Škola opravdu nahoře - školní vzdělávací program pro základní vzdělávání, č. j. ZSaMS 266/2022
Základní škola a mateřská škola Špindlerův Mlýn

Učební osnovy

5. ročník


Informatika


1  týdně, P
Úvod do práce s daty
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Úvod do práce s daty
    Žákyně/žák:
    ● pracuje s texty, obrázky a tabulkami v učebních materiálech
    ● doplní posloupnost prvků
    ● umístí data správně do tabulky
    ● doplní prvky v tabulce
    ● v posloupnosti opakujících se prvků nahradí chybný za správný

Učivo - celkem 4h

  • Data, druhy dat
  • Doplňování tabulky a datových řad
  • Kritéria kontroly dat
  • Řazení dat v tabulce
  • Vizualizace dat v grafu

Odkaz na učivo ve zdrojích

  • Víme, co jsou data
  • Evidujeme data
  • Kontrolujeme data
  • Filtrujeme, třídíme a řadíme data
  • Porovnáváme a prezentujeme data

Komentář

Zdroje

Práce s daty (https://imysleni.cz/ucebnice/prace-s-daty-pro-5-az-7-tridu-zakladni-skoly)

Výukové metody a formy

Praktické činnosti, experiment, samostatná práce, práce ve dvojici, diskuse

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

Základy programování – příkazy, opakující se vzory
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Základy programování – příkazy, opakující se vzory
    Žákyně/žák:
    ● v blokově orientovaném programovacím jazyce sestaví program pro ovládání postavy
    ● v programu najde a opraví chyby
    ● rozpozná opakující se vzory, používá opakování, stanoví, co se bude opakovat a kolikrát
    ● vytvoří a použije nový blok
    ● upraví program pro obdobný problém

Učivo - celkem 6h

  • Příkazy a jejich spojování
  • Opakování příkazů
  • Pohyb a razítkování
  • Ke stejnému cíli vedou různé algoritmy
  • Vlastní bloky a jejich vytváření
  • Kombinace procedur

Odkaz na učivo ve zdrojích

  • Modul 1 Bádání 1,2
  • Modul 1 Bádání 2,3
  • Modul 1 Bádání 2,3
  • Modul 1 Bádání 3
  • Modul 1 Bádání 4
  • Modul 1 Bádání 4

Komentář

Zdroje

učebnice Základy programování ve Scratch pro 5. ročník základní školy

(https://imysleni.cz/ucebnice/zaklady-programovani-ve-scratchi-pro-5-rocnik-zakladni-skoly)

Výukové metody a formy

Samostatná práce ve dvojici, praktické činnosti, diskuse, objevování, experiment, problémová výuka

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Kreativita

Úvod do informačních systémů
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Úvod do informačních systémů
    Žákyně/žák:
    ● nalezne ve svém okolí systém a určí jeho prvky
    ● určí, jak spolu prvky souvisí
  • I-5-3-02
    ● pro vymezený problém zaznamenává do existující tabulky nebo seznamu číselná i nečíselná data

Učivo - celkem 3h

  • Systém, struktura, prvky, vztahy

Odkaz na učivo ve zdrojích

  • Systémy kolem nás

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Komunikace

Kreativita

Rozvoj schopností poznávání

Základy programování – vlastní bloky, náhoda
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Základy programování – vlastní bloky, náhoda
    Očekávané výstupy ŠVP
    Žákyně/žák:
    ● v blokově orientovaném programovacím jazyce sestaví program řídící chování postavy
    ● v programu najde a opraví chyby
    ● rozpozná opakující se vzory, používá opakování, stanoví, co se bude opakovat a kolikrát
    ● rozpozná, jestli se příkaz umístí dovnitř opakování, před nebo za něj
    ● vytváří, používá a kombinuje vlastní bloky
    ● přečte zápis programu a vysvětlí jeho jednotlivé kroky
    ● rozhodne, jestli a jak lze zapsaný program nebo postup zjednodušit
    ● cíleně využívá náhodu při volbě vstupních hodnot příkazů

Učivo - celkem 7h

  • Kreslení čar
  • Pevný počet opakování
  • Ladění, hledání chyb
  • Vlastní bloky a jejich vytváření
  • Změna vlastností postavy pomocí příkazu
  • Náhodné hodnoty
  • Čtení programů
  • Programovací projekt

Odkaz na učivo ve zdrojích

  • Modul 2 Bádání 1,2
  • Modul 2 Bádání 2
  • Modul 2 Bádání 1,2,3
  • Modul 2 Bádání 2
  • Modul 2 Bádání 3
  • Modul 2 Bádání 3
  • Modul 2 Bádání 3,4
  • Modul 2 Bádání 4

Komentář

Zdroje

učebnice Základy programování ve Scratch pro 5. ročník základní školy

(https://imysleni.cz/ucebnice/zaklady-programovani-ve-scratchi-pro-5-rocnik-zakladni-skoly)

Výukové metody a formy

Samostatná práce ve dvojici, praktické činnosti, diskuse, objevování, experiment, problémová výuka

Úvod do modelování pomocí grafů a schémat
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Úvod do modelování pomocí grafů a schémat
    Žákyně/žák:
    ● pomocí grafu znázorní vztahy mezi objekty
    ● pomocí obrázku znázorní jev
    ● pomocí obrázkových modelů řeší zadané problémy
  • I-5-1-03
    ● vyčte informace z daného modelu
    ● popíše konkrétní situaci, určí, co k ní již ví, a znázorní ji

Učivo - celkem 7h

  • Graf, hledání cesty
  • Schémata, obrázkové modely
  • Model

Odkaz na učivo ve zdrojích

  • Grafové modely
  • Další grafové modely
  • Řešení problémů pomocí modelů

Komentář

Zdroje

metodika Základy informatiky pro 1. stupeň ZŠ

(https://imysleni.cz/ucebnice/zaklady-informatiky-pro-1-stupen-zs)

Výukové metody a formy

Diskuse, badatelské aktivity, problémová výuka, práce ve dvojicích či skupinách

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Fungování a vliv médií ve společnosti

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Komunikace

Rozvoj schopností poznávání

Základy programování – postavy a události
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Základy programování – postavy a události
    Žákyně/žák:
    ● v blokově orientovaném programovacím jazyce sestaví program pro řízení pohybu a reakcí postav
    ● v programu najde a opraví chyby
    ● používá události ke spuštění činnosti postav
    ● přečte zápis programu a vysvětlí jeho jednotlivé kroky
    ● upraví program pro obdobný problém
    ● ovládá více postav pomocí zpráv

Učivo - celkem 6h

  • Ovládání pohybu postav
  • Násobné postavy a souběžné reakce
  • Modifikace programu
  • Animace střídáním obrázků
  • Spouštění pomocí událostí
  • Vysílání zpráv mezi postavami
  • Čtení programů
  • Programovací projekt

Odkaz na učivo ve zdrojích

  • Modul 3 Bádání 1
  • Modul 3 Bádání 1
  • Modul 3 Bádání 1
  • Modul 3 Bádání 1,2
  • Modul 3 Bádání 2
  • Modul 3 Bádání 3
  • Modul 3 Bádání 4
  • Modul 3 Bádání 4

Komentář

Zdroje

učebnice Základy programování ve Scratch pro 5. ročník základní školy

(https://imysleni.cz/ucebnice/zaklady-programovani-ve-scratchi-pro-5-rocnik-zakladni-skoly)

Výukové metody a formy

Samostatná práce ve dvojici, praktické činnosti, diskuse, objevování, experiment, problémová výuka