Škola opravdu nahoře - školní vzdělávací program pro základní vzdělávání, č. j. ZSaMS 266/2022
Základní škola a mateřská škola Špindlerův Mlýn

Učební osnovy

8. ročník


Informatika


1  týdně, P
Programování robotické stavebnice
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Programování robotické stavebnice
    ● podle návodu nebo vlastní tvořivostí sestaví robota
    ● upraví konstrukci robota tak, aby plnil modifikovaný úkol
    ● vytvoří program pro robota a otestuje jeho funkčnost
    ● přečte program pro robota a najde v něm případné chyby
    ● ovládá výstupní zařízení a senzory robota
    ● vyřeší problém tím, že sestaví a naprogramuje robota

Učivo - celkem 20h

  • Sestavení a oživení robota
  • Sestavení programu s opakováním, s rozhodováním
  • Používání výstupních zařízení robota (motory, displej, zvuk)
  • Používání senzorů (tlačítka, vzdálenost, světlo/barva)
  • Čtení programu
  • Projekt Můj robot

Odkaz na učivo ve zdrojích

  • Kap. 1, 2
  • Kap. 3, 5, 9
  • Kap. 4, 6,
  • Kap. 7, 8
  • Úlohy 10.1.1., 10.1.3

 

Komentář

Zdroje

Robotická stavebnice LEGO Mindstorms EV3

učebnice Robotika na 2. stupni základní školy s LEGO Mindstorms

https://www.imysleni.cz/ucebnice/robotika-na-2-stupni-zakladni-skoly-s-lego-mindstorms

Výukové metody a formy

Praktické činnosti, samostatná práce, projektová výuka, experiment

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Práce v realizačním týmu

Tvorba mediálního sdělení

Stavba mediálních sdělení

Programování hardwarové desky (alt.)
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Programování hardwarové desky
    ● sestaví program pro desku Micro:bit a otestuje jej
    ● přečte program, najde v něm chybu a odstraní ji
    ● používá opakování, rozhodování, proměnné
    ● ovládá výstupní zařízení desky
    ● používá vstupy ke spouštění a řízení běhu programu
    ● připojí k desce další zařízení, které z desky ovládá
    ● vyřeší problém naprogramováním desky Micro:bit

Učivo - celkem 20h

  • Sestavení programu a oživení Micro:bitu
  • Ovládání LED displeje
  • Tlačítka  a senzory náklonu
  • Připojení sluchátek, tvorba hudby
  • Orientace a pohyb Micro:bitu v prostoru
  • Propojení dvou Micro:bitů pomocí kabelu a bezdrátově
  • Připojení a ovládání externích zařízení z Micro:bitu

Odkaz na učivo ve zdrojích

  • Kap. 1
  • Kap. 1
  • Kap. 2
  • Kap. 2, 3, 4
  • Kap. 3
  • Kap. 4
  • Kap. 5
  • Kap. 6

 

Komentář

Zdroje

programovatelná deska Micro:bit

(nebo její simulátor na https://makecode.microbit.org/)

učebnice Robotika: programujeme Micro:bit pomocí Pythonu

(https://www.imysleni.cz/ucebnice/robotika-ucebnice-pro-stredni-skoly-micro-bit)

Výukové metody a formy

Praktické činnosti, samostatná práce, experiment

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Práce v realizačním týmu

Stavba mediálních sdělení

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Kooperace a kompetice

Komunikace

Kreativita

Hromadné zpracování dat
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Hromadné zpracování dat
    ● při tvorbě vzorců rozlišuje absolutní a relativní adresu buňky
    ● používá k výpočtům funkce pracující s číselnými a textovými vstupy (průměr, maximum, pořadí, zleva, délka, počet, když)
    ● řeší problémy výpočtem s daty
    ● připíše do tabulky dat nový záznam
    ● seřadí tabulku dat podle daného kritéria (velikost, abecedně)
    ● používá filtr na výběr dat z tabulky, sestaví kritérium pro vyřešení úlohy
    ● ověří hypotézu pomocí výpočtu, porovnáním nebo vizualizací velkého množství dat
  • 9302
    ● nastavuje zobrazení, řazení a filtrování dat v tabulce, aby mohl odpovědět na položenou otázku; využívá funkce pro automatizaci zpracování dat

Učivo - celkem 13h

  • Relativní a absolutní adresy buněk
  • Použití vzorců u různých typů dat
  • Funkce s číselnými vstupy
  • Funkce s textovými vstupy
  • Vkládání záznamu do databázové tabulky
  • Řazení dat v tabulce
  • Filtrování dat v tabulce
  • Zpracování výstupů z velkých souborů dat

Odkaz na učivo ve zdrojích

  • (tradiční téma výuky)
  • A: Geografické údaje o státech světa

 

 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Stavba mediálních sdělení

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Kreativita