Škola opravdu nahoře - školní vzdělávací program pro základní vzdělávání, č. j. ZSaMS 266/2022
Základní škola a mateřská škola Špindlerův Mlýn

Učební osnovy

6. ročník


Dějepis


2  týdně, P
POČÁTKY LIDSKÉ SPOLEČNOSTI
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • 9101
    • uvede konkrétní příklady důležitosti a potřebnosti dějepisných poznatků


  • 9102
    - Žák řadí hlavní historické epochy v chronologickém sledu, rozliší různé typy historických pramenů, uvede příklady různých
    - typů historických pramenů
    - Pojmenuje instituce, kde jsou zdroje informací shromažďovány.
    - Uvede hlavní poslání archivů, muzeí, knihoven.
    - Objasní hlavní úkol archeologie.
  • 9103
    • Žák se orientuje na časové ose a v historické mapě.
  • 9201
    • jmenuje hlavní teorie o vzniku a vývoji člověka
    • rozliší a seřadí vývojové typy pravěkého člověka
    • charakterizuje život pravěkých lovců a sběračů, popíše způsob života v rodové společnosti

  • 9202
    • objasní vznik náboženství
    • objasní význam zemědělství, dobytkářství a zpracování kovů pro lidskou společnost
    • ukáže na mapě první zemědělské oblasti

  • význam zkoumání dějin

  • získávání informací  o dějinách; historické prameny 

  • člověk a lidská společnost v pravěku
  • doba kamenná
  • doba bronzová
  • doba železná
  • Střední Evropa a naše území v pravěku

 

NEJSTARŠÍ CIVILIZACE. KOŘENY EVROPSKÉ KULTURY
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • 9301
    • Žák rozpozná souvislost mezi přírodními podmínkami a vznikem prvních velkých zemědělských civilizací.
  • 9302
    • vysvětlí, co jsou městské státy, ukáže na mapě místa vzniku nejstarších států
    • uvede nejvýznamnější typy památek, které se staly součástí světového kulturního dědictví,
  • 9303
    • Žák demonstruje na konkrétních příkladech přínos antické kultury a uvede osobnosti antiky důležité pro evropskou civilizaci, zrod křesťanství a souvislost s judaismem
  • 9304
    • Žák porovná formy vlády a postavení jednotlivých společenských
    • skupin na příkladě řeckých městských států Athén a Sparty
    • Vysvětlí pojmy antika, epos a báj.
    • Převypráví příběh eposu nebo báje.
    • Vysvětlí podstatu antické demokracie, demonstruje na
    • konkrétních příkladech přínos antické kultury pro evropskou
    • kulturu (písmo, vědy, umění, první zákony, zrod křesťanství a jeho
    • souvislost s judaismem).
    • Uvede příklady významných osobností důležitých pro evropskou
    • Civilizaci.
    • Vyjmenuje nejvýznamnější typy památek období antiky.
    • Popíše postupný vznik římského impéria.
    • Zdůvodní příčiny rozdílné úrovně vývoje společnosti na našem
    území ve srovnání s antickou civilizací.

  • nejstarší starověké civilizace a jejich kulturní odkaz 

  • antické Řecko a Řím 

  • střední Evropa a její styky s antickým Středomořím 

 

 

Komentář
  • nejstarší starověké civilizace a jejich kulturní odkaz
  • Mezopotámie
  • Egypt
  • státy Předního Východu
  • Indie
  • Čína
  • Amerika
  • Mezopotámie
Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Interpretace vztahu mediálních sdělení a reality

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Lidské aktivity a problémy životního prostředí

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Objevujeme Evropu a svět

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Poznávání lidí

Rozvoj schopností poznávání

Český jazyk a literatura

6. ročník

KOMUNIKAČNÍ A SLOHOVÁ VÝCHOVA