Škola opravdu nahoře - školní vzdělávací program pro základní vzdělávání, č. j. ZSaMS 266/2022
Základní škola a mateřská škola Špindlerův Mlýn

Učební osnovy

7. ročník


Matematika


4  týdně, P
ČÍSLO A PROMĚNNÁ
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • 9101
    -písemně sčítá, odčítá, násobí a dělí celá čísla
    -pracuje se zlomky a smíšenými čísly, používá vyjádření ve vztahu celek-část (zlomek, desetinné číslo, procento)
    -provádí početní operace s racionálními čísly
  • 9104
    ZLOMKY
    • užívá různé způsoby kvantitativního vyjádření vztahu celek - část (přirozeným číslem, zlomkem, desetinným číslem)
    • převede zlomky na desetinná čísla a naopak
    • převede smíšená čísla na zlomky a nepravé zlomky na smíšená čísla
    • rozšíří a zkrátí zlomek, porovná zlomky podle velikosti, znázorní je na číselné ose
    • provádí základní početní operace s racionálními čísly- sčítání, odčítání, násobení a dělení
    • upraví složený zlomek
    • řeší slovní úlohy z praxe, provede rozbor matematického problému, odhadne výsledek a ověří jeho reálnost,
  • 9105
    - používá na příkladech i z praxe poměr
    - používá měřítko plánu a mapy, v praxi určuje na mapách
    - používá úměru a trojčlenku k řešení slovních úloh
  • 9106
    - počítá základ, procentovou část, počet procent, promile
    - zvládá jednoduché úrokování
    - řeší jednoduché úlohy na procenta

  • sčítání, odčítání, násobení a dělení zlomků, složený zlomek
  • porovnávání celých čísel, sčítání, odčítání, násobení a dělení celých čísel
  • sčítání, odčítání, násobení a dělení racionálních čísel
  • poměr, postupný poměr, měřítko plánu a mapy, úměra, trojčlenka
  • procenta, základ, výpočet procentové části, počtu procent, základu, promile, jednoduché úrokování

 

GEOMETRIE V ROVINĚ A V PROSTORU
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • 9302
    - rozlišuje rovnoběžníky - čtverec, obdélník, kosočtverec, kosodélník
    - určuje různé lichoběžníky-rovnoramenný, pravoúhlý
  • 9304
    - naučí se vypočítat obvod a obsah trojúhelníku, kosočtverce, kosodélníku, lichoběžníku

  • 9307
    - provádí základní konstrukční úlohy podle věty sss, sus, usu - používá věty sss, sus, usu při výpočtech shodnosti a podobnosti trojúhelníků
  • 9306
    - načrtne a sestrojí trojúhelník, kosočtverec, kosodélník, lichoběžník
  • 9308
    - sestrojí základní rovinné útvary ve středové souměrnosti
  • 9310
    - odhadne a vypočítá povrch a objem hranolu s různou podstavou
  • 9311
    - naučí se sestrojovat a načrtávat sítě hranolu s různou podstavou

  • konstrukce trojúhelníku podle věty sss, sus, usu
  • výpočty stran a úhlů pomocí podobnosti a shodnosti trojúhelníků
  • rovnoběžníky, lichoběžníky
  • obvod a obsah kosočtverce, kosodélníku, trojúhelníku, lichoběžníku
  • konstrukce trojúhelníků, rovnoběžníků, lichoběžníků
  • středová souměrnost, útvary středově souměrné
  • povrch a objem hranolu
  • síť hranolu

 

Projekt ESF - Zkvalitnění výuky přírodních věd

Výukové materiály zhotoveny v sw ACTIVINSPIRE, sdílené na disku "L". Více viz Učební zdroje