Základní škola a mateřská škola Špindlerův Mlýn
Učební osnovy
8. ročník
Český jazyk a literatura
KOMUNIKAČNÍ A SLOHOVÁ VÝCHOVA
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
VÝTAH A VÝPISKY - stylistika výtahu - stylistika výpisků - vytyčení základních rozdílů mezi výtahem a výpisky - osnova textu - práce s odborným textem; formulování hlavních myšlenek textu
CHARAKTERISTIKA - stylistika charakteristiky; vhodné jazykové prostředky - vnější a vnitřní charakteristika - přímá a nepřímá charakteristika - charakteristika postav z balady Vodník od Karla Jaromíra Erbena - charakteristika literární postavy/filmové postavy VÝKLAD - výklad mluvený a psaný; vhodné jazykové prostředky - osnova výkladu - zpracování výkladu z vyučovacího předmětu (např. PŘ, ZE, DĚ, FY…)
LÍČENÍ - charakteristika slohového útvaru - jazykové prostředky líčení; metafora, přirovnání, neologismus - kompozice líčení - osnova - subjektivní a objektivní sdělení
ÚVAHA - stylistika úvahy - druhy úvahy:
- vhodné jazykové prostředky slohového útvaru
SLOHOVÉ ÚTVARY = FUNKČNÍ STYLY - popis jednotlivých funkčních stylů:
|
||||||||||
Komentář | |||||||||||
Poznámky: - zařazení skupinové práce = na základě vzájemné domluvy žáci pracují s odborným textem, ze kterého následně zpracují výtah (Úvaha a výpisky), kontrolní práce (KP)
Poznámky: Charakteristika, Výtah, Líčení - kontrolní práce
Rozšiřující učivo (Úvaha): - nácvik zpracování vhodné myšlenkové mapy k zadanému tématu a její využití při samostatné práci
Přesahy: VOZ - pojem spolupráce - deset zlatých pravidel úspěšné kooperace - Člověk jako jedinec – charakterové vlastnosti - ekologie - tém. okruh: Media PŘ - ochrana životního prostředí NJ - die Nature INF práce s internetem – vyhledává důvěryhodné informační zdroje
|
|||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
MEDIÁLNÍ VÝCHOVA
Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení
ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA
Vztah člověka k prostředí
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Kooperace a kompetice
Poznávání lidí
Kreativita
Rozvoj schopností poznávání
|
JAZYKOVÁ VÝCHOVA
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
OBOHACOVÁNÍ SLOVNÍ ZÁSOBY NAUKA O TVOŘENÍ SLOV - synonyma - homonyma - tvoření slov odvozováním - tvoření slov skládáním - tvoření slov zkracováním - přenášení slovního významu - spojování slov v sousloví - přejímání slov z cizích jazyků SLOVA PŘEJATÁ - pravopis přejatých slov - výslovnost přejatých slov - slova pravopisně počeštělá - slova psaná původním pravopisem - věcný význam přejatých slov
TVAROSLOVÍ SKLOŇOVÁNÍ JMEN PŘEJATÝCH A CIZÍCH VLASTNÍCH JMEN - odchylky skloňování obecných podstatných jmen cizího původu od skloňování slov domácích - skloňování cizích vlastních jmen osobních - vzory pro skloňování - nesklonná cizí jména - správná výslovnost běžně užívaných cizích slov UŽITÍ VLASTNÍCH JMEN V TEXTU - doplňování cizích vlastních jmen do textu; vytváření správných tvarů cizích vlastních jmen SLOVESNÝ VID - slovesa dokonavá/slovesa nedokonavá - vid dokonavý/vid nedokonavý - vidové dvojice I/Y V KONCOVKÁCH JMEN - pravidla psaní i/y v koncovkách podstatných jmen vč. určování vzorů - pravidla psaní i/y v koncovkách přídavných vč. určování vzorů - mluvnické/gramatické kategorie jmen - shoda podmětu s přísudkem PŘEDPONY S-, Z-, VZ- A PŘEDLOŽKY S/SE, Z/ZE - pravidla psaní předpony s; vyjádření směrů; - pravidla psaní předpony z- - pravidla psaní předpony vz- - pády, se kterými se pojí předložky s/se, z/ze SKUPINY BĚ/BJE, PĚ, VĚ/VJE, MĚ/MNĚ
SKLADBA VĚTA JEDNODUCHÁ A SOUVĚTÍ - rozlišování/ určování věty jednoduché a souvětí - grafické znázornění věty jednoduché vč. určování větných členů DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT - souvětí podřadné - vedlejší věta podmětná - vedlejší věta předmětná - vedlejší věta přívlastková - vedlejší věta příslovečná - vedlejší věta přísudková - vedlejší věta doplňková - tvoření souvětí podle lineárních grafů - vytváření grafů souvětí - interpunkce v souvětí VÝZNAMOVÉ POMĚRY MEZI HLAVNÍMI VĚTAMI - souvětí souřadné - významové poměry mezi hlavními větami - spojovací výrazy u jednotlivých významových poměrů - významové poměry:
- interpunkce v souvětí VÝZNAMOVÉ POMĚRY MEZI VĚTNÝMI ČLENY - několikanásobné větné členy a významové poměry mezi nimi - grafické znázornění několikanásobných větných členů SPOJOVACÍ VÝRAZY V SOUVĚTÍ SOUŘADNÉM A PODŘADNÉM - souvětí souřadné a podřadné - rozlišení souvětí souřadného a podřadného - spojovací výrazy v souvětí souřadném/podřadném - spojovací výrazy:
- interpunkce JAZYKOVÉ ROZBORY - komplexní jazykový rozbor, který zahrnuje:
ČESKÝ JAZYK – JAZYKOVÁ VÝCHOVA OBECNÉ VÝKLADY O JAZYCE - indoevropské jazyky - slovanské jazyky - praslovanština - staroslověnština - útvary českého jazyka:
JAZYKOVĚDA, JAZYKOVÁ KULTURA - historický vývoj jazykovědy - minulí/současní lingvisté - spisovný/nespisovný jazykový projev - jazykové vyjadřování (úroveň jazykového vyjadřování) - jazykové příručky
|
||||||||||
Komentář | |||||||||||
Přesahy: NJ + AJ - porovnání slovní zásoby a nalezení výrazů, které jsou mezinárodně známé/používané (např. ok…) Poznámky: - vstupní prověřovací práce - každé pondělí v měsíci test do diktátového sešitu - zač. listopadu a března – čtvrtletní práce + leden a červen – pololetní práce - Slovník jazyků od Františka Čermáka František Čermák – Jazyk a jazykověda Rozšiřující učivo: - ovi/ovy u podstatných a přídavných jmen - automatická řada slov s předponou s- (spatřit, strávit, skončit, shořet, schválit, spálit, stmívat se) - automatická řada slov s předponou z- (zkoumat, zkoušet, zpět, způsob, zprostit, zpěv)
|
|||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH
Jsme Evropané
Evropa a svět nás zajímá
|
LITERÁRNÍ VÝCHOVA
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
NESTÁRNOUCÍ LITERATURA - Bible, biblické motivy - Talmud - epilog a jeho kompoziční postup - asijská literatura – rozbor ukázek čínské a japonské lyriky básník Li Po - středověká lyrika - lidová píseň - drama - balada/epitaf - bajka - rytířská kultura v literatuře - autoři: - Ivan Olbracht - Titus Maccius Plautus – Jan Skácel - František Hrubín - Francois Villon - Miguel se Cervantes Saavedra – Jromír John - Jan Amos Komenský - Moliere - Ivan Andrejevič Krylov - ukázky: - Ivan Olbracht – Biblické příběhy - Příběhy z Talmudu – Zadní sedadlo; Škaredá nevěsta; Čtyři typy žáků; Dvakrát vyléčen - Titus Maccius Plautus – Jan Skácel – Lišák Pseudolus - Zpěvy staré Číny – Jízda; Co jsi mě opustil… Ze středověké lyriky – Dřěvo sě listem odieva; Byla ti v sádku - Z lidové tvorby – Sodijó synečka; Rozbořené staré zámky; Děvče z Líšně; Kdyby byla jiná - František Hrubín – Kráska a zvíře - Francois Villon – Balada; Epitaf - Miguel se Cervantes Saavedra – Jromír John – Příběhy Dona Quijota - Jan Amos Komenský – Didaktika - Moliere – Lakomec - Ivan Andrejevič Krylov – Statečný osel; Chudý boháč
Z LITERATURY 19. STOLETÍ - realismus v literatuře; realisticky pojatá literární díla - idealismus v literatuře - světová/česká pohádka - lidová slovesnost - Národní obrození - epigram - satira - autoři: - Charles Dickens - Viktor Hugo - Harriet Beecher-Stoweová - Edmond Rostand - Oscar Wilde - Karel Jaromír Erben - Božena Němcová - Dušan Šlosar - Karel Havlíček Borovský - Josef Václav Sládek - Petr Bezruč - ukázky: - Charles Dickens – Oliver Twist - Viktor Hugo – Vzpomínka na noc ze čtvrtého - Harriet Beecher-Stoweová – Chaloupka strýčka Toma - Edmond Rostand – Cyrano z Bergeracu - Oscar Wilde – Slavík a růže - Karel Jaromír Erben – Svatební košile - Božena Němcová – Babička - Dušan Šlosar – Proč se Proškovi psi jmenovali Sultán a Tyrl - Karel Havlíček Borovský – Epigramy; Z historie literatury české; Demokratský; Křest svatého Vladimíra - Josef Václav Sládek – Radost; U Michiganu; Tráva - Petr Bezruč – Maryčka Magdonova; Ostrava
SMUTKY, STRASTI, SVÍZELE - znaky indické literatury - postižené dítě v literatuře - umělecká a věcná literatura - 50. léta v literatuře - autoři: - František Šrámek - Ludvík Aškenazy - Anatolij Pristavkin - Michail Jurjevič Lermontov - Táňa Fischerová - Eva Hudečková - Jan Kašpar - Marc Haddon - Ivona Březinová - Christiane F. - ukázky: - indická literatura: Rabíndranáth Thákur – Subha - František Šrámek – Raport - Ludvík Aškenazy – Dušan a generál - Anatolij Pristavkin – Na hrudi obra obláček zlatý - Michail Jurjevič Lermontov – Skalní štít - Táňa Fischerová – Proč; Jeden den v K. - Eva Hudečková – Bezhlavá kobyla - Jan Kašpar – Dopis; Puberta; O kom je řeč?; Tulikráska - Marc Haddon – Podivný případ se psem - Ivona Březinová – Jmenuji se Alice - Christiane F. – My děti ze stanice Zoo
HUMOR - poetismus - literární díla s prvky humoru - přínos, myšlenky a díla Karla Čapka - 80. léta v literatuře - autoři: - Zdeněk Jirotka - Roy Lewis - Konstantin Biebl - Wiliam Saroyan - Betty Mc Donaldová - Karel Čapek - James Herriot - Irena Doušková - Zdeněk Svěrák - ukázky: - Zdeněk Jirotka – Saturnin - Roy Lewis – Co jsme to tátovi provedli? - Konstantin Biebl – V Africe - Wiliam Saroyan – Cirkus - Betty Mc Donaldová – Morová rána - Karel Čapek – Měl jsem psa a kočku - James Herriot – To by se zvěrolékaři stát nemělo - Irena Doušková – Hrdý Budžes - Zdeněk Svěrák - Kolja
CHVÁLA JAZYKA - přísloví - aforismus - rčení - rozbor textu:
-autoři: - Jan Werich - Zdeněk Svěrák - Leo Calvin Rosten – Antonín Přidal - Jiří Suchý - Vítězslav Nezval - Christian Morgenstern - Pavel Šrut - Václav Daněk - Paul Verlaine - František Nepil - František Hrubín - ukázky: - přísloví - umění aforismu - Jan Werich – Chlap, děd, vnuk, pes a hrob - Zdeněk Svěrák – Svědecká výpověď o požáru mlýna - Leo Calvin Rosten – Antonín Přidal – Pan Kaplan má stále třídu rád - Jiří Suchý – Takový je život; Jak vznikaly písničky - Vítězslav Nezval - Abeceda - Christian Morgenstern – Košilela; Trychtýře - Pavel Šrut – Pan Morgenstern; Travička; Pavo-uk nebo –uk - Václav Daněk – Havran - Paul Verlaine – Západ slunce; Píseň podzimní - František Nepil – Litoměřice - František Hrubín – Ach, Čechy krásné
JINÉ SVĚTY - sci-fi, vědecko – fantastická literatura - autoři: - Dmitrij Bilenkin - Wiliam Morrison - Issac Asimoc - ukázky: - Dmitrij Bilenkin – Tlak života - Wiliam Morrison – Venkovský doktor - Issac Asimoc – Pocit moci
VLASTNÍ ČETBA - do vlastní četby je nutné začlenit 4 klasická díla dle doporučení vyučujícího, zbytek děl si žák vybírá na základě vlastních preferencí |
||||||||||
Komentář | |||||||||||
Přesahy: VOZ - náboženství - rozvrstvení společnosti v Indii - handicap, zdravotní postižení - drogy DĚ - antické Řecko a jeho vliv na Římany - čínská kultura z období starověku a středověku - život studentů ve středověku - období Národního obrození - dění na našem území v 50. letech 20: století - druhá polovina 80. let v Československu ZE - Čína - Japonsko - Indie - dobývání vesmíru NJ + AJ - procvičení slovní zásoby (rčení)
Rozšiřující učivo: - Vítězslav Nezval - 52 hořkých balad věčného studenta Roberta Davida - život a dílo Jaroslava Vrchlického - dialektismus - téma drog v literatuře: Christiane F.: My děti ze stanice ZOO – autoři, kteří získali Nobelovu cenu za literaturu
Poznámky: - otázky, na které žák musí nalézt odpovědi, jsou uvedeny v čítance vždy za ukázkou (= práce s textem) - po celý školní rok probíhá četba literárních ukázek a zdokonalování čtenářských návyků - v rámci vlastní čtení je nutné přečíst během školního roku 6-10 knížek a udělat si zápis do čtenářského deníku . |
|||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Seberegulace a sebeorganizace
Rozvoj schopností poznávání
|