Škola opravdu nahoře - školní vzdělávací program pro základní vzdělávání, č. j. ZSaMS 266/2022
Základní škola a mateřská škola Špindlerův Mlýn

Učební osnovy

5. ročník


Český jazyk a literatura


7+1  týdně, P
KOMUNIKAČNÍ A SLOHOVÁ VÝCHOVA
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • 5101
    čte s porozuměním přiměřeně náročné texty potichu i nahlas
  • 5102
    rozlišuje podstatné a okrajové informace v textu vhodném pro daný věk, podstatné informace zaznamenává
  • 5103
    posuzuje úplnost či neúplnost jednoduchého sdělení 
  • 5104
    reprodukuje obsah přiměřeně složitého sdělení a zapamatuje si z něj podstatná fakta
  • 5105
    vede správně dialog, telefonický rozhovor, zanechá vzkaz na záznamníku
  • 5106
    rozpoznává manipulativní komunikaci v reklamě 
  • 5107
    volí náležitou intonaci, přízvuk, pauzy a tempo podle svého komunikačního záměru
  • 5108
    rozlišuje spisovnou a nespisovnou výslovnost a vhodně ji užívá podle komunikační situace 
  • 5109
    píše správně po stránce obsahové i formální jednoduché komunikační žánry
  • 5110
    sestaví osnovu vyprávění a na jejím základě vytváří krátký mluvený nebo písemný projev s dodržením časové posloupnosti

– praktické čtení (technika čtení, čtení pozorné, plynulé, znalost orientačních prvků v textu)

– věcné čtení (čtení jako zdroj informací, čtení vyhledávací, klíčová slova)

– praktické naslouchání (zdvořilé, vyjádření kontaktu s partnerem)

– věcné naslouchání (pozorné, soustředěné, aktivní – zaznamenat slyšené, reagovat otázkami)

– základy techniky mluveného projevu (dýchání, tvoření hlasu, výslovnost), vyjadřování závislé na komunikační situaci, modulace řeči (tempo, intonace, přízvuk)

– komunikační žánry: pozdrav, oslovení, omluva, prosba, vzkaz, zpráva, oznámení, vypravování, dialog na základě obrazového materiálu

– základní komunikační pravidla (oslovení, zahájení a ukončení dialogu, střídání rolí mluvčího a posluchače, zdvořilé vystupování), mimojazykové prostředky řeči (mimika, gesta) 

– základní hygienické návyky při psaní a čtení

– technika psaní (úhledný, čitelný a přehledný písemný projev, formální úprava textu)

– žánry písemného projevu: adresa, blahopřání, pozdrav z prázdnin, omluvenka; zpráva, oznámení, pozvánka, vzkaz, rozhovor, inzerát, dopis, popis; jednoduché tiskopisy (přihláška, dotazník); vypravování podle jednoduché osnovy, popis věci, činnosti, osoby

Komentář

– vyhledávání a procvičování pravopisných jevů i pomocí digitálních technologií

– práce s elektronickým textem ve čtení i při písemném projevu (referát), formální úprava textu v elektronické podobě

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Kooperace a kompetice

krátké prezentace

Komunikace

Mezilidské vztahy

mezilidské vztahy (péče o dobré vztahy, empatie)

JAZYKOVÁ VÝCHOVA
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • 5201
    porovnává významy slov, zvláště slova stejného nebo podobného významu

    a slova vícevýznamová
  • 5202
    rozlišuje ve slově kořen, část příponovou, předponovou a koncovku
  • 5203
    určuje slovní druhy plnovýznamových slov a využívá je v gramaticky správných tvarech ve svém mluveném projevu
  • 5204
    rozlišuje slova spisovná a jejich nespisovné tvary
  • 5205
    vyhledává základní skladební dvojici a v neúplné základní skladební dvojici označuje základ věty
  • 5206
    odlišuje větu jednoduchou a souvětí, vhodně změní větu jednoduchou
  • 5207
    užívá vhodných spojovacích výrazů, podle potřeby projevu je obměňuje
  • 5208
    píše správně i/y ve slovech po obojetných souhláskách
  • 5209
    zvládá základní příklady syntaktického pravopisu

– slovní zásoba a tvoření slov: slova a pojmy, význam slov, slova jednoznačná a mnohoznačná, antonyma, synonyma, homonyma; spisovná a nespisovná slova

– stavba slova (kořen, část předponová a příponová, koncovka); předložky a předpony a jejich pravopis

- psaní souhláskových skupin na styku předpony a kořene slova (typu: bezzubý, objet, oběd)  

– slovní druhy 

– skloňování podstatných a přídavných jmen 

– zájmena, číslovky a příslovce: druhy a jejich skloňování 

– slovesa: slovesný způsob, tvary slov 

– skladba věty jednoduché a souvětí, základní skladební dvojice, stavba věty  

– pravopis vyjmenovaných slov, koncovek podstatných jmen a přídavných jmen tvrdých a měkkých  

– syntaktický pravopis: shoda přísudku s holým podmětem, rozvitým, několikanásobným podmětem stejného i různého druhu, nevyjádřeným

– přímá a nepřímá řeč (pouze rozlišování, bez pravopisu)  

 – volitelné učivo: psaní skupin bě/bje, vě/vje, mě/mně, pě a zdvojených souhlásek

Komentář

– vyhledávání a procvičování pravopisných jevů i pomocí digitálních technologií

– práce s elektronickým textem ve čtení i při písemném projevu (referát), formální úprava textu v elektronické podobě

LITERÁRNÍ VÝCHOVA
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • 5301
    vyjadřuje své dojmy z četby a zaznamenává je
  • 5302
    volně reprodukuje text podle svých schopností, tvoří vlastní literární text na dané téma
  • 5303
    rozlišuje různé typy uměleckých a neuměleckých textů
  • 5304
    při jednoduchém rozboru literárních textů používá elementární literární pojmy

– poslech literárních textů, zážitkové čtení a naslouchání

– tvořivé činnosti s literárním textem, seznámení s jejich autorem a stručně s jeho dílem

– přednes literárních textů, volná reprodukce přečteného nebo slyšeného textu, dramatizace, vlastní výtvarný doprovod

– základní literární pojmy

– literární druhy a žánry: hádanka, báseň, pohádka, bajka, povídka, pověst; lidová píseň, pořekadlo, přísloví, rčení, přirovnání, pranostiky

Komentář

– vyhledávání a procvičování pravopisných jevů i pomocí digitálních technologií

– práce s elektronickým textem ve čtení i při písemném projevu (referát), formální úprava textu v elektronické podobě

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Kooperace a kompetice

kooperace a kompetice, komunikace (čtenářské dílny)