Škola opravdu nahoře - školní vzdělávací program pro základní vzdělávání, č. j. ZSaMS 266/2022
Základní škola a mateřská škola Špindlerův Mlýn

Učební osnovy

6. ročník


Výchova k občanství a zdraví


1  týdně, P
NAŠE ŠKOLA
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Naše škola
    - uvede kladné i záporné stránky povinné školní docházky
    - podílí se na tvorbě pravidel soužití ve třídě/škole
    - uvědomí si význam vzdělávání a vzdělání
    - vysvětlí činnost žákovské samosprávy
    - objasní výhody spolupráce ve školním prostředí
    - vysvětlí pojmy:
    1. povinná školní docházka
    2. výchova
    3. vzdělávání
    4. vzdělání

NAŠE ŠKOLA

- život ve škole

- škola-základ života

- školní řád, práva a povinnosti žáků

- žákovská samospráva

- historie povinné školní docházky

Komentář

DĚJEPIS:

- reformy ovlivňující povinnou školní docházku

- období vlády Marie Terezie

 

Rozšiřující učivo:

- systém našeho školství

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Mezilidské vztahy

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

Občanská společnost a škola

NAŠE OBEC, REGION, KRAJ
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Naše obec, region, kraj
    - charakterizuje obec, ve které žije
    - uvede zajímavá místa obce, kraje (při činnosti používá mapu)
    - pochopí, jak se může zapojit do života obce
    - charakterizuje přínos významných osobností v regionu
    - prezentuje získané informace o vybraném rodákovi
    - objasní význam ochrany životního prostředí
    - uvede příklady nevhodného chování člověka k přírodě
    - vysvětlí pojmy:
    1. obec
    2. obecná zřízení:
    • obecní úřad
    • obecní zastupitelstvo
    • obecní rada
    3. druhy obcí


NAŠE OBEC, REGION, KRAJ

- nejznámější pověsti z Krkonoš a Podkrkonoší

- historie a současnost obce

- obec, obecní zřízení

- znaky obcí, význam znaků, původ

- důležitá místa pro život, služby, doprava

- hospodářství v regionu

- slavné osobnosti regionu

  • sport
  • přírodní vědy, vynálezci
  • kultura

- nejdůležitější události regionu

- Krkonošský národní park  (KRNAP)

Komentář

NAŠE OBEC, REGION, KRAJ

Zdroj, učební pomůcka: Regionální učebnice pro 2.– 9. třídu základní školy

 

ČJ – sloh/literatura:

- základní znaky pověsti

- autoři pověstí o Krkonoších a Podkrkonoší

 

ZE/PŘ:

- KRNAP/CHKO…

- princip ochrany životního prostředí

 

 

Rozšiřující učivo:

- Den Země v Krnapu

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Lidské aktivity a problémy životního prostředí

Ekosystémy

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

Formy participace občanů v politickém životě

Občan, občanská společnost a stát

Anglický jazyk

6. ročník

PSANÍ

Anglický jazyk

6. ročník

MLUVENÍ

MÁ VLAST
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • MÁ VLAST
    - pozná a popíše důležité symboly našeho státu
    - vysvětlí, kdy a proč se používají státní symboly ČR
    - vlastními slovy vysvětlí, co to je stát
    - rozumí systému voleb
    - vysvětlí pojmy:
    1. stát
    2. demokracie
    3. volby

MÁ VLAST

(učebnice Fraus 6 – str.48-64)

- Česká republika – demokratický právní stát

- historie

- státní symboly

- volby

- naši prezidenti

- významné osobnosti ČR a místa (památky)

- nejznámější české výrobky

Komentář

DĚJEPIS:

- historie ČR

- prezidenti ČR dle časové posloupnosti

 

Roršiřující učivo:

Unesco

ČLOVĚK V RYTMU ČASU
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • ČLOVĚK V RYTMU ČASU
    - porovná zvyky, obyčeje a tradice mezi různými kulturami, dokáže charakterizovat odlišnosti
    - vlastními slovy objasní význam i účel státních svátků

    + vysvětlí pojmy:
    - zvyk
    - obyčej
    - tradice

- lidové zvyky, obyčeje, tradice

- státní a církevní svátky

- významné dny

Komentář

ZE:

- státy v Evropě

 

 

ČJ literatura:

- lidová slovesnost

KULTURNÍ ŽIVOT
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • KULTURNÍ ŽIVOT
    - chápe odlišnosti jednotlivých kultur
    - porovná různé podoby a projevy kultury
    - vysvětlí přínos kulturních institucí
    - zjistí, kam za kulturou v naší obci
    - doporučí zajímavou kulturní akci


    + vysvětlí pojmy:
    - kultura
    - náboženství (křesťanství, judaismus, hinduismus, buddhismus)

KULTURNÍ ŽIVOT

učebnice Fraus 7 – str. 18- 38)

- kultura a její projevy

- kulturní bohatství

- kulturní instituce

- ochrana přírodního a kulturního bohatství  - organizace

- nejstarší formy náboženství: přehled

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Etnický původ

Lidské vztahy

Kulturní diference

ŽIVOT VE SPOLEČNOSTI
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Život ve společnosti
    - uvede kladné a záporné stránky hromadných sdělovacích prostředků
    - vytvoří si svůj erb

    + vysvětlí pojmy:
    - sociální skupina
    - sociální role
    - sociální status
    - menšina/většina

  • Život ve společnosti - 2
    - rozlišuje fakta, názory a manipulativní prvky v mediálním sdělení
    - diskutuje o vlivu propagandy a reklamy na veřejné mínění a chování lidí

ŽIVOT VE SPOLEČNOSTI

(učebnice Fraus 7 – str. 6-17)

- vliv rodiny, školy, vrstevníků

- sociální skupiny

- menšiny a jejich soužití s většinami

- vliv médií na společnost

Komentář

Rozšiřující učivo:

- chyby v percepci ostatních lidí (př.: haloefekt, “podle sebe soudím tebe“, …)

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

Občan, občanská společnost a stát

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Komunikace

Mezilidské vztahy

Poznávání lidí

Kreativita

Sebepoznání a sebepojetí

Anglický jazyk

6. ročník

POSLECH S POROZUMĚNÍM

VZTAHY MEZI LIDMI A ZÁSADY LIDSKÉHO SOUŽITÍ
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Vztahy mezi lidmi
    - uplatňuje vhodné způsoby chování a komunikace v různých životních situacích, případné neshody či konflikty s druhými lidmi řeší nenásilným způsobem
    - uvede konkrétní příklady verbální i neverbální komunikace
    - na modelových situacích si zkusí slušné i neslušné chování

    + vysvětlí pojmy:
    - verbální/neverbální komunikace
    - konflikt
    -lidská nesnášenlivost: xenofobie, rasismus, diskriminace…

- komunikace

- konfliktní situace a jejich řešení

- radikální názory (xenofobie, rasismus, diskriminace…)

- pravidla slušného a společenského chování

- lidská práva: úvod

Komentář

Rozšiřující učivo:

- Listina základních práv a svobod

- asertivita

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

Občan, občanská společnost a stát

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Komunikace

Mezilidské vztahy

Poznávání lidí

Kreativita

Sebepoznání a sebepojetí

VÝCHOVA KE ZDRAVÍ
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Výchova ke zdraví
    - dokáže charakterizovat zdraví
    - operuje s pojmy duševní, fyzické a sociální zdraví
    - ví, jakým způsobem pečuje o své zdraví
    - vysvětlí přínos pohybu, jeho klady i zápory
    - respektuje osoby se zdravotním postižením, vyhýbá se nevhodnému chování vůči nim
    - vysvětlí pojmy:
    1. zdraví – duševní, fyzické a sociální
    2. handicap/postižení

 Hodnota a podpora zdraví, péče o zdraví

- složky zdraví a jejich interakce

- podpora zdraví a její formy

- lidé s postižením

- denní režim (vedení záznamu o volném čase); vyváženost pracovních a odpočinkových aktivit

Komentář

Rozšiřující učivo:

- typy zdravotního postižení

- organizace zajišťující péči o zdravotně postižené (př.: stacionář,…)

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Psychohygiena

VÝCHOVA KE ZDRAVÍ - 2
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Zdravá výživa
    - umí vybrat do svého jídelníčku potraviny a potravinové skupiny na základě aktuálních výživových doporučení
    - rozumí pravidlům správné ho stravování
    - dokáže definovat stravovací návyky jiných
    národů; najde mezi českou a zahraniční stravou
    - vysvětlí pojmy:
    • výživa
    • jídelníček

Zdravá výživa

- vliv výživy na zdravotní stav lidí

- faktory ovlivňující výživu

- zásady zdravého stravování

- sestavování jídelníčku

Komentář

CHEMIE:

- jednoduché cukry a jejich vliv na lidský organismus

- složení sladkých nápojů (př.: Coca-cola,…)

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Sebepoznání a sebepojetí

VZ – DOPRAVNÍ VÝCHOVA
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • DOPRAVNÍ VÝCHOVA
    - umí ošetřit drobná poranění a zajistit následnou péči
    - cíleně používá bezpečnostní a ochranné prvky – jako cyklista
    - v konkrétních situacích uplatňuje bezpečné chování, které neohrožuje jeho osobu ani jiné účastníky
    - všímá si a rozumí dopravním značkám, které se ho přímo týkají
    - dokáže naplánovat bezpečný výlet na kole
    - osvojí si odpovědné chování v situacích úrazu a život ohrožujících stavů

DOPRAVNÍ VÝCHOVA - bezpečné chování v dopravě

  • princip bezpečného chování v dopravních prostředcích
  • bezpečnostní a ochranné prvky pro cyklisty
  • proč bychom měli využívat cyklistické trasy
  • ošetření drobných poranění

 

Komentář

Rozšiřující učivo:

- vybavení cyklolékárničky

- základní dopravní značky, které jsou důležité pro cyklisty/chodce

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Hodnoty, postoje, praktická etika

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Rozvoj schopností poznávání

FINANČNÍ GRAMOTNOST
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • FINANČNÍ GRAMOTNOST
    • uvede příklady vlastnictví a objasní zásady jeho ochrany včetně ochrany duševního vlastnictví
    • uvede příklady příjmů a výdajů domácnosti
    • vysvětlí rozdíl mezi pravidelnými a jednorázovými příjmy a výdaji
    • rozliší zbytné a nezbytné výdaje v konkrétní situaci
    • sestaví jednoduchý rozpočet domácnosti
    • na příkladech vysvětlí rozdíl mezi vyrovnaným, schodkovým a přebytkovým rozpočtem
    • navrhne, jak řešit situaci, kdy jsou příjmy větší než výdaje
    • navrhne, jak řešit situaci, kdy jsou příjmy menší než výdaje
    • vysvětlí zásady hospodárnosti na rozpočtu domácnosti

  • Majetek a vlastnictví-formy vlastnictví,hmotné a duševní vlastnictví,jejich ochrana
  • Hospodaření s penězi
  • Rozpočet domácnosti
  • Příjmy a výdaje domácnosti
  • Druhy rozpočtů

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Jsme Evropané

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

Občan, občanská společnost a stát

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Komunikace