Škola opravdu nahoře - školní vzdělávací program pro základní vzdělávání, č. j. ZSaMS 266/2022
Základní škola a mateřská škola Špindlerův Mlýn

Učební osnovy

4. ročník


Přírodověda


1  týdně, P
ROZMANITOST PŘÍRODY
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • ROZMANITOST PŘÍRODY

    – popíše rozdělení živé a neživé přírody, princip rovnováhy přírody

    – vysvětlí princip střídání ročních období

    – zkoumá společenstva podle ročních období, učí se vzájemné vztahy mezi organismy

    – seznamí se základními projevy života na konkrétních organismech, třídí organismy do známých skupin, využívá jednoduché klíče, atlasy, aplikace

    – popíše některé konkrétní činnosti člověka v přírodě, zhodnotí jejich význam, vyhledá na mapě chráněná území ČR, chápe jejich význam

    – provádí jednoduché žákovské pokusy


– živá příroda: houby, rostliny, živočichové (znaky, průběh a způsob života; životní potřeby a projevy; výživa, stavba těla, význam v přírodě)  

– neživá příroda: voda, vzduch, světlo a teplo, půda, význam pro život, oběh vody v přírodě

– látky a jejich vlastnosti: třídění, změny látek a skupenství, vlastnosti, měření veličin se základními jednotkami 

– podmínky pro život

– hospodářsky významné horniny a nerosty, energetické suroviny, zvětrávání 

– ekosystémy a významná společenstva 

– příroda a životní podmínky v jednotlivých ročních obdobích, proměny a princip střídání ročních období 

– ochrana přírody, chování v přírodě

– jednoduché pokusy (badatelské činnost s přípravou, praktickou částí, prezentací výsledků)

Komentář

– pracuje v zadaných aplikacích

– vyhledává informace pomocí digitálních technologií

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

vztah člověka k prostředí (ochrana přírody a péče o životní prostředí)

Lidské aktivity a problémy životního prostředí

lidské aktivity a problémy životního prostředí (sběr a třídění druhotných surovin)

Základní podmínky života

Ekosystémy

ČLOVĚK A JEHO ZDRAVÍ
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • ČLOVĚK A JEHO ZDRAVÍ

    – popíše, co je to zdravý životní styl

    – plánuje s pomocí dospělého svůj čas pro učení, práci, zábavu a odpočinek

    – učí se uplatňovat účelné způsoby chování v situacích ohrožujících zdraví a v modelových situacích simulujících mimořádné události; vnímá dopravní situaci, správně ji vyhodnotí a chová se správně jako chodec (cyklista)

    – předvede v jednoduchých modelových situacích způsoby odmítání návykových látek

    – uplatňuje základní dovednosti a návyky související s podporou zdraví a jeho preventivní ochranou

    – ošetří drobná poranění a zajistí lékařskou pomoc pro zraněného

– péče o zdraví: zdraví životní styl, zdravá strava a pitný režim; plánování vlastního volného času; prevence nemocí, úrazů; osobní, intimní i duševní hygiena

– návykové látky, závislosti a zdraví: návykové látky, jejich odmítání, nebezpečí komunikace v online prostředí

– osobní bezpečí: bezpečné chování a jednání v digitálním světě, bezpečné chování při sportech, doma; rizika v přírodě

– osobní bezpečí, krizové situace: vhodné i nevhodné místo pro hru, bezpečné chování v rizikovém prostředí, bezpečné chování v silničním provozu, dopravní značky, prevence rizikových situací v dopravě a v dopravních prostředcích, průkaz cyklisty

– mimořádné události a rizika ohrožení: první pomoc, praktický nácvik ošetření drobného poranění, IZS, HS, příčiny a prevence požárů, ochrana a evakuace

Komentář

– pracuje v zadaných aplikacích

– vyhledává informace pomocí digitálních technologií

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Sebepoznání a sebepojetí