Základní škola a mateřská škola Špindlerův Mlýn
Učební osnovy
9. ročník
Výchova k občanství a zdraví
Stát a právo
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
1. Stát - formy státu podle toho, kdo je v čele:
- typy podle toho, kdo vykonává moc:
- typy podle územní struktury:
- podstata činnosti státní moci:
- zákonodárný proces v ČR - státní správa a samospráva - Ústava ČR a její struktura - obrana státu 2. Demokracie - vznik demokracie a její charakteristika - přímá demokracie - prostředky přímé demokracie:
- nepřímá demokracie - zastupitel - mandát - volební právo:
- aktivní/pasivní volební právo - volby do poslanecké sněmovny - volby do Senátu - prezidentské volby
3. Právo a úpravy důležitých vztahů - Listina základních práv a svobod, lidská práva - porušování/omezování lidských práv - Úmluva o právech dítěte - manželství:
- registrované partnerství - pracovní právo:
vlastnictví:
- reklamace služby/výrobku
4. Smlouva – práva a povinnosti
5. Orgány právní ochrany občanů - činnost advokáta - Česká advokátní komora - činnost notáře - činnost státního zastupitelství - státní zástupce - úloha soudů a jejich soustava ČR - rozdíl mezi trestným činem a přestupkem - občanské soudní řízení:
- právo je minimum morálky:
6. Korupce - definice pojmu - oblasti, ve kterých se můžeme s korupcí setkat - korupční kauzy - rozdíl mezi přijetím úplatku, podplácením a nepřímým úplatkářstvím |
||||||||||
Komentář | |||||||||||
ZE: - demokratické a nedemokratické státy ve světě ČSP: - pracovní právo Rozšiřující učivo: - vývoj volebního práva žen - seznámení s činností Nadačního fondu proti korupci |
|||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA
Lidské vztahy
VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA
Principy demokracie jako formy vlády a způsobu rozhodování
Formy participace občanů v politickém životě
Občan, občanská společnost a stát
|
Mezinárodní vztahy, globální svět
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
1. EU a ČR, mezinárodní organizace, globalizace
- Evropská integrace - Evropská unie:
- vstup ČR do EU, pozitiva + negativa - OSN:
- NATO – činnost - sdružení G8, organizace NAFTA, OPEC, Červený kříž a Červený půlměsíc - Co to je globalizace? - výhody/nevýhody globalizace 2. Globální problémy - globální problémy: příčina/problém/důsledek - pojem globální vesnice:
- informace o Fair Trade - terorismus - teroristické organizace - projevy terorismu - příklady teroristických útoků |
||||||||||
Komentář | |||||||||||
ZE: - státy v EU - státy vykazující problémy s chudobou, nedostatkem potravy, přelidněním
Rozšiřující učivo: - organizace bojující s chudobou ve světě |
|||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA
Lidské aktivity a problémy životního prostředí
VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH
Jsme Evropané
Objevujeme Evropu a svět
Evropa a svět nás zajímá
|
VÝCHOVA KE ZDRAVÍ
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
1. Zdravý životní styl - rizikové chování - pozitivní/negativní vlivy ovlivňující zdravý životní styl - programy na podporu zdraví, podporu zdravého životního stylu - relaxace - stres 2. Osobní bezpečí - lidská společnosta násilí - syndrom CAN - krizová centra, linky důvěry - manipulace - agrese - mimořádné události – varovné signály, vhodné způsoby chování 3. Lidská sexualita - rizika předčasného pohlavního styku - pohlavně přenosné infekce - Aids/Hiv - věrný vztah, manželství, partnerství - problémy těhotenství a rodičovství mladistvých |
||||||||||
Komentář | |||||||||||
Rozšiřující učivo: - relaxační techniky |
|||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Hodnoty, postoje, praktická etika
Komunikace
Psychohygiena
Seberegulace a sebeorganizace
Sebepoznání a sebepojetí
Rozvoj schopností poznávání
|
Dopravní výchova
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
- konkrétní rizikové situace v silniční dopravě - příčiny nehod na silnicích - prevence nehodovosti - zásady první pomoci |
||||||||||
Komentář | |||||||||||
CHE: - chemické látky ovlivňující pozornost řidiče/chodce/cyklisty (př. toluen…) |
|||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Hodnoty, postoje, praktická etika
Řešení problémů a rozhodovací dovednosti
Rozvoj schopností poznávání
|