Škola opravdu nahoře - školní vzdělávací program pro základní vzdělávání, č. j. ZSaMS 266/2022
Základní škola a mateřská škola Špindlerův Mlýn

Učební osnovy

9. ročník


Fyzika


2  týdně, P
ELEKTROMAGNETICKÉ JEVY
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • 9602
    • ověří zda je v okolí cívky magnetické pole a znázorní graficky průběh indukčních čar
    • uvede konkrétní příklad z praxe o využití otáčivého účinku stejnorodého magnetického pole na cívku s elektrickým proudem (stejnosměrný elektromotor)
    • objasní pojmy elektromagnetická indukce, indukovaný proud, indukované napětí,
  • 9604
    • popíše princip vzniku střídavého proudu (napětí)
    • rozliší stejnosměrný proud od střídavého na základě jejich časového průběhu
    • objasní činnost transformátoru, uvede příklady použití transformátoru v praxi,

Elektrické a magnetické pole

– elektrická a magnetická síla; tepelné účinky elektrického proudu; stejnosměrný elektromotor;

Vznik střídavého proudu, generátor, turbína, elektrárny, transformátor; bezpečné chovánípři práci s elektrickými přístroji a zařízeními,  výroba a přenos elektrické energie

Pojmy:

  • Tyčový magnet
  • Mg. pole cívky
  • Elektromagnet, elektromotor, indukce
  • Vznik střídavého proudu
  • Transformátor
  • Mikrofon/sluchátko

Komentář

Poznámky:

Pomůcky:

Žákovské soupravy pro elmag. pokusy a optiku, Pasco, ClassVR, chromebook

Procvičování: Škola s nadhledem, MST,MS 365 (Forms),

Animace: vascak.cz

Exkurze:

Program ČEZ virtuálně (obnovitelné zdroje…)

Hvězdárna a planetárium

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Lidské aktivity a problémy životního prostředí

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Rozvoj schopností poznávání

Chemie

9. ročník

CHEMICKÉ REAKCE

POLOVODIČE
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • POLOVODIČE
    • stanoví nezbytné podmínky vzniku elektrického proudu v obvodu
    • objasní podmínky vedení elektrického proudu v kovech, kapalinách, plynech a v polovodičích
    • zapojí správně polovodičovou diodu,

Polovodiče

- vedení elektrického proudu v kovech
- vedení elektrického proudu v kapalinách
- vedení elektrického proudu v plynech
- vedení elektrického proudu v polovodičích

Pojmy:

- usměrnění jednocestné, dvojcestné, „nabíječka“ a princip

Komentář

Poznámky:

Pomůcky:

Žákovské soupravy pro elmag. pokusy a optiku, Pasco, ClassVR, chromebook

Procvičování: Škola s nadhledem, MST,MS 365 (Forms),

Animace: vascak.cz

Exkurze:

Program ČEZ virtuálně (obnovitelné zdroje…)

Hvězdárna a planetárium

SVĚTELNÉ JEVY
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • 9605
    • charakterizuje zdroj světla
    • načrtne vznik rovnoběžného a rozbíhavého svazku paprsků
    • objasní vznik stínů za tělesem
    • objasní vznik zatmění Slunce a Měsíce
    • vysvětlí zákon odrazu světla a aplikuje tento zákon na zobrazení předmětu rovinným zrcadlem
    • rozpozná duté a vypuklé kulové zrcadlo
    • vysvětlí zákon lomu
    • rozpozná spojku a rozptylku
    • popíše jak se chovají paprsky význačného směru na tenké spojce a rozptylce
    • objasní princip zobrazení lupou
  • 9606
    • rozhodne ze znalosti rychlosti světla ve dvou různých prostředích, zda se světlo bude lámat ke kolmici nebo od kolmice

Vlastnosti světla

– zdroje světla; rychlost světla ve vakuu a v různých prostředích; stín, zatmění Slunce a Měsíce; zobrazení odrazem na rovinném, dutém a vypuklém zrcadle (kvalitativně); zobrazení lomem tenkou spojkou a rozptylkou (kvalitativně); rozklad bílého světla hranolem

Pojmy

  • Lupa,
  • fotografický přístroj,
  • mikroskop, dalekohledy,
  • promítací přístroje,
  • oko a oční vady,
  • optická mohutnost
  •  rozklad slunečního světla,

Komentář

Poznámky:

Pomůcky:

Žákovské soupravy pro elmag. pokusy a optiku, Pasco, ClassVR, chromebook

Procvičování: Škola s nadhledem, MST,MS 365 (Forms),

Animace: vascak.cz

Exkurze:

Program ČEZ virtuálně (obnovitelné zdroje…)

Hvězdárna a planetárium

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

Lidské aktivity a problémy životního prostředí

JADERNÁ ENERGIE
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • 9402
    • rozpozná v jednoduchých případech vzájemnou přeměnu jedné formy energie na jinou
    • objasní pojmy jaderná síla, jaderná energie
    • určí co udává protonové a nukleonové číslo
    • vysvětlí pojem řetězová reakce
    • vysvětlí princip jaderného reaktoru
    • zhodnotí výhody a nevýhody využívání různých energetických zdrojů z hlediska vlivu na životní prostředí,
  • JADERNÁ ENERGIE
    • objasnit výhody a nevýhody jaderné elektrárny

Učivo:

jaderná energie, štěpná reakce, jaderný reaktor, jaderná elektrárna; ochrana lidí před radioaktivním zářením

Pojmy:

- atomová jádra
- radioaktivita
- jaderné záření
- jaderný reaktor
- jaderná energetika
- ochrana před zářením

Komentář

Poznámky:

Pomůcky:

Žákovské soupravy pro elmag. pokusy a optiku, Pasco, ClassVR, chromebook

Procvičování: Škola s nadhledem, MST,MS 365 (Forms),

Animace: vascak.cz

Exkurze:

Program ČEZ virtuálně (obnovitelné zdroje…)

Hvězdárna a planetárium

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

Lidské aktivity a problémy životního prostředí

Základní podmínky života

Ekosystémy

ZEMĚ A VESMÍR
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • 9701
    - objasní pomocí poznatků o gravitačních silách pohyb planet kolem Slunce a měsíců planet kolem planet
    - odliší hvězdu od planety na základě jejich vlastností,

Učivo:

  • Měření vzdálenosti ve vesmíru
  • Sluneční soustava
  • Galaxie
  • Vznik vesmíru

 

 

Komentář

Poznámky:

Pomůcky:

Žákovské soupravy pro elmag. pokusy a optiku, Pasco, ClassVR, chromebook

Procvičování: Škola s nadhledem, MST,MS 365 (Forms),

Animace: vascak.cz

Exkurze:

Program ČEZ virtuálně (obnovitelné zdroje…)

Hvězdárna a planetárium

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

Lidské aktivity a problémy životního prostředí

Přírodopis

9. ročník

ZEMĚ JAKO SOUČÁST VESMÍRU