Škola opravdu nahoře - školní vzdělávací program pro základní vzdělávání, č. j. ZSaMS 266/2022
Základní škola a mateřská škola Špindlerův Mlýn

Učební osnovy

5. ročník


Vlastivěda


1+1  týdně, P
MÍSTO, KDE ŽIJEME
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • MÍSTO, KDE ŽIJEME
    - určí a vysvětlí polohu svého bydliště nebo pobytu vzhledem ke krajině a státu





  • 5102
    - určí světové strany v přírodě i podle mapy, orientuje se podle nich a řídí se podle zásad bezpečného pohybu a pobytu v přírodě
  • 5103
    - rozlišuje mezi náčrty, plány a základními typy map; vyhledává jednoduché údaje o přírodních podmínkách a sídlištích lidí na mapách naší republiky, Evropy
  • 5104
    - vyhledá typické regionální zvláštnosti přírody, osídlení, hospodářství a kultury, jednoduchým způsobem posoudí jejich význam
  • 5105
    - porovná způsob života a přírodu v naší vlasti i v jiných zemích
  • 5106
    - rozlišuje hlavní orgány státní moci a některé jejich zástupce, symboly našeho státu a jejich význam

– mapy a plány, orientace v krajině

– naše vlast Česká republika 

– kraje a krajská města ČR

– Královehradecký kraj 

– hlavní město Praha

– Česká republika - dem. stát, základy státního zřízení

– obyvatelstvo ČR, národ a národnostní menšiny

– Česká republika: povrch, vodstvo, počasí a podnebí, půda a zemědělství, nerostné bohatství, průmysl, cestovní ruch, přírodní a kulturní pamětihodnosti

 Evropa – sjednocující světadíl: povrch, vodstvo, hospodářský, přírodní a kulturní význam

– sousední evropské státy 

– evropská unie

– cestování po Evropě





 

Komentář

– pracuje v dostupných aplikacích

– vyhledává informace v digitální podobě (např. v zeměpisných mapách)

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

Principy demokracie jako formy vlády a způsobu rozhodování

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Jsme Evropané

Objevujeme Evropu a svět

jsme Evropané, objevujeme Evropu a svět (zajímavosti ze světa, sousední státy, porovnávání zvyků jednotlivých států, besedy o cestování, práce s mapou)

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

vztah člověka k prostředí (naše vlast a její přírodní i kulturní dědictví, prezentace a referáty)

LIDÉ KOLEM NÁS
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • LIDÉ KOLEM NÁS
    - vyjádří na základě vlastních zkušeností základní vztahy mezi lidmi, vyvodí a dodržuje pravidla pro soužití ve škole, mezi chlapci a dívkami, v rodině, v obci (městě)
  • 5202
    - rozpozná ve svém okolí jednání a chování, která se už nemohou tolerovat (i v digitálním světě)
  • 5203
    - orientuje se v základních formách vlastnictví; používá peníze v běžných situacích, odhadne a zkontroluje cenu nákupu a vrácené peníze, na příkladu ukáže nemožnost realizace všech chtěných výdajů, vysvětlí, proč spořit, kdy si půjčovat a jak vracet dluhy

– soužití lidí: spolupráce, mezilidské vztahy, komunikace

– chování lidí: hodnocení a postoje, sebehodnocení a sebeúcta, zvládání vlastní emocionality, praktická etika dle potřeb žáků, kolektivu

– znalost svých práv a povinností

– pravidla chování a jednání v okolí i v digitálním světě

– práva a povinnosti žáků školy, základní lidská práva a práva dítěte 

Komentář

– pracuje v dostupných aplikacích

– vyhledává informace v digitální podobě (např. v zeměpisných mapách)

 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Stavba mediálních sdělení

rozdíl mezi zábavným, bulvárním, informativním sdělením

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Lidské vztahy

právo lidí žít společně, tolerantní vztahy a postoje

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Poznávání lidí

poznávání lidí (zkušenosti z cestování)

LIDÉ A ČAS
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • LIDÉ A ČAS
    - pracuje s časovými údaji a využívá zjištěných údajů k pochopení vztahů mezi ději a mezi jevy

    – dokáže uvést některé významné české osobnosti, které obohatili evropskou kulturu

    – orientuje se v hlavních událostech novodobých dějin naší republiky
  • 5302
    - využívá knihovny, sbírky muzeí a galerie jako informační zdroje pro pochopení minulosti (vyhledává informace i na internetu)
  • 5303
    - srovnává a hodnotí na vybraných ukázkách způsob života a práce předků na našem území v minulosti a současnosti s využitím regionálních specifik

– novodobé české dějiny

– vláda Habsburků v českých zemích, J. A. Komenský, M. Terezie a Josef II.

– průmyslová revoluce na našem území

– počátky vzkříšení čes. národa 

 vlastenci a buditelé 

– 1. svět. válka 

– Československo 1918–1938, T. G. Masaryk 

– 2. svět. válka

– od osvobození k totalitě, život za komunistické totality a obnovení demokracie

Komentář

– pracuje v dostupných aplikacích

– vyhledává informace v digitální podobě (např. v zeměpisných mapách)

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Princip sociálního smíru a solidarity

Multikulturalita

Etnický původ

Lidské vztahy

Kulturní diference