Škola opravdu nahoře - školní vzdělávací program pro základní vzdělávání, č. j. ZSaMS 266/2022
Základní škola a mateřská škola Špindlerův Mlýn

Učební osnovy

5. ročník


Hudební výchova


1  týdně, P
Vokální činnosti
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Vokální činnosti
    - pozná smyčcové nástroje – housle, violoncello, kontrabas
    - dechové nástroje – trubka, pozoun, lesní roh
    - seznámí se s hudebními nástroji v symfonickém orchestru
    - zná pojmy stupnice C dur, repetice, zesílení, zeslabení
    - pozná basový klíč
    - čte noty v rozsahu c1 – g2 v houslovém klíči
    - umí provést rozbor zapsané písně – druh písně, notový zápis, takt, melodie
    - seznámí se s krajovými lidovými tanci
    - umí taktovat čtyřčtvrteční takt
    - zná původ státní hymny

- pěvecký a mluvní projev (pěvecké dovednosti, hlasová hygiena)
- hudební rytmus (realizace písní ve 2/4 taktu)
- lidový dvojhlas
- hudební rytmus (realizace písní ve 3/4 a 4/4 taktu)
- intonace a vokální improvizace (durové a mollové tóniny)
- čtení a zápis rytmického schématu písně, orientace v notovém záznamu

Instrumentální činnosti
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Instrumentální činnosti
    - umí jednoduché dvojhlasé písně
    - dbá na správné dýchání
    - doprovodí písně na rytmické a melodické hudební nástroje

- hra na hudební nástroje (reprodukce jednoduchých skladbiček pomocí nástrojů z Orfeova instrumentáře, zobcových fléten)
- rytmizace, melodizace a hudební improvizace (tvorba hudebního doprovodu, hudební hry)
- grafický záznam melodie (rytmické schéma jednoduché skladby)

Hudebně pohybové činnosti
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Hudebně pohybové činnosti
    - umí pohybově vyjádřit nálady
    - seznámí se s relaxací

- taktování, pohybový doprovod znějící hudby (3/4 a 4/4 takt, valčík, menuet)
- pohybové vyjádření hudby ( pantomima a pohybová improvizace)
- orientace v prostoru (pamětné uchování tanečních pohybů)

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

Poslechové činnosti
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Poslechové činnosti
    - poslouchá vybrané skladby
    - poslechem pozná vybrané smyčcové a dechové nástroje
    - pozná varhanní hudbu
    - pozná vánoční hudbu a vánoční koledy
    - pozná trampské písně

- kvality tónů
- hudební výrazové prostředky a hudební prvky
- hudba vokální, instrumentální, vokálně instrumentální, lidský hlas, hudební nástroj
- hudební styly a žánry (hudba pochodová, taneční, ukolébavka, …)
- hudební formy (malá a velká písňová, rondo, variace)
- interpretace hudby (slovní vyjádření)

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Lidské vztahy

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Evropa a svět nás zajímá