Škola opravdu nahoře - školní vzdělávací program pro základní vzdělávání, č. j. ZSaMS 266/2022
Základní škola a mateřská škola Špindlerův Mlýn

Učební osnovy

7. ročník


Český jazyk a literatura


4+1  týdně, P
KOMUNIKAČNÍ A SLOHOVÁ VÝCHOVA
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • 9104
    - zná náležitosti projevu vč. jeho stavby
    - při projevu volí vhodné jazykové prostředky
  • 9105
    - změní své uvolněně nespisovné vyjadřování v řeč kultivovanou, ze stylově neutrálními a společenský přijatelnými výrazy a s uspořádanou stavbou výpovědí, když se obrací k osobě váženější a v situacích formálních
  • 9109
    - postihne základní znaky uměleckého díla, rozlišuje subjektivní a objektivní sdělení díla
    - uspořádá informace v textu s ohledem na jeho účel
    - využívá vhodných jazykových prostředků
    - rozlišuje popis statický a dynamický
    - připraví osnovu textu
    - pořídí výtah z textu
    - vysvětlí náležitosti administrativního stylu
    - vyjmenuje formy žádosti
    - vytvoří žádost
    - vysvětlí stavbu životopisu; napíše klasický životopis
    - umí zpracovat životopis v písemné podobě, ale i pomocí webových stránek www.prace.cz

  • 9110
    - rozlišuje popis a charakteristiku osoby
    - v textu využívá rčení i přirovnání
    - rozlišuje charakteristiku vnitřní a vnější; dokáže ji vyhledat v textu
    - vytvoří charakteristiku literární postavy
    - vytvoří subjektivně zabarvený popis
    - využívá jazykové prostředky, které vyvolávají emoce
    - zpracuje osnovu vypravování
    - vytvoří vlastní text
    - vyhledá vypravování v textu a sdělí, na základě čeho se pro daný úsek rozhodl

POPIS

- popis statický a dynamický

- osnova popisu

- jazykové prostředky popisu; vhodné užívání jazykových prostředků vzhledem k záměru

- jednotlivé plány popisu

- odborné názvy v popisu pracovního postupu

- zpracování následujících typů:

  • p. výrobku
  • p. uměleckého díla
  • p. pracovního postupu

CHARAKTERISTIKA

- vystižení povahy člověka, jeho schopností, zájmů, zvláštností…

- vyjadřování pomocí rčení

- využívání přirovnání

- charakteristika vnější a vnitřní

- charakteristika literární postavy

LÍČENÍ

- jazykové prostředky, které vyvolávají citovou působivost

- líčení krajiny

VÝTAH

- uspořádaní informací v textu s ohledem na jeho účel                  

- zpracování výtahu z odborného textu

- výběr vhodných jazykových prostředků

- shrnutí hlavních myšlenek

ŽÁDOST

- administrativní styl

- formulování žádosti

- obvyklé formy žádosti

ŽIVOTOPIS

- náležitosti životopisu

- druhy životopisu

- sestavení následujících životopisů:

  • vlastní ž.
  • ž. rodinného příslušníka
  • ž. známé osobnosti
  • ž. profesní životopis

VYPRAVOVÁNÍ

- osnova vypravování

- jazykové prostředky

- přímá řeč

- tvořivá práce s textem; vlastní tvořivé psaní

PROJEV

- projev mluvený a psaný

- jazykové prostředky projevu

- komunikace

 

Komentář

Přesahy:

PRACOVNÍ ČINNOSTI - výrobek, činnost kolem školy…

NJ - meine Freunde

NJ - Ferien

VOZ - ochrana životního prostředí

VOZ - člověk ve společnosti (dokumenty, formuláře)

VOZ - člověk jako jedinec – životopis

VOZ - člověk ve společnosti – komunikace

VOZ - člověk ve společnosti – komunikace

 

Poznámky:

- kontrolní práce – na základě vlastní četby zpracuje charakteristiku literární postavy

- kontrolní práce (p. uměleckého díla)

- žáci si vyzkouší projev před třídou

 

Rozšiřující učivo:

- webové stránky, kde si mohou vytvořit pracovní životopiS

 

 

 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Komunikace

Poznávání lidí

Kreativita

Sebepoznání a sebepojetí

Rozvoj schopností poznávání

JAZYKOVÁ VÝCHOVA
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • 9202
    - ovládá způsoby obohacování slovní zásoby, zásady tvoření slov
    - pozná slova, která jsou slovotvorně příbuzná, k danému slovu doplní slova odvozená, vytvoří slova složená a odliší je od odvozených
    - nahradí přejatá slova českými ekvivalenty
    - chápe jazyk jako svébytný historický jev, jeho vývoj i proměnu
  • 9203
    - chápe správný význam slov
    - tvořivě využívá jazykových prostředků pro oživení textu
    - tvoří homonyma, antonyma, synonyma a začleňuje je do souvislého textu (vlastního slohového či literárního projevu)
    - pracuje se slovníky dalšími jazykovými příručkami
    - rozpozná přísudek jmenný a slovesný
    - doplní slovo dle naznačených syntaktických vztahů a určí doplněný větný člen
    - zeptá se na rozvíjející větné členy a správně je určí
  • 9204
    - navázáním na znalosti o podstatných a přídavných jménech odvozuje jejich další tvary a prakticky používá odchylné tvary podstatných jmen
    - rozpoznává druhy přídavných jmen, zájmen a číslovek
    - dokáže skloňovat vztažná zájmena
    - rozlišuje dosud známé slovesné kategorie, určí slovesný rod
    - rozezná v textu neohebné slovní druhy a určí je
    - vymezí pojem příslovečná spřežka
    - vyjmenuje druhy příslovcí, předložek, spojek
  • 9206
    - rozlišuje věty oznamovací, žádací a tázací
    - rozlišuje věty jednočlenné, dvojčlenné a větné ekvivalenty
    - vyhledává podmět a přísudek, ovládá shodu přísudku s podmětem a zdůvodní ji
    - správně určí slovní druhy, které se nachází v pozici podmětu
    - žák spojí větné členy ve větě do skladebních dvojic
    - umí vyhledat a určit základní i rozvíjející větné členy
    - zeptá se na věty vedlejší a vyvodí jejich druhy
    - dokáže nalézt spojovací výrazy
    - umí graficky znázornit souvětí (= VH+VV)
  • 9207
    - odůvodňuje pravopis i/y
    - zná druhy přídavných jmen
    - umí pravopis ovi/ovy u podstatných a přídavných jmen přivlastňovacích
    - na základě správného určení podmětu a přísudku doplní koncovku příčestí
    - ovládá pravopis velkých písmenu u vlastních jmen
    - píše bez pravopisných chyb

NAUKA O VÝZNAMU A TVOŘENÍ SLOV

SLOVO, SOUSLOVÍ, RČENÍ, ODBORNÉ NÁZVY

- úvod a význam slova; určování věcných významů slov

- slova jednoznačná a mnohoznačná; vyhledávání slov jednoznačných a mnohoznačných

- slovo, sousloví, rčení; vyhledávání rčení a jeho vysvětlení

- synonyma a homonyma

- slova citově zabarvená

- odborné názvy

+ práce se Slovníkem spisovné češtiny

SLOVNÍ ZÁSOBA A JEJÍ OBAHOCOVÁNÍ

- jádro a okraj slovní zásoby

- způsoby ovlivňování slovní zásoby

- uvádění názvů osob, zvířat, prostředků, dějů, vlastností atd.

- práce s PČP

SLOVOTVORBA KROK ZA KROKEM

- slovo základové

- slovo odvozené

- slovotvorný základ

- slovotvorný prostředek

ZPŮSOB TVOŘENÍ SLOV –  ODVOZOVÁNÍ, SKLÁDÁNÍ, ZKRACOVÁNÍ

- rozlišení způsobů tvoření slov

- rozpoznání přenesených pojmenování, zvláště ve frazémech

- složeniny, užívání složenin

- rozlišování zkratek a zkratkovitých slov

- přechylování podstatných jmen

- respektování regionálních názvů

- vyhledávání slov odvozených

- odvozování podstatných jmen, přídavných jmen a sloves

TVAROSLOVÍ – SLOVNÍ DRUHY

SLOVNÍ DRUHY Z PŘEDCHÁZEJÍCÍHO ROČNÍKU

- opakování slovních druhů z 6. třídy, mluvnických/ gramatických kategorií, pravopis

- skloňování zájmena jenž; tvary jenž a jež

SLOVESA

- opak. mluvnických/gramatických kategorií

- slovesný rod

- převádění sloves do trpného rodu

- převádění sloves do činného rodu

PŘÍSLOVCE

- charakteristika příslovcí

- příslovečné otázky

- nahrazování příslovcí opačným významem

- příslovečné spřežky

- stupňovaní příslovcí, zesilování a zeslabování jejich významu

DALŠÍ NEOHEBNÉ SLOVNÍ DRUHY-  PŘEDLOŽKY, SPOJKY, ČÁSTICE, CITOSLOVCE

- rozlišování neohebných slovních druhů

- práce s textem – vyhledávání a určování neohebných slovních druhů

SKLADBA – Druhy vět podle postoje mluvčího, věty jednočlenné, dvojčlenné a větné ekvivalenty, větné členy a vedlejší věty

VĚTY OZNAMOVA-CÍ, ŽÁDACÍ, TÁZACÍ

- charakteristiky jednotlivých vět

- určování druhů vět

VĚTY JEDNOČLEN-NÉ, DVOJČLENNÉ A VĚTNÝ EKVIVALENT

- charakteristiky vět

- charakteristika větného ekvivalentu

- vyhledávání a určování základních členů

- určování vět na základě zvládnutí základních členů

ZÁKLADNÍ VČ – PODMĚT A PŘÍSUDEK

- vyhledávání a určování základních větných členů

- určování podmětu a slovního druhu, kterým je vyjádřen

- určování přísudku a slovního druhu, kterým je vyjádřen

- přísudek slovesný a jmenný

ROZVÍJEJÍCÍ VČ – PŘÍVLASTEK, PŘEDMĚT, PŘÍSL. URČENÍ , DOPLNĚK, PŘÍSTAVEK

- určování rozvíjejících větných členů

- vyhledávání a určování předmětů

- určování jednotlivých příslovečných určení

- typy přívlastků

- vyhledávání a určování doplňku

- vyhledávání a doplňování přístavku

DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT –

VEDLEJŠÍ VĚTA PODMĚTNÁ, PŘEDMETNÁ, PŘÍVLASTKO-VÁ, PŘÍSLOVEČ-NÁ, DOPLŇKOVÁ, PŘÍSUDKOVÁ

- rozlišování hlavní a vedlejší věty

- nahrazování větných členů vedlejšími větami

- hledáváním spojovacích výrazů u jednotlivých druhů vedlejších vět

- poznávání a určování jednotlivých druhů vedlejších vět

- nahrazování vedlejších vět větnými členy

- grafické znázornění

PRAVOPIS – Procvičování y/i

VYJMENOVANÁ SLOVA

- opakování a procvičování i/y

PSANÍ I/Y V KONCOV-KÁCH PODSTAT-NÝCH JMEN

- opakování a procvičování i/y

- opak. rodů a vzorů

PSANÍ I/Y V KONCOV-KÁCH PŘÍDAVNÝCH JMEN

- opakování a procvičování i/y

- ovi/ovy

- opak. druhů a vzorů přídavných jmen

SHODA PODMĚTU S PŘÍSUDKEM

- pravopis koncovek příčestí

- opak. rodovosti u podmětu a správného určení koncovky v příčestí

PSANÍ VELKÝCH PÍSMEN VE VLASTNÍCH JMÉNECH

- vysvětlení pravidel pravopisu velkých písmen u vlastních jmen

SOUHRNNÁ CVIČENÍ

- pravopis lexikální, slovotvorný, morfologický i syntaktický ve větě jednoduché i souvětí

Komentář

Poznámky:

- vstupní prověřovací práce

- každé pondělí v měsíci test do diktátového sešitu

- zač. listopadu a března – čtvrtletní práce

+ leden a červen – pololetní práce

Rozšiřující učivo:

- Bernsteinův jazykový kód

LITERÁRNÍ VÝCHOVA
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • 9301
    - srovnává jednání a charaktery hlavních literárních postav
    - stručně shrne autorovy myšlenky
    - uceleně a za použití vhodných jazykových prostředků vypráví o vlastní Krajině snů
    - odlišuje realitu od fantazie
    - popíše epos jako literární žánr
    - porovnává různá zpracování stejného námětu
    - charakterizuje ústřední postavy literárních ukázek
    - reprodukuje přečtený text
    - u bajek naleznou ponaučení a vlastními slovy ho vysvětlí
    - seznámí se s romskou literaturou
    - porovná motiv Golema v uvedených ukázkách
    - vyhledá další literaturu s židovskou tématikou
    - srovnává literární ukázky po jazykové stránce a zhodnotí je
    - reprodukuje přečtený text
    - charakterizuje hlavní postavy ukázky
    - vysvětlí rozdíl mezi románem a povídkou, uvede alespoň jednoho autora i dílo
    - poznává zábavnou funkci literatury
    - chápe humor jako životní nutnost
    - vysvětlí pojem nonsensová literatura
    - srovná jednotlivé trojice hrdinů (Indické pohádky) – jejich jednání, vlastnosti, schopnosti; jeden z příběhů zdramatizuje
  • 9304
    - dokončuje započatý text: Byla jedna slečna z …
    - pokusí se báseň Povzdechl si kapitán rozšířit o další vložené sloky
    - v textech o Préverta nelezne ponaučení
  • 9306
    - charakterizuje žánr romance
    - získává úctu k nejdůležitějším životním hodnotám
    - pokusí se nalézt další knihy, kde je ústředním tématem láska/přátelství mezi člověkem a zvířetem
    - dramaticky ztvární dílo Král Looys
    - charakterizuje lidovou píseň a uvede nejčastější náměty těchto písní
  • 9308
    - charakterizuje ústřední postavy literárních ukázek
    - vyvodí, co obnáší život handicapovaného člověka
    - reprodukuje přečtený text
    - porovná filmové a knižní zpracování; vytyčí klady a zápory obou podob
  • 9303
    - formuluje dojmy ze své četby a své názory na ni (např. proč se mu líbila či nelíbila, čeho si na díle cení a proč…)

V KRAJINĚ HER A FANTAZIE

- realita a fantazie

- autoři:

  • Ivan Vyskočil
  • Edward Lear
  • Ivan Jirous
  • Jiří Weinberger
  • Jacques Prévert
  • Antoine de Sant-Exupéry

- ukázky:

  • Ivan Vyskočil – Jak a kudy do krajiny snů
  • Edward Lear – přeložil Antonín Přidal – Kniha třesků a plesků
  • Ivan Jirous – Magor dětem (Ptala se Františky Marta; Ať ryby vykukujou oči…)
  • Jiří Weinberger – Povzdychl si kapitán; Jakpak asi vypadá?; Jablko naměkko; Potkal jsem v polích nádraží
  • Jacques Prévert – Nespokojený dromedár; Výjev ze života antilop
  • Antoine de Sant-Exupéry – Malý princ

O PŘÁTELSTVÍ A LÁSCE

- romance

- lidová píseň/ zlidovělé písně

- kramářské písně

- písňový text

- autoři:

  • Rudolf Mertík
  • František Ladislav Čelakovský
  • Irena Bukačová
  • Jan Neruda
  • Konstantin Biebl
  • Jaroslav Seifert
  • Zdeněk Svěrák
  • Bohumil Hrabal

- ukázky:

  • Rudolf Mertlík – Delfín
  • Věra Andlová – překlad od Publia Ovidia Nasa Proměny – Narkissos a Échó
  • Hanuš Jelínek – Zpěvy sladké Francie – Král Looys
  • František Ladislav Čelakovský – Dárek z lásky; Pomoc pro náramnou lásku
  • Irena Bukačová – Pann vejpůl; Romeo a Julie
  • Jan Neruda – Dědova mísa; Matičce; Romance o Karl IV.
  • Konstantin Biebl – Tulácká
  • Jaroslav Seifert – Tatínkova dýmka
  • Zdeněk Svěrák – Mokré plavky; Neopouštěj; Zlatnická; Když se zamiluje kůň
  • Bohumil Hrabal – Maminčiny oči

STARÉ PŘÍBĚHY-VĚČNÉ INSPIRACE

- epos

- bajka

- romská literatura

- literatura s židovskou tématikou

- autoři:

  • Pavel Šrut
  • Hana Doskočilová
  • Eduard Petiška
  • Alois Jirásek
  • Kamil Bednář
  • Václav Cibula
  • Eva Hudečková – Bratříček Golem

- ukázky:

  • Africká lidová vyprávění – Dva lovci; Leopardí žena; O želvách, lidech a kamenech
  • Epos o Gilgamešovi
  • Odysseova dobrodružství – Zpěv Sirén; Dvě mořské nestrvůry (vypravěč: Jaroslav Hulák)
  • Ezopovy bajky – Havran a lišák; Lišák a hrozny; Svazek prutů
  • Bajky zpracované Pavlem Šrutem – Lev a osel; Zeus a želva; Vlk a pes; Lakomec
  • Hana Doskočilová – O Mamě Romě a romském pánbíčkovi:O stvoření světa; O lidském nevděku; O velikém trápení; Pánbůh v loktuši; O božích zázracích; O nebezpečí, které nikdy nekončí; Romská přikázání
  • Příběhy tisíce a jedné noci: O slepém Abdalláhovi
  • Alois Jirásek – Faustův dům
  • Kamil Bednář – Johanes doktor Faust
  • Židovské pověsti ze staré Prahy – Rabín Löw soudí jako Šalamoun
  • Václav Cibula – O golemovi
  • Eva Hudečková – Bratříček Golem

NIKDY SE NEVZDÁVEJ – SOUBOJE, PROHRY, VÍTEZSTVÍ

- povídka

- autoři:

  • Astrid Lindgrenová
  • Alan Marschall
  • Jack London
  • John Steinbeck

- ukázky:

  • Astrid Lindgrenová – Bratři Lví srdce
  • Alan Marschall – Už zase skáču přes kaluže
  • Jack London – Rozdělat oheň
  • Jihn Steinbeck - Ryzáček

JAK JSEM POTKAL LIDI

- román a povídka

- rozdíl mezi románem a povídkou

- autoři:

  • Forrest Carter
  • Eduard Bass
  • Ota Pavel
  • Iva Procházková
  • William Kotzwinkle

- ukázky:

  • Forrest Carter – Škola Malého stromu
  • Eduard Bass – Cirkus Humberto
  • Ota Pavel – Koncert; Moje první ryba; Můžou tě i zabít
  • Iva Procházková – Čas tajných přání
  • William Kotzwinkle – E. T. Mimozemšťan

S ÚSMĚVEM JDE VŠECHNO LÍP

- nonsensová literatura

- autoři:

  • Jiří Voskovec – Jan Werich
  • Radovan Krátký
  • Zdeněk Šmíd
  • Jerzy Wittlin

- ukázky:

  • Jiří Voskovec – Jan Werich – Ezop a brabenec
  • Indické pohádky – Král a tři zloději; O třech mudrcích; Tři přátelé
  • Radovan Krátký – S Biblí proti pirátům
  • Zdeněk Šmíd – Proč bychom se netopili aneb Vodácký průvodce pro Ofélii
  • Jerzy Wittlin – První setkání s holčičkou; Poprvé ve škole; První dopis z prázdninového tábora

VLASTNÍ ČETBA

- do vlastní četby je nutné začlenit 4 klasická díla dle doporučení vyučujícího, zbytek děl si žák vybírá na základě vlastních preferencí

Komentář

Přesahy:

- období antiky  (Řecko)

- období antiky, nejstarší civilizace, Sumerové – čím se zapsali do dějin

NJ - meine Freunde

VOZ - vztahy mezi lidmi a zásady lidského soužití

VOZ - nejstarší formy náboženství – židovství, vztahy mezi lidmi, zásady lidského soužití (rasismus, xenofobili, lidská nesnášenlivost…)

VOZ - člověk jako jedinec, handicap, život s handicapem

VOZ - vztahy mezi lidmi a zásady lidského soužití

PŘ –  zoologie–ryby

 

Poznámky:

- zařadit dílo Hvězdy nám nepřály a porovnat ho s filmovým zpracováním

- otázky, na které žák musí nalézt odpovědi, jsou uvedeny v čítance vždy za ukázkou (= práce s textem)

- po celý školní rok probíhá četba literárních ukázek a zdokonalování čtenářských návyků

- rozpozná vhodný/nevhod-ný humor ev. vtip

v rámci vlastního čtení je nutné přečíst během školního roku 6-10 knížek a udělat si zápis do čtenářského deníku

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Multikulturalita

Lidské vztahy

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Hodnoty, postoje, praktická etika

Mezilidské vztahy

Poznávání lidí

Seberegulace a sebeorganizace

Sebepoznání a sebepojetí

Rozvoj schopností poznávání