Škola opravdu nahoře - školní vzdělávací program pro základní vzdělávání, č. j. ZSaMS 266/2022
Základní škola a mateřská škola Špindlerův Mlýn

Učební osnovy

6. ročník


Český jazyk a literatura


4+1  týdně, P
KOMUNIKAČNÍ A SLOHOVÁ VÝCHOVA
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • 9102
    - pracuje s novinami a časopisy, vyhledá zprávu/oznámení a rozliší je
    - připraví zprávu a oznámení, objednávku a další probírané útvary
    - najde v textu prvky, které naznačují, co mu chtěl partner sdělit (např. u sms, vzkazu…)
  • 9105
    - vysvětlí vznik jazyka
    - rozliší spisovný jazyk od nářečí a obecné češtiny
    - v krátkém textu najde nespisovné výrazy a nahradí je výrazy spisovnými
    - v krátkém textu najde nespisovné výrazy a nahradí je výrazy spisovnými
  • 9106
    - respektuje pravidla spisovné výslovnosti
    - rozlišuje spisovnou a nespisovnou výslovnost, intonaci, tempo řeči, pauzy, frázování, správně klade přízvuk, užívá spisovnou větnou melodii
    - zhodnotí, zda ve svém projevu hovořil přiměřeným tempem, zda vhodně frázoval, zda jeho intonace odpovídala druhům vět, zda všechna slova zřetelně vyslovoval
  • 9108
    - vyhledá v krátkém textu klíčová slova
    - posoudí, zda je daná informace obsažena v textu
    - vytvoří/zapíše krátké shrnutí jednoduchého textu nebo vybere hlavní informaci z nabízených možností
    - dokáže sdělit, proč vybrané informace považuje za důležité
    - zpracuje výtah/výpisky
    s možnou pomocí pedagoga
  • 9109
    - umí vyplnit poštovní poukázky (hl. dodejku, podací lístek)
    - ví, k čemu slouží tiskopisy
    - chápe funkci elektronického platebního příkazu (např. možnost platit tzv. Inkasní lístek v papírové podobě nebo strhnutím z účtu)
    - ví, kdo je adresát ev. odesílatel
    - formuluje stručné sdělení do telegramu
    - charakterizuje popis a jeho funkce
    - záměrně pozoruje a pozorované výstižně, přesně a srozumitelně popisuje
    - taktně vystihne popis osoby
    - vyjadřuje děje a jejich pořadí
    - uspořádá části textu ev. vytvoří text tak, aby byla dodržena logická posloupnost textu
    - při tvorbě využívá spisovný jazyk

ZVUKOVÁ STRÁNKA JAZYKA

- hláska a písmeno

- hláskosloví

- spisovná a nespisovná výslovnost (výslovnost souhláskových skupin, ztráta znělosti na konci slova, výslovnost stejných souhlásek)

- zvuková stránka slova a věty (přízvuk, melodie, tempo a pauzy)

ROZVRSTVENÍ NÁRODNÍHO JAZYKA

- řeč a jazyk

- ukázky spisovného a nespisovného jazyka

- rozlišení útvarů národního jazyka

- nářečí, slang, argot, obecná čeština

JAZYKOVĚDA A JEJÍ SLOŽKY

- vymezení pojmu jazykověda

- jazykověda a její složky

- seznámení s jazykovými příručkami

ČESKÝ JAZYK - SLOH

TISKOPISY:

- vyplňování jednoduchých tiskopisů:

  • dodejka
  • podací lístek
  • ostatní poštovní poukázky
  • telegram

JEDNODUCHÉ KOMUNIK. ŽÁNRY

- vymezení stylistických prostředků pro:

  • vzkaz
  • zprávu a oznámení
  • sms
  • inzerát
  • objednávku
  • pozvánku7

DOPIS OSOBNÍ A ÚŘEDNÍ

- rozlišení dopisu osobního a úředního

- stylizace dopisu různým adresátům (kamarád, rodič, úředník)

- forma dopisu (oslovení, rozloučení, spisovný jazyk, možnost hovorových prostředků…)

POPIS

- popis a jeho funkce

- druhy popisu

- jazykové prostředky (nutnost využití odborných názvů v příslušném popisu)

- postup při popisu, členění na odstavce

- zpracování následujících typů:

  • p. krajiny
  • p. místnosti
  • p. budovy
  • p. postavy
  • p. pracovního postupu (návod, recept)

VÝTAH/VÝPISKY

- vytyčení rozdílu mezi výtahem a popisky

- z odborného textu učebnice 6. ročníku zpracuje hlavní myšlenky (= výtah)

- dvojí podoba výpisků = heslovitá ev. v podobě jednoduchých vět

- zpracuje výpisky ze snadného odborného textu

(výpisky s tématikou zoologie: pavouk, žirafa…)

VYPRAVOVÁNÍ

- charakteristika vypravování

- dějová posloupnost, reprodukovaný děj

- jazykové prostředky vypravování

- přímá řeč

- vytvoření osnovy vypravování (úvod, stať, závěr):

  • osnova heslovitá
  • osnova větná
  • osnova citátová

- práce s obrázkovou osnovou, vyprávění dle obrázku

Komentář

Poznámky:

Jiří Černý – Úvod do studia jazyka

František Čermák – Jazyk a jazykověda

- kontrolní práce

 

Přesahy:

MA - finanční gramotnost (účet, platba/strhávání poplatků z účtu, internetové bankovnictví…)

AJ - ve třídě

PŘ  - zoologie

 

Rozšiřující učivo:

- používání elektronických příkazůRozšiřující učivo:

- vytyčení kladů/záporů při používání zkratek

- zhodnocení vlivu moderních aplikací (icq, chat, fb chat…) na slovní zásobu

 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Komunikace

Poznávání lidí

Kreativita

Rozvoj schopností poznávání

Dějepis

6. ročník

NEJSTARŠÍ CIVILIZACE. KOŘENY EVROPSKÉ KULTURY

JAZYKOVÁ VÝCHOVA
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • 9204
    - vytvoří si návyk užívat spisovné tvary ve spisovném projevu
    - rozpozná odchylky v tvarech slov užívaných v kraji od spisovné normy
    - vyjmenuje slovní druhy v ustáleném pořadí
    - umí zpaměti a v ustáleném pořadí vyjmenovat dosud poznané mluvnické kategorie u jmen a u sloves
  • 9203
    - třídí podstatná jména a skloňuje vlastní jména osobní a místní
    - rozlišuje druhy přídavných jmen, zvládá je v pravopisných jevech a stupňuje je
    - umí vytvořit přídavná jména s příponou -ští/-ský
    - rozpozná druhy zájmen a číslovek, tvoří jejich spisovné tvary a dovede je používat ve vhodné komunikační situaci
    - správně určuje slovesné kategorie a časuje
    - správně používá podmiňovací způsob
    - umí určit mluvnické významy sloves
    - umí samostatně pracovat s příručkami českého jazyka
    - doplní slovo dle naznačených syntaktických vztahů a určí doplněný větný člen
  • 9206
    - vyhledává podmět a přísudek, ovládá shodu přísudku s podmětem a zdůvodní ji
    - žák spojí větné členy ve větě do skladebních dvojic
    - umí vyhledat a určit základní i rozvíjející větné členy
    - nahradí jednoduchý větný člen větným členem několikanásobným, správně doplní interpunkční znaménko ev. spojku
    - rozliší větu jednoduchou od souvětí; graficky je znázorní
    - určí podmětovou a přísudkovou část ve větě jednoduché
    - určí počet vět v souvětí; označí větu hlavní a větu vedlejší

TVAROSLOVÍ – DRUHY SLOV

PODSTATNÁ JMÉNA

- opak. mluvnických/gramatických kategorií

- podstatná jména konkrétní a abstraktní

- podstatná jména pomnožná, hromadná, látková

- skloňování pomnožných jmen

- podstatná jména obecná a vlastní; rozlišování jmen obecných a vlastních

- procvičování tvarů podstatných jmen podle vzorů

- některé odchylky od pravidelného skloňování substantiv (vč. nepravidelností u vzorů píseň a kost a jmen krátících kmenovou samohlásku)

+ práce s Pravidly českého pravopisu

PŘÍDAVNÁ JMÉNA

- opak. druhů přídavných jmen

- pravopis koncovek přídavných jmen

- tvoření tvarů přídavných jmen (-ský, -ští)

- stupňování přídavných jmen

- skloňování přídavných jmen

- jmenné tvary přídavných jmen

ZÁJMENA

- opak. druhů zájmen

- skloňování zájmen dle vzorů ten a náš

- skloňování zájmena jenž

- skloňování zájmen podle vzorů přídavných jmen

ČÍSLOVKY

- druhy a pravopis číslovek

- skloňování základních číslovek/základní číslovky a jejich tvary

SLOVESA

- mluvnické kategorie sloves

- procvičování mluvnický významů, tvary určité, neurčité + složené i jednoduché

- podmiňovací způsob přítomný a minulý; užívání spisovných tvarů podmiňovacího způsobu

- slovesný čas – užívání slovesných časů    

+ práce se Slovníkem spisovné češtiny pro školu a veřejnost

SKLADBA – Větné členy, věta jednoduchá a souvětí

ZÁKLADNÍ VČ – PODMĚT A PŘÍSUDEK

- základní skladební dvojice: druhy podmětu a přísudku

- upevnění shody podmětu s přísudkem

- pravopis koncovek příčestí

ROZVÍJEJÍCÍ VČ –  PŘÍVLASTEK, PŘEDMĚT, PŘÍSL. URČENÍ

- určování rozvíjejících větných členů

- grafické znázornění větných členů

+ práce se Stručnou mluvnicí českou

VĚTA JEDNODUCHÁ

- vyhledávání vět jednoduchých

- určování podmětové a přísudkové části věty jednoduché

- grafické znázornění věty jednoduché

SOUVĚTÍ

- určování souvětí a počtu vět v souvětí

- určování vět hlavních a vedlejších

- grafické znázornění souvětí

- nejobvyklejší spojovací výrazy

- interpunkce v souvětí

 

Komentář

Přesahy:

PŘ-biologie – části lidského těla

 

Poznámky:

- vstupní prověřovací práce

- každé pondělí v měsíci test do diktátového sešitu

- zač. listopadu a března – čtvrtletní práce

+ leden a červen – pololetní práce

 

Rozšiřující učivo:

- názvy částí lidských těl

- tzv.: příslovečné otázky (definice)

LITERÁRNÍ VÝCHOVA
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • 9301
    - vysvětlí pověst; rozpozná ji mezi různými texty; řekne, proč právě jeho vybraný text řadíme k pověsti
    - srovná styl vyprávění mezi Jiráskem a Ježkovou
    - vyhledá pověst, která se vztahuje k místu jeho bydliště
    - vysvětlí baladu
    - vlastními slovy vyjádří, proč vznikla sbírka Kytice
    - je schopný rozebrat na stejné téma, které je zpracované různými autory (např.: Vodníka u Erbena a Seiferta/ Polednici u Erbena a Suchého)
    - výrazně a s porozuměním čte text či takto text zpaměti přednáší
    - rozumí některým termínům vztahujícím se k druhovému a žánrovému rozrůznění literatury; uvádí některá díla i autory
    - seznámí se s cestopisem a s pojmy literatura umělecká a naučná
    - rozliší sloku od verše
    - srovná písňový text Panský kočí s básní Čelakovského Pocestný, najde shody s písní jako s literárním žánrem
    - pokusí se vytyčit stěžejní myšlenky básní
    - chápe podstatu umění, umělecké literatury a umělecké fikce
    - vyhledá hlavní postavy a charakterizuje je, vlastními slovy reprodukuje děj
    - využije poznatky z dějepisu a popíše rozdíly mezi životem dětí dnes a v pravěku
    - na základě ukázek vyvodí znaky dobrodružné literatury
    - srovná úryvek z Kosinova románu s ukázkou z románu Rochlonohý Džar; z obou textů vyvodí projevy v chování lidí v nebezpečných situacích
    - postihne nejrůznější podoby vztahu mezi člověkem a zvířetem
    - získává kladný vztah k přírodě a zvířatům
    - vytvoří a vypráví vlastní text na téma Země spánku
    - označí komické prvky v básni
    - vyhledá hlavní postavy a charakterizuje je, vlastními slovy reprodukuje děj
    - v ukázce od Halušky srovná romštinu s češtinou a vyvodí, zda mají společné rysy; seznámí se s romskou literaturou
    - zpracuje krátký příběh z dětství na základě vypravování prababičky/babičky/rodiče
    - řekne, čím jednotlivé texty dosahují komického účinku
    - charakterizuje nonsensovou poezii
    - zná rozdíl mezi realitou a fantazií; rozlišuje příslušené texty

  • 9303
    - formuluje dojmy ze své četby a své názory na ni (např. proč se mu líbila či nelíbila, čeho si na díle cení a proč…)
  • 9306
    - dokáže definovat mýty, báje biblické příběhy a pohádku (uvede znaky těchto žánrů)
    - zná rozdíl mezi sběratelem a autorem pohádek
    - umí říci, jak vznikly mýty
    - dokáže definovat význam mytických vyprávění pro obyvatele kmenů/národu/společenství
    - pracuje s textem, hledá odpovědi na zadané otázky, které posléze vlastními slovy reprodukuje
    - rozpozná jednotlivé epické žánry a vyvodí jejich znaky
    - vyhledá hlavní postavy a charakterizuje je
    - rozumí některým termínům vztahujícím se k druhovému a žánrovému rozrůznění literatury; uvádí některá díla i autory
    - rozumí některým termínům vztahujícím se k druhovému a žánrovému rozrůznění literatury; uvádí některá díla i autory
    - rozumí některým termínům vztahujícím se k druhovému a žánrovému rozrůznění literatury; uvádí některá díla i autory
  • 9308
    - chápe humor jako životní nutnost
    - zhlédne filmové zpracování a porovná s literární předlohou
    - využije kritické myšlení k vytyčení kladů/záporů mezi filmovým a písemným zpracováním díla (film vs. kniha)
    - uvede, proč upřednostňuje filmové zpracování díla nebo literární četbu, případně proč přijímá obojí

DĚJINY LITERATURY

Literatura, písemnictví

  • charakteristika literatury ev. písemnictví
  • charakteristika uměleckého textu
  • dělení literatury:
    •  umělecká literatura
    •  věcná literatura
    •  publicistika
    •  literatura faktu
  • literatura na rozhraní
    • cestopisy
    • memoáry
    • deníky
    • dopisy významných osobností
  • funkce literatury:
    •  estetická
    •  výchovná
    •  vzdělávací
    •  společenská
    •  zábavná
    •  formativní

Literární druhy

- lyrika:

  •  charakteristika
  •  vytyčení základních znaků
  •  rozbor lyrického vyjádření formou 1. osoby jednotného čísla
    • ukázka: lidová píseň Kdyby byla jiná
  •  rozbor lyrického vyjádření 2. osobou jednotného čísla
    • ukázka: Jan Skácel

- epika:

  •  charakteristika
  •  vytyčení základních znaků
  •  rozbor epické ukázky: Jack London: Volání divočny

- drama:

  • charakteristika
  • vytyčení základních znaků
  • definice hlavního a vedlejšího textu: rozbor ukázky: Josef Kajetán Tyl: Strakonický dudák

- autoři:

  • Vladimír Hulpach
  • Eduard Petiška
  • Arnošt Goldflam
  • Kamil Bednář
  • Ivan Olbracht
  • Václav Cibula

- ukázky:

  • Vladimír Hulpach – Návrat opeřeného hada (O čtyřech sluncích, Páté slunce)
  • Eduard Petiška – O egyptském princi, který utíkal před svým osudem
  • Eduard Petiška – Staré řecké báje a pověsti (Orfeus
  • Arnošt Goldflam – O moudrosti krále Šalamouna
  • Ivan Olbracht – Biblické příběhy
  • Kamil Bednář – Pohádka o kruté princezně Turandot
  • Václav Cibula – Čarovný nápoj Tristana a Isoldy
  • Václav Cibula – Sviňka Zlatoštětinka

STARÉ PŘÍBĚHY Z ČECH A MORAVY

- pověst

- balada

- vysvětlení pojmu pověst

- porovnání stylu vyprávění pověstí mezi A. Jiráskem a A. Ježkovou

- charakteristika balady

- porovnání postavy Vodníka u Erbena a Seiferta = zaměření na rozbor textu z hlediska shodnosti/odlišnosti, jazykových prostředků, atmosféry apod.

- porovnání postavy Polednice u Erbena a Suchého = zaměření na rozbor textu z hlediska shodnosti/odlišnosti, jazykových prostředků, atmosféry apod.

- autoři:

  • Alois Jirásek
  • Alena Ježková
  • Karel Jaromír Erben
  • Jaroslav Seifert

- ukázky:

  • Alois Jirásek – Staré pověsti české; Durynk a Neklan
  • Alena Ježková – Staré pověsti české; O Ječmínkovi
  • Karel Jaromír Erben – Kytice; Vodník
  • Jaroslav Seifert – Měsíčná noc
  • Karel Jaromír Erben – Polednice
  • Jiří Suchý – Polednice

KŘÍŽEM KRÁŽEM – TOULKY, CESTY, PUTOVÁNÍ

- cestopis - charakteristika cestopisu

- literatura umělecká a naučná

- rozbor poezie – verš/sloka

- autoři:

  • Josef Augusta
  • Willy Meinck
  • Marco Polo
  • František Nepil
  • František Ladislav Čelakovský
  • Zdeněk Svěrák
  • Josef Brukner
  • Jan Noha

- ukázky:

  • Josef Augusta – Za mamutem
  • Willy Meinck – Hatifa
  • Marco Polo – Milion – Provincie Ardandam; Město Sachion, pohanské obřady a spalování mrtvol; Zdatnost, snaživost a statečnost Tatarů
  • František Nepil – Island
  • František Ladislav Čelakovský – Pocestný
  • Zdeněk Svěrák – Panský kočí
  • Josef Brukner – Procházka
  • Jan Noha – Všechny cesty

PO STEZKÁCH ODVAHY A DOBRODRUŽSTVÍ

- dobrodružná literatura

- autoři:

  • Semjon Karatov
  • Jules Verne
  • Miloš Kosina
  • Zane Grey
  • Arthur Ransome
  • Jaroslav Foglar

- ukázky:

  • Samjon Karatov – Rychlonohý Džar
  • Jules Verne – Děti kapitána Granta
  • Miloš Kosina – Hoši z Modré zátoky
  • Zane Grey – Prázdniny v pralese
  • Arthur Ransome – Boj o ostrov
  • Jaroslav Foglar – Hoši od Bobří řeky

SVĚT LIDÍ A SVĚT ZVÍŘAT

- autoři:

  • Věra Hrdličková
  • Miloš Macourek
  • Rudolf  Těsnohlídek
  • František Nepil
  • Jiří Žáček
  • Gerald Durrell
  • Eric Knight

- ukázky:

  • Věra Hrdličková – Souboj sluky a ústřice; Jak liška obelstila tygra; Synovská láska
  • Miloš Macourek – Vejce; Sépie; Housenka
  • Rudolf  Těsnohlídek – Liška Bystrouška
  • František Nepil – Já Baryk a můj šnek
  • Jiří Žáček – Ušaté torpédo; Tulákovy Vánoce
  • Gerald Durrell – Bertík Vajíčko
  • Eric Knight – Lassie se vrací

DĚTSKÝMA OČIMA

- humor a nadsázka

- romská literatura

- autoři:

  • Robert Louis Stevenson
  • Jiří Žáček
  • Josef Kainar
  • Zdeňka Bezděková
  • Martina Drijverová
  • Vladislav Haluška
  • Miloš Kratochvíl

- ukázky:

  • Robert Louis Stevenson – Před usnutím; Země spánku
  • Jiří Žáček – Hledám tátu; K čemu jsou na světe holky
  • Josef Kainar - Kocourek
  • Zdeňka Bezděková – Říkali mi Leni
  • Martina Drijverová – Domov pro Marťany
  • Vladislav Haluška – Černá cikánská kůže
  • Miloš Kratochvíl – Každý chvilku tahá pilku

MALÉRY A PATÁLIE

- vysvětlení pojmu literární kritika (orientačně)

- film vs. kniha

- autoři:

  • Franta Župan
  • Karel Poláček
  • René Goscinny
  • Ivan vyskočil
  • Iva Ibbotsonová
  • J.K. Rowlingová

- ukázky:

  • Franta Župan – Pepánek vychovatelem
  • Karel Poláček – Bylo nás pět
  • René Goscinny – Kouřím
  • Ivan vyskočil – Proč se lidé bojí zajíců
  • Iva Ibbotsonová – Tajemství 13. nástupiště
  • J.K. Rowlingová – Příběhy o Harrym Potterovi (ukázka)

ÚSMĚVY A ŠIBALSTVÍ

- nonsensová poezie

- rozlišení reality a fantazie

- autoři:

  • Emanuel Frynta
  • Pavel Šrut
  • Jiří Dědeček
  • Arnošt Goldflam
  • Karel Čapek
  • Josef Brukner

- ukázky:

  • Emanuel Frynta – Střelený příběh (překlad německého lidového říkadla), Tóma a Jerema (překlad ruské lidové skladby); Co jsem viděl (překlad anglického lidového říkadla
  • Emanuel Frynta – Jelikož a Tudíž
  • Pavel Šrut – Tety; Aligátor v pražském metru; Báseň na slovo smrt
  • Jiří Dědeček – Myši; Slon; Žížala
  • Arnošt Goldflam – Tatínek a drak lidožrout
  • Karel Čapek – Vynálezce
  • Josef Brukner – Tři muzikanti; Sportovci

VLASTNÍ ČETBA

- výběr vlastní četby je ponechán žákovi dle jeho preferencí, zájmů

Komentář

Přesahy:

- nejstarší civilizace, období antiky

- Slované

- pravěk (život dětí dnes a v pravěku)

VV - umění – René Magritte: Rozhovor (smysl obrazu v porovnání s textem od Bruknera)

AJ - živočichové, lidé

VOZ - naše obec, kraj, region = nejznámější pověsti z Krkonoš a Podkrkonoší

VOZ - naše obec, kraj, region = Krnap a ochrana životního prostředíPřesahy:

VOZ

- lidská kultura, vztahy mezi lidmi

- pojmy: rasismus, xenofobie

 

Poznámky:

- otázky, na které žák musí nalézt odpovědi, jsou uvedeny v čítance vždy za ukázkou (= práce s textem)

- po celý školní rok probíhá četba literárních ukázek a zdokonalování čtenářských návyků

- zopakovat prózu, poezii, drama

- v rámci vlastního čtení je nutné přečíst během školního roku 6-10 knížek a udělat si zápis do čtenářského deníku.

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Multikulturalita

Lidské vztahy

Kulturní diference

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Jsme Evropané

Evropa a svět nás zajímá

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Hodnoty, postoje, praktická etika

Sebepoznání a sebepojetí

Rozvoj schopností poznávání