Škola opravdu nahoře - školní vzdělávací program pro základní vzdělávání, č. j. ZSaMS 266/2022
Základní škola a mateřská škola Špindlerův Mlýn

Učební osnovy

9. ročník


Informatika


1  týdně, P
Programovací projekty
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Programovací projekty
    ● řeší problémy sestavením algoritmu
    ● v blokově orientovaném programovacím jazyce sestaví přehledný program k vyřešení problému
    ● po přečtení programu vysvětlí, co vykoná
    ● ověří správnost programu, najde a opraví v něm chyby
    ● diskutuje různé programy pro řešení problému
    ● vybere z více možností vhodný program pro řešený problém a svůj výběr zdůvodní
    ● řeší problém jeho rozdělením na části pomocí vlastních bloků
    ● hotový program upraví pro řešení příbuzného problému
    ● zvažuje přístupnost vytvořeného programu různým skupinám uživatelů a dopady na ně
  • 9104
    ● zhodnotí, zda jsou v modelu všechna data potřebná k řešení problému; vyhledá chybu v modelu a opraví ji

Učivo - celkem 12h

  • Programovací projekt a plán jeho realizace
  • Popsání problému
  • Testování, odladění, odstranění chyb
  • Pohyb v souřadnicích
  • Ovládání myší, posílání zpráv
  • Vytváření proměnné, seznamu, hodnoty prvků seznamu
  • Nástroje zvuku, úpravy seznamu
  • Import a editace kostýmů, podmínky
  • Návrh postupu, klonování.
  • Animace kostýmů postav, události
  • Analýza a návrh hry, střídání pozadí, proměnné
  • Výrazy s proměnnou
  • Tvorba hry s ovládáním, více seznamů
  • Tvorba hry, příkazy hudby, proměnné a seznamy

Odkaz na učivo ve zdrojích

  • projekt Souřadnice
  • projekt Kulička
  • projekt Nákupní seznam
  • projekt Klavír
  • projekt Světadíly
  • projekt Ohňostroj
  • projekt Interaktivní pohlednice
  • projekt Ostrov pokladů
  • projekt Hodiny
  • projekt Bludiště
  • projekt Variace na hru Piano tiles

Komentář

Zdroje

učebnice Programování ve Scratch II – projekty pro 2. stupeň základní školy

(https://imysleni.cz/ucebnice/programovani-ve-scratchi-ii-projekty-pro-2-stupen-zakladni-skoly)

Výukové metody a formy

Samostatná práce, praktické činnosti, diskuse, projektová výuka

Digitální technologie
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Digitální technologie
    ● pojmenuje části počítače a popíše, jak spolu souvisí
    ● vysvětlí rozdíl mezi programovým a technickým vybavením
    ● diskutuje o funkcích operačního systému a popíše stejné a odlišné prvky některých z nich
    ● na příkladu ukáže, jaký význam má komprese dat
    ● popíše, jak fungují vybrané technologie z okolí, které považuje za inovativní
    ● na schematickém modelu popíše princip zasílání dat po počítačové síti
    ● vysvětlí vrstevníkovi, jak fungují některé služby internetu
    ● diskutuje o cílech a metodách hackerů
    ● vytvoří myšlenkovou mapu prvků zabezpečení počítače a dat
    ● diskutuje, čím vším vytváří svou digitální stopu

  • 9401
    ● popíše, jak funguje počítač po stránce hardwaru i operačního systému; diskutuje o fungování digitálních technologií určujících trendy ve světě
  • 9405
    ● dokáže usměrnit svoji činnost tak, aby minimalizoval riziko ztráty či zneužití dat; popíše fungování a diskutuje omezení zabezpečovacích řešení

Učivo - celkem 15h

Hardware a software

  • Složení současného počítače a principy fungování jeho součástí
  • Operační systémy: funkce, typy, typické využití
  • Komprese a formáty souborů
  • Fungování nových technologií kolem mě (např. smart technologie, virtuální realita, internet věcí, umělá inteligence)

Sítě

  • Typy, služby a význam počítačových sítí
  • Fungování sítě: klient, server, switch, paketový přenos dat, IP adresa
  • Struktura a principy Internetu, datacentra, cloud
  • Web: fungování webu, webová stránka, webový server, prohlížeč, odkaz/URL
  • Princip cloudové aplikace (např. e‑mail, e-shop, streamování)

Bezpečnost

  • Bezpečnostní rizika: útoky (cíle a metody útočníků), nebezpečné aplikace a systémy
  • Zabezpečení počítače a dat: aktualizace, antivir, firewall, zálohování a archivace dat

Digitální identita

  • Digitální stopa: sledování polohy zařízení, záznamy o přihlašování a pohybu po internetu, sledování komunikace, informace o uživateli v souboru (metadata); sdílení a trvalost (nesmazatelnost) dat
  • Fungování a algoritmy sociálních sítí, vyhledávání a cookies

Odkaz na učivo ve zdrojích

  • (tradiční téma – hardware a software)
  • (tradiční téma – počítačové sítě)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(tradiční téma – bezpečnost)

 

 

 

 

 

 

(téma – digitální identita)

 

 

Závěrečné projekty
Očekávané výstupyUčivo

žák:

    Popis (celkem 6h)

    Vyučující může alokované hodiny využít na dokončování programovacích projektů, ale může také zvolit projekt pro interdisciplinární a mimoškolní aplikaci informatiky, např. vytváření digitálních modelů jevů, webové stránky, aplikace v chytré domácnosti a další. Alternativou může být také příprava na soutěž v robotice, programování. Projekt má sloužit k prokázání tvůrčího přístupu žáků k řešení problémů.

    Komentář

    Výukové metody a formy

    Projektová výuka, samostatná/skupinová práce

    Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

    OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

    Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

    Komunikace

    Kreativita

    Rozvoj schopností poznávání