Škola opravdu nahoře - školní vzdělávací program pro základní vzdělávání, č. j. ZSaMS 266/2022
Základní škola a mateřská škola Špindlerův Mlýn

Učební osnovy

7. ročník


Informatika


1  týdně, P
Programování – podmínky, postavy a události
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Programování – podmínky, postavy a události
    ● v blokově orientovaném programovacím jazyce sestaví přehledný program k vyřešení problému
    ● po přečtení programu vysvětlí, co vykoná
    ● ověří správnost programu, najde a opraví v něm chyby
    ● používá podmínky pro ukončení opakování, rozezná, kdy je podmínka splněna
    ● spouští program myší, klávesnicí, interakcí postav
    ● vytváří vlastní bloky a používá je v dalších programech
    ● diskutuje různé programy pro řešení problému
    ● vybere z více možností vhodný program pro řešený problém a svůj výběr zdůvodní
    ● hotový program upraví pro řešení příbuzného problému

Učivo - celkem 9h

  • Opakování s podmínkou
  • Události, vstupy
  • Objekty a komunikace mezi nimi

Odkaz na učivo ve zdrojích

  • kap. 4 Opakování s podmínkou
  • kap. 5 Myš a klávesnice
  • kap. 6 Posílání zpráv

Komentář

Zdroje

učebnice Programování ve Scratch pro 2. stupeň základní školy

(https://imysleni.cz/ucebnice/programovani-ve-scratchi-pro-2-stupen-zakladni-skoly)

Výukové metody a formy

Samostatná práce ve dvojici, diskuse, objevování, experiment, problémová výuka, praktické činnosti

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Člověk a svět práce

7. ročník

ROBOTIKA

Modelování pomocí grafů a schémat
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Modelování pomocí grafů a schémat
    ● vysvětlí známé modely jevů, situací, činností
    ● v mapě a dalších schématech najde odpověď na otázku
    ● pomocí ohodnocených grafů řeší problémy
    ● pomocí orientovaných grafů řeší problémy
    ● vytvoří model, ve kterém znázorní více souběžných činností

  • 9103
    ● vymezí problém a určí, jaké informace bude potřebovat k jeho řešení; situaci modeluje pomocí grafů, případně obdobných schémat; porovná svůj navržený model s jinými modely k řešení stejného problému a vybere vhodnější, svou volbu zdůvodní

Učivo - celkem 6h

  • Standardizovaná schémata a modely
  • Ohodnocené grafy, minimální cesta grafu, kostra grafu
  • Orientované grafy, automaty
  • Modely, paralelní činnost

Odkaz na učivo ve zdrojích

  • Běžně užívané modely
  • Ohodnocené grafy
  • Orientované grafy
  • Paralelní činnosti

Komentář

Zdroje

metodika Základy informatiky pro 2. stupeň ZŠ

(https://imysleni.cz/ucebnice/zaklady-informatiky-pro-zakladni-skoly)

Výukové metody a formy

Diskuse, badatelská výuka, problémové úlohy, samostatná práce, práce ve dvojicích/skupinách

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Kreativita

Programování – větvení, parametry a proměnné
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Programování – větvení, parametry a proměnné
    ● v blokově orientovaném programovacím jazyce sestaví přehledný program k vyřešení problému
    ● po přečtení programu vysvětlí, co vykoná
    ● ověří správnost programu, najde a opraví v něm chyby
    ● používá podmínky pro větvení programu, rozezná, kdy je podmínka splněna
    ● spouští program myší, klávesnicí, interakcí postav
    ● používá souřadnice pro programování postav
    ● používá parametry v blocích, ve vlastních blocích
    ● vytvoří proměnnou, změní její hodnotu, přečte a použije její hodnotu
    ● diskutuje různé programy pro řešení problému
    ● hotový program upraví pro řešení příbuzného problému

Učivo - celkem 13h

  • Větvení programu, rozhodování
  • Grafický výstup, souřadnice
  • Podprogramy s parametry
  • Proměnné

Odkaz na učivo ve zdrojích

  • kap. 7 Rozhodování
  • kap. 8 Souřadnice
  • kap. 9 Parametry
  • kap. 10 Proměnné

Komentář

Zdroje

učebnice Programování ve Scratch pro 2. stupeň základní školy

(https://imysleni.cz/ucebnice/programovani-ve-scratchi-pro-2-stupen-zakladni-skoly)

Výukové metody a formy

Samostatná práce ve dvojici, diskuse, objevování, experiment, problémová výuka, praktické činnosti

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Práce v realizačním týmu

Tvorba mediálního sdělení

Fungování a vliv médií ve společnosti

Vnímání autora mediálních sdělení

Stavba mediálních sdělení

Interpretace vztahu mediálních sdělení a reality

Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

Počítače
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Počítače
    ● nainstaluje a odinstaluje aplikaci
    ● uloží textové, grafické, zvukové a multimediální soubory
    ● vybere vhodný formát pro uložení dat
    ● vytvoří jednoduchý model domácí sítě; popíše, která zařízení jsou připojena do školní sítě
    ● porovná různé metody zabezpečení účtů
    ● spravuje sdílení souborů
    ● pomocí modelu znázorní cestu e-mailové zprávy
    ● zkontroluje, zda jsou části počítače správně propojeny, nastavení systému či aplikace, ukončí program bez odezvy
  • 9403
    ● vybírá nejvhodnější způsob připojení digitálních zařízení do počítačové sítě; uvede příklady sítí a popíše jejich charakteristické znaky

Učivo - celkem 5h

  • Datové a programové soubory a jejich asociace v operačním systému
  • Správa souborů, struktura složek
  • Instalace aplikací
  • Domácí a školní počítačová síť
  • Fungování a služby internetu
  • Princip e-mailu
  • Metody zabezpečení přístupu k datům
  • Role a jejich přístupová práva (vidět obsah, číst obsah, měnit obsah, měnit práva)
  • Postup při řešení problému s digitálním zařízením (např. nepropojení, program bez odezvy, špatné nastavení, hlášení / dialogová okna)

Odkaz na učivo ve zdrojích

  • (tradiční téma)

 

Komentář

Výukové metody a formy

Diskuse, praktické činnosti, ukázky, výklad

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Tvorba mediálního sdělení

Stavba mediálních sdělení

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Kreativita