Škola opravdu nahoře - školní vzdělávací program pro základní vzdělávání, č. j. ZSaMS 266/2022
Základní škola a mateřská škola Špindlerův Mlýn

Učební osnovy

5. ročník


Anglický jazyk


3  týdně, P
RECEPTIVNÍ A PRODUKTIVNÍ JAZYKOVÉ DOVEDNOSTI
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • 5101
    rozumí jednoduchým pokynům a otázkám učitele, které jsou sdělovány pomalu a s pečlivou výslovností
  • 5102
    rozumí slovům a jednoduchým větám, pokud jsou pronášeny pomalu a zřetelně a týkají se osvojovaných témat, zejména pokud má k dispozici vizuální oporu
  • 5103
    rozumí jednoduchému poslechovému textu, pokud je pronášen pomalu a zřetelně a má k dispozici vizuální oporu
  • 5201
    zapojí se do jednoduchých rozhovorů
  • 5202
    sdělí jednoduchým způsobem základní informace týkající se jeho samotného, rodiny, školy, volného času a dalších osvojovaných témat
  • 5203
    odpovídá na jednoduché otázky týkající se jeho samotného, rodiny, školy, volného času a dalších osvojovaných témat a podobné otázky pokládá
  • 5301
    vyhledá potřebnou informaci v jednoduchém textu, který se vztahuje k osvojovaným tématům
  • 5302
    rozumí jednoduchým krátkým textům z běžného života, zejména pokud má k dispozici vizuální oporu
  • 5401
    napíše krátký text s použitím jednoduchých vět a slovních spojení o sobě, rodině, činnostech a událostech z oblasti svých zájmů a každodenního života
  • 5402
    vyplní osobní údaje do formuláře

Zvuková a grafická podoba jazyka:

– fonetické znaky (pasivně)

– základní výslovnostní návyky

– vztah mezi zvukovou a grafickou podobou slova

Slovní zásoba: 

– základní slovní zásoba v komunikačních situacích probíraných tematických okruhů

– práce se slovníkem

Tematické okruhy: 

 

Mluvnice: 

  • Rodina a přátelé

  • Můj svět – domov a škola

  • Čas – volný čas, záliby a sporty, určování času, denní aktivity

  • Oblíbená místa – město, domov, zařízení domu/bytu

  • Lidé – lidské tělo, popis osoby, oblečení

  • Kalendářní rok (svátky, roční období, měsíce, dny v týdnu, hodiny)

  • Zvířata – domácí a ve volné přírodě

  • Příroda a životní prostředí

  • Počasí

– základní gramatické struktury a typy vět, jsou-li součástí pamětně osvojeného repertoáru (jsou tolerovány elementární chyby, které nenarušují smysl sdělení a porozumění) 

– gramatické vazby:

 

Volitelné učivo: 

  • a/an

  • There is/are…

  • Possessive adjectives/possessive ‘s

  • Wh- questions

  • To be – long and short forms

  • Have got - affirmative, negative and questions 

  • Can- affirmative, negative and questions

  • Position of adjectives

  • Prepositions of time 

  • Prepositions of place

  • Present simple - affirmative, negative and questions 

  • Present continuous - affirmative, negative and questions

– práce s anglickým časopisem z nakladatelství BRIDGE Publishing House  

– autentické texty a poslechy (říkadla, básničky, písničky a krátké příběhy a hry)

Komentář

– cvičení a aktivity na PC, tabletu

– čtení textu v tištěné i digitální podobě

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

kritické čtení a vnímání mediálních sdělení (reklama)

Práce v realizačním týmu

práce v realizačním týmu (prezentace tématu)

Tvorba mediálního sdělení

tvorba mediálních sdělení (plakát, rozhovor, informační leták)

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Kooperace a kompetice

kooperace a kompetice (krátké prezentace – Moje škola)

Komunikace

Mezilidské vztahy

mezilidské vztahy (péče o dobré vztahy, empatie), kreativita