Škola opravdu nahoře - školní vzdělávací program pro základní vzdělávání, č. j. ZSaMS 266/2022
Základní škola a mateřská škola Špindlerův Mlýn

Učební osnovy

5. ročník


Výtvarná výchova


2  týdně, P
Malba
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Malba
    - prohloubí si a zdokonalí techniky malby z 1. období
    - zvládne malbu stěrkou, rozlévání barev a kombinaci různých technik
    - umí barevně vyjádřit své pocity a nálady pojmenovává a porovnává světlostní poměry, barevné kontrasty a proporční vztahy

– hra s barvou, emocionální malba, míchání barev.

Komentář
Náročnost práce bude postupně od čtvrtého ročníku zvyšována dle věku žáků.
Ověřování komunikačních účinků
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Ověřování komunikačních účinků
    - komunikuje o obsahu svých děl

- osobní postoj v komunikaci
- proměny komunikačního obsahu - záměry tvorby a proměny obsahu vlastních děl

Komentář
Náročnost práce bude postupně od čtvrtého ročníku zvyšována dle věku žáků.
Kresba
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Kresba
    - prohloubí si a zdokonalí techniky kresby z 1. období
    - dokáže kresbou vystihnout tvar, strukturu materiálu
    - zvládne obtížnější práce s linií
    - užívá a kombinuje prvky obrazného vyjádření v plošném vyjádření linie, v prostorovém vyjádření a uspořádání prvků
    - zaměřuje se vědomě na projevení vlastních životních zkušeností v návaznosti na komunikaci

– výrazové vlastnosti linie,kompozice v ploše, kresba různým materiálem – pero a tuš, dřívko a tuš, rudka, uhel, např. kresba dle skutečnosti, kresba v plenéru.

Komentář
Náročnost práce bude postupně od čtvrtého ročníku zvyšována dle věku žáků.
Grafické techniky
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Grafické techniky
    - rozeznává grafické techniky, zobrazuje svoji fantazii a životní zkušenosti
    - hledá a nalézá vhodné prostředky pro svá vyjádření na základě smyslového vnímání,které uplatňuje pro vyjádření nových prožitků

– tisk z koláže, ze šablon, otisk, vosková technika

Komentář
Náročnost práce bude postupně od čtvrtého ročníku zvyšována dle věku žáků.
Techniky plastického vyjadřování
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Techniky plastického vyjadřování
    - prohloubí si znalosti z 1. období, získává cit pro prostorové ztvárnění zkušeností získané pohybem a hmatem

– modelování z papíru, hlíny, sádry, drátů

Komentář
Náročnost práce bude postupně od čtvrtého ročníku zvyšována dle věku žáků.
Další techniky
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Další techniky
    - umí výtvarně zpracovat přírodní materiály - nalepování, dotváření apod.

– koláž, frotáž, základy ikebany

Komentář
Náročnost práce bude postupně od čtvrtého ročníku zvyšována dle věku žáků.
Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Stavba mediálních sdělení

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Ekosystémy

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Kulturní diference