Škola opravdu nahoře - školní vzdělávací program pro základní vzdělávání, č. j. ZSaMS 266/2022
Základní škola a mateřská škola Špindlerův Mlýn

Učební osnovy

7. ročník


Výchova k občanství a zdraví


1  týdně, P
Člověk ve společnosti
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Státní symboly
    - žák objasní účel důležitých symbolů našeho státu a způsoby jejich používání
    - vysvětlí pojmy:
    1. státní symboly
    2. vlajka
    3. hymna
    4. standarta
    5. pečeť
    6. trikolóra
    • zhodnotí a na příkladech doloží význam vzájemné solidarity mezi lidmi, vyjádří své možnosti, jak může v případě potřeby pomáhat lidem v nouzi a jak pomoci v situacích ohrožení a obrany státu
  • Vlastenectví a nacionalismus
    - dokáže charakterizovat vlastenectví a nacionalismus
    - vysvětlí pojmy:
    1. vlast, vlastenectví
    2. patriotismus
    3. nacionalismus
  • Nepřijatelné chování ve společnosti
    - rozpozná projevy vandalismu ve škole a v obci
    - vysvětlí důsledky vandalismu
    - žák navrhne, jak lze chránit kulturní památky, přírodní objekty a majetek
    - vysvětlí pojmy:
    1. vandalismus
    2. delikvence
    3. kriminalita
    4. trestní právo
    5. trestní čin
    6. přestupek
    7. sociálně patologické jevy

  • Kultura
    - doporučí zajímavou kulturní akci
    - popíše činitele, kteří ovlivňují kulturu
    - vysvětlí, jakým způsobem se kultura předává
    - vysvětlí pojmy:
    1. kultura
    2. kulturní instituce
    3. kulturní akce

  • Média
    - rozlišuje fakta, názory a manipulativní prvky v mediálním sdělení
    - diskutuje o vlivu propagandy a reklamy na veřejné mínění a chování lidí
    - vysvětlí pojmy:
    1. reklama
    2. reklamní kampaň
    3. propaganda
    4. média
  • Solidarita a komunikace
    - žák objasní, které skupiny lidí potřebují zvýšenou ochranu a pomoc
    - popíše situace ohrožení a nouze, kdy je potřeba pomáhat druhým
    - navrhne, jak může konkrétně pomoci lidem v nouzi nebo v případě ohrožení
    - objasní asertivním, pasivní a agresivní chování
    - navrhne, jak efektivně a nenásilně řešit neshody a konflikty
    - vysvětlí pojmy:
    1. dobročinnost
    2. dobrovolnictví
    3. dobrovolník
    4. dárcovství
    5. solidarita
    6. komunikace (verb., neverb.)
    7. asertivita
    8. empatie
  • Tolerance ve společnosti
    - objasní, jak nesnášenlivost narušuje mezilidské vztahy
    - rozpozná předsudky a stereotypy narušující mezilidské vztahy
    - popíše situace, kdy je ve společnosti potřebná tolerance
    - žák projevuje respekt ke kulturním rozmanitostem a k právům druhých
    - popíše projevy netolerance
    - navrhne, jak čelit projevům lidské nesnášenlivosti
    - vysvětlí důležitost spolupráce (kooperace) pro jednotlivce/společnost
    - vysvětlí pojmy:
    1. stereotyp
    2. předsudek
    3. tolerance/netolerance
    4. xenofobie
    5. rasismus
    6. diskriminace
    7. extremismus
    8. Všeobecná deklarace lidských práv
    9. Český helsinský výbor
    10. spolupráce
    11. skupina
    12. tým
    13. týmové role
    14. Teambuilding

  1. Státní symboly

- vhodné/nevhodné užívání státní vlajky

- příležitosti, při kterých se používá trikolóra

- vznik státní hymny

- korunovační klenoty

- nejvýznamnější představitelé našeho státu

- státní vyznamenání

- armáda ČR

2.  Vlastenectví a nacionalismus

- Na kterou osobnost z naší národní historie můžeme být hrdí a proč? Má český národ nějaké památné místo, které bychom měli chránit? Které to je a proč bychom jej měli chránit?

- vlastenectví/nacionalismus:

  • Charakteristika a projevy vlastenectví
  • Charakteristika a projevy nacionalismu 

3. Nepřijatelné chování ve společnosti 

- poškození cizí

- trestný čin/přestupek

- sociálně patologické jevy

4. Kultura

  • Vznik
  • Odlišnosti kultur
  • Předávání kultury
  • Ovlivňování kultury
  • Kulturní kalendář
  • Kulturní instituce

5. Média

- Můžeme věřit novinám?

  • Zkreslené a pravdivé informace
  • Bulvární noviny
  • Jak by rozumní a chytří lidé měli přistupovat k bulváru.

- vliv reklamy na lidi

- cíl propagandy/cíl reklamy

6. Solidarita a komunikace

- solidarita:

  • Charakteristika
  • Organizace pomáhající druhým lidem

- dobrovolnictví, dobrovolnická činnost

 

7. Tolerance ve společnosti

- tolerantní/netolerantní chování:

  • Charakteristika
  • Projevy

- vliv předsudků na vnímání druhého člověka

- co všechno ovlivňuje postavení člověka ve společnosti 

- xenofobie

- diskriminace

- rasismus (vč. druhů)

- extremismus

- pojem spolupráce

- deset zlatých pravidel úspěšné kooperace

 

 

 

 

Komentář

ČJ-literatura:

- první zmínky o naší hymně v literatuře

 

ČJ – sloh:

- spisovné/nespisovné jazykové prostředky v médiích

- pravidla pro stylizaci

písemného sdělení

 

ZE:

- sousední státy ČR

- významné památky ČRRozšiřující učivo:

- seznámení s §228 (Trestní zákoník)

 

DE:

- výrazné osobnosti našich dějin

 

Rozšiřující učivo:

- postavení ČR ve světě

- media, typy médií

- rozdíl mezi míněním a chovánímRozšiřující učivo:

- organizace pomáhající lidem v nouzi ( Azylové domy, Adra, Červený kříž…)

- asertivita – principy asertivní komunikace/ asertivního chováníDĚ:

- projevy rasismu v dějinách

- Všeobecná deklarace lidských práv a svobod

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Fungování a vliv médií ve společnosti

Interpretace vztahu mediálních sdělení a reality

Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

Lidské aktivity a problémy životního prostředí

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Princip sociálního smíru a solidarity

Etnický původ

Lidské vztahy

Kulturní diference

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Evropa a svět nás zajímá

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Hodnoty, postoje, praktická etika

Kooperace a kompetice

Komunikace

Mezilidské vztahy

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

Občan, občanská společnost a stát

Anglický jazyk

7. ročník

POSLECH S POROZUMĚNÍM

Anglický jazyk

7. ročník

MLUVENÍ

Člověk jako jedinec
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Poznání a hodnocení vlastní osobnosti
    - charakterizuje vlastní a jinou osobnost
    - dokáže definovat své klady/zápory
    - popíše svůj žebříček hodnot
    - vysvětlí pojmy:
    1. sebepojetí
    2. sebepoznání
    3. sebehodnocení
    4. osobnost
    5. činitelé podmiňující utváření osobnosti
    6. osobní potenciál
    7. kvalita života
  • Osobní vlastnosti a vůle
    - posoudí vliv osobních vlastností na dosahování individuálních a společenských cílů
    - objasní význam vůle při dosahování cílů a překonávání překážek
    - vysvětlí pojmy:
    1. vůle
    2. vlastnost
    3. volní vlastnosti
    4. temperament
    5. dispozice
    6. schopnost
    7. dovednost
  • Charakterové vlastnosti
    - žák pojmenuje osobní vlastnosti a popíše jejich projevy
    - navrhne, jak může usměrňovat své chování a jednání
    - vysvětlí pojmy:
    1. charakter
    2. charakterové vlastnosti
  • Osobní přednosti
    - na příkladu popíše potřebu sebeovládání
    - objasní potřebu motivace pro rozvoj osobních předností
    - na základě vlastního objektivního hodnocení je schopen vytvořit adekvátní životopis
    - dokáže definovat handicap
    - vysvětlí pojmy:
    1. sebevědomí
    2. sebedůvěra
    3. osobnost
    4. životopis
    5. motivační dopis
    6. paralympiáda
    7. handicap
    8. vědomosti
    9. dovednosti

1. Poznání a hodnocení vlastní osobnosti 

- osobnost

- utváření osobnosti

- osobní erb

- mé klady/zápory

- mé hodnoty, hodnotový žebříček

- jak působím na mé spolužáky

- jaká bych byla postava v pc hře

- z čeho se skládá kvalita života

 

2. Osobní vlastnosti a vůle 

- kruh vlastností

- osobní vlastnosti pozitivní/negativní

- které vlastnosti bych chtěl mít, které bych nejraději neměl

- které vlastnosti se hodí pro výkon určitého povolání

- vůle, volní vlastnosti

- aspirace:

  • dosahování cílů
  • překážky
  • můj cíl

- temperament:

  • charakteristika
  • vliv temperamentu na dosahování cílů

 

3. Charakterové vlastnosti 

- charakteristika záporných/kladných vlastností

- způsoby jejich ovlivňování

- charakter:

  • charakteristika
  • vznik, utváření

- charakterové vlastnosti

4. Osobní přednosti a pěstování zdravé sebedůvěry

- handicap:

  • charakteristika
  • významné osobnosti s handicapem, jejich přínos

- republikové i světové akce, které upozorňují na problémy handicapovaných lidí

- paralympiáda

- sebedůvěra, sebehodnocení:

  • mé kladné stránky
  • mé záporné stránky
  • jakým způsobem mohu odstranit své nedostatky

- životopis

- motivační dopis

 

Komentář

ČJ – sloh:

- struktura životopisu/motivačního dopisu

 

Rozšiřující učivo:

- charakteristika percepce

- vnitřní a vnější činitelé ovlivňující percepci

- charakteristika motivace

- vnější a vnitřní motivační činitelé

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Kulturní diference

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Hodnoty, postoje, praktická etika

Psychohygiena

Sebepoznání a sebepojetí

Výchova ke zdraví
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Zdraví a zdravá výživa
    - umí vysvětlit poruchy výživy
    - vysvětlí, jaké způsoby chování mohou ovlivnit zdraví žáka
    - uvede vliv výživy na zdraví jedince
    - sestaví žebříček vlastních životních hodnot, zdůvodní, proč zdraví patří mezi důležité hodnoty lidského života
    - vysvětlí pojmy:
    1. životní hodnota
    2. alternativní výživa
    3. poruchy výživy
  • Návykové látky
    -vysvětlí princip vzniku závislosti
    - vyjmenuje základní legální/ilegální drogy
    - diskutuje o závislostech v souvislosti s jejich vlivem na zdraví člověk
    - dokáže vysvětlit a uplatňovat argumenty proti užívání drog
    - chápe souvislosti mezi důvody vzniku závislosti a chováním člověka
    - dokáže vyjmenovat možné následky spojené s užíváním drog
    - dokáže se bránit vzniku závislosti kvalitním trávením volného času, rozvíjením vlastních zájmů
    - v modelových situacích volí vhodné způsoby jednání, které směřují k adekvátní ochraně; uvede vhodné
    způsoby preventivního chování a ochrany při styku s osobou pod vlivem drogy
    - vysvětlí pojmy:
    1. závislost
    2. legislativa
  • Změny v dospívání
    - dokáže charakterizovat jednotlivá období lidského života od novorozence až po stáří
    - popíše s užitím vhodné terminologie tělesné a fyziologické změny v období dospívání
    - umí definovat své silné a slabé stránky, pokouší se zvládat své výkyvy nálad
    - uplatňuje v praxi ( ve škole, třídě, ale i v jiné komunitě) respekt k opačnému pohlaví a základní pravidla etiky
    - vysvětlí, proč zákon stanovuje věkovou hranici pro beutrestný pohlavní styk
    - vysvětlí, které hygienické postupy a preventivní činnosti podporují reprodukční zdraví

1. Zdraví a zdravá výživa

- životní hodnoty a jejich vliv na zdraví jednotlivce

- alternativní výživa

- poruchy výživy

- abeceda zdravé výživy

2. Návykové látky

- nejčastěji užívané drogy

- drogy a jejich účinky

- záludnost drog

- vznik závislosti

- vliv komunity

- drogy a legislativa

3. Změny v dospívání

- ontogeneze člověka

- tělesné a fyziologické změny v období dospívaní

- věková hranice pro beztrestný pohlavní styk

- kultivované chování k opačnému pohlaví

Komentář

PŘ – biologie člověka/CHE:

- vliv výživy na fungování lidského organismu

- složení drog

- následky užívání drog (př.: poškození vnitřních orgánů…)

- stavba lidského těla

- činnost žláz s vnitřní sekrecí a jejich vliv na fyzickou/psychickou stránku individua

Rozšiřující učivo:

- vhodné způsoby jednání při kontaktu s drogově závislou osobou (např.: naučené způsoby komunikace = naučené fráze…)

- etika a její charakteristika

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Psychohygiena

Sebepoznání a sebepojetí

Rozvoj schopností poznávání

Dopravní výchova
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Dopravní výchova
    - cíleně používá bezpečnostní a ochranné prvky pro chodce
    - je schopný ošetřit nejen drobná poraněné, ale i ty závažnější
    - v konkrétních situacích silniční a železniční dopravy (vycházky, výlety, akce škol…) uplatňuje bezpečné chování, které neohrožuje jeho osobu ani jiné účastníky
    - v modelových situacích demonstruje postup poskytnutí první pomoci při úrazových a neúrazových poruchách zdraví
    - projevuje odpovědné chování a uvede nebezpečí plynoucí z nevhodného chování cestujícího v dopravních prostředcích, v roli chodce

- reflexní a ochranné prvky – chodec

- ošetření závažnějších poranění

- doprava – bezpečné chování

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Hodnoty, postoje, praktická etika

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Rozvoj schopností poznávání

Finanční gramotnost
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Finanční gramotnost
    -Žák popíše a objasní vlastní způsoby zacházení s penězi
    -Žák vysvětlí,jakou funkci plní banky a jaké služby občanům poskytují

  • Peníze-funkce peněz,formy placení
  • Bankovní účet,hotovostní a bezhotovostní platby,debetní a kreditní karty

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

Občan, občanská společnost a stát

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Hodnoty, postoje, praktická etika

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti