Základní škola a mateřská škola Špindlerův Mlýn
Učební osnovy
8. ročník
Výchova k občanství a zdraví
Stát a hospodářství
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
1. Majetek a vlastnictví - majetek - zdroje získávání majetku - zacházení s majetkem - ochrana majetku - omezení práv vlastníka - zásah do vlastnictví - vydržení - vymezení pojmů:
- formy vlastnictví a jejich ochrana - duševní vlastnictví - nelegální stahování (filmy, hry, hudba, sem. práce…) - citace internetových zdrojů a literatury - průmyslové vlastnictví:
2. Hospodaření - hospodaření – š čím vším je možné hospodařit - co znamená být: šetrný/ hospodárný/ šetřivý - sdružení Zelená úsporám:
- obnovitelné zdroje - osobní výdaje 3. Funkce peněz, banky a jejich služby - obchodní banky:
- nejvýznamnější banka v ČR a její funkce - kurzovní lístek:
- kurz měny, kolísání - účty u bank - rozdíl mezi embosovanou a elektronickou platební kartou, kreditní karta - půjčka vs. hypotéka - podmínky půjčky - rizika půjček - splátkový kalendář - pojištění - půjčka u banky vs. lichva - úroková sazba - Spotřebitelské úvěry,kreditní karty,leasingy
4. Hospodářská politika státu/domácnosti - hospodářská politika státu
- státní rozpočet:
- druhy státního rozpočtu (i rozpočtu domácnosti):
- sestavování rozpočtu - rozpočet ČR od roku 1993 – 2009 - státní dluh - rozpočet domácnosti
5. Sociální politika státu - rozdíl mezi daní a poplatkem - přímé/nepřímé daně - druhy daní a jejich charakteristika - daňové přiznání - sociální politika státu - nezaměstnanost - dávky státní sociální podpory - dávky hmotné nouze - Úřad práce ČR
6. Výroba, obchod, služby - výroba
- průmyslová revoluce - služby - cílová skupina - obchod:
7. Princip tržního hospodářství - ekonomické (hospodářské) systémy:
- podnikání – jakým způsobem ovlivňuje korupce podnikání v ČR - trh:
- rozdíl mezi cenou a hodnotou zboží - tvorba ceny - inflace - záruční doba - reklamace - ekonomie
|
||||||||||
Komentář | |||||||||||
ČJ: - požívání citací při zpracovávání referátů ČJ – sloh: - formulář a jeho náležitosti
PŘ: - přírodní zdroje
INF: - práce s daty = vytvoření grafů státního rozpočtu 1993-2009
MA: - procenta - výpočet úroků DĚ: - příčiny vzniku průmyslové revoluce a její důsledky na běžný život lidí
Rozšiřující učivo: - citační norma ISO (www. boldis.cz) - vysvětlení pojmu státní dotace - Exekuce, exekuční řízení jako důsledek špatného hospodaření s penězi, neplacení splátek - práce s formulářem daňového přiznání - výpočet životního minima |
|||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA
Základní podmínky života
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Komunikace
|
Výchova ke zdraví
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
1. Výživa – civilizační choroby, poruchy příjmu potravin - vliv výživy a způsobu stravování na zdraví člověk - zdravé či nezdravé - reklama a hygiena potravin - hrozba civilizačních chorob - shrnutí zásad při výběru potravin - poruchy příjmu potravy:
- média a jejich ovlivňování lidského posuzování sebe sama; vliv médií na poruchy příjmu potravy
2. Prevence vzniku závislosti na návykových látkách - prevence zneužívání návykových látek a společenská nebezpečnost; proč nebrat drogy - důvody vzniku závislostí; jak se nestat závislým - hra, nebo závislost - Kdo nám může pomoci od závislostí? - organizace RIAPS
3. Sexualita - reprodukční orgány, reprodukční funkce - mechanismus početí - gravidita - prevence nechtěného těhotenství |
||||||||||
Komentář | |||||||||||
PŘ – biologie člověka: - vliv výživy (živin) na činnost vnitřních orgánů -reprodukční orgány Rozšiřující učivo: - charakteristika všech základních typů závislostí a jejich vliv na sociální vztahy a psychiku jedince -druhy antikoncepce (u žen, ale i u mužů) - nutnost pravidelných preventivních gynekologických vyšetření |
|||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
MEDIÁLNÍ VÝCHOVA
Fungování a vliv médií ve společnosti
MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA
Lidské vztahy
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Řešení problémů a rozhodovací dovednosti
Sebepoznání a sebepojetí
|
Dopravní výchova
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
|
||||||||||
Komentář | |||||||||||
PŘ – biologie: - znalost fungování lidského organismu kvůli poskytnutí první pomoci
Rozšiřující učivo: - “měsíc bezpečnosti“ - orgány zajišťující bezpečnost v dopravě - integrovaný záchranný systém |
|||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Hodnoty, postoje, praktická etika
Řešení problémů a rozhodovací dovednosti
Rozvoj schopností poznávání
|