Škola opravdu nahoře - školní vzdělávací program pro základní vzdělávání, č. j. ZSaMS 266/2022
Základní škola a mateřská škola Špindlerův Mlýn

Učební osnovy

4. ročník


Vlastivěda


1  týdně, P
MÍSTO, KDE ŽIJEME
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • MÍSTO, KDE ŽIJEME

    – dokáže určit a vysvětlit polohu svou nebo svého bydliště nebo pobytu vzhledem ke krajině a v rámci státu

    – určí podle mapy světové strany a orientuje se podle nich, umí pracovat s kompasem a buzolou

    – rozlišuje mezi náčrty, plány a základními typy map; vyhledává jednoduché údaje o přírodních podmínkách a sídlištích lidí na mapách naší republiky

    – vyhledá některé typické regionální zvláštnosti přírody i historicky významná místa, dovede o nich vyprávět

    – jednoduchou formou srovnává a hodnotí na ukázkách způsob života a přírodu na našem území

    – umí rozlišit hlavní orgány státní moci a některé jejich zástupce, vyjmenuje symboly našeho státu

– mapy a plány: měřítko. světové strany, práce s mapou v krajině, nadmořská výška

– naše vlast Česká republika 

– základy státního zřízení dem. státu ČR

– kraje a krajská města

– hlavní město Praha

– Královéhradecký kraj 

– ČR: povrch, vodstvo, počasí a podnebí, půda a zemědělství, nerostné bohatství, průmysl 

– přírodní a kulturní zajímavosti ČR

Komentář

– pracuje s dostupnými aplikacemi

– využívá jako informační zdroj i internet

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Poznávání lidí

poznávání lidí (zkušenosti z cestování)

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

vztah člověka k prostředí (naše vlast, prezentace a referáty)

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

Principy demokracie jako formy vlády a způsobu rozhodování

rozvíjení kritického myšlení, hledání způsobu řešení

LIDÉ KOLEM NÁS
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • LIDÉ KOLEM NÁS

    – chápe na základě vlastních zkušeností základní vztahy mezi lidmi, respektuje dohodnutá pravidla pro soužití ve škole i mimo ni
    – dokáže rozpoznat ve svém okolí a v digitálním světě jednání a chování, která už nelze tolerovat



– soužití lidí: spolupráce, mezilidské vztahy, komunikace

– chování lidí: hodnocení a postoje, sebehodnocení a sebeúcta, zvládání vlastní emocionality, praktická etika dle potřeb žáků, kolektivu

– pravidla chování a jednání v okolí i v digitálním světě, rizikové chování a jeho prevence

– práva a povinností žáků školy, základní lidská práva a práva dítěte

Komentář

– pracuje s dostupnými aplikacemi

– využívá jako informační zdroj i internet

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

formování studijních dovedností a postojů

LIDÉ A ČAS
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • LIDÉ A ČAS

    – pracuje s časovými údaji a využívá zjištěných údajů k pochopení vztahů mezi ději a mezi jevy
    – zhodnotí význam českého rodu Přemyslovců, Lucemburků a Habsburků
    – využívá literatury, knihovny, sbírky muzeí apod. jako zdroje informací (vyhledává informace i na internetu)
    – jednoduchým způsobem srovnává a hodnotí způsob života a práce našich předků a v současnosti
    – vysvětlí historické důvody pro zařazení svátků a významných dnů


– pravěk

– Slovanské osídlení

– doba pověstí, bájí a mýtů (Staré pověsti české)

– Velkomoravská říše

– Přemyslovci, Lucemburkové v českých dějinách

– život ve středověku, husitství

– Habsburkové v českých dějinách

– státní svátky a významné dny 

Komentář

– pracuje s dostupnými aplikacemi

– využívá jako informační zdroj i internet

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Multikulturalita

respektování kulturních, etnických a jiných odlišností

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Komunikace

komunikace při skupinové práci

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

Občan, občanská společnost a stát

pochopení významu řádu, pravidel a zákonů společnosti rozvíjení kritického myšlení

Dopravní výchova
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Dopravní výchova
    - rozezná nebezpečí různého charakteru, využívá bezpečná místa pro hru a trávení volného času; uplatňuje základní pravidla bezpečného chování účastníka silničního provozu, jedná tak, aby neohrožoval zdraví své a zdraví jiných
    - vnímá dopravní situaci, správně ji vyhodnotí a vyvodí odpovídající závěry pro své chování jako chodec a cyklista
    - uvede základní ochranné prvky v silniční dopravě v roli chodce a cyklisty, cíleně je používá
    - charakterizuje bezpečné a ohleduplné jednání v prostředcích hromadné přepravy a při akcích školy je uplatňuje
    - v modelových situacích (vycházka, výlet) vyhodnotí nebezpečná místa v silničním provozu a v hromadné dopravě (v méně známých místech obce, v neznámých místech mimo obec) a určuje vhodný způsob bezpečného chování

  • krizové situace – vhodná a nevhodná místa pro hru
  • dopravní značky;
  • předcházení rizikovým situacím v dopravě a v dopravních prostředcích (bezpečnostní prvky),
  • projektový den
  • dovednosti při jízdě na kole
  • vybavení jízdního kola
  • řešení jednoduchých dopravních situací (i praktické)

 

Komentář
  • tematická vycházka – pozorování provozu na komunikacích v obci
  • Spolupráce s PČR a MÚ