Škola opravdu nahoře - školní vzdělávací program pro základní vzdělávání, č. j. ZSaMS 266/2022
Základní škola a mateřská škola Špindlerův Mlýn

Učební osnovy

8. ročník


Estetická výchova


2  týdně, P
ROZVÍJENÍ SMYSLOVÉ CITLIVOSTI, KOMUNIKACE
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • rozliší působení vizuálně obrazného vyjádření v rovině smyslového účinku, v rovině subjektivního účinku a v rovině sociálně utvářeného i symbolického obsahu
  • interpretuje umělecká vizuálně obrazná vyjádření současnosti i minulosti; vychází při tom ze svých znalostí historických souvislostí i z osobních zkušeností a prožitků
  • porovnává na konkrétních příkladech různé interpretace vizuálně obrazného vyjádření; vysvětluje své postoje k nim s vědomím osobní, společenské a kulturní podmíněnosti svých hodnotových soudě
  • ověřuje komunikační účinky vybraných, upravených či samostatně vytvořených vizuálně obrazných vyjádření v sociálních vztazích; nalézá vhodnou formu pro jejich prezentaci
  • 9103_VV
  • 9107_VV

- uspořádání objektů do celku v ploše, objemu a prostoru, vyjádření vztahu pohybu a proměn uvnitř a mezi objekty ( lineární, světlostní, barevné, plastické, prostorové prostředky a prostředky vyjadřující časový průběh) ve statickém a dynamickém vyjádření
- reflexe ostatních uměleckých druhů a podnětů z okolí
- kresba ( tužka, pastel,...), perokresba, kresba různými nástroji
- malba ( temperové a vodové barvy,pastel,...)
- grafické techniky ( tisky, experimentální grafické techniky)
- kombinované a experimentální techniky ( koláž,...)
- prostorová tvorba ( přírodní materiály, keramické hmoty, papír, textil, smyslové účinky obrazných vyjádření,...)
- fotografie, video

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Fungování a vliv médií ve společnosti

MODERNÍ ČLOVĚK A KULTURA - HUDBA, TANEC, DIVADLO
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • 9106
    • se seznámí s hlavními znaky jazzové hudby
    • na základě ukázky rozpozná jazzové prvky v hudbě
    • sestaví přehled vývoje rocku
    • na základě ukázky obhájí svůj názor, že jde o rockovou hudbu
    • poslechem rozliší renesanční a barokní hudbu
    • roztřídí poslechem typické ukázky populární hudby
  • 9107
    • rozpozná blues, swing a klasický jazz na základě ukázek
    • uvede příklady několika jazzových interpretů a skladatelů
  • 9104
    • vybere si jednu píseň a sám nebo s pomocí spolužáků vytvoří doprovod
  • 9105
    • předvede základní krok tanců: cha-cha a jive
    • spolu s ostatními spolužáky předvede taneční improvizaci na rock and rollovou hudbu
  • 9101
    • zapojí se do skupinové hudební produkce dle svých schopností a dovedností (hra na melodický nebo rytmický nástroj, zpěv)
  • 9102
    • srovná vokální projevy v rámci třídy
    • vysvětlí problém mutace u chlapců a dívek
    • na základě ukázek rozliší kvalitní a méně kvalitní vokální

  • Hudební hry
  • Vokálně instrumentální aktivity
  • Hra na hudební nástrojeMutace
  • Vokální projev
  • Poslech
  •  Moderní umělé písně
  • Doprovody
  • Hra na hudební nástroje
  • Rock and roll
  • Cha - cha, jive
  • Základní taneční kroky
  • Jazz
  • Rock
  • Poslech
  • Renesance, baroko
  • Disko hudba, punk, heavy metal, rap, hip hop, house musicPravěk, starověk
  • Jazz
  • Poslech

Komentář

Vystoupení

 Skupinová výuka

Pozorování a předvádění

Taneční vystoupení

Poslech

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Práce v realizačním týmu

Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Kulturní diference

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Jsme Evropané

Dějepis

8. ročník

MODERNIZACE SPOLEČNOSTI