svém pracovišti
- vždy dodržuje pracovní pokyny, zásady hygieny a bezpečnosti práce a péče o životní prostředí
- hospodárně využívá suroviny/materiály, energie, překážky v práci překonává samostatně a iniciativně
- samostatně a správně používá a udržuje pracovní pomůcky a přístroje
Stupeň 2 (chvalitebný)
Žák:
- k práci přistupuje zodpovědně, dobře se adaptuje na dané pracovní podmínky, rozvíjí své individuální pracovní postupy a tempo
- zapojuje se do týmové práce v rozsahu svých schopností, pracuje pouze na zadaných úkolech, ve vztazích se chová ohleduplně a tolerantně, ovládá své jednání
- ovládá požadované učivo v podstatě uceleně, pouze s menšími nedostatky v přesnosti, pod vedením identifikuje a řeší úkoly a problémy
- vcelku správně aplikuje získané teoretické vědomosti, používá správné pracovní postupy, účelně pracuje s informacemi i s jejich zdroji
- je aktivní, samostatný a tvořivý
- výsledky jeho činností vykazují drobné nedostatky
- práci organizuje s menšími problémy, udržuje pořádek na svém pracovišti
- dodržuje pracovní pokyny, zásady hygieny a bezpečnosti práce a péče o životní prostředí
- hospodárně využívá suroviny/materiály, energie, dobře zdolává překážky objevující se při práci
- samostatně pouze s drobnou pomocí používá a udržuje pracovní pomůcky a přístroje
Stupeň 3 (dobrý)
Žák:
- pracuje dle pokynů, při adaptaci na dané pracovní podmínky potřebuje pomoc, je-li veden, rozvíjí své individuální pracovní postupy a tempo
- do týmové práce se aktivně nezapojuje, je pouze pasivním členem, který „přebírá“ dosažené výsledky týmové práce, ve vztazích se většinou chová ohleduplně a tolerantně, snaží se ovládat své jednání
- má mezery v ucelenosti a přesnosti učiva, pod vedením identifikuje problémy, není vždy schopen úkoly a problémy samostatně řešit
- aplikuje získané teoretické vědomosti nesamostatně, k použití správných pracovních postupů musí být veden, s pomocí pracuje s informacemi i s jejich zdroji
- jeho aktivita ve výuce kolísá, v týmové práci dokáže uplatnit svou tvořivost
- výsledky jeho činností vykazují větší nedostatky
- vlastní práci organizuje s velkými problémy, na pracovišti mívá nepořádek
- nedodržuje pokyny, obvykle chybuje v dodržování zásad hygieny a bezpečnosti práce a péče o životní prostředí
- nedokáže hospodárně využít suroviny/materiály, má velké problémy se samostatným překonáním překážek objevujících se při práci
- s výraznou pomocí používá a udržuje pracovní pomůcky a přístroje
Stupeň 4 (dostatečný)
Žák:
- pracuje dle pokynů, i s pomocí vyučujícího má výrazné potíže s adaptací na dané pracovní podmínky, s obtížemi rozvíjí své individuální pracovní postupy a tempo
- do týmové práce se téměř vůbec nezapojuje, nemá zájem pracovat společně na daném úkolu, ve vztazích se někdy projevuje neohleduplně nebo netolerantně, neovládá vždy své jednání
- má výrazné mezery v ucelenosti a přesnosti učiva, pod vedením identifikuje a řeší problémy a úkoly
- nedokáže aplikovat získané teoretické vědomosti, k použití správných pracovních postupů musí být veden, s výraznou pomocí pracuje s informacemi i s jejich zdroji
- není aktivní, ani iniciativní, obvykle v týmové práci dokáže uplatnit svou tvořivost
- výsledky jeho činností vykazují výrazné nedostatky, bránící funkčnosti
- práci nedokáže samostatně zorganizovat, nedodržuje pořádek na pracovišti
- nedodržuje pokyny, většinou nedodržuje zásady hygieny bezpečnosti práce a péče o životní prostředí
- nedokáže využít suroviny/materiály, bez výrazné pomoci nedokáže překonat překážky objevující se v práci
- i přes výraznou pomoc učitele má problémy s používáním pracovních pomůcek a přístrojů a jejich udržováním
Stupeň 5 (nedostatečný)
Žák:
- nepracuje, není schopen se adaptovat na dané pracovní podmínky, nerozvíjí své individuální pracovní postupy a tempo
- špatně se zapojuje do týmové práce, brání se jí a odmítá spolupracovat, chová se neohleduplně, netolerantně, nedokáže ovládat své jednání
- neosvojil si učivo, ani pod vedením není schopen identifikovat a řešit problémy a úkoly
- není schopen aplikovat teoretické vědomosti, ani pod vedením není schopen použít správné pracovní postupy, ani pracovat s informacemi a s jejich zdroji
- není aktivní ani iniciativní, nepracuje
- nedokončuje práci
- práci se ani nepokouší zorganizovat, pokud pracuje, nedokáže udržet pořádek na pracovišti
- nedodržuje pokyny, porušuje zásady hygieny a bezpečnosti práce a péče o životní prostředí
- nedokáže využít materiály/suroviny, ani překonat překážky objevující se v práci
- ani s výraznou pomocí neumí použít ani udržovat pracovní pomůcky a přístroje
3) Předměty s převahou výchovného zaměření
c. převahu výchovného zaměření mají předměty výchova k občanství a tělesná výchova, event. volitelné či nepovinné předměty z nich vycházející.
Při hodnocení výsledků ve vyučovacích předmětech uvedených v bodě c) se v souladu s požadavky učebních osnov hodnotí:
- aktivita a iniciativa
- osvojení si potřebných vědomostí, dovedností a činností a jejich aplikace, schopnost práce s informacemi i s jejich zdroji
- poznání zákonitostí daných činností a jejich uplatňování ve vlastní činnosti,
- schopnost identifikovat a řešit problém
- kvalita, samostatnost projevu, schopnost formulovat vlastní názor
- v tělesné výchově s přihlédnutím ke zdravotnímu stavu žáka všeobecná, tělesná zdatnost, výkonnost a jeho péče o vlastní zdraví
- osvojení si zásad kulturního chování a jednání fair play
- individuální osobnostní rozvoj
- osvojení si účinných metod samostudia
- schopnost týmové práce, komunikační, sociální a personální dovednosti
Výchovně vzdělávací výsledky se hodnotí podle těchto kritérií:
Stupeň 1 (výborný)
Žák:
- je velmi aktivní a iniciativní, o předmět projevuje zájem i mimo vyučování
- osvojené vědomosti, dovednosti a činnosti aplikuje samostatně a tvořivě, úkoly plní svědomitě a spolehlivě, samostatně a účelně pracuje s informacemi i s jejich zdroji
- dokáže dávat do souvislosti získané poznatky, dokáže je samostatně aplikovat v modelových situacích i v reálném prostředí, samostatně identifikuje a řeší problém
- jeho ústní i písemný projev je po odborné stránce správný, přesný a výstižný, pečlivě promyšlený, vyjadřuje se souvisle a kultivovaně, dokáže jasně zformulovat svůj názor, v tělesné výchově je jeho projev přesný
- promyšleně rozvíjí svou tělesnou kulturu i výkonnost, cílevědomě pečuje o své zdraví
- dodržuje pravidla kulturního chování, komunikace i jednání fair play, má příkladné společenské vystupování
- má výrazně aktivní zájem o sebepoznávání, plně využívá své osobní předpoklady, rozvíjí je v individuálních i kolektivních projevech, úspěšně rozvíjí své kladné stránky, má výrazně aktivní zájem o společenské dění
- samostatně studuje zadané texty, je schopen uceleně formulovat podstatné myšlenky, důsledně a pravidelně se připravuje na vyučování
- aktivně se zapojuje do týmové práce a do diskuze k danému tématu, účelně zastává svou roli v týmu, ve vztazích se chová ohleduplně, tolerantně, ovládá své jednání
Stupeň 2 (chvalitebný)
Žák:
- je většinou aktivní a iniciativní
- osvojené vědomosti, dovednosti a činnosti aplikuje s menšími nepřesnostmi, zadané úkoly obvykle plní úspěšně a včas, účelně pracuje s informacemi i s jejich zdroji
- chápe souvislosti a vztahy, pod vedením identifikuje a řeší problémy
- jeho ústní i písemný projev je samostatný (dokáže vyjádřit vlastní názor), ale s drobnými nedostatky v obsahové přesnosti a výstižnosti, v tělesné výchově je jeho projev obvykle přesný
- rozvíjí svou tělesnou kulturu a výkonnost, pečuje o své zdraví
- dodržuje pravidla kulturního chování, komunikace i jednání fair play, má kultivované společenské vystupování
- má aktivní zájem o sebepoznávání, využívá své osobní předpoklady, rozvíjí je v individuálních i kolektivních projevech, rozvíjí své kladné stránky, má aktivní zájem o společenské dění
- s menší dopomocí učitele je schopen samostatného studia, pravidelně a pečlivě, pouze s výjimečnou nedůsledností, se připravuje na vyučování
- zapojuje se do týmové práce v rozsahu svých schopností, pracuje pouze na zadaných úkolech, málokdy se pokouší o hlubší proniknutí do konkrétního „problému“, ve vztazích se chová ohleduplně a tolerantně, ovládá své jednání
Stupeň 3 (dobrý)
Žák:
- je méně aktivní, nebývá iniciativní
- jeho vědomosti, dovednosti a činnosti mají četnější mezery, nedokáže je vždy účelně aplikovat, zadané úkoly plní, s větší pomocí učitele dokáže pracovat s informacemi a s jejich zdroji
- hůře chápe souvislosti a vztahy, nemá dostatečný rozhled, získané vědomosti nedokáže vždy úspěšně aplikovat v modelových situacích ani v reálném životě, identifikace a řešení problémů mu činí obtíže
- jeho ústní i písemný projev je málo působivý, dopouští se v něm i obsahových chyb, názory formuluje s dopomocí učitele, v tělesné výchově je jeho projev občas nepřesný
- rozvoj své tělesné kultury a výkonnosti nepromýšlí, péči o své zdraví nevěnuje systematickou pozornost
- většinou dodržuje pravidla kulturního chování i jednání fair play, jeho společenské vystupování mívá nedostatky
- nemá aktivní zájem o sebepoznávání, nevyužívá dostatečně své schopnosti v individuálních ani kolektivních činnostech, o společenské dění se zajímá pouze povrchně
- samostatného studia je schopen pouze podle přesného návodu a za dohledu učitele, příprava na vyučování bývá nepravidelná a nedůsledná
- do týmové práce se aktivně nezapojuje, je pouze pasivním členem, do diskuse se zapojuje minimálně, ve vztazích se většinou chová ohleduplně a tolerantně, snaží se ovládat své jednání
Stupeň 4 (dostatečný)
Žák:
- je spíše pasivní, nebývá iniciativní
- jeho vědomosti, dovednosti a činnosti mají značné mezery, nedostatky dokáže opravit jen s pomocí učitele, zadané úkoly většinou neplní, při práci s informacemi a s jejich zdroji pracuje nesamostatně, je schopen splnit pouze dílčí úkol
- souvislosti a vztahy příliš nechápe, nemá dostatečný rozhled, nedokáže identifikovat problém, řešení problému je schopen navrhnout jen s výraznou pomocí
- jeho ústní i písemný projev je nesamostatný, obvykle obsahově nesprávný, málo výstižný, bez pomoci nedokáže formulovat vlastní názor, je schopen odpovídat na otázky, v tělesné výchově je jeho projev nepřesný
- nerozvíjí svou tělesnou kulturu ani výkonnost, nepromýšlí péči o své zdraví
- pravidla kulturního chování a jednání fair play nemá zažitá, jeho společenské vystupování má značné nedostatky
- nemá aktivní zájem o sebepoznávání, nevyužívá dostatečně své schopnosti v individuálních ani kolektivních činnostech, o společenské dění se zajímá pouze minimálně
- samostatné studium zvládá velmi obtížně, většinou pouze za vydatné pomoci učitele, domácí příprava je pouze výjimečná a málo důsledná
- do týmové práce se téměř vůbec nezapojuje, nemá zájem pracovat společně na daném úkolu, do diskuse se téměř nezapojuje, ve vztazích se někdy projevuje neohleduplně nebo netolerantně, neovládá vždy své jednání
Stupeň 5 (nedostatečný)
Žák:
- je převážně pasivní, neiniciativní
- vědomosti, dovednosti a činnosti si neosvojil, má v nich závažné a značné mezery, nedostatky nedokáže odstranit ani s výraznou pomocí učitele, úkoly neplní, s informacemi a s jejich zdroji není schopen pracovat
- souvislosti a vztahy nechápe, nemá všeobecný rozhled, nedokáže identifikovat a řešit problém ani s pomocí učitele
- jeho ústní i písemný projev je nesamostatný, obsahově nesprávný, nesouvislý, nedokáže formulovat vlastní názor ani reagovat na otázky, v tělesné výchově je jeho projev velmi nepřesný
- podceňuje rozvoj své tělesné kultury či výkonnosti, zanedbává péči o své zdraví
- pravidla kulturního chování a jednání fair play nemá zažitá, nedodržuje je, jeho společenské vystupování má výrazné nedostatky, jeví známky hrubosti
- neprojevuje vůbec zájem o sebepoznávání, nevyužívá vůbec své schopnosti v individuálních i kolektivních činnostech, o společenské dění se nezajímá
- není schopen samostatného studia ani se značnou pomocí učitele, domácí příprava je nepravidelná a nedůsledná
- do týmové práce se vůbec nezapojuje, odmítá spolupracovat společně na daném úkolu, do diskuse se nezapojuje, ve vztazích se projevuje neohleduplně a netolerantně, nedokáže ovládat své jednání
4) Předměty s převahou esteticko-výchovného zaměření
d. Převahu esteticko-výchovného zaměření mají předměty estetická výchova, hudební výchova a výtvarná výchova, event. volitelné či nepovinné předměty z nich vycházející.
Při hodnocení výsledků ve vyučovacích předmětech uvedených v bodě d) se v souladu s požadavky učebních osnov hodnotí:
- tvořivost a samostatnost v činnostech
- využití osobních předpokladů a jejich rozvoj v individuálním i kolektivním projevu
- osvojení si potřebných vědomostí, zkušeností, činností a jejich aplikace v projevu
- vztah žáka k činnostem a zájem o ně
- estetické vnímání, přístup k uměleckým dílům a vztah ke kulturním hodnotám
- schopnost týmové práce
Výchovně vzdělávací výsledky se hodnotí podle těchto kritérií:
Stupeň 1 (výborný)
Žák:
- je v činnostech velmi tvořivý, pracuje samostatně
- plně využívá své osobní předpoklady a velmi úspěšně je rozvíjí v individuálním i kolektivním projevu
- potřebné vědomosti, zkušenosti a činnosti si osvojil uceleně, aplikuje je kreativně, jeho projev je sebejistý, esteticky procítěný a působivý
- je velmi aktivní, projevuje výrazný zájem o činnosti
- je velmi vnímavý k estetické hodnotě uměleckého díla, má výrazně pozitivní vztah ke kulturním hodnotám
- aktivně se zapojuje do týmové práce, zastává účelně svou roli v týmu, ve vztazích se chová ohleduplně, tolerantně, ovládá své jednání
Stupeň 2 (chvalitebný)
Žák:
- je v činnostech tvořivý, převážně samostatný
- využívá své osobní předpoklady, které se snaží rozvíjet v individuálním i kolektivním projevu
- potřebné vědomosti, zkušenosti a činnosti si osvojil v podstatě uceleně, pouze s menšími nedostatky v přesnosti, aplikuje je kreativně, jeho projev je esteticky působivý
- je aktivní, projevuje zájem o činnosti
- je vnímavý k estetické hodnotě uměleckého díla, projevuje pozitivní vztah ke kulturním hodnotám
- zapojuje se do týmové práce v rozsahu svých schopností, ve vztazích se chová ohleduplně, tolerantně, ovládá své jednání
Stupeň 3 (dobrý)
Žák:
- je v činnostech méně tvořivý, jeho práce není zcela samostatná
- nevyužívá dostatečně své schopnosti v individuálním či kolektivním projevu
- má mezery v ucelenosti a přesnosti osvojených vědomostí, zkušeností a činností, při aplikaci občas vyžaduje pomoc, jeho projev je málo působivý, dopouští se v něm chyb
- je méně aktivní, neprojevuje zájem o činnosti
- neprojevuje aktivně svůj přístup k uměleckému dílu, neprojevuje pozitivní vztah ke kulturním hodnotám
- v týmové práci je převážně pasivní, ve vztazích se obvykle chová ohleduplně a tolerantně, snaží se ovládat své jednání
Stupeň 4 (dostatečný)
Žák:
- je v činnostech málo tvořivý, převážně nesamostatný
- nerozvíjí uspokojivě své osobní předpoklady v individuálním či kolektivním projevu
- má závažné nedostatky v ucelenosti a přesnosti osvojených vědomostí, zkušeností a činností, při aplikaci vyžaduje značnou pomoc, jeho projev je málo uspokojivý
- je spíše pasivní, téměř neprojevuje zájem o činnosti
- nerozvíjí své estetické vnímání a přístup k uměleckému dílu, neprojevuje vztah ke kulturním hodnotám
- nezapojuje se do týmové práce, nemá zájem pracovat společně na daném úkolu, ve vztazích se někdy projevuje neohleduplně nebo netolerantně, neovládá vždy své jednání
Stupeň 5 (nedostatečný)
Žák:
- není v činnostech tvořivý, je zcela nesamostatný
- nerozvíjí vůbec své osobní předpoklad v individuálním či kolektivním projevu
- potřebné vědomosti, zkušenosti a činnosti si neosvojil uceleně a přesně, minimální osvojené dovednosti nedovede aplikovat, jeho projev není estetický, je povětšinou chybný
- je pasivní, neprojevuje zájem o činnosti
- nerozvíjí své estetické vnímání a přístup k uměleckému dílu, někdy až ignoruje estetickou hodnotu uměleckého díla, projevuje spíše negativní vztah ke kulturním hodnotám
- brání se týmové práci, odmítá spolupracovat, chová se neohleduplně, netolerantně, nedokáže ovládat své jednání
2. 3 Zásady a pravidla sebehodnocení žáků
Předmět sebehodnocení žáků
Předmětem sebehodnocení žáka je:
- úroveň nabytých znalostí či dovedností vztažená k vlastním předpokladům žáka
- splnění vytýčených cílů, stanovení dalších cílů a způsobů, jak jich dosáhnout
- zhodnocení vlastního úsilí
2. 4 Zásady hodnocení průběhu a výsledků vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
Zásady hodnocení žáků se SVP
Hodnocení žáků se SVP se řídí těmito zásadami:
- individuálně zohledňuje povahu žákových speciálních vzdělávacích potřeb
- je pozitivně motivační, současně však objektivní a kritické
- zahrnuje průběh i výsledky učení žáka
- vyjadřuje pozitivní stránky výkonu, objasňuje podstatu event. neúspěchu
- obsahuje doporučení, jak nedostatky překonávat a poskytuje tak žákům zpětnou vazbu
- respektuje způsoby, formy a doporučení stanovené individuálním vzdělávacím plánem včetně využití všech dostupných podkladů (z odborných vyšetření, z konzultací s psycholožkou, rodiči, speciálním pedagogem apod.)
Formy hodnocení žáků se SVP
Může být použito slovní hodnocení v 1. – 3.ročníku ve všech předmětech a ve 4. – 9.ročníku v předmětech výchovného, esteticko-výchovného a praktického zaměření. Slovní hodnocení umožňuje způsobem svého zpracování zohlednit dle výše uvedených zásad specifika žákových speciálních vzdělávacích potřeb a je tudíž vhodnou formou hodnocení průběhu a výsledků vzdělávání žáků se SVP.
2. 5 Způsoby a formy hodnocení průběhu a výsledků vzdělávání žáků
Průběh a výsledky vzdělávání žáků jsou hodnoceny průběžným hodnocením, hodnocením na vysvědčení a výstupním hodnocením.
Hodnocení na vysvědčení
A) Obecné zásady
Hodnocení výsledků vzdělávání žáků probíhá v souladu se zákonem – žákovi se každé pololetí vydává vysvědčení.
Hodnocení výsledků vzdělávání žáka na vysvědčení je vyjádřeno:
- v 1. – 3. ročníku klasifikací, s možností slovního hodnocením ve všech předmětech
- ve 4. – 5. ročníku klasifikací, s možností slovního hodnocením ve všech předmětech
- v 6. – 9. ročníku klasifikací, s možností slovního hodnocením ve všech předmětech
Slovní hodnocení i klasifikace na vysvědčení vyjadřují:
a) úroveň vzdělání žáka, které dosáhl zejména ve vztahu k:
- očekávaným výstupům formulovaným v učebních osnovách jednotlivých předmětů školního vzdělávacího programu
- jeho vzdělávacím a osobnostním předpokladům
- jeho věku
b) posouzení výsledků vzdělávání žáka v jejich vývoji
c) ohodnocení píle žáka a jeho přístupu ke vzdělávání i v souvislostech, které ovlivňují jeho výkon
Slovní hodnocení na vysvědčení zahrnuje i:
a) zdůvodnění hodnocení
b) naznačení dalšího rozvoje žáka
c) doporučení, jak předcházet případným neúspěchům žáka a jak je překonávat
3. Autoevaluace ZŠ a MŠ Špindlerův Mlýn
Obsah:
1 Vlastní hodnocení školy
1.2 Pravidla pro tvorbu vlastního hodnocení
1.3 Nástroje vlastního hodnocení
2 Materiály školy pro vlastní hodnocení
2.1 Personální a časové rozvržení
2.2 Postup při tvorbě vlastního hodnocení školy
2.3 Struktura vlastního hodnocení
2.4 Vlastní hodnocení MŠ
3 Přílohy
1 Vlastní hodnocení školy
1.2 Pravidla pro tvorbu vlastního hodnocení
Hodnocení školy se uskutečňuje jako:
vlastní hodnocení školy,
hodnocení školy Českou školní inspekcí,
hodnocení školy zřizovatelem.
Vlastní hodnocení školy slouží:
jako východisko pro zpracování výroční zprávy o činnosti školy,
jako východisko pro zpracování koncepčních záměrů rozvoje školy,
jako jeden z podkladů pro hodnocení školy Českou školní inspekcí.
Rámcová struktura vlastního hodnocení školy:
cíle, které si škola stanovila zejména v koncepčním záměru rozvoje školy a ve školním vzdělávacím programu, jejich reálnost a stupeň důležitosti,
posouzení, jakým způsobem škola plní stanovené cíle,
oblasti, ve kterých škola dosahuje dobrých výsledků, a oblasti, ve kterých je třeba úroveň vzdělávání zlepšit, včetně návrhů příslušných opatření.
Hlavní oblasti vlastního hodnocení školy:
podmínky ke vzdělávání,
průběh vzdělávání,
podpora školy žákům a studentům, spolupráce s rodiči, vliv vzájemných vztahů školy, žáků, rodičů a dalších osob na vzdělávání,
výsledky vzdělávání žáků a studentů,
řízení školy, kvalita personální práce, kvalita dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků,
úroveň výsledků práce školy, zejména vzhledem k podmínkám vzdělávání a ekonomickým zdrojům.
Pravidla a termíny vlastního hodnocení školy:
vlastní hodnocení školy se zpracovává za období jednoho nebo dvou školních roků,
návrh struktury vlastního hodnocení školy projedná ředitel školy s pedagogickou radou nejpozději do konce září školního roku, v němž se má vlastní hodnocení školy uskutečnit,
vlastní hodnocení školy se projedná v pedagogické radě do 31. října následujícího školního roku,
vyhláškou není stanoven rozsah vlastního hodnocení, ale předpokládá se, že by měl mít danou rámcovou strukturu a objektivně vypovídal o hlavních oblastech vlastního hodnocení školy,
vlastní hodnocení by nemělo být jednorázovým popisem situace ve škole, ale mělo by být výsledkem dlouhodobého a systematického posuzování v uvedených oblastech. Z tohoto důvodu se ponechává na zpracování vlastního hodnocení celý školní rok (od projednání struktury vlastního hodnocení v září do projednání zprávy v říjnu následujícího roku),
do zpracování vlastního hodnocení školy jsou zapojeni prakticky všichni pedagogičtí pracovníci školy.
Vlastní hodnocení školy se vztahuje na všechny školy uváděné v § 7 odst. 3 školského zákona, tedy školy:
mateřské,
základní,
střední,
vyšší odborné školy,
konzervatoře,
základní umělecké školy a
jazykové školy s právem státní jazykové zkoušky.
Právní východiska:
§ 12 zákona č. 561/2004 Sb., školský zákon, ve znění pozdějších předpisů
§ 8 a 9 vyhlášky č. 15/2005 Sb., kterou se stanoví náležitosti dlouhodobých záměrů, výročních zpráv a vlastního hodnocení školy
Sdělení MŠMT k provádění vlastního hodnocení školy Č.j.: 19229/2006-20
1.3 Nástroje vlastního hodnocení
Nástroje vlastního hodnocení jsou ve své podstatě zdroje informací, které budeme analyzovat a následně hodnotit, abychom získali přesné informace o současném stavu školy. Správně nastavené nástroje jsou pro vlastní hodnocení zásadní. Obecně by mělo pro ně platit:
mají vypovídací hodnotu,
jsou schopny zachytit široké spektrum činností ve škole,
na jejich zpracování se podílí co největší počet pracovníků školy,
získané informace jsou měřitelné a kontrolovatelné.
Mezi nástroje vlastního hodnocení ZŠ a MŠ Špindlerův Mlýn patří:
produkty společnosti Scio, které se zabývají zejména zjišťováním a hodnocením výsledků vzdělávání, například KEA - komplexní evaluační analýza, STZŠ - srovnávací testování základních škol, Mapa školy, Vektor apod.,
výstupy z inspekčních zpráv České školní inspekce, je možné nahlédnout do roční zpráva ČŠI, kterou nalezneme na www.csicr.cz, ale jako podklad sebehodnocení by nám měla sloužit inspekční zpráva, která proběhla u nás ve škole,
dotazníková šetření pro děti, žáky, rodiče, pedagogické pracovníky,
dokumentace školy: hospitační záznamy a záznamy z provedených kontrol, zápisy z pedagogických rad, plnění závazných ukazatelů rozpočtu, výroční zpráva o činnosti školy apod.,
SWOT analýza,
materiály školy určené pro vlastní hodnocení.
2. Materiály školy pro vlastní hodnocení
2.1 Personální a časové rozvržení vlastního hodnocení školy
V zásadách pro tvorbu vlastního hodnocení se hovoří o tom, že vlastní hodnocení by nemělo být jednorázovým popisem situace ve škole, ale mělo by být výsledkem dlouhodobého a systematického posuzování ve stanovených oblastech. Z tohoto důvodu se ponechává na zpracování vlastního hodnocení nejméně jeden školní rok (od projednání struktury vlastního hodnocení v září do projednání zprávy v říjnu následujícího roku) a dále do zpracování vlastního hodnocení školy by měli být zapojeni prakticky všichni pedagogičtí pracovníci školy. Těmto zásadám by mělo odpovídat i personální a časové rozvržení vlastního hodnocení.
2.2 Postup při tvorbě vlastního hodnocení školy
1. Stanovit koncepci školy.
2. Na pedagogické radě projednat do konce září:
Nástroje vlastního hodnocení
Struktura vlastního hodnocení
Personální a časové rozvržení vlastního hodnocení školy za období …
Časové období pro vlastní hodnocení (dva školní roky)
3. Zpracovat podklady pro vlastní hodnocení školy:
Vyhodnotit nástroje hodnocení určenými pracovníky školy, provést analýzu zjištěných informací.
4. Projednat v pedagogické radě závěry vlastního hodnocení školy.
5. Využít vlastní hodnocení školy pro stanovení další koncepce rozvoje školy a plánování školy.
2.3 Struktura vlastního hodnocení základní školy
1. Základní údaje o škole
1.1 Základní údaje o škole
1.2 Součásti školy
2. Personální údaje
2.1 Členění zaměstnanců podle věku a pohlaví
2.2 Členění zaměstnanců podle vzdělání a pohlaví
2.3 Členění pedagogických pracovníků podle odborné kvalifikace
2.4 Aprobovanost výuky
2.5 Přehled pracovníků podle aprobovanosti
2.6 Celkový údaj o vzniku a skončení pracovního poměru zaměstnanců
3. Vzdělávací program školy
3.1 Vzdělávací program
3.2 Učební plán školy
3.3 Nepovinné předměty a zájmové kroužky
3.4 Počet dělených hodin
4. Počty žáků
4.1 Počty žáků školy
4.2 Žáci přijatí do 1. ročníku základní školy
4.3 Žáci přijati do vyšších ročníků základní školy
4.4 Žáci přijati ke vzdělávání do střední školy
4.5 Žáci – cizinci
5. Hodnocení žáků
5.1 Celkové hodnocení žáků – prospěch
5.2 Celkové hodnocení žáků – zhoršené chování
5.3 Hodnocení výsledků vzdělávání – způsob vyjádření
5.4 Výchovná opatření – pochvaly
5.5 Výchovná opatření – napomenutí a důtky
5.6 Komisionální přezkoušení žáků
5.7 Opakování ročníku
5.8 Počet omluvených / neomluvených hodin
6. Průběh a výsledky vzdělávání
6.1 Hospitační činnost
6.2 Závěry z hospitační a kontrolní činnosti
6.3 Úroveň klíčových kompetencí žáků
7. Další vzdělávání pedagogických pracovníků
7.1 Výchozí stav
7.2 Studium ke splnění kvalifikačních předpokladů
7.3 Studium ke splnění dalších kvalifikačních předpokladů
7.4 Samostudium
9. Zájmové vzdělávání: školní družina a školní klub
9.1 Školní družina
9.2 Školní klub
9.3 Materiálně technické vybavení
10. Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami a mimořádně nadaní žáci
10.1 Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami
10.2 Mimořádně nadaní žáci – třídy s rozšířenou výukou
10.3 Mimořádně nadaní žáci – přeřazení do vyššího ročníku
10.4 Podmínky pro vzdělávání
11. Akce školy (výjezdy, kurzy, vystoupení, soutěže)
11.1 Akce školy
11.2 Mimořádné výsledky a úspěchy žáků
12 Prevence sociálně patologických jevů
12.1 Prevence sociálně patologických jevů
12.2 Počet výskytu sociálně patologických jevů, které škola řešila
13. Program environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty
13.1 Program environmentálního vzdělávání
14. Prevence rizik a školní úrazy
14.1 Počet úrazů
14.2 Vyhodnocení úrazů
15. Spolupráce školy s rodiči
15.1 Formy spolupráce
16. Vyřizování stížností, oznámení podnětů
16.1 Stížnosti proti rozhodnutím ředitele školy podle správního řádu
16.2 Stížnosti proti podmínkám, průběhu a výsledkům vzdělávání
16.3 Stížnosti v oblasti pracovněprávních vztahů
17. Ukazatele rozpočtu a přehled dalších jeho prostředků
18. Finanční vypořádání dotací, vyúčtování a použití dalších prostředků
19. Údaje o hospodaření, ukazatele nákladovosti
20. Materiálně-technické podmínky vzdělávání
20. 1 Materiálně-technické podmínky vzdělávání
21. Výsledky inventarizace majetku
21.1 Inventarizovaný majetek
21.2 Závěry inventarizace
Přílohy pro vlastní hodnocení:
1. Personální a časové rozvržení vlastního hodnocení školy
2. Dotazníky pro žáky, rodiče, učitele
3. Tvorba image školy (Mgr. Petr Libřický)
4. Výsledky testování
5. Hodnocení MŠ (2. 4)