Škola opravdu nahoře - školní vzdělávací program pro základní vzdělávání, č. j. ZSaMS 266/2022
Základní škola a mateřská škola Špindlerův Mlýn

Učební osnovy

7. ročník


Přírodopis


2  týdně, P
BIOLOGIE ROSTLIN
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • 9301
    NAHOSEMENNÉ ROSTLINY
    • objasní vztahy mezi vnější a vnitřní stavbou rostlinného těla
    • popíše uspořádání od buňky přes pletiva až k jednotlivým orgánům
    • vysvětlí princip základních rostlinných fyziologických procesů a jejich využití při pěstování rostlin
    • charakterizuje rozdíl mezi bylinami a dřevinami
  • 9302
    STAVBA ROSTLINNÉHO TĚLA
    • odvodí na základě pozorování uspořádání rostlinného těla
    • uvede praktické příklady funkcí jednotlivých orgánů a jejich vztahů v rostlině jako celku
  • 9303
    KRYTOSEMENNÉ ROSTLINY
    • rozlišuje základní systematické skupiny rostlin a určuje jejich význačné zástupce pomocí klíčů a atlasů
    • odvodí na základě pozorování přírody závislost a přizpůsobení některých rostlin podmínkám prostředí
    • objasní a porovnává funkci různých typů ekosystémů, zná vzájemný vztah člověka a ekosystémů

  • Anatomie a morfologie rostlin – stavba a význam jednotlivých částí těla vyšších rostlin (kořen, stonek, list, květ, semeno, plod)
  • Fyziologie rostlin – základní principy fotosyntézy, dýchání, růstu, rozmnožování 
  • Systém rostlin – poznávání a zařazování daných zástupců běžných druhů řas, mechorostů, kapraďorostů (plavuně, přesličky, kapradiny), nahosemenných a krytosemenných rostlin (jednoděložných a dvouděložných), jejich vývoj a využití hospodářsky významných zástupců 
  • Význam rostlin a jejich ochrana

Komentář

– vyhledává informace v tištěné i digitální podobě (např. v National Geography, publikace KRNAP, Malá tajemství přírody - Dobroduková) 

– pracuje v dostupných aplikacích 

LP - rostlinná buňka

LP – rozbor květu tulipánu (narcisu)

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

Lidské aktivity a problémy životního prostředí

Základní podmínky života

Ekosystémy

BIOLOGIE ŽIVOČICHŮ
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • 9401
    MNOHOBUNĚČNÍ ŽIVOČICHOVÉ
    • zařadí vybrané organismy do říší a nižších taxonomických jednotek
    • popíše vnější a vnitřní stavbu organismů
    • vysvětlí funkci jednotlivých orgánů
    • odvodí na základě pozorování a zkušeností základní projevy chování živočichů v přírodě, způsob jejich života a adaptaci danému prostředí
    • zhodnotí význam živočichů v přírodě
    • zná zásady bezpečného chování ve styku s živočichy
  • 9402
    ČÁST ZOOLOGICKÁ
    • porovná základní vnější a vnitřní stavbu vybraných živočichů a vysvětlí funkci jednotlivých orgánů
    • rozlišuje a porovnává jednotlivé skupiny živočichů, určuje vybrané živočichy a zařazuje je do hlavních taxonomických jednotek
    • vysvětlí příčiny chování vybraných živočichů, objasní jejich způsob života a přizpůsobení danému prostředí
    • zhodnotí význam živočichů v přírodě i pro člověka
    • uplatňuje zásady bezpečného chování ve styku se zvířaty
  • 9403
    • SAVCI
    • porovná základní vnější a vnitřní stavbu vybraných živočichů
    • zařadí člověka do systému živočišné říše
    • vysvětlí význam živočichů v přírodě pro člověka chov, domestikovaných živočichů
    • uplatňuje zásady bezpečného chování ve styku se živočichy
  • 9404
    • zhodnotí význam živočichů v přírodě i pro člověka
    • uplatňuje zásady bezpečného chování ve styku se živočichy a rostlinami

  • Stavba těla, stavba a funkce jednotlivých částí těla – živočišná buňka, tkáně, orgány, orgánové soustavy, organismy jednobuněčné a mnohobuněčné, rozmnožování 
  • Vývoj, vývin a systém živočichů – významní zástupci jednotlivých skupin živočichů – prvoci, bezobratlí (žahavci, ploštěnci, hlísti, měkkýši, kroužkovci, členovci), strunatci (paryby, ryby, obojživelníci, plazi, ptáci, savci) 
  • Rozšíření, význam a ochrana živočichů – hospodářsky a epidemiologicky významné druhy, péče o vybrané domácí živočichy, chov domestikovaných živočichů, živočišná společenstva 
  • Projevy chování živočichů

Komentář

– vyhledává informace v tištěné i digitální podobě (např. v National Geography, publikace KRNAP, Malá tajemství přírody - Dobroduková) 

– pracuje v dostupných aplikacích 

LP – pozorování ptačího peří 

LP – rozbor slepičího