Základní škola a mateřská škola Špindlerův Mlýn
Učební osnovy
5. ročník
Přírodověda
ROZMANITOST PŘÍRODY
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
– živá příroda: houby, rostliny, živočichové (znaky, průběh a způsob života; životní potřeby a projevy; výživa, stavba těla, význam v přírodě) – neživá příroda: voda, vzduch, světlo a teplo, půda a její vznik, význam pro život – hospodářsky významné nerosty a horniny, nerostné suroviny, energetické suroviny a obnovitelné zdroje energie – vesmír a Země: sluneční soustava, elementární znalosti o Zemi, den a noc, roční období – rozmanité podmínky pro život na Zemi: podnebné pásy, vzájemné vztahy mezi organismy, základní společenstva, podnebí a počasí – ochrana přírody: odpovědnost lidí, ochrana rostlin a živočichů, likvidace odpadů, živelné pohromy a ekologické katastrofy, lidské výtvory a průmysl – jednoduché pokusy (badatelské činnosti s přípravou, praktickou částí, prezentací výsledků) |
||||||||||
Komentář | |||||||||||
– vyhledává informace v tištěné i digitální podobě – pracuje v dostupných aplikacích |
|||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA
Lidské aktivity a problémy životního prostředí lidské aktivity a problémy životního prostředí (sběr a třídění druhotných surovin, šetření energií, papírem, vodou) Základní podmínky života základní podmínky života, problémy životního prostředí (spolupráce s KRNAPem, jednoduché pěstitelské pokusy) Ekosystémy ekosystémy, vztah člověka k prostředí (pozorování a zápis počasí, referáty, zajímavosti o zvířatech i rostlinách) |
ČLOVĚK A JEHO ZDRAVÍ
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
– lidské tělo: stavba těla, základní funkce a projevy, životní potřeby, pohlavní rozdíly mezi mužem a ženou, biologické a psychické dospívání, základy lidské reprodukce, vývoj jedince – péče o zdraví: zdraví životní styl, zdravá strava a pitný režim; plánování vlastního volného času; prevence nemocí, úrazů; osobní, intimní i duševní hygiena; ochrana před přenosnými i nepřenosnými chorobami – návykové látky, závislosti a zdraví: návykové látky, jejich odmítání, nebezpečí komunikace v online prostředí – osobní bezpečí: šikana, týrání, sexuál. a jiné zneužívání, brutalita a jiné formy násilí v médiích, bezpečné chování a jednání v digitálním světě, bezpečné chování při sportech, doma; rizika v přírodě – osobní bezpečí, krizové situace: vhodné i nevhodné místo pro hru, bezpečné chování v rizikovém prostředí, bezpečné chování v silničním provozu, dopravní značky, prevence rizikových situací v dopravě a v dopravních prostředcích, průkaz cyklisty – mimořádné události a rizika ohrožení: poskytnutí první pomoci, zdravověda, IZS, HS, příčiny a prevence požárů, ochrana a evakuace |
||||||||||
Komentář | |||||||||||
– vyhledává informace v tištěné i digitální podobě – pracuje v dostupných aplikacích |
|||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Sebepoznání a sebepojetí sebepoznání, sebepojetí (nácvik první pomoci s odborníky, základní ošetření úrazu, zdravý životní styl) Komunikace komunikace (s tísňovými linkami, požádání o pomoc – dramatizace) |