Škola opravdu nahoře - školní vzdělávací program pro základní vzdělávání, č. j. ZSaMS 266/2022
Základní škola a mateřská škola Špindlerův Mlýn

Učební osnovy

4. ročník


Matematika


4+1  týdně, P
ČÍSLO A POČETNÍ OPERACE
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • ČÍSLO A POČETNÍ OPERACE
    – využívá při pamětném i písemném počítání komutativnost sčítání
    – využívá při pamětném i písemném počítání komutativnost sčítání a násobení
    – provádí písemné početní operace v oboru přirozených čísel do 1 000 000
    – zaokrouhluje přirozená čísla, provádí odhady a kontroluje výsledky početních operací v oboru do 1 000 000
    – řeší a tvoří úlohy, ve kterých aplikuje osvojené početní operace v oboru přirozených čísel do 1 000 000
    – zapisuje zlomky, určí část celku, používá zápis ve formě zlomku

– obor přirozených čísel 0 – 1 000 000

– písemné algoritmy sčítání, odčítání, násobení jednociferným a dvojciferným činitelem, dělení jednociferným činitelem

– násobení a dělení 10,100,1000

– násobení a dělení mimo obor násobilek

– počítání se závorkami

– zaokrouhlování v oboru do 1 000 000

– slovní úlohy s osvojenými početními operacemi

– celek, část, zlomek 

– polovina, třetina, čtvrtina, pětina, desetina

– řešení a tvorba slovních úloh k určování poloviny, čtvrtiny, třetiny, pětiny, desetiny

 

 

Komentář

– opakování na dostupných online aplikacích a licencích 

– vyhledávání chybějících informací na internetu

– práce s úkoly v aplikacích, jejich odesílání

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

řešení problémů a rozhodovací dovednosti (znázorňování a modelování zlomků)

Kooperace a kompetice

kooperace, kompetice (náročnější slovní úlohy)

ZÁVISLOSTI, VZTAHY A PRÁCE S DATY
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • ZÁVISLOSTI, VZTAHY A PRÁCE S DATY
    – vyhledává a třídí data
    – čte a sestavuje jednoduché tabulky a diagramy



– statistické údaje a jejich reprezentace

– zásady sběru a třídění dat

– diagramy. grafy, tabulky

– vztahy a logické řady

– vztahy jednotek času, hmotnosti, délky, objemu

 

Komentář

– opakování na dostupných online aplikacích a licencích 

– vyhledávání chybějících informací na internetu

– práce s úkoly v aplikacích, jejich odesílání

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

řešení problému (rodinný rozpočet)

Anglický jazyk

4. ročník

RECEPTIVNÍ A PRODUKTIVNÍ JAZYKOVÉ DOVEDNOSTI

Informatika

4. ročník

Úvod do kódování a šifrování dat a informací

GEOMETRIE V ROVINĚ A V PROSTORU
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • GEOMETRIE V ROVINĚ A V PROSTORU
    – narýsuje a znázorní základní rovinné útvary (trojúhelník ze tří stran, kružnici; čtverec a obdélník ve čtvercové síti), užívá jednoduché konstrukce
    – sčítá a odčítá graficky úsečky; určí délku lomené čáry
    – určuje vzájemnou polohu přímek, rýsuje rovnoběžky a kolmice
    – vypočítá obsah obrazce pomocí čtvercové sítě a užívá základní jednotky (cm2)
    – nakreslí ve čtvercové síti jednoduché osově souměrné obrázky podle vyznačených os


– základní útvary v rovině: lomená čára, přímka, polopřímka, úsečka, čtverec, kružnice, obdélník, trojúhelník, kruh

– jednoduché konstrukce trojúhelníku, kružnice, čtverce, obdélníku

– grafické sčítání a odčítání úseček

– jednotky délky a jejich převody

– vzájemná poloha přímek

– jednotky obsahu ve čtvercové síti

– osová souměrnost rovinného útvaru

– složené obrazce ve čtvercové síti

 

Komentář

– opakování na dostupných online aplikacích a licencích 

– vyhledávání chybějících informací na internetu

– práce s úkoly v aplikacích, jejich odesílání

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Kreativita

kreativita (hlavolam Tangram, obrázky z geometrických tvarů)

NESTANDARDNÍ APLIKAČNÍ ÚLOHY A PROBLÉMY
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • NESTANDARDNÍ APLIKAČNÍ ÚLOHY A PROBLÉMY
    – řeší jednoduché praktické slovní úlohy a problémy, jejichž řešení je do značné míry nezávislé na obvyklých postupech a algoritmech školské matematiky

– řešení úloh úsudkem

– číselné a obrázkové řady

– magické čtverce, pyramidy, sudoku, zašifrované příklady, hlavolamy, rébusy

Komentář

– opakování na dostupných online aplikacích a licencích 

– vyhledávání chybějících informací na internetu

– práce s úkoly v aplikacích, jejich odesílání

 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Komunikace

Kreativita

Rozvoj schopností poznávání

Informatika

4. ročník

Práce ve sdíleném prostředí

FINANČNÍ GRAMOTNOST
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • FINANČNÍ GRAMOTNOST
    – pozná české mince i bankovky, určí hodnotu peněz, používá peníze v běžných situacích, odhadne a zkontroluje cenu nákupu a vrácené peníze, tvoří slovní úlohy na téma kapesné, spoření; orientuje se v základních formách vlastnictví

– hodnota peněz; spoření, půjčky, dluhy; finanční produkty, finanční rozpočet, praktické slovní úkoly

Komentář

– opakování na dostupných online aplikacích a licencích 

– vyhledávání chybějících informací na internetu

– práce s úkoly v aplikacích, jejich odesílání

Projekt ESF - Zkvalitnění výuky přírodních věd

Výukové materiály zhotoveny v sw ACTIVINSPIRE, sdílené na disku "L". Více viz Učební zdroje