Škola opravdu nahoře - školní vzdělávací program pro základní vzdělávání, č. j. ZSaMS 266/2022
Základní škola a mateřská škola Špindlerův Mlýn

Učební osnovy

4. ročník


Český jazyk a literatura


7+1  týdně, P
KOMUNIKAČNÍ A SLOHOVÁ VÝCHOVA
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • KOMUNIKAČNÍ A SLOHOVÁ VÝCHOVA
    – čte potichu s porozuměním přiměřeně náročné texty

    – pracuje s textem, orientuje se v něm, podstatné informace zaznamenává, formuluje jednoduchou osnovu

    – posoudí úplnost či neúplnost jednoduchého sdělení

    – reprodukuje obsah přiměřeně složitého sdělení a zapamatuje si z něj některá podstatná fakta

    – vede správně dialog, v telefonickém rozhovoru se představí, poděkuje, rozloučí

    – ovládá různé způsoby intonace, frázování i tempa řeči, je schopen je podle doporučení použít

    – používá při komunikaci ve škole většinou spisovnou výslovnost

    – píše správně po stránce obsahové i formální jednoduché komunikační žánry

    – sestaví osnovu vyprávění a na jejím základě vytváří krátký mluvený nebo písemný projev s dodržením časové posloupnosti

– praktické čtení (technika čtení, čtení pozorné, plynulé, znalost orientačních prvků v textu, tiché čtení)

– věcné čtení (encyklopedický a naučný text, vyhledávání informací, klíčová slova)

– praktické naslouchání (zdvořilé, vyjádření kontaktu s partnerem)

– věcné naslouchání (pozorné, soustředěné, aktivní; reaguje otázkami)

– základy techniky mluveného projevu (dýchání, pracovní postup, charakteristika postavy tvoření hlasu, výslovnost), vyjadřování závislé na komunikační situaci, modulace řeči (tempo, intonace, přízvuk)

– komunikační žánry: pozdrav, oslovení, omluva, prosba, vzkaz, zpráva, oznámení, vypravování, dialog na základě obrazového materiálu

–– prohlubování komunikačních dovedností, základní komunikační pravidla, mimojazykové prostředky řeči (mimika, gesta), zásady telef. rozhovoru

– základní hygienické návyky při psaní a čtení; technika psaní (úhledný, čitelný a přehledný písemný projev, formální úprava textu)

– žánry písemného projevu: adresa, blahopřání, pozdrav z prázdnin, omluvenka; zpráva, pozvánka, vzkaz, dopis, email, popis; jednoduché tiskopisy (přihláška, dotazník); vypravování podle sestavené osnovy, 

Komentář

– čtení a vyhledávání informací na internetu

– vyhledávání a procvičování pravopisných jevů i pomocí digitálních technologií

– práce s elektronickým textem ve čtení i při krátkém písemném projevu, základní formální úprava textu v elektronické podobě

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Práce v realizačním týmu

práce v realizačním týmu (zpráva do novin)

Tvorba mediálního sdělení

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Kooperace a kompetice

Kreativita

Mezilidské vztahy

(péče o dobré vztahy, empatie)

Komunikace

– komunikace (sloh. cvičení), dovednosti pro sdělování verbální i neverbální

Rozvoj schopností poznávání

rozvoj schopnosti poznávat (soustředění, pozornost, smyslové vnímání)

JAZYKOVÁ VÝCHOVA
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • JAZYKOVÁ VÝCHOVA
    – porovnává významy slov

    – určí u vybraných slov kořen, část příponovou, předponovou a koncovku

    – rozlišuje předpony a předložky, zejména ty, které mají stejný tvar

    – rozlišuje slovní druhy ohebné a neohebné

    – určí slovní druhy plnovýznamových slov

    – určuje mluvnické kategorie (rod, číslo, pád), odůvodňuje psaní koncovek

    – určuje u sloves tvary, mluvnické kategorie (číslo, osoba, čas)

    – rozlišuje slova spisovná a jejich nespisovné tvary

    – vyhledává základní skladební dvojici

    – odlišuje větu jednoduchou a souvětí

    – užívá vhodných spojovacích výrazů, podle potřeby projevu je obměňuje

    – píše a odůvodňuje i/y ve slovech po obojetných souhláskách

    – odůvodňuje a píše správné koncovky v příčestí minulém

– nauka o slově: význam slov, slova jednoznačná a mnohoznačná, antonyma, synonyma, homonyma, spisovná a nespisovná slova, citově zabarvená slova

– stavba slova: kořen, část předponová a příponová, koncovka, předložky a předpony a jejich pravopis

– vyjmenovaná slova 

– slovní druhy 

– rod, číslo a pád podstatných jmen 

– skloňování podstat. jmen rodu středního, ženského a mužského 

– slovesa: tvar určitý a neurčitý, jednoduché a složené tvary, zvratná slovesa, časování sloves  

– stavba věty jednoduché a souvětí, základní skladební dvojice, shoda přísudku s podmětem 

– řeč přímá a nepřímá (pouze rozlišování)

 

Komentář

– čtení a vyhledávání informací na internetu

– vyhledávání a procvičování pravopisných jevů i pomocí digitálních technologií

– práce s elektronickým textem ve čtení i při krátkém písemném projevu, základní formální úprava textu v elektronické podobě

LITERÁRNÍ VÝCHOVA
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • LITERÁRNÍ VÝCHOVA
    – vyjadřuje své dojmy z četby a zaznamenává je

    – volně reprodukuje text podle svých schopností, zkouší tvořit vlastní literární text

    – naučí se přednést literární text s dobrou výslovností a ve vhodném tempu

    – při jednoduchém rozboru literárních textů používá elementární literární pojmy

– poslech literárních textů

– zážitkové čtení a naslouchání

– tvořivé činnosti s literárním textem

– přednes vhodných literárních textů, volná reprodukce přečteného nebo slyšeného textu, dramatizace, vlastní výtvarný doprovod

– základní literární pojmy

– literární druhy a žánry: rozpočitadlo, hádanka, říkanka, báseň, pohádka, povídka, bajka, pověst, lidová píseň, pořekadlo, přísloví, pranostika

Komentář

– čtení a vyhledávání informací na internetu

– vyhledávání a procvičování pravopisných jevů i pomocí digitálních technologií

– práce s elektronickým textem ve čtení i při krátkém písemném projevu, základní formální úprava textu v elektronické podobě

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Kooperace a kompetice

kooperace a kompetice, komunikace (čtenářské dílny)