Škola opravdu nahoře - školní vzdělávací program pro základní vzdělávání, č. j. ZSaMS 266/2022
Základní škola a mateřská škola Špindlerův Mlýn

Učební osnovy

5. ročník


Matematika


4  týdně, P
ČÍSLO A POČETNÍ OPERACE
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • 5101
    - využívá při pamětném i písemném počítání komutativnost a asociativnost sčítání a násobení
  • 5102
    • provádí písemné početní operace v oboru přirozených čísel
  • 5103
    • zaokrouhluje přirozená čísla, provádí odhady a kontroluje výsledky početních operací v oboru přirozených čísel

  • 5104
    • řeší a tvoří úlohy, ve kterých aplikuje osvojené početní operace v celém oboru přirozených čísel


  • 5105
    • vyjádří celek z jeho dané poloviny, čtvrtiny, třetiny, pětiny, desetiny

  • 5106
    • sčítá a odčítá zlomky se stejným jmenovatelem (poloviny, čtvrtiny, třetiny, pětiny, desetiny) pomocí názorných obrázků a tyto početní operace zapisuje
  • 5107
    • vysvětlí a znázorní vztah mezi celkem a jeho částí vyjádřenou desetinným číslem na příkladech z běžného života
    • přečte, zapíše, znázorní desetinná čísla v řádu desetin a setin na číselné ose, ve čtvercové síti nebo v kruhovém diagramu
    • porovná desetinná čísla v řádu desetin a setin

  • 5108
    • znázorní na číselné ose, přečte, zapíše a porovná celá čísla v rozmezí – 100 až + 100
    • nalezne reprezentaci záporných čísel v běžném životě

– číslo a početní operace v oboru přirozených čísel, celých čísel

– zápis čísla v desítkové soustavě a jeho znázornění

– vlastnosti početních operací s čísly 

– písemné algoritmy násobení dvojciferným a trojciferným činitelem 

 – písemné algoritmy dělení jednociferným a dvojciferným dělitelem

– zaokrouhlování přirozených čísel, odhady a kontrola výsledků početních operací

– aplikační úlohy s osvojenými početními operacemi

– zlomky

– sčítání a odčítání zlomků se stejným jmenovatelem v oboru kladných čísel

– desetinná čísla

– orientace na číselné ose 

– kladná a záporná čísla

Komentář

– využívá dostupných digitálních technologií, které usnadňují zadanou činnost (převedení údajů z tabulky do diagramu v tabulkovém procesoru)

– opakuje učivo na dostupných online aplikacích

– podle pokynů najde úkol v aplikaci, vyplní a odešle

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Kooperace a kompetice

kooperace a kompetice (skupinová práce při složitějších úkolech)

ZÁVISLOSTI, VZTAHY A PRÁCE S DATY
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • 5201
    • vybírá z textu data podle zadaného kritéria;,
  • 5202
    • zjistí požadované údaje z kruhového diagramu, ve kterém nejsou k popisu použita procenta;

– závislosti a jejich vlastnosti  

– diagramy, grafy, tabulky, jízdní řády

– vztahy a logické řady

– vztahy jednotek času, hmotnosti, délky, objemu

Komentář

– využívá dostupných digitálních technologií, které usnadňují zadanou činnost (převedení údajů z tabulky do diagramu v tabulkovém procesoru)

– opakuje učivo na dostupných online aplikacích

– podle pokynů najde úkol v aplikaci, vyplní a odešle

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

kritické vnímání mediálních sdělení (půjčky, spoření a reklama)

GEOMETRIE V ROVINĚ A V PROSTORU
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • 5301
    • narýsuje a znázorní základní rovinné útvary (čtverec, obdélník, trojúhelník a kružnici); užívá jednoduché konstrukce
  • 5302
    • sčítá a odčítá graficky úsečky; určí délku lomené čáry, obvod mnohoúhelníku sečtením délek jeho stran
  • 5303
    • sestrojí rovnoběžky a kolmice
  • 5304
    - určí obsah obrazce pomocí čtvercové sítě a užívá základní jednotky obsahu
  • 5305
    - rozpozná a znázorní ve čtvercové síti jednoduché osově souměrné útvary a určí osu souměrnosti útvaru překládáním papíru

– základní útvary v rovině: lomená čára, přímka, polopřímka, úsečka, čtverec, kružnice, obdélník, trojúhelník, kruh, čtyřúhelník, mnohoúhelník

– základní útvary v prostoru – kvádr, krychle, jehlan, koule, kužel, válec

– délka úsečky, jednotky délky a jejich převody

– vzájemná poloha dvou přímek v rovině

– obvod a obsah obrazce

– základní jednotky obsahu

– osa souměrnosti, osově souměrné útvary

Komentář

– využívá dostupných digitálních technologií, které usnadňují zadanou činnost (převedení údajů z tabulky do diagramu v tabulkovém procesoru)

– opakuje učivo na dostupných online aplikacích

– podle pokynů najde úkol v aplikaci, vyplní a odešle

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Kreativita

kreativita (krychlové stavby)

NESTANDARDNÍ APLIKAČNÍ ÚLOHY A PROBLÉMY
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • 5401
    • ovládá některé řešitelské strategie, v průběhu řešení nestandardních úloh objevuje zákonitosti a využívá je.

– nestandartní aplikační úlohy: magické čtverce, pyramidy, sudoku, číselné řady, zašifrované příklady, matematické hlavolamy

– jednoduché praktické slovní úlohy, jejichž řešení nemusí být závislé na matematických postupech

Komentář

– využívá dostupných digitálních technologií, které usnadňují zadanou činnost (převedení údajů z tabulky do diagramu v tabulkovém procesoru)

– opakuje učivo na dostupných online aplikacích

– podle pokynů najde úkol v aplikaci, vyplní a odešle

zašifrované příklady, hlavolamy, rébusy

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Kreativita

Rozvoj schopností poznávání

FINANČNÍ GRAMOTNOST
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • FINANČNÍ GRAMOTNOST
    - orientuje se v základních formách vlastnictví; používá peníze v běžných situacích, odhadne a zkontroluje cenu nákupu a vrácené peníze, na příkladu ukáže nemožnost realizace všech chtěných výdajů, vysvětlí, proč spořit, kdy si půjčovat a jak vracet dluhy

– základní formy vlastnictví; hmotný a nehmotný majetek; hodnota peněz; spoření, půjčky, dluhy; finanční produkty, druhy rozpočtů, finanční rozpočet, praktické úkoly (vyúčtování výletu, dětské akce)