Základní škola a mateřská škola Špindlerův Mlýn
Učební osnovy
5. ročník
Vlastivěda
MÍSTO, KDE ŽIJEME
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
– mapy a plány, orientace v krajině – naše vlast Česká republika – kraje a krajská města ČR – Královehradecký kraj – hlavní město Praha – Česká republika - dem. stát, základy státního zřízení – obyvatelstvo ČR, národ a národnostní menšiny – Česká republika: povrch, vodstvo, počasí a podnebí, půda a zemědělství, nerostné bohatství, průmysl, cestovní ruch, přírodní a kulturní pamětihodnosti – Evropa – sjednocující světadíl: povrch, vodstvo, hospodářský, přírodní a kulturní význam – sousední evropské státy – evropská unie – cestování po Evropě
|
||||||||||
Komentář | |||||||||||
– pracuje v dostupných aplikacích – vyhledává informace v digitální podobě (např. v zeměpisných mapách) |
|||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA
Principy demokracie jako formy vlády a způsobu rozhodování
VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH
Jsme Evropané
Objevujeme Evropu a svět jsme Evropané, objevujeme Evropu a svět (zajímavosti ze světa, sousední státy, porovnávání zvyků jednotlivých států, besedy o cestování, práce s mapou) ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA
Vztah člověka k prostředí vztah člověka k prostředí (naše vlast a její přírodní i kulturní dědictví, prezentace a referáty) |
LIDÉ KOLEM NÁS
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
– soužití lidí: spolupráce, mezilidské vztahy, komunikace – chování lidí: hodnocení a postoje, sebehodnocení a sebeúcta, zvládání vlastní emocionality, praktická etika dle potřeb žáků, kolektivu – znalost svých práv a povinností – pravidla chování a jednání v okolí i v digitálním světě – práva a povinnosti žáků školy, základní lidská práva a práva dítěte |
||||||||||
Komentář | |||||||||||
– pracuje v dostupných aplikacích – vyhledává informace v digitální podobě (např. v zeměpisných mapách)
|
|||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
MEDIÁLNÍ VÝCHOVA
Stavba mediálních sdělení rozdíl mezi zábavným, bulvárním, informativním sdělením MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA
Lidské vztahy právo lidí žít společně, tolerantní vztahy a postoje OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Poznávání lidí poznávání lidí (zkušenosti z cestování) |
LIDÉ A ČAS
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
– novodobé české dějiny – vláda Habsburků v českých zemích, J. A. Komenský, M. Terezie a Josef II. – průmyslová revoluce na našem území – počátky vzkříšení čes. národa vlastenci a buditelé – 1. svět. válka – Československo 1918–1938, T. G. Masaryk – 2. svět. válka – od osvobození k totalitě, život za komunistické totality a obnovení demokracie |
||||||||||
Komentář | |||||||||||
– pracuje v dostupných aplikacích – vyhledává informace v digitální podobě (např. v zeměpisných mapách) |
|||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA
Princip sociálního smíru a solidarity
Multikulturalita
Etnický původ
Lidské vztahy
Kulturní diference
|