Škola opravdu nahoře - školní vzdělávací program pro základní vzdělávání, č. j. ZSaMS 266/2022
Základní škola a mateřská škola Špindlerův Mlýn

Učební osnovy

8. ročník


Dějepis


2  týdně, P
MODERNIZACE SPOLEČNOSTI
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • 9601
    Žák vysvětlí podstatné ekonomické, sociální, politické a kulturní změny ve vybraných zemích a u nás, které charakterizují modernizaci společnosti.
  • 9602
    • Žák objasní souvislost mezi událostmi francouzské revoluce a napoleonských válek na jedné straně a rozbitím starých společenských struktur v Evropě na straně druhé.
    • Vysvětlí vliv průmyslové revoluce na změnu složení společnosti.
    • Charakterizuje emancipační úsilí významných sociálních skupin.
    • Uvede požadavky formulované ve vybraných evropských revolucích.
  • 9603
    • Žák vysvětlí pojem národní obrození, jmenuje významné české představitele, porovná jednotlivé fáze utváření novodobého českého národa v souvislosti s národními hnutími vybraných evropských národů.
  • 9604
    • Žák charakterizuje emancipační úsilí významných sociálních skupin; uvede požadavky formulované ve vybraných evropských revolucích.
    • Charakterizuje emancipační úsilí významných sociálních skupin.
    • Uvede požadavky formulované ve vybraných evropských revolucích.

  •  Velká francouzská revoluce a napoleonské období, jejich vliv na Evropu a svět; vznik USA 

  •  industrializace a její důsledky pro společnost; sociální otázka  

  •  národní hnutí velkých a malých národů; utváření novodobého českého národa  

  •  revoluce 19. století jako prostředek řešení politických, sociálních a národnostních problémů 

  •  politické proudy (konzervativismus, liberalismus, demokratismus, socialismus), ústava, politické  

  • strany, občanská práva 

  •  kulturní rozrůzněnost doby 

  •  konflikty mezi velmocemi, kolonialismus 

Komentář

industrializace a její důsledky pro společnost; sociální otázka

  • Velká francouzská revoluce a napoleonské období, jejich vliv na Evropu a svět; vznik USA
  • národní hnutí velkých a malých národů; utváření novodobého českého národa
  • revoluce 19. století jako prostředek řešení politických, sociálních a národnostních problémů
  • národní hnutí velkých a malých národů; utváření novodobého českého národa
  • revoluce 19. století jako prostředek řešení politických, sociálních a národnostních problémů

politické proudy (konzervativismus, liberalismus, demokratismus, socialismus), ústava, politické strany, občanská práva

  • kulturní rozrůzněnost doby
  • konflikty mezi velmocemi, kolonialismus
  • habsburská monarchie po Vídeňském kongresu
  • kultura první poloviny 19. století
  • revoluční rok 1848
  • svět a české země v poslední třetině 19. století
  • kultura na přelomu 19. a 20. Století
  • vývoj v Rusku na začátku 20. století
Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Práce v realizačním týmu

Tvorba mediálního sdělení

Fungování a vliv médií ve společnosti

Vnímání autora mediálních sdělení

Stavba mediálních sdělení

Interpretace vztahu mediálních sdělení a reality

Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

Principy demokracie jako formy vlády a způsobu rozhodování

Formy participace občanů v politickém životě

Občan, občanská společnost a stát

Občanská společnost a škola

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Hodnoty, postoje, praktická etika

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Kooperace a kompetice

Komunikace

Mezilidské vztahy

Poznávání lidí

Kreativita

Psychohygiena

Seberegulace a sebeorganizace

Sebepoznání a sebepojetí

Rozvoj schopností poznávání

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Jsme Evropané

Objevujeme Evropu a svět

Evropa a svět nás zajímá

Fyzika

8. ročník

ENERGIE

Estetická výchova

8. ročník

MODERNÍ ČLOVĚK A KULTURA - HUDBA, TANEC, DIVADLO