Škola opravdu nahoře - školní vzdělávací program pro základní vzdělávání, č. j. ZSaMS 266/2022
Základní škola a mateřská škola Špindlerův Mlýn

Učební osnovy

9. ročník


Výchova k občanství a zdraví


1  týdně, P
Stát a právo
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Stát
    - uvede příklad unitárního státu a federace a popíše jejich základní znaky
    - objasní rozdíly mezi centralizovaným a decentralizovaným státem
    - vlastními slovy vyjádří rozdíl mezi monarchií a republikou

  • Stát - 2
    - vyjmenuje orgány zákonodárné, výkonné a soudní moci ČR a popíše jejich činnost
    - uvede činnost státní správy a samosprávy na úrovni obce
    - vysvětlí pojmy:
    1. stát
    2. formy státu, typy státu
    3. inaugurace
    4. parlament
    5. Poslanecká sněmovna
    6. Senát
    7. vláda
    8. premiér
    9. prezident
    10. kraj, obec

  • Demokracie
    - diskutuje o pozitivech demokratického způsobu řízení státu
    - vlastními slovy vyjádří význam voleb do zastupitelstev

  • Demokracie - 2
    - vlastními slovy objasní, proč je důležité se zúčastnit voleb, a diskutuje o možných důsledcích nízké volební účasti
    - vysvětlí pojmy:
    1. demokracie
    2. referendum
    3. volby
    4. aktivní volební právo
    5. pasivní volební právo
    6. kandidát
    7. kandidátní listina
    8. volební kampaň
    9. volební obvod
    10. zastupitel
    11. mandát
  • Právo a úpravy důležitých vztahů
    - popíše, jak rozumí základním lidským právům na život, osobní svobodu a vlastnit majetek
    - diskutuje o ochraně základních lidských práv a svobod
    - rozumí povinnostem občana při zajišťováni obrany státu
  • Právo a úpravy důležitých vztahů - 2
    - vysvětlí rozdíl mezi manželstvím a registrovaným partnerstvím
    - na příkladu objasní, jak se bránit v případě porušení práv spotřebitele
    - popíše postup při reklamaci produktu/služby
    - popíše způsoby vzniku a zániku vlastnictví
    - popíše vznik a zánik pracovního poměru, pojmenuje náležitosti pracovní smlouvy
    - vysvětlí pojmy:
    1. lidská práva, Základní listina práv a svobod
    2. manželství, manželská práva a povinnosti
    3. registrované partnerství
    4. rozvod
    5. pracovní poměr
    6. prac. poměr na dobu určitou/neurčitou
    7. pracovní smlouva
    8. okamžité zrušení pracovního poměru ze strany zaměstnavatele/zaměstnance
  • Smlouva – práva a povinnosti
    - objasní práva a povinnosti při osobní přepravě, při nákupu, při opravě či pronájmu věci
    - uvede příklady jednání, která jsou porušením právních ustanovení
  • Smlouva – práva a povinnosti - 2
    - diskutuje o důsledcích porušování právních ustanovení
    - vysvětlí pojmy:
    1. smlouva
    2. pohledávka
    3. závazek
    4. věřitel
    5. dlužník
    6. právní vědomí
    7. dodavatel/odběratel
    8. záloha
    9. záruční doba/reklamace
    10. zletilost/způsobilost k právním úkonům
    11. právní úkon
    12. občanské právo
    13. trestní právo, trest, trestný čin
  • Orgány právní ochrany občanů
    - vyjmenuje orgány právní ochrany občanů
    - na příkladu popíše činnost konkrétního orgánu právní ochrany občanů
  • Orgány právní ochrany občanů
    - uvede příklady protiprávního jednání v podobě přestupku/ v podobě trestných činů
    - vlastními slovy vysvětlí, čím se odlišuje přestupek od trestního činu
    - vysvětlí pojmy:
    1. advokát
    2. notář
    3. státní zastupitelství
    4. soudy
    5. trestní řízení
    6. občanské soudní řízení
    7. právo
    8. morálka
    9. přestupek/trestný čin
  • Korupce
    - žák uvede příklady korupčního chování
    - diskutuje o příčinách, které vedou osoby ke korupčnímu jednání, a o důsledcích, které z tohoto jednání plynou pro všechny zúčastněné

1. Stát

- formy státu podle toho, kdo je v čele:

  • monarchie/republika

- typy podle toho, kdo vykonává moc:

  • demokracie
  • autokracie

- typy podle územní struktury:

  • unitární stát
  • federace
  • konfederace

- podstata činnosti státní moci:

  • moc zákonodárná
  • moc výkonná
  • moc soudní

- zákonodárný proces v ČR

- státní správa a samospráva

- Ústava ČR a její struktura

- obrana státu

2. Demokracie

 - vznik demokracie a její charakteristika

- přímá demokracie

- prostředky přímé demokracie:

  • referendum
  • iniciativa
  • alternativní návrh

- nepřímá demokracie

- zastupitel

- mandát

- volební právo:

  • všeobecné
  • rovné
  • přímé
  • tajné

- aktivní/pasivní volební právo

- volby do poslanecké sněmovny

- volby do Senátu

- prezidentské volby

 

3. Právo a úpravy důležitých vztahů

 - Listina základních práv a svobod, lidská práva

- porušování/omezování lidských práv

- Úmluva o právech dítěte

- manželství:

  • uzavření manželství
  • manželská práva a povinnosti
  • ukončení manželství

- registrované partnerství

- pracovní právo:

  • pracovní poměr
  • vznik: životopis, přijímací rozhovor,
  • pracovní smlouva
  • dohoda o provedení práce
  • zrušení pracovního poměru

vlastnictví:

  • co to je, které listiny ho chrání
  • práva a povinnosti
  • vlastníka
  • předmět vlastnictví
  • porušení vlastnického práva

- reklamace služby/výrobku

 

4. Smlouva – práva a povinnosti

  • základní práva a povinnosti smluvních stran, tj. kupujícího a prodávajícího
  • kupní smlouva
  • nájemní smlouva
  • smlouva o dílo
  • na počkání
  • na zakázku
  • trestní právo:
  • trestní řízení
    • přípravné řízení
    • hlavní líčení
    • opravné řízení
  • přestupky a trestní činy
  • význam trestů 
  • občanské právo
  • záruční doba/reklamace
  • zletilost a způsobilost

5. Orgány právní ochrany občanů

- činnost advokáta

- Česká advokátní komora

- činnost notáře

- činnost státního zastupitelství

- státní zástupce

- úloha soudů a jejich soustava ČR

- rozdíl mezi trestným činem a přestupkem

- občanské soudní řízení:

  • průběh
  • rozhodci a rozhodčí řízení

- právo je minimum morálky:

  • morální a právní normy
  • následky porušování norem

6. Korupce

- definice pojmu

- oblasti, ve kterých se můžeme s korupcí setkat

- korupční kauzy

- rozdíl mezi přijetím úplatku, podplácením a nepřímým úplatkářstvím

Komentář

ZE:

- demokratické a nedemokratické státy ve světě

ČSP:

- pracovní právo

Rozšiřující učivo:

- vývoj volebního práva žen

- seznámení s činností Nadačního fondu proti korupci

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Lidské vztahy

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

Principy demokracie jako formy vlády a způsobu rozhodování

Formy participace občanů v politickém životě

Občan, občanská společnost a stát

Mezinárodní vztahy, globální svět
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • EU a ČR, mezinárodní organizace, globalizace
    - uvede příklady svobody pohybu osob, zboží, práce, kapitálu v EU
    - vyjmenuje členské státy EU
  • EU a ČR - 2
    - vyjmenuje a charakterizuje významné mezinárodní organizace, objasní rozdíly mezi EU, OSN a NATO
    - umí uvést příklady projevů globalizace
    - popíše výhody spolupráce včetně zajišťování obrany státu a účasti v zahraničních misích
    - vysvětlí pojmy:
    1. Evropská integrace
    2. EU
    3. Evropské občanství
    4. NATO
    5. OSN
    6. globalizace
  • EU a ČR - 3
    - je schopný diskutovat o kladech a záporech globalizace
  • Globální problémy
    popíše globální problém, diskutuje o jejich příčinách a možných důsledcích
  • Globální problémy - 2
    - popíše globální problémy projevující se v jeho místě bydliště, pokusí nastínit možné způsoby jejich řešení
  • Globální problémy - 3
    - diskutuje o možnostech boje proti terorismu
    - uvede příklady mezinárodního terorismu a teroristických organizací
    - zaujme vlastní postoj ke způsobům jeho potírání, objasní roli ozbrojených sil ČR při zajišťování obrany státu a při řešení krizí nevojenského charakteru
    - vysvětlí pojmy:
    1. globální problémy
    2. globální vesnice
    3. Fair Trade
    4. terorismus
    5. teroristické organizace

1. EU a ČR, mezinárodní organizace, globalizace

 

- Evropská integrace

- Evropská unie:

  • historie
  • orgány
  • pilíře EU
  • členské státy
  • známé památky a budovy v členských státech EU
  • instituce EU 
  • Eurozóna
  • Rada Evropy

 

- vstup ČR do EU, pozitiva + negativa

- OSN:

  • historie
  • funkce
  • struktura
  • orgány
  • UNESCO

- NATO – činnost

- sdružení G8, organizace NAFTA,  OPEC, Červený kříž a Červený půlměsíc

- Co to je globalizace?

- výhody/nevýhody globalizace

2. Globální problémy

- globální problémy: příčina/problém/důsledek

- pojem globální vesnice:

  • přelidnění
  • chudoba
  • nedostatek potravin
  • pandemie/nemoci

- informace o Fair Trade

- terorismus

- teroristické organizace

- projevy terorismu

- příklady teroristických útoků

Komentář

ZE:

- státy v EU

- státy vykazující problémy s chudobou, nedostatkem potravy, přelidněním

 

Rozšiřující učivo:

- organizace bojující s chudobou ve světě

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Lidské aktivity a problémy životního prostředí

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Jsme Evropané

Objevujeme Evropu a svět

Evropa a svět nás zajímá

VÝCHOVA KE ZDRAVÍ
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Zdravý životní styl
    - objasní pojem syndrom rizikového chování
    - navrhne (posoudí) denní rozvrh činností dospívajícího s ohledem na zásady zdravého životního stylu
  • Zdravý životní styl - 2
    - vyhledá programy na podporu zdraví
    - uplatňuje relaxační cviky
  • Zdravý životní styl - 3
    - uplatňuje vhodné sociální dovednosti pro zvládání stresu
    - rozpozná pozitivní/negativní vlivy působící na jeho zdraví a argumentuje ve prospěch zdravého životního stylu
  • Osobní bezpečí
    - svým chováním a jednáním respektuje potřebu jistoty a bezpečí, bojuje účinnými prostředky proti násilí ve škole, rodině, společnosti lidí
    - varuje před různými způsoby násilí a není lhostejný k týrání a zneužívání nejen dětí, ale i starých lidí
  • Osobní bezpečí - 2
    - uplatňuje obrannou komunikaci proti agresi a manipulaci
    - rozliší varovné signály se vznikem mimořádných událostí
    - v modelových situacích volí vhodné způsoby chování a jednání, které vedou k bezpečí a ochraně jeho zdraví (i zdraví jiných)
    - vysvětlí pojmy:
    1. násilí, agrese
    2. syndrom CAN
    3. krizové centrum
    4. mimořádné události
  • Lidská sexualita
    - rozliší, které chování odpovídá a které překračuje sexuální normu (z hlediska věku, zdraví, práva, etiky, morálky, sociokulturního prostředí…)
    - vymezí a vysvětlí rizika nechráněného pohlavního styku
    - rozhodne a na modelových
    příkladech o možných řešení vzniklých rizikových situací v oblasti reprodukčního zdraví a lidské sexuality
    - popíše souvislosti mezi reprodukčním chováním, věrným vztahem, manželstvím, partnerstvím a možnou životní perspektivou

1. Zdravý životní styl

 - rizikové chování

- pozitivní/negativní vlivy ovlivňující zdravý životní styl

- programy na podporu zdraví, podporu zdravého životního stylu

- relaxace

- stres

2. Osobní bezpečí

 - lidská společnosta násilí

- syndrom CAN

- krizová centra, linky důvěry

- manipulace

- agrese

- mimořádné události – varovné signály, vhodné způsoby chování

3. Lidská sexualita

- rizika předčasného pohlavního styku

- pohlavně přenosné infekce

- Aids/Hiv

- věrný vztah, manželství, partnerství

- problémy těhotenství a rodičovství mladistvých

Komentář

Rozšiřující učivo:

- relaxační techniky

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Hodnoty, postoje, praktická etika

Komunikace

Psychohygiena

Seberegulace a sebeorganizace

Sebepoznání a sebepojetí

Rozvoj schopností poznávání

Dopravní výchova
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • DOPRAVNÍ VÝCHOVA
    - vyhodnocuje konkrétní rizikové situace v silniční dopravě a vyvozuje bezpečné chování
    - diskutuje o příčinách dopravních nehod a o jejich předcházení, argumentuje pro správné řešení situací
    - aktivně se zapojuje do akcí školy (obce) podporující snižování rizik a nehodovosti a podporující bezpečné chování v dopravě
    - popíše použití zádržných systémů v dopravních prostředcích a vysvětlí jejich smysl
    - v modelových situacích demonstruje postup poskytnutí první pomoci při úrazových a neúrazových poruchách zdraví

- konkrétní rizikové situace v silniční dopravě

- příčiny nehod na silnicích

- prevence nehodovosti

    - zásady první pomoci

Komentář

CHE:

- chemické látky ovlivňující pozornost  řidiče/chodce/cyklisty  (př. toluen…)

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Hodnoty, postoje, praktická etika

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Rozvoj schopností poznávání