Základní škola a mateřská škola Špindlerův Mlýn
Učební osnovy
6. ročník
Výchova k občanství a zdraví
NAŠE ŠKOLA
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
NAŠE ŠKOLA - život ve škole - škola-základ života - školní řád, práva a povinnosti žáků - žákovská samospráva - historie povinné školní docházky |
||||||||||
Komentář | |||||||||||
DĚJEPIS: - reformy ovlivňující povinnou školní docházku - období vlády Marie Terezie
Rozšiřující učivo: - systém našeho školství |
|||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Mezilidské vztahy
VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA
Občanská společnost a škola
|
NAŠE OBEC, REGION, KRAJ
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
NAŠE OBEC, REGION, KRAJ - nejznámější pověsti z Krkonoš a Podkrkonoší - historie a současnost obce - obec, obecní zřízení - znaky obcí, význam znaků, původ - důležitá místa pro život, služby, doprava - hospodářství v regionu - slavné osobnosti regionu
- nejdůležitější události regionu - Krkonošský národní park (KRNAP) |
||||||||||
Komentář | |||||||||||
NAŠE OBEC, REGION, KRAJ Zdroj, učební pomůcka: Regionální učebnice pro 2.– 9. třídu základní školy
ČJ – sloh/literatura: - základní znaky pověsti - autoři pověstí o Krkonoších a Podkrkonoší
ZE/PŘ: - KRNAP/CHKO… - princip ochrany životního prostředí
Rozšiřující učivo: - Den Země v Krnapu |
|||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA
Lidské aktivity a problémy životního prostředí
Ekosystémy
VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA
Formy participace občanů v politickém životě
Občan, občanská společnost a stát
|
Anglický jazyk 6. ročník PSANÍ Anglický jazyk 6. ročník MLUVENÍ |
MÁ VLAST
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
MÁ VLAST (učebnice Fraus 6 – str.48-64) - Česká republika – demokratický právní stát - historie - státní symboly - volby - naši prezidenti - významné osobnosti ČR a místa (památky) - nejznámější české výrobky |
||||||||||
Komentář | |||||||||||
DĚJEPIS: - historie ČR - prezidenti ČR dle časové posloupnosti
Roršiřující učivo: Unesco |
ČLOVĚK V RYTMU ČASU
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
- lidové zvyky, obyčeje, tradice - státní a církevní svátky - významné dny |
||||||||||
Komentář | |||||||||||
ZE: - státy v Evropě
ČJ literatura: - lidová slovesnost |
KULTURNÍ ŽIVOT
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
KULTURNÍ ŽIVOT učebnice Fraus 7 – str. 18- 38) - kultura a její projevy - kulturní bohatství - kulturní instituce - ochrana přírodního a kulturního bohatství - organizace - nejstarší formy náboženství: přehled |
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA
Etnický původ
Lidské vztahy
Kulturní diference
|
ŽIVOT VE SPOLEČNOSTI
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
ŽIVOT VE SPOLEČNOSTI (učebnice Fraus 7 – str. 6-17) - vliv rodiny, školy, vrstevníků - sociální skupiny - menšiny a jejich soužití s většinami - vliv médií na společnost |
||||||||||
Komentář | |||||||||||
Rozšiřující učivo: - chyby v percepci ostatních lidí (př.: haloefekt, “podle sebe soudím tebe“, …) |
|||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA
Občan, občanská společnost a stát
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Komunikace
Mezilidské vztahy
Poznávání lidí
Kreativita
Sebepoznání a sebepojetí
|
Anglický jazyk 6. ročník POSLECH S POROZUMĚNÍM |
VZTAHY MEZI LIDMI A ZÁSADY LIDSKÉHO SOUŽITÍ
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
- komunikace - konfliktní situace a jejich řešení - radikální názory (xenofobie, rasismus, diskriminace…) - pravidla slušného a společenského chování - lidská práva: úvod |
||||||||||
Komentář | |||||||||||
Rozšiřující učivo: - Listina základních práv a svobod - asertivita |
|||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA
Občan, občanská společnost a stát
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Komunikace
Mezilidské vztahy
Poznávání lidí
Kreativita
Sebepoznání a sebepojetí
|
VÝCHOVA KE ZDRAVÍ
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
Hodnota a podpora zdraví, péče o zdraví - složky zdraví a jejich interakce - podpora zdraví a její formy - lidé s postižením - denní režim (vedení záznamu o volném čase); vyváženost pracovních a odpočinkových aktivit |
||||||||||
Komentář | |||||||||||
Rozšiřující učivo: - typy zdravotního postižení - organizace zajišťující péči o zdravotně postižené (př.: stacionář,…) |
|||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Psychohygiena
|
VÝCHOVA KE ZDRAVÍ - 2
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
Zdravá výživa - vliv výživy na zdravotní stav lidí - faktory ovlivňující výživu - zásady zdravého stravování - sestavování jídelníčku |
||||||||||
Komentář | |||||||||||
CHEMIE: - jednoduché cukry a jejich vliv na lidský organismus - složení sladkých nápojů (př.: Coca-cola,…) |
|||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Sebepoznání a sebepojetí
|
VZ – DOPRAVNÍ VÝCHOVA
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
DOPRAVNÍ VÝCHOVA - bezpečné chování v dopravě
|
||||||||||
Komentář | |||||||||||
Rozšiřující učivo: - vybavení cyklolékárničky - základní dopravní značky, které jsou důležité pro cyklisty/chodce |
|||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Hodnoty, postoje, praktická etika
Řešení problémů a rozhodovací dovednosti
Rozvoj schopností poznávání
|
FINANČNÍ GRAMOTNOST
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
|
||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
MEDIÁLNÍ VÝCHOVA
Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení
VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH
Jsme Evropané
VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA
Občan, občanská společnost a stát
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Řešení problémů a rozhodovací dovednosti
Komunikace
|