Základní škola a mateřská škola Špindlerův Mlýn
Učební osnovy
4. ročník
Český jazyk a literatura
KOMUNIKAČNÍ A SLOHOVÁ VÝCHOVA
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
– praktické čtení (technika čtení, čtení pozorné, plynulé, znalost orientačních prvků v textu, tiché čtení) – věcné čtení (encyklopedický a naučný text, vyhledávání informací, klíčová slova) – praktické naslouchání (zdvořilé, vyjádření kontaktu s partnerem) – věcné naslouchání (pozorné, soustředěné, aktivní; reaguje otázkami) – základy techniky mluveného projevu (dýchání, pracovní postup, charakteristika postavy tvoření hlasu, výslovnost), vyjadřování závislé na komunikační situaci, modulace řeči (tempo, intonace, přízvuk) – komunikační žánry: pozdrav, oslovení, omluva, prosba, vzkaz, zpráva, oznámení, vypravování, dialog na základě obrazového materiálu –– prohlubování komunikačních dovedností, základní komunikační pravidla, mimojazykové prostředky řeči (mimika, gesta), zásady telef. rozhovoru – základní hygienické návyky při psaní a čtení; technika psaní (úhledný, čitelný a přehledný písemný projev, formální úprava textu) – žánry písemného projevu: adresa, blahopřání, pozdrav z prázdnin, omluvenka; zpráva, pozvánka, vzkaz, dopis, email, popis; jednoduché tiskopisy (přihláška, dotazník); vypravování podle sestavené osnovy, |
||||||||||
Komentář | |||||||||||
– čtení a vyhledávání informací na internetu – vyhledávání a procvičování pravopisných jevů i pomocí digitálních technologií – práce s elektronickým textem ve čtení i při krátkém písemném projevu, základní formální úprava textu v elektronické podobě |
|||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
MEDIÁLNÍ VÝCHOVA
Práce v realizačním týmu práce v realizačním týmu (zpráva do novin) Tvorba mediálního sdělení
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Řešení problémů a rozhodovací dovednosti
Kooperace a kompetice
Kreativita
Mezilidské vztahy (péče o dobré vztahy, empatie) Komunikace – komunikace (sloh. cvičení), dovednosti pro sdělování verbální i neverbální Rozvoj schopností poznávání rozvoj schopnosti poznávat (soustředění, pozornost, smyslové vnímání) |
JAZYKOVÁ VÝCHOVA
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
– nauka o slově: význam slov, slova jednoznačná a mnohoznačná, antonyma, synonyma, homonyma, spisovná a nespisovná slova, citově zabarvená slova – stavba slova: kořen, část předponová a příponová, koncovka, předložky a předpony a jejich pravopis – vyjmenovaná slova – slovní druhy – rod, číslo a pád podstatných jmen – skloňování podstat. jmen rodu středního, ženského a mužského – slovesa: tvar určitý a neurčitý, jednoduché a složené tvary, zvratná slovesa, časování sloves – stavba věty jednoduché a souvětí, základní skladební dvojice, shoda přísudku s podmětem – řeč přímá a nepřímá (pouze rozlišování)
|
||||||||||
Komentář | |||||||||||
– čtení a vyhledávání informací na internetu – vyhledávání a procvičování pravopisných jevů i pomocí digitálních technologií – práce s elektronickým textem ve čtení i při krátkém písemném projevu, základní formální úprava textu v elektronické podobě |
LITERÁRNÍ VÝCHOVA
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
– poslech literárních textů – zážitkové čtení a naslouchání – tvořivé činnosti s literárním textem – přednes vhodných literárních textů, volná reprodukce přečteného nebo slyšeného textu, dramatizace, vlastní výtvarný doprovod – základní literární pojmy – literární druhy a žánry: rozpočitadlo, hádanka, říkanka, báseň, pohádka, povídka, bajka, pověst, lidová píseň, pořekadlo, přísloví, pranostika |
||||||||||
Komentář | |||||||||||
– čtení a vyhledávání informací na internetu – vyhledávání a procvičování pravopisných jevů i pomocí digitálních technologií – práce s elektronickým textem ve čtení i při krátkém písemném projevu, základní formální úprava textu v elektronické podobě |
|||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Kooperace a kompetice kooperace a kompetice, komunikace (čtenářské dílny) |