Škola opravdu nahoře - školní vzdělávací program pro základní vzdělávání, č. j. ZSaMS 266/2022
Základní škola a mateřská škola Špindlerův Mlýn

Učební osnovy

9. ročník


Český jazyk a literatura


3+2  týdně, P
KOMUNIKAČNÍ A SLOHOVÁ VÝCHOVA
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • 9101
    - uplatňuje své názory a postoje k nějakému problému
    - zpracuje úvahu na dané téma
    - na základě získaných poznatků se zamýšlí nad problémem, dospěje k nějakému závěru
    - v uvedeném text odliší fakta od názorů
    - vytyčí hlavní názory autora textu
  • 9103
    - rozpozná, zda předložený text nese převážně znaky stylu odborného, publicistického, uměleckého, či prostěsdělovacího
    - charakterizuje a odlišuje jednotlivé funkční styly
    - rozpozná, zda předložený text nese převážně znaky stylu odborného, publicistického, uměleckého, či prostěsdělovacího
  • 9104
    - chápe základní principy diskuse a dodržuje je
    - vytvoří modelové situace:
    • kvalitní diskuse, kde dostává prostor pro svůj názor každá ze zúčastněných stran
    • diskuse, kde selhává dodržování základních principů
  • 9105
    - připraví si proslov k určité události
  • 9107
    - na základě modelových situací pochopí potřebu efektivní spolupráce s druhými při řešení problému
    - vhodně konverzuje na zadané téma
    - bez konfliktů a podstatných nedorozumění se zapojí do řízené diskuse
  • 9108
    - napíše samostatně výklad
    - vyhledá klíčová slova
    - formuluje hlavní myšlenky textu
    - zvládá základy studijního čtení
  • 9109
    - vyhledává ukázky všech druhů popisu z různých komunikačních oblastí a srovnává je
    - vytvoří vlastní popis
    - vytvoří charakteristiku se všemi náležitostmi
    - rozliší charakteristiku přímou a nepřímou
    - vlastními slovy interpretuje vznik a cíl fejetonu; pokusí se ho vytvořit
    - dle svého uvážení si žák vybere slohový útvar, který posléze vypracuje; vytvoří si tak pozitivní vztah k vlastní tvůrčí činnosti, při prezentaci zhodnotí výsledek své práce
  • 9110
    - vypráví příběh na dané téma a užívá vhodné jazykové prostředky
    - mluví/píše jazykově správně a slohově vhodně
    - naučí se výstižně a srozumitelně stavět výpovědi o různých skutečnostech, používat spisovný jazyk, kultivovaně se vyjadřovat

VÝKLAD

- znaky výkladu, osnova, jazykové prostředky

- základy studijního čtení, formulování hlavních myšlenek textu, uspořádání informací z textu s ohledem na jeho účel

POPIS

- popis děje, jazykové prostředky, osnova

- vytvoří následující popisy:

  • popis pracovního postupu

- práce s odborným textem, odbornými názvy

- popis jednotlivých činností (stručnost, jasnost, přehlednost

- studijní čtení – čtení jako zdroj informací

- hlavní motiv, popředí, pozadí,

  • popis uměleckého díla

- užití spisovných jazykových prostředků

- výstižné, souvislé a kultivované vyjadřování

  • subjektivně zabarvený popis

- promyšlené vybírání vhodných jazykových prostředků – líčení na základě našich pozorovacích a vyjadřovacích schopností.

- osnova líčení

CHARAKTE-RISTIKA

- přímá a nepřímá charakteristika

- osnova

- povaha, schopnosti, zájmy

VYPRAVOVÁNÍ

- reprodukovaný děj

- postupná dějová linie

- retrospektiva

- jazykové prostředky vypravování, osnova

-vypravování v běžné komunikaci
- vypravování v umělecké oblasti

ÚVAHA

- charakteristika úvahy

- osnova úvahy

- srovnání s výkladem

- výskyt úvahy; vyhledávání v textech

PROSLOV

- řečnický slohový útvar

- osnova proslovu

- působivost mluveného projevu, intonace, tempo řeči, společenské chování řečníka DISKUSE

- principy diskuse

- řízení diskuse

FEJETON

- publicistické útvary na aktuální téma

- historie vzniku fejetonu

- cíl fejetonu

FUNKČNÍ STYLY

- styly:

  • prostěsdělovací
  • odborný
  • administrativní
  • publicistický
  • umělecký
  • řečnický

SLOHOVÉ ÚTVARY DLE VÝBĚRU ŽÁKŮ

- náležitosti životopisu

- práce s informací – vyhledávání životopisných údajů

- dopis soukromý, milostný

- cíl otevřeného dopisu

Komentář

Přesahy:

VOZ - výklad na téma začlenění ČR do EU

VOZ - ekologie

VOZ - komunikace, zásady slušného chování

VOZ - člověk jako jedinec – životopis

NJ - zu Hause

NJ - Freunde

NJ - wir verreisen; mein Tag; wieder Ferien

AJ - ve třídě

- ochrana životního prostředí

Poznámky:

- kontrolní práce

- kontrolní práce: Chrání člověk dostatečně životní prostředí?

- poslední kontrolní práce dle preferencí žáka

- ukázka špatně vedené diskuse, nerespektování druhé osoby, neschopnost vzájemné komunikace…(př. politické diskuse)Poznámky:

 

 

 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Komunikace

Poznávání lidí

Kreativita

Sebepoznání a sebepojetí

Rozvoj schopností poznávání

JAZYKOVÁ VÝCHOVA
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • 9201
    - umí vyslovit česká/cizí slova
    - dodržuje přízvuk, užívá spisovnou větnou melodii
    - člení souvislou řeč a zvládá
    intonaci
    - zhodnotí, zda:
    • ve svém projevu hovořil přiměřeným tempem
    • vhodně frázoval
    • všechna slova zřetelně vyslovoval
  • 9202
    - pracuje se znalostmi z předchozího ročníku; rozšiřuje si je
    - rozezná slova jednoznačná a mnohoznačná
    - vymezí a správně užívá synonyma, antonyma, homonyma
    - vyhledá a vysvětlí odborné názvy z textu
    - rozpoznává přenesená pojmenování, zvláště ve frazémech
    - vybere z nabídky slovo, které je přeneseným pojmenováním
    - prokáže schopnost interpretovat význam/porozumět významu přeneseného pojmenování- využívá aktivní slovní zásoby k výstižnému vyjadřování, souvislému a kultivovanému projevu
    - definuje rozdíl mezi aktivní a pasivní slovní zásobou
    - rozlišuje a příklady v textu dokládá nejdůležitější způsoby obohacování slovní zásoby- rozlišuje a příklady v textu dokládá nejdůležitější zásady tvoření slov
    - naznačí stavbu slova
    - ovládá pravopis související se stavbou slova a s tvořením slov
    - pozná slova, která jsou slovotvorně příbuzná
    - k danému slovu doplní slova příbuzná
    - vytvoří slova složená a odliší je od odvozených
  • 9203
    - správně vyslovuje a používá cizí slov
    - definuje odborné názvy a vyhledá je v textu
    - ke své práci je schopen zvolit a použít vhodný slovník
    - dorozumívá se kultivovaně, výstižně a spisovnou češtinou
    - popíše jazykovědu jako vědu

  • 9204
    - správně třídí slovní druhy
    - tvoří spisovné tvary slov a vědomě jich používá ve vhodné komunikační situaci
    - v textu vyhledá a určí jednotlivé slovní druhy; adekvátně je nahradí
    - dává věci, jevy a pojmy do vztahů – upřesňuje význam jednoho slova pomocí dalších slov
    - vyhledá v textu přechodník a určí typ přechodníku; vytvoří z uvedeného slova přechodník dle zadání
    - u slovesa určí jeho třídu i vzor
    - vyhledá a správně určí předložky
    - rozlišuje spojky souřadicí a podřadicí
  • 9205
  • 9206
    - v textu vyhledá a určí věty dle postoje mluvčího
    - vyhledá a určí větu jednočlennou, dvojčlennou ev. větný ekvivalent
    - určí věty podmětové a bezpodmětné
    - charakterizuje mluvnický a slovní zápor
    - uvede příklady mluvnického a slovního záporu
    - charakterizuje následující pojmy a uvede jejich příklady = samostatný větný člen, oslovení, vsuvka, věta neúplná
    - charakterizuje větu a výpověď
    - řekne rozdíl mezi větou jednoduchou a souvětím, uvede příklady
    - rozliší větu hlavní a větu vedlejší
    - rozliší větu řídící a závislou
    - rozebere a graficky znázorní souvětí souřadné i podřadné
    - na základě jazykových znalostí rozhodne, zda se určený poměr nachází mezi VH, VV nebo mezi větnými členy
    - umí používat přímou a nepřímou řeč
    - definuje východisko a jádro výpovědi, mluvnické a rytmické činitele
    - v novinách, časopisech vyhledá špatné větné struktury (slovosled)
  • 9207
    - umí aplikovat zásady českého pravopisu při tvorbě vlastního jazykového projevu
    - ovládá pravopisná pravidla pro psaní i/y po obojetných souhláskách
    - umí pravopis velkých písmen- žák si v rámci přípravy upevní znalosti z mluvnice, slohu i literatury
  • 9208
    - v praxi využívá obecná poučení o jazyce a vysvětlí příbuznost slovanských jazyků
    - uvede základní poznatky o vývoji českého jazyka
    - rozlišuje spisovný jazyk, nářečí a obecnou češtinu a zdůvodní jejich užití

SLOVO, SOUSLOVÍ, VÝZNAM SLOV

- slovo a sousloví

- slova nadřazená, podřazená, souřadná

- slova jednoznačná a mnohoznačná
-  významové vztahy: synonyma, antonyma, homonyma
- odborné názvy

ROZVOJ SLOVNÍ ZÁSOBY

- jádro slovní zásoby

- způsoby obohacování slovní zásoby

- aktivní a pasivní slovní zásoba.

ROZVRSTVENÍ SLOVNÍ ZÁSOBY

- rozvrstvení slovní zásoby: odborné názvy, slova domácí a cizí

- odborné názvy

- druhy slovníku a práce s nimi

STAVBA SLOVA

- zásady tvoření českých slov

- stavební části slova: morfémy + spojovací morfém

ODVOZOVÁNÍ, SKLÁDÁNÍ, ZKRACOVÁNÍ

- odliší jednotlivé slovotvorné postupy

(odvozování, skládání, zkracování)

SLOVNÍ DRUHY

- třídění slovních druhů

PODSTATNÁ JMÉNA

- rodovost

- koncovky podstatných jmen

- mluvnické/gramatické kategorie

- rozlišení druhů podstatných jmen (obecná, vlastní, konkrétní, abstraktní

PŘÍDAVNÁ JMÉNA 

- druhy přídavných jmen

- stupňování přídavných jmen

- mluvnické významy

- ovi/ovy

ZÁJMENA A ČÍSLOVKY

- druhy zájmen a číslovek

- skloňování

SLOVESA

- slovesa a jejich mluvnické významy

- tvary slovesa být

- přechodník minulý a přítomný

- slovesné třídy a vzory

- valence

PŘÍSLOVCE

- druhy příslovcí

- stupňování příslovcí

PŘEDLOŽKY A SPOJKY

- vlastní a nevlastní předložky

- spojky souřadicí a podřadicí

VĚTNÉ ČLENY A VZTAHY MEZI NIMI

- základní a rozvíjející větné členy

- vztahy mezi větnými členy:

  • shoda
  • řízenost
  • přimykání.

- přívlastek těsný, volný

- doplněk (shoda, přimykání)

VĚTY PODLE POSTOJE MLUVČÍHO

- druhy vět podle postoje mluvčího

VĚTY PODLE ČLENŮ

- věta jednočlenná, dvojčlenná a jejich funkce

- větný ekvivalent a jeho funkce

- věty podmětové a bezpodměté

MLUVNICKÝ ZÁPOR

- slovní zápor

- mluvnický zápor

SAMOSTATNÝ VĚTNÝ ČLEN, OSLOVENÍ, VSUVKA, VĚTA NEÚPLNÁ

- samostatný větný člen

- oslovení

- vsuvka

- věta neúplná

- interpunkce

VĚTA JEDNODUCHÁ A SOUVĚTÍ

- věta a výpověď

- věta jednoduchá

- souvětí

- tvoření věty a souvětí

URČOVÁNÍ VĚT V SOUVĚTÍ

- věta hlavní a věta vedlejší

- věta řídící a závislá

ROZBOR SOUVĚTÍ

- souvětí souřadné

- poměry v souvětí souřadném

- vedlejší věty a jejich druhy

- grafické znázornění

- významové poměry mezi souřadně spojenými větnými členy a vedlejšími větami

- rozbor složitého souvětí

ŘEČ PŘÍMÁ A NEPŘÍMÁ

- uvozovací věta

- přímá řeč, nepřímá řeč

- uvozovky

POŘÁDEK SLOV V ČESKÉ VĚTĚ (slovosled)

- východisko a jádro výpovědi

- činitele mluvnické

- činitele rytmické

- nepravidelnosti ve větné stavbě, odchylky

TVAROSLOVNÝSKLADEBNÍ

- pravopis i/y po obojetných souhláska (vyjm. slova, shoda, vzory…)

- skupiny bě/bjě, pě, vě/vjě, mě/mně

- vlastní jména

- velká písmena:

  • u vlastních jmen a názvů
  • zkratek
  • na začátku větných celků
  • k vyjádření úcty

PŘÍPRAVA NA PŘIJÍMACÍ ZKOUŠKY

- práce s CD TS – testy přijímacího řízení

- práce s písemnou podobou testů PŘ

- možnost společného vyplňování ev. individuální konzultace školou objednaných scio testů

ZVUKOVÁ STRÁNKA JAZYKA

- hlásky a hláskové skupiny

- větný přízvuk

- větná melodie

OBECNÉ VÝKLADY O JAZYCE

- projev mluvený a psaný

- řeč, funkce řeči

- jazyk – vývoj českého jazyka, útvary českého jazyka

- nářečí, slang, argot, obecná čeština

- ukázky spisovného a nespisovného jazyka

- slovanské jazyky

JAZYKOVĚDA, JAZYKOVÁ KULTURA

- jazykověda a její disciplíny (dílčí obory jazykovědy)

- kultura jazyka, kultura řeči

- práce s textem (uměleckým, naučným, reklamy – manipulativní komunikace)

- opakování: práce se slovníky/s jazykovými příručkami

Komentář

Rozšiřující učivo:

- vysvětlení pojmu idiom; porovnat frazém a idiom

- frazeologie

- latinské názvosloví:

  • prefix
  • sufix
  • postfix
  • adjunkce
  • rekce
  • kongruen-ce

- slovo lalické (dětské)

- řečová etiketa (zdvořilost)

- Pražský lingvistický kroužek = r.1932 – první vystoupení kroužku na domácí půdě, který se týkal jazykové kultury

- časopis Slovo a slovesnost

Poznámky:

- seznámit s časopisem Naše řeč

- vstupní prověřovací práce

- každé pondělí v měsíci test do diktátového sešitu

- zač. listopadu a března – čtvrtletní práce

+ leden a červen – pololetní práce

- zopakovat psaní a skloňování cizích vlastních jmen a přejatých slov

- testy  přijímacího řízení  jsou vždy místo vlastního čtení

Jiří Černý – Úvod do studia jazyka

Slovník jazyků od Františka Čermáka

František Čermák – Jazyk a jazykověda

Přesahy:

ČJ-NJ-AJ

- porovnání slovosledu NJ

- Internationalis-men

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Jsme Evropané

Evropa a svět nás zajímá

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Hodnoty, postoje, praktická etika

Komunikace

Poznávání lidí

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Etnický původ

LITERÁRNÍ VÝCHOVA
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • 9301
    - pracuje s ukázkou Vy nevíte co je středověk a:
    • řekne, zda je celý text věnován charakteristice středověku
    • rozdělí text na významově spjaté celky a porovná jejich stavbu
    - charakterizuje naivismus a uvede slavné umělce-naivisty
    - nastíní vývoj divadla na našem území
  • 9302
    - vysvětlí pojem moderní česká pohádka, uvede dílo i autora
    - charakterizuje autorský styl u následujících spisovatelů – Brdečka, Hašek, Hrabal
    - u textu Přemysla Ruta vyhledá a charakterizuje apokryf
    - charakterizuje postoj vypravěče v ukázce Nerostou houby
    - uvede alespoň dva typické prvky tvorby autora (Jiří Dědeček), které se projevují v uvedených ukázkách
    - rozebere tvorbu Karla Čapka; vytyčí události, které ho přiměly sepsat dílo Válka s Mloky
    - charakterizuje románový životopis a uvede jeho příklady
    - vyhledá informace k literatuře vztahující se k druhé světové válce; vysvětlí, proč se tato válka stala v sovětské literatuře tak rozšířeným námětem
    - vyhledá informace o tvorbě Josefa Škvoreckého

  • 9303
    - formuluje dojmy ze své četby a své názory na ni (např. proč se mu líbila či nelíbila, čeho si na díle cení a proč…)
    - zhodnotí výběr vlastní četby
  • 9304
    - popíše české národní obrození
    - řekne, co ví o impresionismu a čím se vyznačují impresionistické obrazy
    - vysvětlí pojem renesance
    - rozebere uvedené ukázky a reprodukuje zjištěná fakta
  • 9305
    - seznámí se s fungováním knihovny
    - na základě přednášky porovná literaturu hodnotnou a konzumní
  • 9306
    - vysvětlí anekdotu a historku jako literární žánr
    - uvede, čím se vyznačuje židovský humor
    - vyhledá další anekdoty o jiných národech, a společenských skupinách apod.
    - charakterizuje fejeton
    - dodržuje kompoziční postupy při tvorbě fejetonu
    - popíše období 60. let v Československu a vliv historických událostí na vývoj literatury

  • 9307
    - vyhledá téma vybrané ukázky, porovná její sloky; řekne, jakým veršem je psaná; uvede její hlavní myšlenku
    - vytvoří vlastní báseň
  • 9309
    - umí k zadanému tématu vyhledat příslušnou literaturu
    - umí pracovat s katalogy
    - v odborné publikaci najde místa, která pojednávají o zadaném pojmu

CHVÁLA VYPRAVĚČSTVÍ

- anekdota a historka jako literární žánr

- moderní česká pohádka

- kovbojky a indiánky

- detektivní literatura

- apokryf

- autoři:

- Vladimír Kalina

- Jan Werich

- Jiří Brdečka

- Karel Čapek

- Vladislav Vančura

- Jaroslav Hašek

- Bohumil Hrabal

- Pavel Kohout

- Emil Hakl

- Přemysl Rut

- ukázky:

- ze židovského humoru

- Vladimír Kalina – Sedmilháři

- Jan Werich – Lakomá Barka

- Jiří Brdečka – Pít, či nepít?

- Karel Čapek – Čintamani a ptáci

- Vladislav Vančura – Zbraslavská povídka o opatu Martinovi

- Jaroslav Hašek – Švejkovy nehody ve vlaku

- Bohumil Hrabal – Večerní kurs

- Pavel Kohout – Nápady svaté Kláry

- Emil Hakl – O rodičích a dětech

- Přemysl Rut – O Červené karkulce

NARUBY

- šanson

- fejeton

- komedie/tragédie

- situace v Československu v 60. letech

- autoři:

- Jiří Suchý

- Stephen Leacock

- Emanuel Frynta

- Ivan Vyskočil

- Rudolf Křesťan

- Jaroslav Dušek

- Michal Viewegh

- Petr Jarchovský

- Robert Fulghum

- ukázky:

- Jiří Suchý – Naruby

- Stephen Leacock – Moje memoáry a mizérie z učitelských let

- Emanuel Frynta – Nezkalený obraz věty

- Ivan Vyskočil – Učitel a přítel zůstal veřejnosti neznán

- Rudolf Křesťan – Tomu ještě nerozumíš; Předloha

- Jaroslav Dušek – Úsilí

- Michal Viewegh – výchova dívek v Čechách

- Petr Jarchovský – Pelíšky

- Robert Fulghum – Je únor. Ráno.; Když se mé dospělé děti…; Jestli jste…

LEGENDY ČESKÉHO DIVADLA 20. STOLETÍ

- alegorie

- satira

- naivismus

- Osvobozené divadlo vč. osobností, které ho založily a podílely se na jeho činnosti

- Semafor

- Divadlo Járy Cimrmana – autorské divadlo

- autoři:

- Karel Čapek – Josef Čapek

- Jan Werich – Jiří Voskovec

- Jiří Suchý – Jiří Šlitr

- Ladislav Smoljak – Zdeněk Svěrák

- ukázky:

- Karel Čapek – Josef Čapek – Ze života hmyzu

- Jan Werich – Jiří Voskovec – Cesar; Peníze nebo život; Život je jen náhoda; Vy nevíte co je středověk; Klobouk ve křoví

- Jiří Suchý –  Komik Jiří Šlitr; Blázen a dítě; Tulipán

- Jiří Suchý – Jiří Šlitr - Katastrofa

- Ladislav Smoljak – Zdeněk Svěrák – Cimrmanova cesta za českou pohádkou; Afrika: Opeřený had

POEZIE

- české národní obrození

- epitaf

- impresionismus

- renesance

- autoři:

- Karel Hynek Mácha

- Jaroslav Vrchlický

- Karel Toman

- Jiří Wolker

- Vítězslav Nezval

- Jaroslav Seifert

- Konstantin Biebl

- ukázky:

- Karel Hynek Mácha – Máj

- Jaroslav Vrchlický – Píseň; Za trochu lásky…; A povídali…

- Karel Toman Březen; Září

- Jiří Wolker – U rentgenu; Epitaf

- Vítězslav Nezval – Morava; Písnička; Levitace; Manon Lescaut

- Jacques Prévert – Pto tebe má lásko; Ještěrka; Vojákovo volno

- Jaroslav Seifert – Píseň; Píseň o vločkách; Bazilika sv. Jiří; Říkáte-li veršům

- Konstantin Biebl – Milenci

- Václav Hrabě – Variace na renesanční téma; Déšť

- Sergej Jesenin – Z cyklu květy

- Giuseppe Ungaretti - Vojáci

PÍSNĚ A PÍSNIČKÁŘI

- autoři:

- Karel Kryl

- Milan Lasica

- Jaromír Nohavica

- Pavel Dobeš

- Jiří Dědeček

- Marek Eben

- ukázky:

- Karel Kryl – Tráva; Vánoční

- Bulat Okudžava – Písnička o papírovém vojáčkovi

- Milan Lasica – Bolo nás jedenásť; Song o muničnom vagóne

- Jaromír Nohavica – Husita, Těšínská; Kometa

- Pavel Dobeš – O pilníku, Svidříku, Vénovi a Hedvice

- Jiří Dědeček – Ropucha; Nerostou houby; Za trochu lásky

- Marek Eben – Andulce z béčka; O létání; O balonu

VIZE A FANTAZIE

- literární tvorba, která upozorňuje na nebezpečí fašismu a nacismu

- autoři:

- Karel Čapek

- Josef Nesvadba

- George Orwell

- ukázky:

- Karel Čapek – Válka s mloky

- Josef Nesvadba – Blbec z Xenemünde

- George Orwell – Farma zvířat

OSUDY

- románový životopis

- literatura vztahující se k druhé světové válce

- autoři:

- A.P. Čechov

- Jindra Jarošová

- Filip Jánský

- Wolfgang Borchert

- Michail Šolochov

- Ota Pavel

-  Zdena Salivarová

- Tera Fabiánová

- ukázky:

- A.P. Čechov – Vaňka

- Jindra Jarošová – Via Lucis

- Filip Jánský – Nebeští jezdci

- Wolfgang Borchert – V noci přece krysy spí

- Michail Šolochov – Osud Člověka

- Ota Pavel – Běh Prahou

-  Zdena Salivarová – Proč jsem tak krásně hrála Bruchův koncert

- Tera Fabiánová – Navečer přišla jsem

VLASTNÍ ČETBA

- do vlastní četby je nutné začlenit 4 klasická díla dle doporučení vyučujícího, zbytek děl si žák vybírá na základě vlastních preferencí

Komentář

Přesahy:

- historické události, které výrazně ovlivnily židovský národ

- 60. léta v Československu

- středověk, bitva u Lipan

- české národní obrození

- druhá světová válka

DĚ + VOZ - fašismus, nacismus

Rozšiřující učivo:

- časopis Ahoj vydávaný před druhou světovou válkou

- vznik a vývoj divadla na našem území

- Jaroslav Ježek

- Josef Škvorecký

- nakladatelství

Poznámky:

- otázky, na které žák musí nalézt odpovědi, jsou uvedeny v čítance vždy za ukázkou (= práce s textem)

- po celý školní rok probíhá četba literárních ukázek a zdokonalování čtenářských návyků

- v rámci vlastní čtení je nutné přečíst během školního roku 6-10 knížek a udělat si zápis do čtenářského deníku.

- součástí exkurze je i absolvování vzdělávacího programu, který je nabízenou knihovnou; vzdělávací program je vybrán před exkurzí, dle aktuální nabídky knihovny

 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Multikulturalita

Kulturní diference

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Seberegulace a sebeorganizace

Rozvoj schopností poznávání