Škola opravdu nahoře - školní vzdělávací program pro základní vzdělávání, č. j. ZSaMS 266/2022
Základní škola a mateřská škola Špindlerův Mlýn

Učební osnovy

5. ročník


Přírodověda


1+1  týdně, P
ROZMANITOST PŘÍRODY
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • ROZMANITOST PŘÍRODY
    - objevuje a zjišťuje propojenost prvků živé a neživé přírody, princip rovnováhy přírody a nachází souvislosti mezi konečným vzhledem přírody a činností člověka
  • 5402
    - vysvětlí na základě elementárních poznatků o Zemi jako součásti vesmíru souvislost s rozdělením času a střídáním ročních období
  • 5403
    - zkoumá základní společenstva ve vybraných lokalitách regionů, zdůvodní podstatné vzájemné vztahy mezi organismy
  • 5404
    - porovnává na základě pozorování základní projevy života na konkrétních organismech, prakticky třídí organismy do známých skupin, využívá k tomu i jednoduché klíče a atlasy, aplikace
  • 5405
    - zhodnotí některé konkrétní činnosti člověka v přírodě a rozlišuje aktivity, které mohou prostředí i zdraví člověka podporovat nebo poškozovat
  • 5406
    - založí jednoduchý pokus, naplánuje a zdůvodní postup, vyhodnotí a vysvětlí výsledky pokusu

– živá příroda: houby, rostliny, živočichové (znaky, průběh a způsob života; životní potřeby a projevy; výživa, stavba těla, význam v přírodě)  

– neživá příroda: voda, vzduch, světlo a teplo, půda a její vznik, význam pro život 

– hospodářsky významné nerosty a horniny, nerostné suroviny, energetické suroviny a obnovitelné zdroje energie

– vesmír a Země: sluneční soustava, elementární znalosti o Zemi, den a noc, roční období 

– rozmanité podmínky pro život na Zemi: podnebné pásy, vzájemné vztahy mezi organismy, základní společenstva, podnebí a počasí

– ochrana přírody: odpovědnost lidí, ochrana rostlin a živočichů, likvidace odpadů, živelné pohromy a ekologické katastrofy, lidské výtvory a průmysl

– jednoduché pokusy (badatelské činnosti s přípravou, praktickou částí, prezentací výsledků)

Komentář

– vyhledává informace v tištěné i digitální podobě

– pracuje v dostupných aplikacích

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Lidské aktivity a problémy životního prostředí

lidské aktivity a problémy životního prostředí (sběr a třídění druhotných surovin, šetření energií, papírem, vodou)

Základní podmínky života

základní podmínky života, problémy životního prostředí (spolupráce s KRNAPem, jednoduché pěstitelské pokusy)

Ekosystémy

ekosystémy, vztah člověka k prostředí (pozorování a zápis počasí, referáty, zajímavosti o zvířatech i rostlinách)

ČLOVĚK A JEHO ZDRAVÍ
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • ČLOVĚK A JEHO ZDRAVÍ
    - využívá poznatky o lidském těle k podpoře vlastního zdravého způsobu života
  • 5502
    - rozlišuje jednotlivé etapy lidského života a orientuje se ve vývoji dítěte před a po jeho narození
  • 5503
    - účelně plánuje svůj čas pro učení, práci, zábavu a odpočinek podle vlastních potřeb s ohledem na oprávněné nároky jiných osob
  • 5504
    - uplatňuje účelné způsoby chování v situacích ohrožujících zdraví a v modelových situacích simulujících mimořádné události; vnímá dopravní situaci, správně ji vyhodnotí a vyvodí odpovídající závěry pro své chování jako chodec a cyklista
  • 5505
    - předvede v modelových situacích osvojené jednoduché způsoby odmítání návykových látek
  • 5506
    - uplatňuje základní dovednosti a návyky související s podporou zdraví a jeho preventivní ochranou
  • 5507
    - rozpozná život ohrožující zranění; ošetří drobná poranění a zajistí lékařskou pomoc

– lidské tělo: stavba těla, základní funkce a projevy, životní potřeby, pohlavní rozdíly mezi mužem a ženou, biologické a psychické dospívání, základy lidské reprodukce, vývoj jedince

– péče o zdraví: zdraví životní styl, zdravá strava a pitný režim; plánování vlastního volného času; prevence nemocí, úrazů; osobní, intimní i duševní hygiena; ochrana před přenosnými i nepřenosnými chorobami

– návykové látky, závislosti a zdraví: návykové látky, jejich odmítání, nebezpečí komunikace v online prostředí

– osobní bezpečí: šikana, týrání, sexuál. a jiné zneužívání, brutalita a jiné formy násilí v médiích, bezpečné chování a jednání v digitálním světě, bezpečné chování při sportech, doma; rizika v přírodě

– osobní bezpečí, krizové situace: vhodné i nevhodné místo pro hru, bezpečné chování v rizikovém prostředí, bezpečné chování v silničním provozu, dopravní značky, prevence rizikových situací v dopravě a v dopravních prostředcích, průkaz cyklisty

– mimořádné události a rizika ohrožení: poskytnutí první pomoci, zdravověda, IZS, HS, příčiny a prevence požárů, ochrana a evakuace

Komentář

– vyhledává informace v tištěné i digitální podobě

– pracuje v dostupných aplikacích

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Sebepoznání a sebepojetí

sebepoznání, sebepojetí (nácvik první pomoci s odborníky, základní ošetření úrazu, zdravý životní styl)

Komunikace

komunikace (s tísňovými linkami, požádání o pomoc – dramatizace)