Základní škola a mateřská škola Špindlerův Mlýn
Učební osnovy
5. ročník
Český jazyk a literatura
KOMUNIKAČNÍ A SLOHOVÁ VÝCHOVA
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
– praktické čtení (technika čtení, čtení pozorné, plynulé, znalost orientačních prvků v textu) – věcné čtení (čtení jako zdroj informací, čtení vyhledávací, klíčová slova) – praktické naslouchání (zdvořilé, vyjádření kontaktu s partnerem) – věcné naslouchání (pozorné, soustředěné, aktivní – zaznamenat slyšené, reagovat otázkami) – základy techniky mluveného projevu (dýchání, tvoření hlasu, výslovnost), vyjadřování závislé na komunikační situaci, modulace řeči (tempo, intonace, přízvuk) – komunikační žánry: pozdrav, oslovení, omluva, prosba, vzkaz, zpráva, oznámení, vypravování, dialog na základě obrazového materiálu – základní komunikační pravidla (oslovení, zahájení a ukončení dialogu, střídání rolí mluvčího a posluchače, zdvořilé vystupování), mimojazykové prostředky řeči (mimika, gesta) – základní hygienické návyky při psaní a čtení – technika psaní (úhledný, čitelný a přehledný písemný projev, formální úprava textu) – žánry písemného projevu: adresa, blahopřání, pozdrav z prázdnin, omluvenka; zpráva, oznámení, pozvánka, vzkaz, rozhovor, inzerát, dopis, popis; jednoduché tiskopisy (přihláška, dotazník); vypravování podle jednoduché osnovy, popis věci, činnosti, osoby |
||||||||||
Komentář | |||||||||||
– vyhledávání a procvičování pravopisných jevů i pomocí digitálních technologií – práce s elektronickým textem ve čtení i při písemném projevu (referát), formální úprava textu v elektronické podobě |
|||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Řešení problémů a rozhodovací dovednosti
Kooperace a kompetice krátké prezentace Komunikace
Mezilidské vztahy mezilidské vztahy (péče o dobré vztahy, empatie) |
JAZYKOVÁ VÝCHOVA
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
– slovní zásoba a tvoření slov: slova a pojmy, význam slov, slova jednoznačná a mnohoznačná, antonyma, synonyma, homonyma; spisovná a nespisovná slova – stavba slova (kořen, část předponová a příponová, koncovka); předložky a předpony a jejich pravopis - psaní souhláskových skupin na styku předpony a kořene slova (typu: bezzubý, objet, oběd) – slovní druhy – skloňování podstatných a přídavných jmen – zájmena, číslovky a příslovce: druhy a jejich skloňování – slovesa: slovesný způsob, tvary slov – skladba věty jednoduché a souvětí, základní skladební dvojice, stavba věty – pravopis vyjmenovaných slov, koncovek podstatných jmen a přídavných jmen tvrdých a měkkých – syntaktický pravopis: shoda přísudku s holým podmětem, rozvitým, několikanásobným podmětem stejného i různého druhu, nevyjádřeným – přímá a nepřímá řeč (pouze rozlišování, bez pravopisu) – volitelné učivo: psaní skupin bě/bje, vě/vje, mě/mně, pě a zdvojených souhlásek |
||||||||||
Komentář | |||||||||||
– vyhledávání a procvičování pravopisných jevů i pomocí digitálních technologií – práce s elektronickým textem ve čtení i při písemném projevu (referát), formální úprava textu v elektronické podobě |
LITERÁRNÍ VÝCHOVA
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
– poslech literárních textů, zážitkové čtení a naslouchání – tvořivé činnosti s literárním textem, seznámení s jejich autorem a stručně s jeho dílem – přednes literárních textů, volná reprodukce přečteného nebo slyšeného textu, dramatizace, vlastní výtvarný doprovod – základní literární pojmy – literární druhy a žánry: hádanka, báseň, pohádka, bajka, povídka, pověst; lidová píseň, pořekadlo, přísloví, rčení, přirovnání, pranostiky |
||||||||||
Komentář | |||||||||||
– vyhledávání a procvičování pravopisných jevů i pomocí digitálních technologií – práce s elektronickým textem ve čtení i při písemném projevu (referát), formální úprava textu v elektronické podobě |
|||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Kooperace a kompetice kooperace a kompetice, komunikace (čtenářské dílny) |