Škola opravdu nahoře - školní vzdělávací program pro základní vzdělávání, č. j. ZSaMS 266/2022
Základní škola a mateřská škola Špindlerův Mlýn

Učební osnovy

4. ročník


Informatika


0+1  týdně, P
Ovládání digitálního zařízení
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Ovládání digitálního zařízení
    Žákyně/žák:
    ● pojmenuje jednotlivá digitální zařízení, se kterými pracuje, vysvětlí, k čemu slouží
    ● pro svou práci používá doporučené aplikace, nástroje, prostředí
    ● edituje digitální text, vytvoří obrázek
    ● přehraje zvuk či video
    ● uloží svoji práci do souboru, otevře soubor
    ● používá krok zpět, zoom
    ● řeší úkol použitím schránky
  • I-5-4-03
    ● dodržuje pravidla nebo pokyny při práci s digitálním zařízením

Učivo - celkem 10h

  • Digitální zařízení
  • Zapnutí/vypnutí zařízení/aplikace
  • Ovládání myši
  • Kreslení čar, vybarvování
  • Používání ovladačů
  • Ovládání aplikací (schránka, krok zpět, zoom)
  • Kreslení bitmapových obrázků
  • Psaní slov na klávesnici
  • Editace textu
  • Ukládání práce do souboru
  • Otevírání souborů
  • Přehrávání zvuku

Odkaz na učivo ve zdrojích

A: Počítač a síť

B: kap. 2

C: klikání myší, tahání myší

C: kreslení čáry a vybarvování

C: ovladače

B: kap. 3, 5

B: kap. 3

C: psaní na klávesnici

B: kap. 5,    C: doplňování a úprava textu

B: kap. 3, 5

B: kap. 3, 5

C: přehrávání zvuku

Komentář

Zdroje

A: metodika Základy informatiky pro 1. stupeň ZŠ

(https://imysleni.cz/ucebnice/zaklady-informatiky-pro-1-stupen-zs)

B: učebnice Informatika pro 1. stupeň základní školy

(https://www.albatrosmedia.cz/tituly/12848534/informatika-pro-1-stupen-zakladni-skoly/)

C: software Jednoduché ovládání počítače (http://home.pf.jcu.cz/jop/)

Výukové metody a formy

Diskuse, práce ve skupinách, samostatná práce, praktické činnosti, objevování, experiment

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Kooperace a kompetice

Komunikace

Kreativita

Práce ve sdíleném prostředí
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Práce ve sdíleném prostředí
    Žákyně/žák:
    ● uvede různé příklady využití digitálních technologií v zaměstnání rodičů
    ● najde a spustí aplikaci, kterou potřebuje k práci
    ● propojí digitální zařízení a uvede bezpečnostní rizika, která s takovým propojením souvisejí
    ● pamatuje si a chrání své heslo, přihlásí se ke svému účtu a odhlásí se z něj
    ● při práci s grafikou a textem přistupuje k datům i na vzdálených počítačích a spouští online aplikace
    ● u vybrané fotografie uvede, jaké informace z ní lze vyčíst
    ● v textu rozpozná osobní údaje
    ● rozpozná zvláštní chování počítače a případně přivolá pomoc dospělého

Učivo - celkem 6h

Využití digitálních technologií v různých oborech

Ergonomie, ochrana digitálního zařízení a zdraví uživatele

Práce se soubory

Propojení technologií, internet

Sdílení dat, cloud

Technické problémy a přístupy k jejich řešení (hlášení dialogových oken)

Uživatelské jméno a heslo

Osobní údaje

Odkaz na učivo ve zdrojích

A: Využití digitálních technologií

B: kap. 8 (částečně)

B: kap. 6

B: kap. 7

 

Komentář

Zdroje

A: učebnice Základy informatiky pro 1. stupeň ZŠ

(https://imysleni.cz/ucebnice/zaklady-informatiky-pro-1-stupen-zs)

B: učebnice Informatika pro 1. stupeň základní školy

(https://www.albatrosmedia.cz/tituly/12848534/informatika-pro-1-stupen-zakladni-skoly/)

Výukové metody a formy

Diskuse, práce ve skupinách, samostatná práce, praktické činnosti, objevování, experiment

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Práce v realizačním týmu

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Komunikace

Kreativita

Matematika

4. ročník

NESTANDARDNÍ APLIKAČNÍ ÚLOHY A PROBLÉMY

Základy robotiky se stavebnicí
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Základy robotiky se stavebnicí
    Žákyně/žák:
    ● sestaví robota podle návodu
    ● sestaví program pro robota
    ● oživí robota, otestuje jeho chování
    ● najde chybu v programu a opraví ji
    ● upraví program pro příbuznou úlohu
    ● pomocí programu ovládá světelný výstup a motor
    ● pomocí programu ovládá senzor
    ● používá opakování, události ke spouštění programu

Učivo - celkem 8h

  • Sestavení programu a oživení robota
  • Ovládání světelného výstupu
  • Ovládání motoru
  • Opakování příkazů
  • Ovládání klávesnicí – události
  • Ovládání pomocí senzoru

Odkaz na učivo ve zdrojích

  • Aktivita 1 – Jednoduchý robot
  • Aktivita 1 – Jednoduchý robot
  • Aktivita 2 – Ventilátor
  • Aktivita 3 – Kolotoč
  • Aktivita 4 – Nákladní výtah
  • Aktivita 5 – Závora

Poznámka: odkazy i učivo je nutné přizpůsobit danému typu pomůcky (robota)

Komentář

Zdroje

robotická stavebnice mBot - Robot Explorer kit (LEGO WeDo)

aplikace Makeblock pro mobilní zařízení

3D pero

https://www.alza.cz/stavebnice-hw-kitchen (mBot

učebnice Edukační robotika s LEGO WeDo pro 1. stupeň základní školy a učebnice - manuál pro mBot kit

(https://imysleni.cz/ucebnice/edukacni-robotika-s-lego-wedo-2-0-pro-1-stupen-zakladni-skoly)

Výukové metody a formy

Práce ve skupině, objevování, experiment, diskuse

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Komunikace

Kreativita

Rozvoj schopností poznávání

Pracovní výchova

4. ročník

Konstrukční činnosti

Úvod do kódování a šifrování dat a informací
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Úvod do kódování a šifrování dat a informací
    Žákyně/žák:
    ● sdělí informaci obrázkem
    ● předá informaci zakódovanou pomocí textu či čísel
    ● zakóduje/zašifruje a dekóduje/dešifruje text
    ● zakóduje a dekóduje jednoduchý obrázek pomocí mřížky
    ● obrázek složí z daných geometrických tvarů či navazujících úseček

Učivo - celkem 9h

  • Piktogramy, emodži
  • Kód
  • Přenos na dálku, šifra
  • Pixel, rastr, rozlišení
  • Tvary, skládání obrazce

Odkaz na učivo ve zdrojích

  • Kódování informace obrázkem
  • Kódování informace textem
  • Kódování informace číslem
  • Kódovávání a šifrování textu
  • Kódování rastrového obrázku
  • Kódování vektorového obrázku

Komentář

Zdroje

metodika Základy informatiky pro 1. stupeň ZŠ

(https://imysleni.cz/ucebnice/zaklady-informatiky-pro-1-stupen-zs)

Výukové metody a formy

Diskuse, badatelské aktivity, problémová výuka, samostatná práce ve dvojicích či skupinách

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Kooperace a kompetice

Komunikace

Kreativita

Matematika

4. ročník

ZÁVISLOSTI, VZTAHY A PRÁCE S DATY