Škola opravdu nahoře - školní vzdělávací program pro základní vzdělávání, č. j. ZSaMS 266/2022
Základní škola a mateřská škola Špindlerův Mlýn

Učební osnovy

6. ročník


Přírodopis


2  týdně, P
OBECNÁ BIOLOGIE A GENETIKA
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • 9104
    • uvede na příkladech z běžného života význam virů a bakterií v přírodě i pro člověka
  • 9103
    • uvede příklady dědičnosti v praktickém životě a příklady vlivu prostředí na utváření organismů
  • 9102
    • vysvětlí podstatu pohlavního a nepohlavního rozmnožování a jeho význam z hlediska dědičnosti
  • 9101
    • orientuje se v názorech na vznik života
    • rozliší základní projevy a podmínky života
    • rozliší rozdíly mezi pohlavním a nepohlavním rozmnožováním

  • Vznik, vývoj, rozmanitost, projevy života a jeho význam – výživa, dýchání, růst, rozmnožování, vývin, reakce na podněty
  • Názory na vznik života
  • Význam a zásady třídění organismů 
  • Vztahy org. v přírodě
  • Základní metody pozorování přírody 
  • Viry a bakterie – výskyt, význam a praktické využití

Komentář

– vyhledává informace v tištěné i digitální podobě (např. v National Geography, publikace KRNAP) 

– pracuje v dostupných aplikacích

LP - rostlinná buňka

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Základní podmínky života

Ekosystémy

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

BIOLOGIE HUB
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • 9201
    MNOHOBUNĚČNÉ ORGANISMY
    - rozpozná naše nejznámější jedlé a jedovaté houby s plodnicemi a porovná je podle charakteristických znaků
    - vysvětlí pozitivní a negativní vliv hub na člověka a živé organismy

  • Houby bez plodnic – základní charakteristika, pozitivní a negativní vliv na člověka a živé organismy 
  • Houby s plodnicemi – stavba, výskyt, význam, zásady sběru, konzumace a první pomoc při otravě houbami
  • Lišejníky, řasy – výskyt a význam

Komentář

– vyhledává informace v tištěné i digitální podobě (např. v National Geography, publikace KRNAP) 

– pracuje v dostupných aplikacích

BIOLOGIE ROSTLIN
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • 9300
    - vysvětlí princip fotosyntézy, její význam pro vznik života

Základní principy fotosyntézy 

Komentář

– vyhledává informace v tištěné i digitální podobě (např. v National Geography, publikace KRNAP) 

– pracuje v dostupných aplikacích

BIOLOGIE BEZOBRATLÝCH ŽIVOČICHŮ
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • 9101
    • orientuje se v názorech na vznik života
    • rozliší základní projevy a podmínky života
    • rozliší rozdíly mezi pohlavním a nepohlavním rozmnožováním

  • Stavba těla, stavba a funkce jednotlivých částí těla – živočišná buňka, tkáně, orgány, orgánové soustavy, organismy jednobuněčné a mnohobuněčné, rozmnožování 
  • Vývoj, vývin a systém živočichů – významní zástupci jednotlivých skupin živočichů – prvoci, bezobratlí (žahavci, ploštěnci, hlísti, měkkýši, kroužkovci, členovci:  trojlaločnatci, klepítkatci, korýši, stonožkovci, šestinozí: hmyz, ostnokožci)
  • Rozšíření, význam a ochrana živočichů 
  • Projevy chování živočichů

Komentář

– vyhledává informace v tištěné i digitální podobě (např. v National Geography, publikace KRNAP) 

– pracuje v dostupných aplikacích

LP – pozorování trepek v senném nálevu 

LP – včela medonosná