Základní škola a mateřská škola Špindlerův Mlýn
Učební osnovy
6. ročník
Český jazyk a literatura
KOMUNIKAČNÍ A SLOHOVÁ VÝCHOVA
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
ZVUKOVÁ STRÁNKA JAZYKA - hláska a písmeno - hláskosloví - spisovná a nespisovná výslovnost (výslovnost souhláskových skupin, ztráta znělosti na konci slova, výslovnost stejných souhlásek) - zvuková stránka slova a věty (přízvuk, melodie, tempo a pauzy) ROZVRSTVENÍ NÁRODNÍHO JAZYKA - řeč a jazyk - ukázky spisovného a nespisovného jazyka - rozlišení útvarů národního jazyka - nářečí, slang, argot, obecná čeština JAZYKOVĚDA A JEJÍ SLOŽKY - vymezení pojmu jazykověda - jazykověda a její složky - seznámení s jazykovými příručkami ČESKÝ JAZYK - SLOH TISKOPISY: - vyplňování jednoduchých tiskopisů:
JEDNODUCHÉ KOMUNIK. ŽÁNRY - vymezení stylistických prostředků pro:
DOPIS OSOBNÍ A ÚŘEDNÍ - rozlišení dopisu osobního a úředního - stylizace dopisu různým adresátům (kamarád, rodič, úředník) - forma dopisu (oslovení, rozloučení, spisovný jazyk, možnost hovorových prostředků…) POPIS - popis a jeho funkce - druhy popisu - jazykové prostředky (nutnost využití odborných názvů v příslušném popisu) - postup při popisu, členění na odstavce - zpracování následujících typů:
VÝTAH/VÝPISKY - vytyčení rozdílu mezi výtahem a popisky - z odborného textu učebnice 6. ročníku zpracuje hlavní myšlenky (= výtah) - dvojí podoba výpisků = heslovitá ev. v podobě jednoduchých vět - zpracuje výpisky ze snadného odborného textu (výpisky s tématikou zoologie: pavouk, žirafa…) VYPRAVOVÁNÍ - charakteristika vypravování - dějová posloupnost, reprodukovaný děj - jazykové prostředky vypravování - přímá řeč - vytvoření osnovy vypravování (úvod, stať, závěr):
- práce s obrázkovou osnovou, vyprávění dle obrázku |
||||||||||
Komentář | |||||||||||
Poznámky: Jiří Černý – Úvod do studia jazyka František Čermák – Jazyk a jazykověda - kontrolní práce
Přesahy: MA - finanční gramotnost (účet, platba/strhávání poplatků z účtu, internetové bankovnictví…) AJ - ve třídě PŘ - zoologie
Rozšiřující učivo: - používání elektronických příkazůRozšiřující učivo: - vytyčení kladů/záporů při používání zkratek - zhodnocení vlivu moderních aplikací (icq, chat, fb chat…) na slovní zásobu
|
|||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Komunikace
Poznávání lidí
Kreativita
Rozvoj schopností poznávání
|
Dějepis 6. ročník NEJSTARŠÍ CIVILIZACE. KOŘENY EVROPSKÉ KULTURY |
JAZYKOVÁ VÝCHOVA
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
TVAROSLOVÍ – DRUHY SLOV PODSTATNÁ JMÉNA - opak. mluvnických/gramatických kategorií - podstatná jména konkrétní a abstraktní - podstatná jména pomnožná, hromadná, látková - skloňování pomnožných jmen - podstatná jména obecná a vlastní; rozlišování jmen obecných a vlastních - procvičování tvarů podstatných jmen podle vzorů - některé odchylky od pravidelného skloňování substantiv (vč. nepravidelností u vzorů píseň a kost a jmen krátících kmenovou samohlásku) + práce s Pravidly českého pravopisu PŘÍDAVNÁ JMÉNA - opak. druhů přídavných jmen - pravopis koncovek přídavných jmen - tvoření tvarů přídavných jmen (-ský, -ští) - stupňování přídavných jmen - skloňování přídavných jmen - jmenné tvary přídavných jmen ZÁJMENA - opak. druhů zájmen - skloňování zájmen dle vzorů ten a náš - skloňování zájmena jenž - skloňování zájmen podle vzorů přídavných jmen ČÍSLOVKY - druhy a pravopis číslovek - skloňování základních číslovek/základní číslovky a jejich tvary SLOVESA - mluvnické kategorie sloves - procvičování mluvnický významů, tvary určité, neurčité + složené i jednoduché - podmiňovací způsob přítomný a minulý; užívání spisovných tvarů podmiňovacího způsobu - slovesný čas – užívání slovesných časů + práce se Slovníkem spisovné češtiny pro školu a veřejnost SKLADBA – Větné členy, věta jednoduchá a souvětí ZÁKLADNÍ VČ – PODMĚT A PŘÍSUDEK - základní skladební dvojice: druhy podmětu a přísudku - upevnění shody podmětu s přísudkem - pravopis koncovek příčestí ROZVÍJEJÍCÍ VČ – PŘÍVLASTEK, PŘEDMĚT, PŘÍSL. URČENÍ - určování rozvíjejících větných členů - grafické znázornění větných členů + práce se Stručnou mluvnicí českou VĚTA JEDNODUCHÁ - vyhledávání vět jednoduchých - určování podmětové a přísudkové části věty jednoduché - grafické znázornění věty jednoduché SOUVĚTÍ - určování souvětí a počtu vět v souvětí - určování vět hlavních a vedlejších - grafické znázornění souvětí - nejobvyklejší spojovací výrazy - interpunkce v souvětí
|
||||||||||
Komentář | |||||||||||
Přesahy: PŘ-biologie – části lidského těla
Poznámky: - vstupní prověřovací práce - každé pondělí v měsíci test do diktátového sešitu - zač. listopadu a března – čtvrtletní práce + leden a červen – pololetní práce
Rozšiřující učivo: - názvy částí lidských těl - tzv.: příslovečné otázky (definice) |
LITERÁRNÍ VÝCHOVA
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
DĚJINY LITERATURY Literatura, písemnictví
Literární druhy - lyrika:
- epika:
- drama:
- autoři:
- ukázky:
STARÉ PŘÍBĚHY Z ČECH A MORAVY - pověst - balada - vysvětlení pojmu pověst - porovnání stylu vyprávění pověstí mezi A. Jiráskem a A. Ježkovou - charakteristika balady - porovnání postavy Vodníka u Erbena a Seiferta = zaměření na rozbor textu z hlediska shodnosti/odlišnosti, jazykových prostředků, atmosféry apod. - porovnání postavy Polednice u Erbena a Suchého = zaměření na rozbor textu z hlediska shodnosti/odlišnosti, jazykových prostředků, atmosféry apod. - autoři:
- ukázky:
KŘÍŽEM KRÁŽEM – TOULKY, CESTY, PUTOVÁNÍ - cestopis - charakteristika cestopisu - literatura umělecká a naučná - rozbor poezie – verš/sloka - autoři:
- ukázky:
PO STEZKÁCH ODVAHY A DOBRODRUŽSTVÍ - dobrodružná literatura - autoři:
- ukázky:
SVĚT LIDÍ A SVĚT ZVÍŘAT - autoři:
- ukázky:
DĚTSKÝMA OČIMA - humor a nadsázka - romská literatura - autoři:
- ukázky:
MALÉRY A PATÁLIE - vysvětlení pojmu literární kritika (orientačně) - film vs. kniha - autoři:
- ukázky:
ÚSMĚVY A ŠIBALSTVÍ - nonsensová poezie - rozlišení reality a fantazie - autoři:
- ukázky:
VLASTNÍ ČETBA - výběr vlastní četby je ponechán žákovi dle jeho preferencí, zájmů |
||||||||||
Komentář | |||||||||||
Přesahy: DĚ - nejstarší civilizace, období antiky DĚ - Slované DĚ - pravěk (život dětí dnes a v pravěku) VV - umění – René Magritte: Rozhovor (smysl obrazu v porovnání s textem od Bruknera) AJ - živočichové, lidé VOZ - naše obec, kraj, region = nejznámější pověsti z Krkonoš a Podkrkonoší VOZ - naše obec, kraj, region = Krnap a ochrana životního prostředíPřesahy: VOZ - lidská kultura, vztahy mezi lidmi - pojmy: rasismus, xenofobie
Poznámky: - otázky, na které žák musí nalézt odpovědi, jsou uvedeny v čítance vždy za ukázkou (= práce s textem) - po celý školní rok probíhá četba literárních ukázek a zdokonalování čtenářských návyků - zopakovat prózu, poezii, drama - v rámci vlastního čtení je nutné přečíst během školního roku 6-10 knížek a udělat si zápis do čtenářského deníku. |
|||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
MEDIÁLNÍ VÝCHOVA
Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení
ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA
Vztah člověka k prostředí
MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA
Multikulturalita
Lidské vztahy
Kulturní diference
VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH
Jsme Evropané
Evropa a svět nás zajímá
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Hodnoty, postoje, praktická etika
Sebepoznání a sebepojetí
Rozvoj schopností poznávání
|