Škola opravdu nahoře - školní vzdělávací program pro základní vzdělávání, č. j. ZSaMS 266/2022
Základní škola a mateřská škola Špindlerův Mlýn

Učební osnovy

6. ročník


Informatika


1  týdně, P
Kódování a šifrování dat a informací
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Kódování a šifrování dat a informací
    ● rozpozná zakódované informace kolem sebe
    ● zakóduje a dekóduje znaky pomocí znakové sady
    ● zašifruje a dešifruje text pomocí několika šifer
    ● zakóduje v obrázku barvy více způsoby
    ● zakóduje obrázek pomocí základní geometrických tvarů
    ● zjednoduší zápis textu a obrázku, pomocí kontrolního součtu ověří úplnost zápisu
    ● ke kódování využívá i binární čísla

Učivo - celkem 9h

  • Přenos informací, standardizované kódy
  • Znakové sady
  • Přenos dat, symetrická šifra
  • Identifikace barev, barevný model
  • Vektorová grafika
  • Zjednodušení zápisu, kontrolní součet
  • Binární kód, logické A a NEBO

Odkaz na učivo ve zdrojích

  • Kódy kolem nás
  • Kódování znaků
  • Šifrování
  • Kódování barev
  • Obrázky z čar
  • Komprese a kontrola
  • Binární čísla

Komentář

Zdroje

metodika Základy informatiky pro 2. stupeň ZŠ

(https://imysleni.cz/ucebnice/zaklady-informatiky-pro-zakladni-skoly)

Výukové metody a formy

Diskuse, dramatizace, heuristický rozhovor, badatelské aktivity, problémové úkoly, samostatná práce, práce ve dvojicích/skupinách

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

Člověk a svět práce

6. ročník

ROBOTIKA

Práce s daty
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Práce s daty
    ● najde a opraví chyby u různých interpretací týchž dat (tabulka versus graf)
    ● odpoví na otázky na základě dat v tabulce
    ● popíše pravidla uspořádání v existující tabulce
    ● doplní podle pravidel do tabulky prvky, záznamy
    ● navrhne tabulku pro záznam dat
    ● propojí data z více tabulek či grafů

Učivo - celkem 10h

  • Data v grafu a tabulce
  • Evidence dat, názvy a hodnoty v tabulce
  • Kontrola hodnot v tabulce
  • Filtrování, řazení a třídění dat
  • Porovnání dat v tabulce a grafu
  • Řešení problémů s daty

Odkaz na učivo ve zdrojích

  • Víme, co jsou data
  • Evidujeme data
  • Kontrolujeme data
  • Filtrujeme, třídíme a řadíme data
  • Porovnáváme a prezentujeme data
  • Řešíme problémy s daty

Komentář

Zdroje

Práce s daty (https://imysleni.cz/ucebnice/prace-s-daty-pro-5-az-7-tridu-zakladni-skoly)

Výukové metody a formy

Samostatná práce, diskuse

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Komunikace

Rozvoj schopností poznávání

Člověk a svět práce

6. ročník

ROBOTIKA

Informační systémy
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Informační systémy
    ● popíše pomocí modelu alespoň jeden informační systém, s nímž ve škole aktivně pracují
    ● pojmenuje role uživatelů a vymezí jejich činnosti a s tím související práva

Učivo - celkem 3h

  • Školní informační systém, uživatelé, činnosti, práva, databázové relace

Odkaz na učivo ve zdrojích

  • Informační systémy

Komentář

Zdroje

metodika Základy informatiky pro 2. stupeň ZŠ

(https://imysleni.cz/ucebnice/zaklady-informatiky-pro-zakladni-skoly)

Výukové metody a formy

Diskuse, problémové úlohy, badatelské aktivity, samostatná práce, práce ve dvojicích/skupinách

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

Programování – opakování a vlastní bloky
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Programování – opakování a vlastní bloky
    ● v blokově orientovaném programovacím jazyce sestaví program, dbá na jeho čitelnost a přehlednost
    ● po přečtení programu vysvětlí, co vykoná
    ● ověří správnost programu, najde a opraví v něm chyby
    ● používá cyklus s pevným počtem opakování, rozezná, zda má být příkaz uvnitř nebo vně opakování,
    ● vytváří vlastní bloky a používá je v dalších programech
    ● diskutuje různé programy pro řešení problému
    ● vybere z více možností vhodný program pro řešený problém a svůj výběr zdůvodní


Učivo - celkem 11h

  • Vytvoření programu
  • Opakování
  • Podprogramy

Odkaz na učivo ve zdrojích

  • kap. 1 Sestavení scénáře
  • kap. 2 Opakování bloků
  • kap. 3 Vlastní bloky

Komentář

Zdroje

učebnice Programování ve Scratch pro 2. stupeň základní školy

(https://imysleni.cz/ucebnice/programovani-ve-scratchi-pro-2-stupen-zakladni-skoly)

Výukové metody a formy

Samostatná práce ve dvojici, diskuse, objevování, experiment, problémová výuka, praktické činnosti

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Kreativita

Rozvoj schopností poznávání