Škola opravdu nahoře - školní vzdělávací program pro základní vzdělávání, č. j. ZSaMS 266/2022
Základní škola a mateřská škola Špindlerův Mlýn

Učební osnovy

4. ročník


Hudební výchova


1  týdně, P
Vokální činnosti
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Vokální činnosti
    - učí se další písně
    - dbá na správné dýchání
    - zná pojmy repetice, houslový klíč
    - umí napsat houslový klíč
    - rozlišuje délky not a umí je zapsat
    - pozná dynamická znaménka p, mf, f a umí je v písní použít
    - zná stupnici C dur (názvy not)

- pěvecký a mluvní projev (pěvecké dovednosti, hlasová hygiena)
- hudební rytmus (realizace písní ve 2/4 taktu)
- dvojhlas (kánon)
- intonace a vokální improvizace (durové a mollové tóniny)
- grafický záznam vokální hudby (čtení a zápis rytmického schématu písně, orientace v notovém záznamu)

Instrumentální činnosti
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Instrumentální činnosti
    - rozlišuje nástroje dechové, smyčcové, klávesové, drnkací, bicí
    - doprovodí písně na rytmických nástrojích
    - rytmizace říkadel

- hra na hudební nástroje (reprodukce jednoduchých skladbiček pomocí nástrojů z Orfeova instrumentáře, zobcových fléten)
- rytmizace, melodizace a hudební improvizace (tvorba hudebního doprovodu, hudební hry)
- grafický záznam melodie (rytmické schéma jednoduché skladby)

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Multikulturalita

Etnický původ

Hudebně pohybové činnosti
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Hudebně pohybové činnosti
    - umí pohybově vyjádřit hudbu, valčíkový krok

- taktování, pohybový doprovod znějící hudby (3/4 a 4/4 takt, valčík, menuet)
- pohybové vyjádření hudby ( pantomima a pohybová improvizace)
- orientace v prostoru (pamětné uchování tanečních pohybů)

Poslechové činnosti
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Poslechové činnosti
    - seznámení s autory B.Smetana. A.Dvořák, L.Janáček
    - poslouchá vybrané skladby
    - pozná opakující se téma v poslouchané skladbě

- kvality tónů
- hudební výrazové prostředky a hudební prvky
- hudba vokální, instrumentální, vokálně instrumentální, lidský hlas, hudební nástroj
- hudební styly a žánry (hudba pochodová, taneční, ukolébavka, …)
- hudební formy (malá a velká písňová, rondo, variace)
- interpretace hudby (slovní vyjádření)