Škola opravdu nahoře - školní vzdělávací program pro základní vzdělávání, č. j. ZSaMS 266/2022
Základní škola a mateřská škola Špindlerův Mlýn

Učební osnovy

7. ročník


Dějepis


2  týdně, P
KŘESŤANSTVÍ A STŘEDOVĚKÁ EVROPA
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • 9401
    • Žák popíše podstatnou změnu evropské situace, která nastala v důsledku příchodu nových etnik, christianizace a vzniku států.
    • Vymezí úlohu církve a víry v životě středověkého člověka.
    • Charakterizuje vztah křesťanství ke kacířství a jiným věroukám.
  • 9402
    • Žák porovná základní rysy západoevropské, byzantsko-slovanské a islámské kulturní oblasti.
  • 9403
    • Žák objasní situaci Velkomoravské říše a vnitřní vývoj českého státu a postavení těchto státních útvarů v evropských souvislostech.
    • Rozpozná základní prvky románské kultury a jmenuje nejvýznamnější románské památky v Čechách a na Moravě.
  • 9404
    • Žák vymezí úlohu křesťanství a víry v životě středověkého člověka, konflikty mezi světskou a církevní mocí, vztah křesťanství ke kacířství a jiným věroukám.
    • Objasní nové myšlenky žádající reformu církve včetně reakce církve na tyto požadavky.
  • 9405
    • Žák vysvětlí příčiny znovuobjevení antického ideálu člověka.


  • nový etnický obraz Evropy  utváření států ve východoevropském a západoevropském kulturním okruhu a jejich specifický vývoj

  • islám a islámské říše ovlivňující Evropu (Arabové, Turci)

  • Velká Morava a český stát, jejich vnitřní vývoj a postavení v Evropě

  • křesťanství, papežství, císařství, křížové výpravy

  • struktura středověké společnosti, funkce jednotlivých vrstev

  • kultura středověké společnosti – románské a gotické umění a vzdělanost

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Práce v realizačním týmu

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Evropa a svět nás zajímá

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

Principy demokracie jako formy vlády a způsobu rozhodování

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Komunikace

Mezilidské vztahy

Zeměpis

7. ročník

REGIONY SVĚTA

Hudební výchova

7. ročník

HUDBA A ČAS

Výtvarná výchova

7. ročník

UDÁLOSTI

OBJEVY A DOBÝVÁNÍ. POČÁTKY NOVÉ DOBY
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • 9501
    • Žák objasní myšlenky žádající reformu církve včetně reakce církve na tyto požadavky.
    Jmenuje nejvýznamnější představitele evropské reformace.

  • 9502
    - Žák vymezí význam husitské tradice pro český politický a kulturní život.
  • 9503
    • Žák popíše a demonstruje průběh zámořských objevů, jejich příčiny a důsledky.
  • 9504
    • Žák vymezí postavení českých zemí v habsburské monarchii a v podmínkách Evropy rozdělené do řady mocenských a náboženských center.
  • 9505
    • Žák objasní příčiny a důsledky vzniku třicetileté války a posoudí její důsledky.
  • 9506

  • renesance, humanismus, husitství, reformace a jejich šíření Evropou 

  • zámořské objevy a počátky dobývání světa 

  •  český stát a velmoci v 15.–18. století 

  • barokní kultura a osvícenství 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Zeměpis

7. ročník

REGIONY SVĚTA