Základní škola a mateřská škola Špindlerův Mlýn
Učební osnovy
9. ročník
Český jazyk a literatura
KOMUNIKAČNÍ A SLOHOVÁ VÝCHOVA
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
VÝKLAD - znaky výkladu, osnova, jazykové prostředky - základy studijního čtení, formulování hlavních myšlenek textu, uspořádání informací z textu s ohledem na jeho účel POPIS - popis děje, jazykové prostředky, osnova - vytvoří následující popisy:
- práce s odborným textem, odbornými názvy - popis jednotlivých činností (stručnost, jasnost, přehlednost - studijní čtení – čtení jako zdroj informací - hlavní motiv, popředí, pozadí,
- užití spisovných jazykových prostředků - výstižné, souvislé a kultivované vyjadřování
- promyšlené vybírání vhodných jazykových prostředků – líčení na základě našich pozorovacích a vyjadřovacích schopností. - osnova líčení CHARAKTE-RISTIKA - přímá a nepřímá charakteristika - osnova - povaha, schopnosti, zájmy VYPRAVOVÁNÍ - reprodukovaný děj - postupná dějová linie - retrospektiva - jazykové prostředky vypravování, osnova -vypravování v běžné komunikaci ÚVAHA - charakteristika úvahy - osnova úvahy - srovnání s výkladem - výskyt úvahy; vyhledávání v textech PROSLOV - řečnický slohový útvar - osnova proslovu - působivost mluveného projevu, intonace, tempo řeči, společenské chování řečníka DISKUSE - principy diskuse - řízení diskuse FEJETON - publicistické útvary na aktuální téma - historie vzniku fejetonu - cíl fejetonu FUNKČNÍ STYLY - styly:
SLOHOVÉ ÚTVARY DLE VÝBĚRU ŽÁKŮ - náležitosti životopisu - práce s informací – vyhledávání životopisných údajů - dopis soukromý, milostný - cíl otevřeného dopisu |
||||||||||
Komentář | |||||||||||
Přesahy: VOZ - výklad na téma začlenění ČR do EU VOZ - ekologie VOZ - komunikace, zásady slušného chování VOZ - člověk jako jedinec – životopis NJ - zu Hause NJ - Freunde NJ - wir verreisen; mein Tag; wieder Ferien AJ - ve třídě PŘ - ochrana životního prostředí Poznámky: - kontrolní práce - kontrolní práce: Chrání člověk dostatečně životní prostředí? - poslední kontrolní práce dle preferencí žáka - ukázka špatně vedené diskuse, nerespektování druhé osoby, neschopnost vzájemné komunikace…(př. politické diskuse)Poznámky:
|
|||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
MEDIÁLNÍ VÝCHOVA
Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení
ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA
Vztah člověka k prostředí
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Komunikace
Poznávání lidí
Kreativita
Sebepoznání a sebepojetí
Rozvoj schopností poznávání
|
JAZYKOVÁ VÝCHOVA
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
SLOVO, SOUSLOVÍ, VÝZNAM SLOV - slovo a sousloví - slova nadřazená, podřazená, souřadná - slova jednoznačná a mnohoznačná ROZVOJ SLOVNÍ ZÁSOBY - jádro slovní zásoby - způsoby obohacování slovní zásoby - aktivní a pasivní slovní zásoba. ROZVRSTVENÍ SLOVNÍ ZÁSOBY - rozvrstvení slovní zásoby: odborné názvy, slova domácí a cizí - odborné názvy - druhy slovníku a práce s nimi STAVBA SLOVA - zásady tvoření českých slov - stavební části slova: morfémy + spojovací morfém ODVOZOVÁNÍ, SKLÁDÁNÍ, ZKRACOVÁNÍ - odliší jednotlivé slovotvorné postupy (odvozování, skládání, zkracování) SLOVNÍ DRUHY - třídění slovních druhů PODSTATNÁ JMÉNA - rodovost - koncovky podstatných jmen - mluvnické/gramatické kategorie - rozlišení druhů podstatných jmen (obecná, vlastní, konkrétní, abstraktní PŘÍDAVNÁ JMÉNA - druhy přídavných jmen - stupňování přídavných jmen - mluvnické významy - ovi/ovy ZÁJMENA A ČÍSLOVKY - druhy zájmen a číslovek - skloňování SLOVESA - slovesa a jejich mluvnické významy - tvary slovesa být - přechodník minulý a přítomný - slovesné třídy a vzory - valence PŘÍSLOVCE - druhy příslovcí - stupňování příslovcí PŘEDLOŽKY A SPOJKY - vlastní a nevlastní předložky - spojky souřadicí a podřadicí VĚTNÉ ČLENY A VZTAHY MEZI NIMI - základní a rozvíjející větné členy - vztahy mezi větnými členy:
- přívlastek těsný, volný - doplněk (shoda, přimykání) VĚTY PODLE POSTOJE MLUVČÍHO - druhy vět podle postoje mluvčího VĚTY PODLE ČLENŮ - věta jednočlenná, dvojčlenná a jejich funkce - větný ekvivalent a jeho funkce - věty podmětové a bezpodměté MLUVNICKÝ ZÁPOR - slovní zápor - mluvnický zápor SAMOSTATNÝ VĚTNÝ ČLEN, OSLOVENÍ, VSUVKA, VĚTA NEÚPLNÁ - samostatný větný člen - oslovení - vsuvka - věta neúplná - interpunkce VĚTA JEDNODUCHÁ A SOUVĚTÍ - věta a výpověď - věta jednoduchá - souvětí - tvoření věty a souvětí URČOVÁNÍ VĚT V SOUVĚTÍ - věta hlavní a věta vedlejší - věta řídící a závislá ROZBOR SOUVĚTÍ - souvětí souřadné - poměry v souvětí souřadném - vedlejší věty a jejich druhy - grafické znázornění - významové poměry mezi souřadně spojenými větnými členy a vedlejšími větami - rozbor složitého souvětí ŘEČ PŘÍMÁ A NEPŘÍMÁ - uvozovací věta - přímá řeč, nepřímá řeč - uvozovky POŘÁDEK SLOV V ČESKÉ VĚTĚ (slovosled) - východisko a jádro výpovědi - činitele mluvnické - činitele rytmické - nepravidelnosti ve větné stavbě, odchylky TVAROSLOVNÝSKLADEBNÍ - pravopis i/y po obojetných souhláska (vyjm. slova, shoda, vzory…) - skupiny bě/bjě, pě, vě/vjě, mě/mně - vlastní jména - velká písmena:
PŘÍPRAVA NA PŘIJÍMACÍ ZKOUŠKY - práce s CD TS – testy přijímacího řízení - práce s písemnou podobou testů PŘ - možnost společného vyplňování ev. individuální konzultace školou objednaných scio testů ZVUKOVÁ STRÁNKA JAZYKA - hlásky a hláskové skupiny - větný přízvuk - větná melodie OBECNÉ VÝKLADY O JAZYCE - projev mluvený a psaný - řeč, funkce řeči - jazyk – vývoj českého jazyka, útvary českého jazyka - nářečí, slang, argot, obecná čeština - ukázky spisovného a nespisovného jazyka - slovanské jazyky JAZYKOVĚDA, JAZYKOVÁ KULTURA - jazykověda a její disciplíny (dílčí obory jazykovědy) - kultura jazyka, kultura řeči - práce s textem (uměleckým, naučným, reklamy – manipulativní komunikace) - opakování: práce se slovníky/s jazykovými příručkami |
||||||||||
Komentář | |||||||||||
Rozšiřující učivo: - vysvětlení pojmu idiom; porovnat frazém a idiom - frazeologie - latinské názvosloví:
- slovo lalické (dětské) - řečová etiketa (zdvořilost) - Pražský lingvistický kroužek = r.1932 – první vystoupení kroužku na domácí půdě, který se týkal jazykové kultury - časopis Slovo a slovesnost Poznámky: - seznámit s časopisem Naše řeč - vstupní prověřovací práce - každé pondělí v měsíci test do diktátového sešitu - zač. listopadu a března – čtvrtletní práce + leden a červen – pololetní práce - zopakovat psaní a skloňování cizích vlastních jmen a přejatých slov - testy přijímacího řízení jsou vždy místo vlastního čtení Jiří Černý – Úvod do studia jazyka Slovník jazyků od Františka Čermáka František Čermák – Jazyk a jazykověda Přesahy: ČJ-NJ-AJ - porovnání slovosledu NJ - Internationalis-men |
|||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
MEDIÁLNÍ VÝCHOVA
Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení
VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH
Jsme Evropané
Evropa a svět nás zajímá
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Hodnoty, postoje, praktická etika
Komunikace
Poznávání lidí
MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA
Etnický původ
|
LITERÁRNÍ VÝCHOVA
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
CHVÁLA VYPRAVĚČSTVÍ - anekdota a historka jako literární žánr - moderní česká pohádka - kovbojky a indiánky - detektivní literatura - apokryf - autoři: - Vladimír Kalina - Jan Werich - Jiří Brdečka - Karel Čapek - Vladislav Vančura - Jaroslav Hašek - Bohumil Hrabal - Pavel Kohout - Emil Hakl - Přemysl Rut - ukázky: - ze židovského humoru - Vladimír Kalina – Sedmilháři - Jan Werich – Lakomá Barka - Jiří Brdečka – Pít, či nepít? - Karel Čapek – Čintamani a ptáci - Vladislav Vančura – Zbraslavská povídka o opatu Martinovi - Jaroslav Hašek – Švejkovy nehody ve vlaku - Bohumil Hrabal – Večerní kurs - Pavel Kohout – Nápady svaté Kláry - Emil Hakl – O rodičích a dětech - Přemysl Rut – O Červené karkulce NARUBY - šanson - fejeton - komedie/tragédie - situace v Československu v 60. letech - autoři: - Jiří Suchý - Stephen Leacock - Emanuel Frynta - Ivan Vyskočil - Rudolf Křesťan - Jaroslav Dušek - Michal Viewegh - Petr Jarchovský - Robert Fulghum - ukázky: - Jiří Suchý – Naruby - Stephen Leacock – Moje memoáry a mizérie z učitelských let - Emanuel Frynta – Nezkalený obraz věty - Ivan Vyskočil – Učitel a přítel zůstal veřejnosti neznán - Rudolf Křesťan – Tomu ještě nerozumíš; Předloha - Jaroslav Dušek – Úsilí - Michal Viewegh – výchova dívek v Čechách - Petr Jarchovský – Pelíšky - Robert Fulghum – Je únor. Ráno.; Když se mé dospělé děti…; Jestli jste… LEGENDY ČESKÉHO DIVADLA 20. STOLETÍ - alegorie - satira - naivismus - Osvobozené divadlo vč. osobností, které ho založily a podílely se na jeho činnosti - Semafor - Divadlo Járy Cimrmana – autorské divadlo - autoři: - Karel Čapek – Josef Čapek - Jan Werich – Jiří Voskovec - Jiří Suchý – Jiří Šlitr - Ladislav Smoljak – Zdeněk Svěrák - ukázky: - Karel Čapek – Josef Čapek – Ze života hmyzu - Jan Werich – Jiří Voskovec – Cesar; Peníze nebo život; Život je jen náhoda; Vy nevíte co je středověk; Klobouk ve křoví - Jiří Suchý – Komik Jiří Šlitr; Blázen a dítě; Tulipán - Jiří Suchý – Jiří Šlitr - Katastrofa - Ladislav Smoljak – Zdeněk Svěrák – Cimrmanova cesta za českou pohádkou; Afrika: Opeřený had POEZIE - české národní obrození - epitaf - impresionismus - renesance - autoři: - Karel Hynek Mácha - Jaroslav Vrchlický - Karel Toman - Jiří Wolker - Vítězslav Nezval - Jaroslav Seifert - Konstantin Biebl - ukázky: - Karel Hynek Mácha – Máj - Jaroslav Vrchlický – Píseň; Za trochu lásky…; A povídali… - Karel Toman Březen; Září - Jiří Wolker – U rentgenu; Epitaf - Vítězslav Nezval – Morava; Písnička; Levitace; Manon Lescaut - Jacques Prévert – Pto tebe má lásko; Ještěrka; Vojákovo volno - Jaroslav Seifert – Píseň; Píseň o vločkách; Bazilika sv. Jiří; Říkáte-li veršům - Konstantin Biebl – Milenci - Václav Hrabě – Variace na renesanční téma; Déšť - Sergej Jesenin – Z cyklu květy - Giuseppe Ungaretti - Vojáci PÍSNĚ A PÍSNIČKÁŘI - autoři: - Karel Kryl - Milan Lasica - Jaromír Nohavica - Pavel Dobeš - Jiří Dědeček - Marek Eben - ukázky: - Karel Kryl – Tráva; Vánoční - Bulat Okudžava – Písnička o papírovém vojáčkovi - Milan Lasica – Bolo nás jedenásť; Song o muničnom vagóne - Jaromír Nohavica – Husita, Těšínská; Kometa - Pavel Dobeš – O pilníku, Svidříku, Vénovi a Hedvice - Jiří Dědeček – Ropucha; Nerostou houby; Za trochu lásky - Marek Eben – Andulce z béčka; O létání; O balonu VIZE A FANTAZIE - literární tvorba, která upozorňuje na nebezpečí fašismu a nacismu - autoři: - Karel Čapek - Josef Nesvadba - George Orwell - ukázky: - Karel Čapek – Válka s mloky - Josef Nesvadba – Blbec z Xenemünde - George Orwell – Farma zvířat OSUDY - románový životopis - literatura vztahující se k druhé světové válce - autoři: - A.P. Čechov - Jindra Jarošová - Filip Jánský - Wolfgang Borchert - Michail Šolochov - Ota Pavel - Zdena Salivarová - Tera Fabiánová - ukázky: - A.P. Čechov – Vaňka - Jindra Jarošová – Via Lucis - Filip Jánský – Nebeští jezdci - Wolfgang Borchert – V noci přece krysy spí - Michail Šolochov – Osud Člověka - Ota Pavel – Běh Prahou - Zdena Salivarová – Proč jsem tak krásně hrála Bruchův koncert - Tera Fabiánová – Navečer přišla jsem VLASTNÍ ČETBA - do vlastní četby je nutné začlenit 4 klasická díla dle doporučení vyučujícího, zbytek děl si žák vybírá na základě vlastních preferencí |
||||||||||
Komentář | |||||||||||
Přesahy: DĚ - historické události, které výrazně ovlivnily židovský národ DĚ - 60. léta v Československu DĚ - středověk, bitva u Lipan DĚ - české národní obrození DĚ - druhá světová válka DĚ + VOZ - fašismus, nacismus Rozšiřující učivo: - časopis Ahoj vydávaný před druhou světovou válkou - vznik a vývoj divadla na našem území - Jaroslav Ježek - Josef Škvorecký - nakladatelství Poznámky: - otázky, na které žák musí nalézt odpovědi, jsou uvedeny v čítance vždy za ukázkou (= práce s textem) - po celý školní rok probíhá četba literárních ukázek a zdokonalování čtenářských návyků - v rámci vlastní čtení je nutné přečíst během školního roku 6-10 knížek a udělat si zápis do čtenářského deníku. - součástí exkurze je i absolvování vzdělávacího programu, který je nabízenou knihovnou; vzdělávací program je vybrán před exkurzí, dle aktuální nabídky knihovny
|
|||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
MEDIÁLNÍ VÝCHOVA
Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení
MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA
Multikulturalita
Kulturní diference
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Seberegulace a sebeorganizace
Rozvoj schopností poznávání
|