Základní škola a mateřská škola Špindlerův Mlýn
Učební osnovy
7. ročník
Český jazyk a literatura
KOMUNIKAČNÍ A SLOHOVÁ VÝCHOVA
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
POPIS - popis statický a dynamický - osnova popisu - jazykové prostředky popisu; vhodné užívání jazykových prostředků vzhledem k záměru - jednotlivé plány popisu - odborné názvy v popisu pracovního postupu - zpracování následujících typů:
CHARAKTERISTIKA - vystižení povahy člověka, jeho schopností, zájmů, zvláštností… - vyjadřování pomocí rčení - využívání přirovnání - charakteristika vnější a vnitřní - charakteristika literární postavy LÍČENÍ - jazykové prostředky, které vyvolávají citovou působivost - líčení krajiny VÝTAH - uspořádaní informací v textu s ohledem na jeho účel - zpracování výtahu z odborného textu - výběr vhodných jazykových prostředků - shrnutí hlavních myšlenek ŽÁDOST - administrativní styl - formulování žádosti - obvyklé formy žádosti ŽIVOTOPIS - náležitosti životopisu - druhy životopisu - sestavení následujících životopisů:
VYPRAVOVÁNÍ - osnova vypravování - jazykové prostředky - přímá řeč - tvořivá práce s textem; vlastní tvořivé psaní PROJEV - projev mluvený a psaný - jazykové prostředky projevu - komunikace
|
||||||||||
Komentář | |||||||||||
Přesahy: PRACOVNÍ ČINNOSTI - výrobek, činnost kolem školy… NJ - meine Freunde NJ - Ferien VOZ - ochrana životního prostředí VOZ - člověk ve společnosti (dokumenty, formuláře) VOZ - člověk jako jedinec – životopis VOZ - člověk ve společnosti – komunikace VOZ - člověk ve společnosti – komunikace
Poznámky: - kontrolní práce – na základě vlastní četby zpracuje charakteristiku literární postavy - kontrolní práce (p. uměleckého díla) - žáci si vyzkouší projev před třídou
Rozšiřující učivo: - webové stránky, kde si mohou vytvořit pracovní životopiS
|
|||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA
Vztah člověka k prostředí
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Komunikace
Poznávání lidí
Kreativita
Sebepoznání a sebepojetí
Rozvoj schopností poznávání
|
JAZYKOVÁ VÝCHOVA
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
NAUKA O VÝZNAMU A TVOŘENÍ SLOV SLOVO, SOUSLOVÍ, RČENÍ, ODBORNÉ NÁZVY - úvod a význam slova; určování věcných významů slov - slova jednoznačná a mnohoznačná; vyhledávání slov jednoznačných a mnohoznačných - slovo, sousloví, rčení; vyhledávání rčení a jeho vysvětlení - synonyma a homonyma - slova citově zabarvená - odborné názvy + práce se Slovníkem spisovné češtiny SLOVNÍ ZÁSOBA A JEJÍ OBAHOCOVÁNÍ - jádro a okraj slovní zásoby - způsoby ovlivňování slovní zásoby - uvádění názvů osob, zvířat, prostředků, dějů, vlastností atd. - práce s PČP SLOVOTVORBA KROK ZA KROKEM - slovo základové - slovo odvozené - slovotvorný základ - slovotvorný prostředek ZPŮSOB TVOŘENÍ SLOV – ODVOZOVÁNÍ, SKLÁDÁNÍ, ZKRACOVÁNÍ - rozlišení způsobů tvoření slov - rozpoznání přenesených pojmenování, zvláště ve frazémech - složeniny, užívání složenin - rozlišování zkratek a zkratkovitých slov - přechylování podstatných jmen - respektování regionálních názvů - vyhledávání slov odvozených - odvozování podstatných jmen, přídavných jmen a sloves TVAROSLOVÍ – SLOVNÍ DRUHY SLOVNÍ DRUHY Z PŘEDCHÁZEJÍCÍHO ROČNÍKU - opakování slovních druhů z 6. třídy, mluvnických/ gramatických kategorií, pravopis - skloňování zájmena jenž; tvary jenž a jež SLOVESA - opak. mluvnických/gramatických kategorií - slovesný rod - převádění sloves do trpného rodu - převádění sloves do činného rodu PŘÍSLOVCE - charakteristika příslovcí - příslovečné otázky - nahrazování příslovcí opačným významem - příslovečné spřežky - stupňovaní příslovcí, zesilování a zeslabování jejich významu DALŠÍ NEOHEBNÉ SLOVNÍ DRUHY- PŘEDLOŽKY, SPOJKY, ČÁSTICE, CITOSLOVCE - rozlišování neohebných slovních druhů - práce s textem – vyhledávání a určování neohebných slovních druhů SKLADBA – Druhy vět podle postoje mluvčího, věty jednočlenné, dvojčlenné a větné ekvivalenty, větné členy a vedlejší věty VĚTY OZNAMOVA-CÍ, ŽÁDACÍ, TÁZACÍ - charakteristiky jednotlivých vět - určování druhů vět VĚTY JEDNOČLEN-NÉ, DVOJČLENNÉ A VĚTNÝ EKVIVALENT - charakteristiky vět - charakteristika větného ekvivalentu - vyhledávání a určování základních členů - určování vět na základě zvládnutí základních členů ZÁKLADNÍ VČ – PODMĚT A PŘÍSUDEK - vyhledávání a určování základních větných členů - určování podmětu a slovního druhu, kterým je vyjádřen - určování přísudku a slovního druhu, kterým je vyjádřen - přísudek slovesný a jmenný ROZVÍJEJÍCÍ VČ – PŘÍVLASTEK, PŘEDMĚT, PŘÍSL. URČENÍ , DOPLNĚK, PŘÍSTAVEK - určování rozvíjejících větných členů - vyhledávání a určování předmětů - určování jednotlivých příslovečných určení - typy přívlastků - vyhledávání a určování doplňku - vyhledávání a doplňování přístavku DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT – VEDLEJŠÍ VĚTA PODMĚTNÁ, PŘEDMETNÁ, PŘÍVLASTKO-VÁ, PŘÍSLOVEČ-NÁ, DOPLŇKOVÁ, PŘÍSUDKOVÁ - rozlišování hlavní a vedlejší věty - nahrazování větných členů vedlejšími větami - hledáváním spojovacích výrazů u jednotlivých druhů vedlejších vět - poznávání a určování jednotlivých druhů vedlejších vět - nahrazování vedlejších vět větnými členy - grafické znázornění PRAVOPIS – Procvičování y/i VYJMENOVANÁ SLOVA - opakování a procvičování i/y PSANÍ I/Y V KONCOV-KÁCH PODSTAT-NÝCH JMEN - opakování a procvičování i/y - opak. rodů a vzorů PSANÍ I/Y V KONCOV-KÁCH PŘÍDAVNÝCH JMEN - opakování a procvičování i/y - ovi/ovy - opak. druhů a vzorů přídavných jmen SHODA PODMĚTU S PŘÍSUDKEM - pravopis koncovek příčestí - opak. rodovosti u podmětu a správného určení koncovky v příčestí PSANÍ VELKÝCH PÍSMEN VE VLASTNÍCH JMÉNECH - vysvětlení pravidel pravopisu velkých písmen u vlastních jmen SOUHRNNÁ CVIČENÍ - pravopis lexikální, slovotvorný, morfologický i syntaktický ve větě jednoduché i souvětí |
||||||||||
Komentář | |||||||||||
Poznámky: - vstupní prověřovací práce - každé pondělí v měsíci test do diktátového sešitu - zač. listopadu a března – čtvrtletní práce + leden a červen – pololetní práce Rozšiřující učivo: - Bernsteinův jazykový kód |
LITERÁRNÍ VÝCHOVA
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
V KRAJINĚ HER A FANTAZIE - realita a fantazie - autoři:
- ukázky:
O PŘÁTELSTVÍ A LÁSCE - romance - lidová píseň/ zlidovělé písně - kramářské písně - písňový text - autoři:
- ukázky:
STARÉ PŘÍBĚHY-VĚČNÉ INSPIRACE - epos - bajka - romská literatura - literatura s židovskou tématikou - autoři:
- ukázky:
NIKDY SE NEVZDÁVEJ – SOUBOJE, PROHRY, VÍTEZSTVÍ - povídka - autoři:
- ukázky:
JAK JSEM POTKAL LIDI - román a povídka - rozdíl mezi románem a povídkou - autoři:
- ukázky:
S ÚSMĚVEM JDE VŠECHNO LÍP - nonsensová literatura - autoři:
- ukázky:
VLASTNÍ ČETBA - do vlastní četby je nutné začlenit 4 klasická díla dle doporučení vyučujícího, zbytek děl si žák vybírá na základě vlastních preferencí |
||||||||||
Komentář | |||||||||||
Přesahy: DĚ - období antiky (Řecko) DĚ - období antiky, nejstarší civilizace, Sumerové – čím se zapsali do dějin NJ - meine Freunde VOZ - vztahy mezi lidmi a zásady lidského soužití VOZ - nejstarší formy náboženství – židovství, vztahy mezi lidmi, zásady lidského soužití (rasismus, xenofobili, lidská nesnášenlivost…) VOZ - člověk jako jedinec, handicap, život s handicapem VOZ - vztahy mezi lidmi a zásady lidského soužití PŘ – zoologie–ryby
Poznámky: - zařadit dílo Hvězdy nám nepřály a porovnat ho s filmovým zpracováním - otázky, na které žák musí nalézt odpovědi, jsou uvedeny v čítance vždy za ukázkou (= práce s textem) - po celý školní rok probíhá četba literárních ukázek a zdokonalování čtenářských návyků - rozpozná vhodný/nevhod-ný humor ev. vtip - v rámci vlastního čtení je nutné přečíst během školního roku 6-10 knížek a udělat si zápis do čtenářského deníku |
|||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
MEDIÁLNÍ VÝCHOVA
Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení
MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA
Multikulturalita
Lidské vztahy
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Hodnoty, postoje, praktická etika
Mezilidské vztahy
Poznávání lidí
Seberegulace a sebeorganizace
Sebepoznání a sebepojetí
Rozvoj schopností poznávání
|