Škola opravdu nahoře - školní vzdělávací program pro základní vzdělávání, č. j. ZSaMS 266/2022
Základní škola a mateřská škola Špindlerův Mlýn

Učební osnovy

8. ročník


Německý jazyk


0+2  týdně, P
NATURE – Tiere, Hunde brauchen Freunde, Wetter, Jahreszeit
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • NATURE
    - zvládne popsat a charakterizovat rodinného mazlíčka (psa, kočku, koně, myš…)
  • NATURE - 2
    - dokáže sepsat a přednést izolované fráze týkající se popisu krajiny
    - dokáže si vyhledat informace týkající se probírané látky (Krnap, CHKO…) následně tyto informace přetvoří do jednoduchých vět v nj

  • názvy zvířat, popis
  • popis krajiny, města
  • počasí – přírodní jevy (déšť, sníh…)
  • roční období – charakteristika ročních období

Komentář

Přesahy do předmětů: PŘ + ZE:

- CHKO/KRNAP…

 

Rozšiřující učivo:

- popis konkrétní krajiny - KRNAP

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

Lidské aktivity a problémy životního prostředí

MEIN HOBBY – Hobbymosaik, Unsere Post nach Deutschland, Katkas email, Spierap, Max telefoniert, Würfelspiel, Dieter spielt Tennis
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • MEIN HOBBY
    - je schopný podat informace o svých koníčcích
    - umí rozdělit den pomocí časových úseků
    - zná rozdíl u časových předložek um/am/im
    - při promluvě používá předložku mit
    - je schopný vést telefonický rozhovor, přičemž používá základní fráze, slovní spojení a vazby
    - je schopný komunikovat v jednoduchých vazbách prostřednictvím emailu

  • časování pravidelných sloves/nepravidelných sloves v přítomném čase
  • předložka am/um/im
  • předložka mit
  • préteritum pr. sloves
  • názvy zájmů
  • časové rozvržení dne

Komentář

Přesahy do předmětu ČJ:

- je schopný správně nastylizovat email, krátkou zprávu

- dbá stylistických pravidel

 

Rozšiřující učivo:

- sl. zásoba: volnočasové aktivity

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Komunikace

MEINE FAMILIE - Mein Bruder hat Geburstag, Das sind doch Dana, Milan, Gitti und Hans, Familie wohnt jetzt in …
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • MEINE FAMILIE
    - umí plynule a srozumitelně přečíst text přiměřeného charakteru
    - rozumí tématu krátkého textu
    - je schopný mluvit na zadané téma = moje rodina
  • MEINE FAMILIE - 2
    - popíše sebe samého, členy rodiny a prostředí, v němž žije

  • préteritum pravidelných sloves
  • wohin denn/ wo denn, was denn, wie denn, wer denn
  • hodiny (čas)
  • rodina – členové rodiny, popis, charakteristika, vlastnosti, oslava narozenin

Komentář

Přesahy do předmětu VOZ:

- rodina

- člověk jako jedinec

Rozšiřující učivo:

- nahrazování členu číslovkou

- vytčený člen nejen v podobě příslovečného určení

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Komunikace

Mezilidské vztahy

WO UND WANN - Wo ist Max?, Einladungen, Die Ubrzdit, Viele Häuser, Monate, Wann haben Sie Geburstag? Tante Agate sucht Max
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • WO UND WANN - Wo ist Max?
    - umí používat předložky nach/in
    - zvládá skloňovat přídavná jména
    - umí používat zápor kein
    - rozpozná oznamovací větu s vytčeným členem
  • WO UND WANN - Wo ist Max? - 2
    - umí stručně popsat zvyk, který se váže k ročnímu období/ke dni (např. Vánoce)

  • předložky nach/ in
  • skloňování přídavných jmen
  • préteritum sein/haben
  • zápor kein ve  4.p.
  • měsíce + zvyky
  • oznamovací věta s vytčeným členem

Komentář

Přesahy do předmětuVOZ:

- tém. celek: Člověk v rytmu času (zvyky, významné dny…)

MEIN TAG - Wann müssen wir Allen machen? Wir laufen ein. Was macht Florian am Mittwoch
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • MEIN TAG
    - umí nahrazovat jména zájmeny
    - zná a používá préteritum nepravidelných sloves
  • MEIN TAG - 2
    - dokáže stručně popsat činnosti během dne (od rána – do večera)

  • préteritum nepravidelných sloves
  • přivlastňovací zájmena 3.p.
  • činnosti během dne
  • časové rozvržení dne

Komentář

Přesahy do předmětu VOZ:

- smysluplné trávení volného času

Rozšiřující učivo:

- rozdíl mezi zájmenem sein a slovesem sein (princip rozpoznávání ve větě)

- místnosti v bytě

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Seberegulace a sebeorganizace

Sebepoznání a sebepojetí

MEINE WOCHE - Was erzählt Barbara, Wochenpläne, Der Studentenplan
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • MEINE WOCHE
    - umí vytvořit otázku s vytčeným členem, chápe změnu slovosledu
    - dokáže vytvořit přítomný čas a préteritum
    - umí rozpoznat předložky 3./4.p.
    - dokáže se v jednoduchých větách vyjádřit k zadanému tématu (Meine Woche)

  • přivlastňovací zájmena 4.p.
  • tázací věta s vytčeným členem
  • týdenní plán
  • předložky se 3.p.
  • předložky se 3. i 4.p.
  • spojka und/oder

Komentář

Přesahy do předmětu VOZ:

- volný čas, volnočasové aktivity

 

Rozšiřující učivo:

- rozdíl v používání uns/unser a euch/eure

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Seberegulace a sebeorganizace

WIEDER FERIEN - Ein Brief, Wohin möchten Sie fahren, Eine Traumreise, Dialoge: Am Schalter, Zimmerreservie-rung
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • WIEDER FERIEN
    - umí správně vytvořit tázací větu, přičemž používá různé podoby tázacích zájmen
    - zvládne sepsat rozsáhlejší vypravování o prázdninách, popř. napíše pozdrav/dopis z prázdnin
  • WIEDER FERIEN - 2
    - umí vést dialog na téma: Ferien und Wohin möchten Sie fahren?
    - umí používat přítomný a minulý čas (perfektum)

  • tázací zájmena wer/wessen/wem/wen/ was/
  • vztažná zájmena der/die/das + welcher/welche/welches
  • Brief

Komentář

Rozšiřující učivo:

- vztažná zájmena ve všech pádech

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Komunikace

Seberegulace a sebeorganizace