Škola opravdu nahoře - školní vzdělávací program pro základní vzdělávání, č. j. ZSaMS 266/2022
Základní škola a mateřská škola Špindlerův Mlýn

Učební osnovy

9. ročník


Německý jazyk


0+2  týdně, P
GESUNDHEIT – Was ist Gesundheit?, Ich und Sport, Essen, Trinken
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • GESUNDHEIT
    - dokáže sdělit požadovanou informaci, dokáže poradit, navrhnou řešení dané situace
    - dokáže vyprávět o volnočasových aktivitách
    - rozumí tématu krátkého textu
    - umí používat nepravidelné sloveso sollen

  • Essen/Trinken
  • zdravý životný styl
  • volnočasové aktivity/sport
  • sloveso sollen – vyjádření povinnosti/rady

Komentář

Přesahy do předmětu VOZ:

- zdravý životní styl

 

Rozšiřující učivo:

- tvoření množného čísla

- vynechávání členu určitého/neurčitého u typických slov (oblečení, jídlo…)

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Seberegulace a sebeorganizace

EINKAUFE - Kleidung, Corrina Hannes fehlt, Sofie hat einen neuen Pullover, Inga und ich machen Menschen glücklich, Lieber Günter, In dieser Minute
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • EINKAUFE...
    - dokáže vést dialog s prodávajícím
    - sdělí konkrétní informaci nebo se na ni zeptá
    - umí požádat o radu ohledně výběru oblečení
    - zvládne skloňovat přídavná jména a dokáže je začleňovat do textu/do promluvy
    - chápe rozdíl mezi skloňováním silný,/slabým/smíšeným
    - respektuje nepravidelné tvary stupňování
    - umí používat zkrácené tvary předložek
    - používá předložky se 4. pádem

- oblečení – obl. dle ročního období

- skloňování (deklinace) příd.jmen.:

     - silné

     - slabé

     - smíšené

- stupňování přídavných jmen

- nepravidelné tvary stupňování

- předložky se 4.p.

- zkrácené tvary předložek

Komentář

Přesahy do předmětu VOZ:

- hospodaření s penězi (s kapesným)

 

 Rozšiřující učivo:

- typy obchodů a jejich sortiment

- použití sloves stát, a to kosten (u ceny) a stehen (pohyb)

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Komunikace

ZU HAUSE - Ich und meine Familie, Was macht die Familie, Was möchtest du werden?
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • ZU HAUSE
    - využívá ukazovací zájmena
    - umí vytvářet složeniny a začleňovat je do textu/do promluvy
    - vypráví jednoduchý příběh jako sledu jednotlivých událostí (Můj domov)
    - umí požádat o radu/poradit

  • ukazovací zájmeno diese/dieser/dieses + diese v mn.č.
  • tvoření složenin

Komentář

Rozšiřující učivo:

- vazba: Ich brauche…du sollst…

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Sebepoznání a sebepojetí

WAS MACHEN WIR HEUTE - Wer geht wohin?, Nur keine Langeweile
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • WAS MACHEN WIR HEUTE ...
    - zapojuje modální slovesa do mluveného projevu
    - vyjadřuje to, co umí, chce, smí a musí
    - je schopen vést dialog ve větách jednoduchých, ale i v souvětích
    - umí používat spojky měnící/neměnící slovosled věty
    - používá souřadnou spojku deshalb

- zvratná slovesa

- modální (pomocná)  slovesa

: müssen

: können

: wollen

: dürfen

- spojky měnící/neměnící slovosled věty

- souvětí souřadné se spojkou deshalb

Komentář

VOZ:

-smysluplné trávení volného času

 

Rozšiřující učivo:

- slovosled ozn. i táz. věty s časovaným slovesem a infinitivem

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Seberegulace a sebeorganizace

IM RESTAURANT - Wo ist das Restaurant?, Im Café, Im Restaurant neben dem Kino, Das isst man bei uns und anderswo, Was isst man wann?
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • IM RESTAURANT - Wo ist das Restaurant?
    - sdělí konkrétní informaci nebo se na ni zeptá
    - používá základní zdvořilostní obraty (oslovení, poděkování, vyjádření vlastního přání…
  • IM RESTAURANT - Wo ist das Restaurant? - 2
    - umí vést dialog v restauraci (mezi zákazníkem a číšníkem)
    - dokáže pracovat s textem v minulém čase

- perfektum pravidelných sloves se sein/haben

- jídelní lístek

- objednávka

Komentář

Přesahy do předmětu VOZ:

- zásady společenského chování

 

Rozšiřující učivo:

- používán man

- typická jídla ke snídani/k obědu/k večeři

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Jsme Evropané

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Komunikace

IM THEATER - An der Theaterkasse, Wie viel macht das?, Wir sind zu spät dran!
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • IM THEATER ...
    - sdělí konkrétní informaci nebo se na ni zeptá
    - umí vést dialog v divadle
    - zvládne zakoupení lístku
    - umí pracovat s perfektem u nepravidelných sloves/ u sloves s odlučitelnou a neodlučitelnou předponou

- perfektum nepravidelných sloves

- perfektum u sloves s odlučitelnou/neodlučitelnou předponou

Komentář

Přesahy do předmětu VOZ:

- kultura (divadelní představení

- zásady společenského chování při návštěvě divadla

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Evropa a svět nás zajímá

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Komunikace

WIR VERREISEN - Wir packen unsere Koffer, Auf dem Bahnhof, Gute Reise, Im Zug von München nach Köln, Wir reissen mit dem Zug oder Auto
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • WIR VERREISEN...
    - umí se zeptat na cestu
    - je schopen vést dialog na nádraží
    - dokáže zakoupit jízdenku
    - je schopný vést dialog se spolucestujícími ve vlaku/autobuse/autě
    - umí časovat slovesa s odlučitelnou předponou a zvládá je začleňovat do textu/do promluvy
    - plynule používá sloveso geben//wissen

- vazba es gibt

- časování sloves s odlučitelnou předponou

- slovesa s neodlučitelnou předponou

- dopravní prostředky

Komentář

VOZ:

- dopravní výchova:

  • v konkrétních situacích silniční a železniční dopravy uplatňuje bezpečné chování
  • je schopen cestovat vlakem/autobusem

 

Rozšiřující učivo:

- sloveso wissen

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Objevujeme Evropu a svět

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Komunikace

WIEDER FERIEN UND DIE ARBEIT – Traumreisen, Deutschland, Österreich und die Schweiz, Wohin fahrt ihr in diesem Urlaub
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • WIEDER FERIEN...
    - ucelený popis dovolené
    - rozumí tématu krátkého textu
    - popíše plány do budoucna
    - je schopný sepsat příběh týkající se zadaného tématu
    - dokáže plynule používat čas přítomný, minulý i budoucí

- souvětí:slovosled s časovaným slovesem a infinitivem

- povolání/ zaměstnání

- budoucí čas

Komentář

Rozšiřující učivo:

-pojmenování potřeb k výkonu povolání (př. tesař: kladivo, hřebík…)

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Hodnoty, postoje, praktická etika

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti