Základní škola a mateřská škola Špindlerův Mlýn
Učební osnovy
5. ročník
Matematika
ČÍSLO A POČETNÍ OPERACE
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
– číslo a početní operace v oboru přirozených čísel, celých čísel – zápis čísla v desítkové soustavě a jeho znázornění – vlastnosti početních operací s čísly – písemné algoritmy násobení dvojciferným a trojciferným činitelem – písemné algoritmy dělení jednociferným a dvojciferným dělitelem – zaokrouhlování přirozených čísel, odhady a kontrola výsledků početních operací – aplikační úlohy s osvojenými početními operacemi – zlomky – sčítání a odčítání zlomků se stejným jmenovatelem v oboru kladných čísel – desetinná čísla – orientace na číselné ose – kladná a záporná čísla |
||||||||||
Komentář | |||||||||||
– využívá dostupných digitálních technologií, které usnadňují zadanou činnost (převedení údajů z tabulky do diagramu v tabulkovém procesoru) – opakuje učivo na dostupných online aplikacích – podle pokynů najde úkol v aplikaci, vyplní a odešle |
|||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Kooperace a kompetice kooperace a kompetice (skupinová práce při složitějších úkolech) |
ZÁVISLOSTI, VZTAHY A PRÁCE S DATY
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
– závislosti a jejich vlastnosti – diagramy, grafy, tabulky, jízdní řády – vztahy a logické řady – vztahy jednotek času, hmotnosti, délky, objemu |
||||||||||
Komentář | |||||||||||
– využívá dostupných digitálních technologií, které usnadňují zadanou činnost (převedení údajů z tabulky do diagramu v tabulkovém procesoru) – opakuje učivo na dostupných online aplikacích – podle pokynů najde úkol v aplikaci, vyplní a odešle |
|||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
MEDIÁLNÍ VÝCHOVA
Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení kritické vnímání mediálních sdělení (půjčky, spoření a reklama) |
GEOMETRIE V ROVINĚ A V PROSTORU
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
– základní útvary v rovině: lomená čára, přímka, polopřímka, úsečka, čtverec, kružnice, obdélník, trojúhelník, kruh, čtyřúhelník, mnohoúhelník – základní útvary v prostoru – kvádr, krychle, jehlan, koule, kužel, válec – délka úsečky, jednotky délky a jejich převody – vzájemná poloha dvou přímek v rovině – obvod a obsah obrazce – základní jednotky obsahu – osa souměrnosti, osově souměrné útvary |
||||||||||
Komentář | |||||||||||
– využívá dostupných digitálních technologií, které usnadňují zadanou činnost (převedení údajů z tabulky do diagramu v tabulkovém procesoru) – opakuje učivo na dostupných online aplikacích – podle pokynů najde úkol v aplikaci, vyplní a odešle |
|||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Kreativita kreativita (krychlové stavby) |
NESTANDARDNÍ APLIKAČNÍ ÚLOHY A PROBLÉMY
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
– nestandartní aplikační úlohy: magické čtverce, pyramidy, sudoku, číselné řady, zašifrované příklady, matematické hlavolamy – jednoduché praktické slovní úlohy, jejichž řešení nemusí být závislé na matematických postupech |
||||||||||
Komentář | |||||||||||
– využívá dostupných digitálních technologií, které usnadňují zadanou činnost (převedení údajů z tabulky do diagramu v tabulkovém procesoru) – opakuje učivo na dostupných online aplikacích – podle pokynů najde úkol v aplikaci, vyplní a odešle zašifrované příklady, hlavolamy, rébusy |
|||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Kreativita
Rozvoj schopností poznávání
|
FINANČNÍ GRAMOTNOST
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
– základní formy vlastnictví; hmotný a nehmotný majetek; hodnota peněz; spoření, půjčky, dluhy; finanční produkty, druhy rozpočtů, finanční rozpočet, praktické úkoly (vyúčtování výletu, dětské akce) |