Škola opravdu nahoře - školní vzdělávací program pro základní vzdělávání, č. j. ZSaMS 266/2022
Základní škola a mateřská škola Špindlerův Mlýn

Učební osnovy

8. ročník


Výchova k občanství a zdraví


0+1  týdně, P
Stát a hospodářství
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Majetek a vlastnictví
    - zhodnotí důležitost majetku v životě člověka v porovnání s jinými hodnotami
    - vyjmenuje a charakterizuje způsoby nabývání vlastnictví
    - uvede zásady ochrany majetku
    - objasní potřebu dodržování zásad ochrany duševního vlastnictví a jejich znalost uplatňuje ve svém jednání
    - umí vysvětlit rozdíl mezi opsat a citovat
    - dokáže vyjmenovat druhy duševního vlastnictví a způsoby jejich ochrany
    - vysvětlí pojmy:
    1. majetek
    2. vlastník, vlastnictví, způsoby nabytí vlastnictví
    3. autorská práva
    4. vlastnické právo vydržením
    5. věcné břemeno
    6. pirátství
    7. duševní vlastnictví
    8. průmyslové vlastnictví
    9. patent, ochranná známka
  • Hospodaření
    - dodržuje zásady hospodárnosti
    - popíše a objasní vlastní způsoby zacházení s penězi a se svým i svěřeným majetkem
    - vyhýbá se rizikům v hospodaření s penězi
    - sestaví osobní rozpočet (své přijmy/výdaje)
    - vysvětlí pojmy:
    1. obnovitelné (přírodní zdroje)
    2. trvale udržitelný rozvoj
    3. fyzická osoba
    4. způsobilý k právním úkonům
    5. právnická osoba
    6. bytové družstvo
  • Funkce peněz, banky a jejich služby
    - objasní funkci peněz
    - vysvětlí, jakou funkci plní banky a jaké služby občanům nabízejí
    - objasní rozdíl mezi půjčkou, hypotékou a lichvou
    - na příkladech ilustruje možnosti hotovostního a bezhotovostního placení, diskutuje o výhodách a rizicích bezhot./hotov. placení
    - vysvětlí, k čemu slouží bankovní účet
    - definuje rozdíl mezi debetní a kreditní kartou
    - vysvětlí pojmy:
    1. Obchodní banka
    2. Centrální banka
    3. valuty
    4. devizy
    5. kurz měny
    6. embosovaná platební karta
    7. elektronická platební karta
    8. kreditní karta
    9. kontokorent
    10. úrok
    11. hypotéka

  • Hospodářská politika státu/domácnosti
    - rozlišuje, ze kterých zdrojů pocházejí příjmy státu/domácnosti a do kterých oblastí stát směřuje své výdaje
    - dokáže uvést rozdíl mezi přebytkovým, schodkovým a vyrovnaným rozpočtem
    - na příkladech objasní možnosti úspor, investic či spotřeby při nakládání s volnými finančními prostředky
    - dokáže definovat státní dluh, je schopný navrhnout způsoby řešení, které mohou vést ke snížení státního dluhu
    - vysvětlí pojmy:
    1. hospodářská politika státu
    2. státní rozpočet:
    • přebytkový
    • vyrovnaný
    • schodkový
    3. příjmy a výdaje státního rozpočtu
    4. státní dluh
  • Sociální politika státu
    - uvede příklady dávek a příspěvků, které ze státního rozpočtu získávají občané
    - uvede příklady situací, ve kterých mohou občané žádat o dávky a příspěvky ze státního rozpočtu
    - posoudí význam daní pro stát
    - charakterizuje činnost Úřadu práce ČR
    - vysvětlí pojmy:
    1. poplatník
    2. plátce daně
    3. daň
    4. přímá daň
    5. nepřímá daň
    6. daň z přidané hodnoty
    7. daň spotřební
    8. daň z příjmů fyzických osob
    9. daň z příjmů právnických osob
    10. daň z nemovitostí
    11. sociální politika státu
    12. nezaměstnanost
    13. životní minimum
  • Výroba, obchod, služby
    - dokáže charakterizovat změny v životech obyčejných lidí, které vznikly vlivem průmyslové revoluce.
    - dokáže vysvětlit rozdíl mezi službou a výrobou
    - volí vhodnou komunikaci při sjednávání nákupu statků a služeb
    - uvede příklady výroby, obchodu a služeb
    - pomocí příkladů je schopný popsat, jak na sebe výroba, obchod a služby navazují
    - vysvětlí pojmy:
    1. výroba
    2. prvovýroba
    3. průmyslová výroba
    4. průmyslová revoluce
    5. služba
    6. cílová skupina
    7. obchod
    8. směnný obchod
    9. výměnný obchod
  • Princip tržního hospodářství
    - vysvětlí rozdíl mezi zvykovým, příkazovým a tržním hospodářstvím
    - na příkladech uvede výhody a nevýhody internetového nakupování
    - volí vhodnou komunikaci při sjednávání nákupu statků a služeb
    - objasní princip nabídky a poptávky
    - vysvětlí, jak se stanovuje cena a z čeho se skládá
    - na příkladu popíše princip inflace
    - na příkladu demonstruje postup při vytváření podnikatelského záměru
    - vysvětlí pojmy:
    1. zdroje
    2. kapitál
    3. trh
    4. statek
    5. služba
    6. nabídka
    7. poptávka
    8. cena
    9. zisk
    10. ztráta
    11. komplement
    12. substitut
    13. neviditelná ruka trhu
    14. záruční doba
    15. ekonomie

1. Majetek a vlastnictví

- majetek

- zdroje získávání majetku

- zacházení s majetkem

- ochrana majetku

- omezení práv vlastníka

- zásah do vlastnictví

- vydržení

- vymezení pojmů:

  • věcná břemena
  • ztracená věc

- formy vlastnictví a jejich ochrana

- duševní vlastnictví

- nelegální stahování (filmy, hry, hudba, sem. práce…)

- citace internetových zdrojů a literatury

- průmyslové vlastnictví:

  • patent
  • ochranná známka
  • Úřad průmyslového vlastnictví

2. Hospodaření

- hospodaření – š čím vším je možné hospodařit

- co znamená být: šetrný/ hospodárný/ šetřivý

- sdružení Zelená úsporám:

  • charakteristika projektu
  • vznik
  • funkce
  • dotace
  • způsob získání dotace

- obnovitelné zdroje

- osobní výdaje

3. Funkce peněz, banky a jejich služby

 - obchodní banky:

  • jejich základní úkoly
  • služby, které poskytují

- nejvýznamnější banka v ČR a její funkce

- kurzovní lístek:

  • valuty
  • devizy

- kurz měny, kolísání

- účty u bank

- rozdíl mezi embosovanou a elektronickou platební kartou, kreditní karta

- půjčka vs. hypotéka

- podmínky půjčky

- rizika půjček

- splátkový kalendář

- pojištění

- půjčka u banky vs. lichva

- úroková sazba

- Spotřebitelské úvěry,kreditní karty,leasingy

 

4. Hospodářská politika státu/domácnosti

- hospodářská politika státu

  • Ekologická, sociální, průmyslová, důchodová, rozpočtová (fiskální), peněžní politika

- státní rozpočet:

  • Jeho podoba a funkce
  • Příjmy a výdaje

- druhy státního rozpočtu (i rozpočtu domácnosti):

  • Přebytkový
  • Vyrovnaný
  • Schodkový

- sestavování rozpočtu

- rozpočet ČR od roku 1993 – 2009

- státní dluh

- rozpočet domácnosti

 

 

5. Sociální politika státu

 - rozdíl mezi daní a poplatkem

- přímé/nepřímé daně

- druhy daní a jejich charakteristika

- daňové přiznání

- sociální politika státu

- nezaměstnanost

- dávky státní sociální podpory

- dávky hmotné nouze

- Úřad práce ČR

 

6. Výroba, obchod, služby

 - výroba

  • vývoj
  • prvovýroba
  • průmyslová výroba
  • výrobní faktory

- průmyslová revoluce

- služby

- cílová skupina

- obchod:

  • směnný obchod
  • výměnný obchod

 

7. Princip tržního hospodářství

 - ekonomické (hospodářské) systémy:

  • zvykové hospodářství
  • příkazové hospodářství
  • tržní hospodářství

- podnikání – jakým způsobem ovlivňuje korupce podnikání v ČR

- trh:

  • charakteristika
  • nabídka
  • poptávka
  • prodávající
  • kupující
  • fungování trhu

- rozdíl mezi cenou a hodnotou zboží

- tvorba ceny

- inflace

- záruční doba

- reklamace

- ekonomie

 

 

Komentář

 - příčiny vzniku průmyslové revoluce a jČJ:

- požívání citací při zpracovávání referátů

ČJ – sloh:

- formulář a jeho náležitosti

 

PŘ:

- přírodní zdroje

 

INF:

- práce s daty = vytvoření grafů státního rozpočtu 1993-2009

 

MA:

- procenta

- výpočet úroků

DĚ:

- příčiny vzniku průmyslové revoluce a její důsledky na běžný život lidí

 

Rozšiřující učivo:

- citační norma ISO  (www. boldis.cz)

- vysvětlení pojmu státní dotace

- Exekuce, exekuční řízení jako důsledek špatného hospodaření s penězi, neplacení splátek

- práce s formulářem daňového přiznání

- výpočet životního minima

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Základní podmínky života

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Komunikace

Výchova ke zdraví
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Výživa
    vysvětlí a respektuje pravidla zdravého způsobu stravování
    - uvědomí si a posoudí vliv životního prostředí na výživu a zdraví člověka
    - rozpozná poruchy příjmu potravy, odhadne možné příčiny a navrhne prevenci
    - posoudí rozdíly mezi zdravou a nezdravou výživou a hledá souvislosti se vznikem některých civilizačních chorob
    - prevence civilizačních chorob
  • Výživa - 2
    - pochopí a vysvětlí nevhodné působení reklamy na zdravý životní styl a výživu
    - vysvětlí pojmy:
    1. výživa
    2. civilizační choroby
    3. poruchy příjmu potravin
    4. anorexie
    5. bulimie
  • Prevence...
    - dokáže vysvětlit a uplatňovat argumenty proti užívání drog
    - umí poradit sobě i druhým, kde hledat případnou odbornou pomoc při různých závislostech
    - analyzuje společenská rizika užívání drog a navrhne jejich možnou prevenci
    - vyhledá a zprostředkuje informace o protidrogových institucích a odbornících, kteří pomáhají závislým v určitém regionu
  • Prevence...- 2
    - dokáže se bránit vzniku závislosti kvalitním trávením volného času, rozvíjením vlastních zájmů
    - analyzuje společenská rizika užívání drog a navrhne jejich možnou prevenci
    - vysvětlí pojmy:
    1. protidrogové instituce
    2. návyková látka
    3. závislost
    4. odborná pomoc
    5. prevence
    6. závislost
  • Sexualita
    - charakterizuje nástup reprodukčních funkcí, mechanismu početí a období gravidity
    - charakterizuje odpovědné sexuální chování
  • Sexualita - 2
    - charakterizuje zásady odpovědného chování v oblasti sexuality na elektronických médiích, uvede postup v konkrétních modelových případech

1. Výživa – civilizační choroby, poruchy příjmu potravin

- vliv výživy a způsobu stravování na zdraví člověk

- zdravé či nezdravé -  reklama a hygiena potravin

- hrozba civilizačních chorob

- shrnutí zásad při výběru potravin

- poruchy příjmu potravy:

  • anorexie
  • bulimie

- média a jejich ovlivňování lidského posuzování sebe sama; vliv médií na poruchy příjmu potravy

 

2. Prevence vzniku závislosti na návykových látkách

- prevence zneužívání návykových látek a společenská nebezpečnost; proč nebrat drogy

- důvody vzniku závislostí;  jak se nestat závislým

- hra, nebo závislost

- Kdo nám může pomoci od závislostí?

- organizace RIAPS

 

3. Sexualita

 - reprodukční orgány, reprodukční funkce

- mechanismus početí

- gravidita

- prevence nechtěného těhotenství

Komentář

PŘ – biologie člověka:

- vliv výživy (živin) na činnost vnitřních orgánů

-reprodukční orgány

Rozšiřující učivo:

- charakteristika všech základních typů závislostí a jejich vliv na sociální vztahy a psychiku jedince

-druhy antikoncepce (u žen, ale i u mužů)

- nutnost pravidelných preventivních gynekologických vyšetření

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Fungování a vliv médií ve společnosti

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Lidské vztahy

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Sebepoznání a sebepojetí

Dopravní výchova
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Dopravní výchova
    - vyhodnocuje konkrétní rizikové situace v železniční dopravě a vyvozuje bezpečné chování
    - diskutuje o příčinách dopravních nehod a o jejich předcházení, argumentuje pro správné řešení situací
    - žák aktivně spolupracuje na přípravě a vyhodnocení modelových situací ohrožení pro mladší spolužáky

  • konkrétní rizikové situace v železniční dopravě
  • příčiny nehod na železničních přejezdech
  • prevence nehodovosti na železničních přejezdech
  • zásady první pomoci při stavech, které ohrožují zdraví

Komentář

PŘ – biologie:

- znalost fungování lidského organismu kvůli poskytnutí první pomoci

 

Rozšiřující učivo:

- “měsíc bezpečnosti“

- orgány zajišťující bezpečnost v dopravě

- integrovaný záchranný systém

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Hodnoty, postoje, praktická etika

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Rozvoj schopností poznávání