Škola opravdu nahoře - školní vzdělávací program pro základní vzdělávání, č. j. ZSaMS 266/2022
Základní škola a mateřská škola Špindlerův Mlýn

Učební osnovy

9. ročník


Dějepis


2  týdně, P
MODERNÍ DOBA
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • 9701
    • Žák na příkladech demonstruje zneužití techniky ve světových válkách a jeho důsledky.
  • 9702
    • Žák rozpozná klady a nedostatky demokratických systémů.
    • Objasní příčiny a důsledky vzniku bipolárního světa.
  • 9703
    • Žák charakterizuje jednotlivé totalitní systémy, příčiny jejich nastolení v širších ekonomických a politických souvislostech a důsledky jejich existence pro svět; rozpozná destruktivní sílu totalitarismu a vypjatého nacionalismu.
  • 9704
    • Žák na příkladech vyloží antisemitismus, rasismus a jejich nepřijatelnost z hlediska lidských práv.
  • 9705
    • Žák zhodnotí postavení Československa v evropských souvislostech a jeho vnitřní sociální, politické, hospodářské a kulturní prostředí.

  • první světová válka a její politické, sociální a kulturní důsledky 

  • nové politické uspořádání Evropy a úloha USA ve světě; vznik Československa, jeho hospodářskopolitický vývoj, sociální a národnostní problémy 

  • mezinárodněpolitická a hospodářská situace ve 20. a 30. letech; totalitní systémy – komunismus, 

  • fašismus, nacismus – důsledky pro Československo a svět 

  • druhá světová válka, holokaust; situace v našich zemích, domácí a zahraniční odboj; politické mocenské a ekonomické důsledky války 

Komentář
  • první světová válka a její politické, sociální a kulturní důsledky
  • situace ve světě po první světové válce
  • mezinárodně politická a hospodářská situace ve 20. a 30. letech; totalitní systémy –komunismus, fašismus, nacismus – důsledky pro Československo a svět
  • svět a Československo v letech 1918-1938
  • situace ve světě po první světové válce
  • hlavní rysy světových dějin ve 20. a 30. Letech
  • kultura, školství a věda
  • druhá světová válka
  • okolnosti vzniku a začátek 2. světové války
  • průběh 2. světové války
  • situace v českých zemích za 2. Světové války
  • boj Čechů proti německé okupaci
  • vývoj Československa v letech 1918-1939

 

Využívání video dokumentů a historických filmů v anglickém jazyce.

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Fungování a vliv médií ve společnosti

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Lidské aktivity a problémy životního prostředí

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

Principy demokracie jako formy vlády a způsobu rozhodování

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Hodnoty, postoje, praktická etika

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Kooperace a kompetice

Komunikace

Mezilidské vztahy

Poznávání lidí

Kreativita

Psychohygiena

Seberegulace a sebeorganizace

Sebepoznání a sebepojetí

Rozvoj schopností poznávání

Anglický jazyk

9. ročník

POSLECH S POROZUMĚNÍM

ROZDĚLENÝ A INTEGRUJÍCÍ SE SVĚT
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • 9801
    • Žák vysvětlí příčiny a důsledky vzniku bipolárního světa; uvede příklady střetávání obou bloků.
  • 9802
    • Žák vysvětlí a na příkladech doloží mocenské a politické důvody euroatlantické hospodářské a vojenské spolupráce.
  • 9803
    • Žák posoudí postavení rozvojových zemí.
  • 9804
    • Žák prokáže základní orientaci v problémech současného světa.

  • studená válka, rozdělení světa do vojenských bloků reprezentovaných supervelmocemi; politické, 

  • hospodářské, sociální a ideologické soupeření 

  • vnitřní situace v zemích východního bloku (na vybraných příkladech srovnání s charakteristikou 

  • západních zemí) 

  •  vývoj Československa od roku 1945 do roku 1989, vznik České republiky 

  • rozpad koloniálního systému, mimoevropský svět 

  • problémy současnosti 

 

.

Komentář
  • studená válka, rozdělení světa do vojenských bloků  reprezentovaných supervelmocemi; politické, hospodářské, sociální a ideologické soupeření
  • vnitřní situace v zemích východního bloku (na vybraných příkladech srovnání s charakteristikou západních zemí)
  • rozpad koloniálního systému, mimoevropský svět
  • problémy současnosti
  • věda, technika a vzdělání jako faktory vývoje; sport a zábava
  • výrazné politické změny ve světě a v Československu od poloviny 80. let do poloviny 90. let

 

Využívání video dokumentů a historických filmů v anglickém jazyce.

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Práce v realizačním týmu

Tvorba mediálního sdělení

Fungování a vliv médií ve společnosti

Vnímání autora mediálních sdělení

Stavba mediálních sdělení

Interpretace vztahu mediálních sdělení a reality

Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

Anglický jazyk

9. ročník

POSLECH S POROZUMĚNÍM

Anglický jazyk

9. ročník

MLUVENÍ