Škola opravdu nahoře - školní vzdělávací program pro základní vzdělávání, č. j. ZSaMS 266/2022
Základní škola a mateřská škola Špindlerův Mlýn

Učební osnovy

6. ročník


Hudební výchova


1  týdně, P
Hudební hry
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • 9101
    Žák
    * se zapojuje dle svých možností do hudebních her a spolupracuje při nich
    * vymyslí a bude prezentovat hudební číslo ve skupině po dvou nebo třech

Hudební hry

Duo, trio, …

Komentář

Skupinová práce

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Multikulturalita

Etnický původ

Lidské vztahy

Kulturní diference

Rozšiřování hlasového rozsahu
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • 9102
    Žák
    * zpívá dle svých dispozic čistě jednohlas a jednoduchý dvojhlas
    * dodržuje zásady hlasové hygieny (správné sezení, popř. postoj, artikulace, nádechy)
    * ve skupině vytvoří jednoduchý melodram

Hlasová hygiena

Hudba a slovo (melodram, scénická hudba)

Jednohlas a dvojhlas

Komentář

Soutěže

Koncerty

Muzikál – návštěva divadla

Skupinová práce

Kooperativní výuka

Rytmická cvičení
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • 9103
    Žák
    * ve skupině vytvoří text na již existující melodii a píseň prezentuje před ostatními spolužáky
    * vymyslí jednoduchý rytmický doprovod
    * vytvoří sám nebo za pomoci spolužáků jednoduchou variaci

Rytmická cvičení

Variace

Hra na hudební nástroje – Orffův instrumentář, flétna, boomwhackers

Komentář

Manipulování

Skupinová práce

Písničky různých stylů
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • 9104
    Žák
    * zazpívá dle svých možností čistě a zpaměti písně ze školního zpěvníku

Písničky různých stylů

Komentář

Vystoupení

Vytváření dovedností

Hudba a tanec
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • 9105
    Žák
    * předvede základní valčíkový krok
    * vyjmenuje 3 skladatele baletu
    * vysvětlí, jak rozezná balet a výrazový tanec od jiných tanců, předvede jednoduché taneční kroky

Hudba a tanec (balet, výrazový tanec)

Valčík

Jednoduché taneční kroky

Dvoudobý a třídobý takt

Komentář

Metoda předvádění

Hudební výrazové prostředky
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • 9106
    Žák
    * rozpozná na ukázkách dominantní výrazový prostředek a obhájí si svůj názor
    * vysvětlí pojmy: rytmus, harmonie, melodie, dynamika, barva
    * v ukázce rozpozná zvuk houslí, cimbálu, dud, kontrabasu, klarinetu
    * vysvětlí rozdíl mezi partiturou a partem

Hudební výrazové prostředky

(rytmus, harmonie, melodie, dynamika, barva)

Nástroje v lidové hudbě

Hudba na jevišti

Hudební seskupení – duo, trio

Moravské písně

Komentář

Hra na nástroj

Česká opera
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • 9107
    Žák
    * povypráví děj alespoň dvou českých oper
    * vyjmenuje některé opery
    * rozezná v ukázce hudbu vokální, instrumentální a vokálně-instrumentální
    * vyjádří vlastní názor na volně zvolenou skladbu různého stylu a žánru
    * vysvětlí rozdíl mezi operou a operetou
    * uvede nejznámější představitele opery, operety, muzikálu, hudební revue
    * na základě ukázek rozliší operu, operetu, muzikál

Česká opera (Smetana, Dvořák, Janáček, Martinů)

Poslech

Hudba na jevišti (opera, opereta, muzikál, hudební revue)

Komentář

Návštěva divadla

Opera, balet, muzikál