Škola opravdu nahoře - školní vzdělávací program pro základní vzdělávání, č. j. ZSaMS 266/2022
Základní škola a mateřská škola Špindlerův Mlýn

Učební osnovy

8. ročník


Český jazyk a literatura


4+1  týdně, P
KOMUNIKAČNÍ A SLOHOVÁ VÝCHOVA
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • 9108
    - formuluje hlavní myšlenky textu
    - umí zpracovat:
    • osnovu
    • výtah
    • výpisky
    - umí individuálně ev. ve skupině pracovat s odborným textem
  • 9109
    - z textu vybere ukázku charakteristiky přímé a nepřímé
    - v textu vyhledá charakteristiku vnitřní a vnější
    - na základě poslechu balady Vodník zpracují charakteristiku matky, dcery a vodníka
    - podle výpisků sestaví osnovu a napíše výklad
    - z odborného textu zpracuje výklad
    - sám si vytvoří podklady pro ústní výklad
    - porovná a zhodnotí podobu, stylistiku, pozitiva, negativa výkladu ústního a psaného
    - využívá získaných znalostí k tvořivé práci – k tvořivému psaní
    - sestaví osnovu líčení
    - do textu začlení subjektivní a objektivní sdělení
  • 9110
    - dle vlastních preferencí zpracuje charakteristiku literární ev. filmové postavy
    - při zpracování samostatné práce volí vhodné jazykové prostředky- formuluje myšlenky a názory v logickém sledu
    - umí uspořádání informací s ohledem na jejich účel.
    - rozpozná a uvede příklady metafory, přirovnání a neologismu
    - po přečtení textu vybere z nabízených možností ty, které vyjadřují některý z názorů pisatele textu
  • 9101
    - umí vhodně argumentovat k zadanému tématu
    - cíleně vyhledává faktické informace, kterými doplňuje text
    - při vlastní tvůrčí činnosti volí vhodné jazykové prostředky a dodržuje stylistiku slohového útvaru
    - dokáže odlišit jednotlivé druhy úvahy
  • 9104
    - charakterizuje jednotlivé funkční styly a jejich typické jazykové prostředky
    - k jednotlivým funkčním stylům vyhledá příslušné ukázky

VÝTAH A VÝPISKY

- stylistika výtahu

- stylistika výpisků

- vytyčení základních rozdílů mezi výtahem a výpisky

- osnova textu

- práce s odborným textem; formulování hlavních myšlenek textu

 

CHARAKTERISTIKA

- stylistika charakteristiky; vhodné jazykové prostředky

- vnější a vnitřní charakteristika

- přímá a nepřímá charakteristika

- charakteristika postav z balady Vodník od Karla Jaromíra Erbena

- charakteristika literární postavy/filmové postavy

VÝKLAD

- výklad mluvený a psaný; vhodné jazykové prostředky

- osnova výkladu

- zpracování výkladu z  vyučovacího předmětu (např. PŘ, ZE, DĚ, FY…)

 

LÍČENÍ

- charakteristika slohového útvaru

- jazykové prostředky líčení; metafora, přirovnání, neologismus

- kompozice líčení

- osnova

- subjektivní a objektivní sdělení

 

ÚVAHA

- stylistika úvahy

- druhy úvahy:

  • odborná
  • publicistická
  • umělecká
  • prosté uvažování
  • esej

- vhodné jazykové prostředky slohového útvaru

 

SLOHOVÉ ÚTVARY = FUNKČNÍ STYLY

- popis jednotlivých funkčních stylů:

  • prostěsdělovací
  • administrativní
  • teoreticky odborný
  • popularizačně odborný
  • učební
  • novinářský, žurnalistický
  • publicistický
  • umělecký

 

Komentář

Poznámky:

- zařazení skupinové práce = na základě vzájemné domluvy žáci pracují s odborným

textem, ze kterého následně zpracují výtah (Úvaha a výpisky), kontrolní práce (KP)

 

Poznámky:

Charakteristika, Výtah, Líčení -  kontrolní práce

 

Rozšiřující učivo (Úvaha):

- nácvik zpracování vhodné myšlenkové mapy k zadanému tématu a její využití při samostatné práci

 

Přesahy:

VOZ

- pojem spolupráce

- deset zlatých pravidel úspěšné kooperace

- Člověk jako jedinec – charakterové vlastnosti

- ekologie

- tém. okruh: Media

- ochrana životního prostředí

NJ

- die Nature

INF

práce s internetem – vyhledává důvěryhodné informační zdroje

 

 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Kooperace a kompetice

Poznávání lidí

Kreativita

Rozvoj schopností poznávání

JAZYKOVÁ VÝCHOVA
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • 9201
    - umí pravopis přejatých slov
    - ovládá správnou výslovnost přejatých slov
    - v textu vyhledá slova pravopisně počeštělá i slova psaná původním pravopisem
    - vlastními slovy interpretuje věcný význam přejatých slov- umí skloňovat jména přejatá a cizí; akceptuje případné odchylky ve skloňování
    - zná a v praxi využívá příslušné vzory při skloňování jmen
    - dokáže vyhledat a určit nesklonná cizí jména
    - umí spisovně vyslovit česká a běžně užívaná cizí slova- dle smyslu doplní do textu správný tvar cizího vlastního jména
  • 9202
    - pracuje se znalostmi z předchozího ročníku; rozšiřuje si je
    - rozezná synonyma a homonyma; uvede příklady
    - ovládá způsoby tvoření slov; aktivně s nimi pracuje
    - pozná slova, která jsou slovotvorně příbuzná
    - k uvedenému slovu doplní slova odvozená
    - vytvoří slova složená a odliší je od slov odvozených
  • 9203
    - charakterizuje historický vývoj jazykovědy
    - uvede významné lingvisty
    - rozlišuje spisovný a nespisovný jazykový projev
    - zná základní jazykové příručky a umí s nimi pracovat
  • 9204
    - určí vid dokonavý a nedokonavý
    - v textu vyhledá slovo a správně ho přiřadí ke slovnímu druhu = v textu vyhledá slovesa
    - určí gramatické kategorie u sloves dokonavých i nedokonavých
    - umí vytvořit vidové dvojice
    - zná a prakticky využívá pravidla pro určování i/y u jmen a ve shodě podmětu s přísudkem
    - píše bez pravopisných chyb
  • 9206
    - dokáže rozlišit větu jednoduchou od souvětí
    - podle zadání rozebere větu jednoduchou a graficky ji znázorní
    - určí větné členy- umí doplnit interpunkci do souvětí
    - vytvoří souvětí podle lineárního grafu
    - zná teorii vedlejších vět; umí ji používat v praxi
    - v textu vyhledá a určí jednotlivé typy vedlejších vět- charakterizuje významové poměry mezi hlavními větami
    - ke každému poměru mezi větami hlavními uvede klasické spojovací výrazy
    - umí doplnit interpunkci v souvětí
    - v textu vyhledá i určí věty hlavní a poměry mezi nimi- vyhledá několikanásobné větné členy; umí je grafiky znázornit
    - nahradí jednoduchý větný člen větným členem několikanásobným, správně doplní interpunkční znaménko nebo spojku
    - určí významový poměr mezi větnými členy
    - charakterizuje a rozliší souvětí souřadné/podřadné
    - vyhledá a určí typ spojovacího výrazu
    - správně doplní interpunkci
    - vytvoří graf větných členů a souvětí
  • 9207
    - správně určí vzor podstatného jména
    - správně určí vzor přídavného jména
    - umí určit gramatické kategorie jmen
    - ovládá shodu podmětu s přísudkem
    - vybaví si automatické řady při určování s, z, vz
    - určí pády, kde se užívá předložka s/z
    - zná rozdíl mezi předponou a předložkou; nedopouští se záměny názvů
    - ovládá pravidla psaní předpon s, z, vz
    - píše bez pravopisných chyb- píše gramaticky správně skupiny bě/bje, pě, vě/vje, mě/mně
    - píše bez pravopisných chyb
    - píše bez pravopisných chyb
    - ovládá komplexní jazykový rozbor
    - teoretické znalosti umí využít v praxi
    - určí slovní druhy
    - spojí větné členy ve větě do skladebních dvojic

  • 9208
    - v praxi využívá obecná poučení o jazyce a vysvětlí příbuznost slovanských jazyků
    - zná indoevropské jazyky
    - uvede základní poznatky o útvarech českého jazyka
    - rozlišuje spisovnou, nespisovnou a hovorovou češtinu
    - v krátké ukázce najde nespisovné výrazy a nahradí je výrazy spisovnými

OBOHACOVÁNÍ SLOVNÍ ZÁSOBY

NAUKA O TVOŘENÍ SLOV

- synonyma

- homonyma

- tvoření slov odvozováním

- tvoření slov skládáním

- tvoření slov zkracováním

- přenášení slovního významu

- spojování slov v sousloví

- přejímání slov z cizích jazyků

SLOVA PŘEJATÁ

- pravopis přejatých slov

- výslovnost přejatých slov

- slova pravopisně počeštělá

- slova psaná původním pravopisem

- věcný význam přejatých slov

 

TVAROSLOVÍ

SKLOŇOVÁNÍ JMEN PŘEJATÝCH A CIZÍCH VLASTNÍCH JMEN

- odchylky skloňování obecných podstatných jmen cizího původu od skloňování slov domácích

- skloňování cizích vlastních jmen osobních

- vzory pro skloňování

- nesklonná cizí jména

- správná výslovnost běžně užívaných cizích slov

UŽITÍ VLASTNÍCH JMEN V TEXTU

- doplňování cizích vlastních jmen do textu; vytváření správných tvarů cizích vlastních jmen

SLOVESNÝ VID

- slovesa dokonavá/slovesa nedokonavá

- vid dokonavý/vid nedokonavý

- vidové dvojice

I/Y V KONCOVKÁCH JMEN

- pravidla psaní i/y v koncovkách podstatných jmen vč. určování vzorů

- pravidla psaní i/y v koncovkách přídavných vč. určování vzorů

- mluvnické/gramatické kategorie jmen

- shoda podmětu s přísudkem

PŘEDPONY S-, Z-, VZ- A PŘEDLOŽKY S/SE, Z/ZE

- pravidla psaní předpony s; vyjádření směrů;

- pravidla psaní předpony z-

- pravidla psaní předpony vz-

- pády, se kterými se pojí předložky s/se, z/ze

SKUPINY BĚ/BJE, PĚ, VĚ/VJE, MĚ/MNĚ 

 

SKLADBA

VĚTA JEDNODUCHÁ A SOUVĚTÍ

- rozlišování/ určování věty jednoduché a souvětí

- grafické znázornění věty jednoduché vč. určování větných členů

DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT

- souvětí podřadné

- vedlejší věta podmětná

- vedlejší věta předmětná

- vedlejší věta přívlastková

- vedlejší věta příslovečná

- vedlejší věta přísudková

- vedlejší věta doplňková

- tvoření souvětí podle lineárních grafů

- vytváření grafů souvětí

- interpunkce v souvětí

VÝZNAMOVÉ POMĚRY MEZI HLAVNÍMI VĚTAMI

- souvětí souřadné

- významové poměry mezi hlavními větami

- spojovací výrazy u jednotlivých významových poměrů

- významové poměry:

  • p. slučovací
  • p. stupňovací
  • p. odporovací
  • p. vylučovací
  • p. příčinný/ důvodový
  • p. důsledkový

- interpunkce v souvětí

VÝZNAMOVÉ POMĚRY MEZI VĚTNÝMI ČLENY

- několikanásobné větné členy a významové poměry mezi nimi

- grafické znázornění několikanásobných větných členů

SPOJOVACÍ VÝRAZY V SOUVĚTÍ SOUŘADNÉM A PODŘADNÉM

- souvětí souřadné a podřadné

- rozlišení souvětí souřadného a podřadného

- spojovací výrazy v souvětí souřadném/podřadném

- spojovací výrazy:

  • spojky
  • vztažná zájmena/příslovce
  • příslovce

- interpunkce

JAZYKOVÉ ROZBORY

- komplexní jazykový rozbor, který zahrnuje:

  • pravopis
  • slovní druhy
  • shodu podmětu s přísudkem
  • větné členy
  • rozbor souvětí
  • interpunkci
  • grafické zpracování větných členů i souvětí
  • práci s významy a stavbou slov
  •  

ČESKÝ JAZYK – JAZYKOVÁ VÝCHOVA

OBECNÉ VÝKLADY O JAZYCE

- indoevropské jazyky

- slovanské jazyky

- praslovanština

- staroslověnština

- útvary českého jazyka:

  • spisovná čeština
  • hovorová čeština
  • nespisovná čeština
  • slang, argot, obecná čeština, nářečí

JAZYKOVĚDA, JAZYKOVÁ KULTURA

- historický vývoj jazykovědy

- minulí/současní lingvisté

- spisovný/nespisovný jazykový projev

- jazykové vyjadřování (úroveň jazykového vyjadřování)

- jazykové příručky

 

 

 

 

Komentář

Přesahy:

NJ + AJ

- porovnání slovní zásoby a nalezení výrazů, které jsou mezinárodně známé/používané (např. ok…)

Poznámky:

- vstupní prověřovací práce

- každé pondělí v měsíci test do diktátového sešitu

- zač. listopadu a března – čtvrtletní práce

+ leden a červen – pololetní práce

- Slovník jazyků od Františka Čermáka

František Čermák – Jazyk a jazykověda

Rozšiřující učivo:

- ovi/ovy u podstatných a přídavných jmen

- automatická řada slov s předponou s- (spatřit, strávit, skončit, shořet, schválit, spálit, stmívat se)

- automatická řada slov s předponou z- (zkoumat, zkoušet, zpět, způsob, zprostit, zpěv)

 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Jsme Evropané

Evropa a svět nás zajímá

LITERÁRNÍ VÝCHOVA
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • 9301
    - řekne, jaké zná české a světové pohádkáře
    - nalezne a sdělí prvky typické pro lidovou slovesnost v díle Karla Jaromíra Erbena; svůj výběr odůvodní
    - řekne, co ví o období Národního obrození
    - charakterizuje autorský styl Fr. Šrámka
    - definuje rozdíl mezi uměleckou a věcnou literaturou
    - popíše vliv společenské dění v 50. letech na literární tvorbu
    - vyhledá v textu rčení a vysvětlí jejich význam
    - rozebere ukázku od Jiřího Suchého = definuje kompoziční postup v textu Takový je život; najde v něm příklady jazykových figur a určí hlásky, které určují zvukovou stránku textu
    - najde shodné rysy mezi tvorbou dvojic Voskovec – Werich a Suchý – Šlitr
    - charakterizuje fantastickou literaturu
    - definuje žánr science fiction (sci-fi)
    - rozebere ukázku od D. Bilenkina; vytyčí hlavní myšlenky textu

  • 9302
    - vysvětlí význam bajky, vlastními slovy vyjádří poučení, která plynou z přečtených ukázek
    - popíše epigram, uvede příklad
    - charakterizuje satiru, uvede satirická díla
    - vyjmenuje díla, kde se objevuje téma zdravotního postižení; na základě rozboru jednotlivých ukázek řekne, co považuje ve vztahu k handicapovaným lidem za nejdůležitější
    - definuje poetismus
    - v ukázce od Konstantina Biebla v Africe najde znaky poetismu; popíše kompoziční postup v básni
    - charakterizuje autorský styl Karla Čapka
    - charakterizuje autorský styl Zdeňka Seiferta; vytyčí rozdíl mezi prací spisovatele a režiséra
    - popíše vliv společenské dění v 80. letech na literární tvorbu
    - vysvětlí význam uvedených přísloví
    - charakterizuje aforismus
    - sdělí rozdíl mezi aforismem a příslovím
  • 9303
    - charakterizuje fantastickou literaturu
    - definuje žánr science fiction (sci-fi)
    - rozebere ukázku od D. Bilenkina; vytyčí hlavní myšlenky textu
  • 9305
    Žák odliší literaturu hodnotnou a konzumní, svůj názor doloží argumenty
  • 9306
    - umí vysvětlit úlohu Bible v literatuře
    - vysvětlí epilog
    - charakterizuje asijskou literaturu a uvede příslušné ukázky
    - charakterizuje baladu a epitaf
    - uvede díla, ve kterých se objevuje rytířská tématika
    - řekne, co ví o lidové písnia, uvede její ukázky
    - sdělí, co je základem dramatu
    - popíše život a dílo Jana Amose Komenského, uvede jeho nejvýznamnější díla a vliv na výchovu a vzdělávání
    - charakterizuje autorský styl významných autorů příslušného období (např. Dickens, Hugu, Němcová, Borovský ...)
    - vytyčí základní znaky v Dickensových románech
  • 9307
  • 9309
    Žák vyhledává informace v různých typech katalogů, v knihovně i v dalších informačních zdrojích

NESTÁRNOUCÍ LITERATURA

- Bible, biblické motivy

- Talmud

- epilog a jeho kompoziční postup

- asijská literatura – rozbor ukázek čínské a japonské lyriky básník Li Po

- středověká lyrika

- lidová píseň

- drama

- balada/epitaf

- bajka

- rytířská kultura v literatuře

- autoři:

- Ivan Olbracht

- Titus Maccius Plautus – Jan Skácel

- František Hrubín

- Francois Villon

- Miguel se Cervantes Saavedra – Jromír John

- Jan Amos Komenský

- Moliere

- Ivan Andrejevič Krylov

- ukázky:

- Ivan Olbracht – Biblické příběhy

- Příběhy z Talmudu – Zadní sedadlo; Škaredá nevěsta; Čtyři typy žáků; Dvakrát vyléčen

- Titus Maccius Plautus – Jan Skácel – Lišák Pseudolus

- Zpěvy staré Číny – Jízda; Co jsi mě opustil…

Ze středověké lyriky – Dřěvo sě listem odieva; Byla ti v sádku

- Z lidové tvorby – Sodijó synečka; Rozbořené staré zámky; Děvče z Líšně; Kdyby byla jiná

- František Hrubín – Kráska a zvíře

- Francois Villon – Balada; Epitaf

- Miguel se Cervantes Saavedra – Jromír John – Příběhy Dona Quijota

- Jan Amos Komenský – Didaktika

- Moliere – Lakomec

- Ivan Andrejevič Krylov – Statečný osel; Chudý boháč

 

Z LITERATURY 19. STOLETÍ

- realismus v literatuře; realisticky pojatá literární díla

- idealismus v literatuře

- světová/česká pohádka

- lidová slovesnost

- Národní obrození

- epigram

- satira

- autoři:

- Charles Dickens

- Viktor Hugo

- Harriet Beecher-Stoweová

- Edmond Rostand

- Oscar Wilde

- Karel Jaromír Erben

- Božena Němcová

- Dušan Šlosar

- Karel Havlíček Borovský

- Josef Václav Sládek

- Petr Bezruč

- ukázky:

- Charles Dickens – Oliver Twist

- Viktor Hugo – Vzpomínka na noc ze čtvrtého

- Harriet Beecher-Stoweová – Chaloupka strýčka Toma

- Edmond Rostand – Cyrano z Bergeracu

- Oscar Wilde – Slavík a růže

- Karel Jaromír Erben – Svatební košile

- Božena Němcová – Babička

- Dušan Šlosar – Proč se Proškovi psi jmenovali Sultán a Tyrl

- Karel Havlíček Borovský – Epigramy; Z historie literatury české; Demokratský; Křest svatého Vladimíra

- Josef Václav Sládek – Radost; U Michiganu; Tráva

- Petr Bezruč – Maryčka Magdonova; Ostrava

 

SMUTKY, STRASTI, SVÍZELE

- znaky indické literatury

- postižené dítě v literatuře

- umělecká a věcná literatura

- 50. léta v literatuře

- autoři:

- František Šrámek

- Ludvík Aškenazy

- Anatolij Pristavkin

- Michail Jurjevič Lermontov

- Táňa Fischerová

- Eva Hudečková

- Jan Kašpar

- Marc Haddon

- Ivona Březinová

- Christiane F.

- ukázky:

- indická literatura: Rabíndranáth Thákur – Subha

- František Šrámek – Raport

- Ludvík Aškenazy – Dušan a generál

- Anatolij Pristavkin – Na hrudi obra obláček zlatý

- Michail Jurjevič Lermontov – Skalní štít

- Táňa Fischerová – Proč; Jeden den v K.

- Eva Hudečková – Bezhlavá kobyla

- Jan Kašpar – Dopis; Puberta; O kom je řeč?; Tulikráska

- Marc Haddon – Podivný případ se psem

- Ivona Březinová – Jmenuji se Alice

- Christiane F. – My děti ze stanice Zoo

 

HUMOR

- poetismus

- literární díla s prvky humoru

- přínos, myšlenky a díla Karla Čapka

- 80. léta v literatuře

- autoři:

- Zdeněk Jirotka

- Roy Lewis

- Konstantin Biebl

- Wiliam Saroyan

- Betty Mc Donaldová

- Karel Čapek

- James Herriot

- Irena Doušková

- Zdeněk Svěrák

- ukázky:

- Zdeněk Jirotka – Saturnin

- Roy Lewis – Co jsme to tátovi provedli?

- Konstantin Biebl – V Africe

- Wiliam Saroyan – Cirkus

- Betty Mc Donaldová – Morová rána

- Karel Čapek – Měl jsem psa a kočku

- James Herriot – To by se zvěrolékaři stát nemělo

- Irena Doušková – Hrdý Budžes

- Zdeněk Svěrák - Kolja

 

CHVÁLA JAZYKA

- přísloví

- aforismus

- rčení

- rozbor textu:

  • kompozice
  • jazykové figury
  • zvuková stránka

-autoři:

- Jan Werich

- Zdeněk Svěrák

- Leo Calvin Rosten – Antonín Přidal

- Jiří Suchý

- Vítězslav Nezval

- Christian Morgenstern

- Pavel Šrut

- Václav Daněk

- Paul Verlaine

- František Nepil

- František Hrubín

- ukázky:

- přísloví

- umění aforismu

- Jan Werich – Chlap, děd, vnuk, pes a hrob

- Zdeněk Svěrák – Svědecká výpověď o požáru mlýna

- Leo Calvin Rosten – Antonín Přidal – Pan Kaplan má stále třídu rád

- Jiří Suchý – Takový je život; Jak vznikaly písničky

- Vítězslav Nezval - Abeceda

- Christian Morgenstern – Košilela; Trychtýře

- Pavel Šrut – Pan Morgenstern; Travička; Pavo-uk nebo –uk

- Václav Daněk – Havran

- Paul Verlaine – Západ slunce; Píseň podzimní

- František Nepil – Litoměřice

- František Hrubín – Ach, Čechy krásné

 

JINÉ SVĚTY

- sci-fi, vědecko – fantastická literatura

-  autoři:

- Dmitrij Bilenkin

- Wiliam Morrison

- Issac Asimoc

- ukázky:

- Dmitrij Bilenkin – Tlak života

- Wiliam Morrison – Venkovský doktor

- Issac Asimoc – Pocit moci

 

VLASTNÍ ČETBA

- do vlastní četby je nutné začlenit 4 klasická díla dle doporučení vyučujícího, zbytek děl si žák vybírá na základě vlastních preferencí

Komentář

Přesahy:

VOZ

- náboženství

- rozvrstvení společnosti v Indii

- handicap, zdravotní postižení

- drogy

- antické Řecko a jeho vliv na Římany

- čínská kultura z období starověku a středověku

- život studentů ve středověku

- období Národního obrození

- dění na našem území v 50. letech 20: století

- druhá polovina 80. let v Československu

ZE

- Čína

- Japonsko

- Indie

- dobývání vesmíru

NJ + AJ

- procvičení slovní zásoby (rčení)

 

Rozšiřující učivo:

- Vítězslav Nezval  - 52 hořkých balad věčného studenta Roberta Davida

- život a dílo Jaroslava Vrchlického

- dialektismus

- téma drog v literatuře: Christiane F.: My děti ze stanice ZOO

– autoři, kteří získali Nobelovu cenu za literaturu

 

Poznámky:

- otázky, na které žák musí nalézt odpovědi, jsou uvedeny v čítance vždy za ukázkou (= práce s textem)

- po celý školní rok probíhá četba literárních ukázek a zdokonalování čtenářských návyků

- v rámci vlastní čtení je nutné přečíst během školního roku 6-10 knížek a udělat si zápis do čtenářského deníku

.

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Seberegulace a sebeorganizace

Rozvoj schopností poznávání