Základní škola a mateřská škola Špindlerův Mlýn
Učební osnovy
7. ročník
Výchova k občanství a zdraví
Člověk ve společnosti
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
- vhodné/nevhodné užívání státní vlajky - příležitosti, při kterých se používá trikolóra - vznik státní hymny - korunovační klenoty - nejvýznamnější představitelé našeho státu - státní vyznamenání - armáda ČR 2. Vlastenectví a nacionalismus - Na kterou osobnost z naší národní historie můžeme být hrdí a proč? Má český národ nějaké památné místo, které bychom měli chránit? Které to je a proč bychom jej měli chránit? - vlastenectví/nacionalismus:
3. Nepřijatelné chování ve společnosti - poškození cizí - trestný čin/přestupek - sociálně patologické jevy 4. Kultura
5. Média - Můžeme věřit novinám?
- vliv reklamy na lidi - cíl propagandy/cíl reklamy 6. Solidarita a komunikace - solidarita:
- dobrovolnictví, dobrovolnická činnost
7. Tolerance ve společnosti - tolerantní/netolerantní chování:
- vliv předsudků na vnímání druhého člověka - co všechno ovlivňuje postavení člověka ve společnosti - xenofobie - diskriminace - rasismus (vč. druhů) - extremismus - pojem spolupráce - deset zlatých pravidel úspěšné kooperace
|
||||||||||
Komentář | |||||||||||
ČJ-literatura: - první zmínky o naší hymně v literatuře
ČJ – sloh: - spisovné/nespisovné jazykové prostředky v médiích - pravidla pro stylizaci písemného sdělení
ZE: - sousední státy ČR - významné památky ČRRozšiřující učivo: - seznámení s §228 (Trestní zákoník)
DE: - výrazné osobnosti našich dějin
Rozšiřující učivo: - postavení ČR ve světě - media, typy médií - rozdíl mezi míněním a chovánímRozšiřující učivo: - organizace pomáhající lidem v nouzi ( Azylové domy, Adra, Červený kříž…) - asertivita – principy asertivní komunikace/ asertivního chováníDĚ: - projevy rasismu v dějinách - Všeobecná deklarace lidských práv a svobod |
|||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
MEDIÁLNÍ VÝCHOVA
Fungování a vliv médií ve společnosti
Interpretace vztahu mediálních sdělení a reality
Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení
ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA
Vztah člověka k prostředí
Lidské aktivity a problémy životního prostředí
MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA
Princip sociálního smíru a solidarity
Etnický původ
Lidské vztahy
Kulturní diference
VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH
Evropa a svět nás zajímá
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Hodnoty, postoje, praktická etika
Kooperace a kompetice
Komunikace
Mezilidské vztahy
VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA
Občan, občanská společnost a stát
|
Anglický jazyk 7. ročník POSLECH S POROZUMĚNÍM Anglický jazyk 7. ročník MLUVENÍ |
Člověk jako jedinec
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
1. Poznání a hodnocení vlastní osobnosti - osobnost - utváření osobnosti - osobní erb - mé klady/zápory - mé hodnoty, hodnotový žebříček - jak působím na mé spolužáky - jaká bych byla postava v pc hře - z čeho se skládá kvalita života
2. Osobní vlastnosti a vůle - kruh vlastností - osobní vlastnosti pozitivní/negativní - které vlastnosti bych chtěl mít, které bych nejraději neměl - které vlastnosti se hodí pro výkon určitého povolání - vůle, volní vlastnosti - aspirace:
- temperament:
3. Charakterové vlastnosti - charakteristika záporných/kladných vlastností - způsoby jejich ovlivňování - charakter:
- charakterové vlastnosti 4. Osobní přednosti a pěstování zdravé sebedůvěry - handicap:
- republikové i světové akce, které upozorňují na problémy handicapovaných lidí - paralympiáda - sebedůvěra, sebehodnocení:
- životopis - motivační dopis
|
||||||||||
Komentář | |||||||||||
ČJ – sloh: - struktura životopisu/motivačního dopisu
Rozšiřující učivo: - charakteristika percepce - vnitřní a vnější činitelé ovlivňující percepci - charakteristika motivace - vnější a vnitřní motivační činitelé |
|||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA
Kulturní diference
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Hodnoty, postoje, praktická etika
Psychohygiena
Sebepoznání a sebepojetí
|
Výchova ke zdraví
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
1. Zdraví a zdravá výživa - životní hodnoty a jejich vliv na zdraví jednotlivce - alternativní výživa - poruchy výživy - abeceda zdravé výživy 2. Návykové látky - nejčastěji užívané drogy - drogy a jejich účinky - záludnost drog - vznik závislosti - vliv komunity - drogy a legislativa 3. Změny v dospívání - ontogeneze člověka - tělesné a fyziologické změny v období dospívaní - věková hranice pro beztrestný pohlavní styk - kultivované chování k opačnému pohlaví |
||||||||||
Komentář | |||||||||||
PŘ – biologie člověka/CHE: - vliv výživy na fungování lidského organismu - složení drog - následky užívání drog (př.: poškození vnitřních orgánů…) - stavba lidského těla - činnost žláz s vnitřní sekrecí a jejich vliv na fyzickou/psychickou stránku individua Rozšiřující učivo: - vhodné způsoby jednání při kontaktu s drogově závislou osobou (např.: naučené způsoby komunikace = naučené fráze…) - etika a její charakteristika |
|||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Psychohygiena
Sebepoznání a sebepojetí
Rozvoj schopností poznávání
|
Dopravní výchova
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
- reflexní a ochranné prvky – chodec - ošetření závažnějších poranění - doprava – bezpečné chování |
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Hodnoty, postoje, praktická etika
Řešení problémů a rozhodovací dovednosti
Rozvoj schopností poznávání
|
Finanční gramotnost
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
|
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA
Občan, občanská společnost a stát
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Hodnoty, postoje, praktická etika
Řešení problémů a rozhodovací dovednosti
|