Základní škola a mateřská škola Špindlerův Mlýn
Učební osnovy
3. ročník
Prvouka
MÍSTO, KDE ŽIJEME
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
– domov: prostředí domova, orientace v okolí – škola: prostředí školy a okolí, bezpečná cesta do školy, riziková místa a situace – obec: její části, poloha v krajině, minulost a současnost obce, významné budovy, dopravní síť – okolní krajina v regionu, její povrch a tvar – naše vlast, náš kraj |
||||||||||
Komentář | |||||||||||
– práce na PC (online mapy, dohledávání informací) – úkoly a cvičení dostupných aplikacích |
|||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Mezilidské vztahy mezilidské vztahy, empatie, lidská práva jako regulativ vztahů Poznávání lidí vzájemné poznávání se ve skupině/třídě VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA
Občan, občanská společnost a stát
Občanská společnost a škola
|
LIDÉ KOLEM NÁS
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
– rodina: postavení jedince v rodině, role členů rodiny, příbuzenské a mezigenerační vztahy, život a funkce rodiny, – soužití lidí: vlastnosti lidí, pravidla slušného chování, principy demokracie, právo a spravedlnost, základní lidská práva a práva dítěte, práva a povinnosti žáků školy – fyzická a duševní práce, zaměstnání – zájmové organizace, charita – vlastnictví: formy vlastnictví, hmotný a nehmotný majetek |
||||||||||
Komentář | |||||||||||
– práce na PC (online mapy, dohledávání informací) – úkoly a cvičení dostupných aplikacích |
|||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA
Občanská společnost a škola občanská společnost a škola, výchova k samostatnosti, k seberealizaci, ke smyslu pro spravedlnost, odpovědnost a ohleduplnost OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Mezilidské vztahy uvědomění si rodiny, spolupráce a vzájemné pomoci, analýza vlastních postojů a hodnot |
LIDÉ A ČAS
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
– orientace v čase a časový řád; analogové, digitální a jiné druhy hodin, kalendář – současnost, minulost a budoucnost v našem životě, proměny způsobu života – rodáci a významní lidé naší obce, kulturní a historické památky obce – život dříve a dnes, lidská činnost a tvořivost, význam povolání a volného času, lidé a výrobky, svět v pohybu, tradice a národní zvyky |
||||||||||
Komentář | |||||||||||
– práce na PC (online mapy, dohledávání informací) – úkoly a cvičení dostupných aplikacích |
|||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH
Jsme Evropané tradice a zvyky evropských zemí, rozdílnost od našich Vánoc, Velikonoc OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Komunikace cvičení komunikačních dovedností, organizování práce skupiny |
ROZMANITOST PŘÍRODY
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
– rostliny a živočichové: znaky života, životní potřeby a projevy, průběh a způsob života, výživa, stavba těla běžně známých druhů, význam v přírodě a pro člověka – látky a jejich vlastnosti, měření veličin s praktickým užíváním základních jednotek, jednoduché pokusy – voda a vzduch: výskyt, vlastnosti a formy vody, oběh vody v přírodě, proudění vzduchu, význam pro život – některé hospodářsky významné horniny a nerosty – životní podmínky na Zemi a jejich rozmanitost – rovnováha v přírodě: význam, vzájemné vztahy mezi organismy, základní společenstva a některé ekosystémy – ohleduplné chování k přírodě a ochrana přírody |
||||||||||
Komentář | |||||||||||
– práce na PC (online mapy, dohledávání informací) – úkoly a cvičení dostupných aplikacích |
|||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA
Základní podmínky života základní podmínky života na Zemi, lidské aktivity a problémy životního prostředí, ekosystémy Ekosystémy příroda a její ochrana, náš životní styl, ekologické problémy a dopady, biodiverzita, ochrana biologických druhů OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Komunikace
Mezilidské vztahy
Rozvoj schopností poznávání formuje studijní dovednosti, uvažování o vztazích a souvislostech, vede k vnímavému vztahu k přírodě, k uvědomování si podmínek života |
ČLOVĚK A JEHO ZDRAVÍ
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
– lidské tělo, životní projevy a potřeby, základní stavby a funkce lidského těla – pohlavní rozdíly mezi mužem a ženou, základy lidské reprodukce, vývoj jedince – péče o zdraví, zdravá výživa, denní režim, návykové látky a zdraví – osobní bezpečí, základní pravidla účastníka silničního provozu – tísňové linky, IZS, ošetření drobných poranění a úrazů, mimořádné události a situace hromadného ohrožení |
||||||||||
Komentář | |||||||||||
– práce na PC (online mapy, dohledávání informací) – úkoly a cvičení dostupných aplikacích |
|||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
MEDIÁLNÍ VÝCHOVA
Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení vytváření kritického postoje ke zpravodajství a reklamě, role médií v životě jednotlivce, nadužívání masmédií MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA
Lidské vztahy lidské vztahy, kulturní diference, etnický původ, multikulturalita, princip sociálního smíru a solidarity VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA
Občan, občanská společnost a stát motivace k ohleduplnosti, ochotě pomáhat OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Řešení problémů a rozhodovací dovednosti
Komunikace
Mezilidské vztahy
Poznávání lidí
Psychohygiena
Sebepoznání a sebepojetí
Rozvoj schopností poznávání
ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA
Vztah člověka k prostředí vztah člověka k prostředí, rozmanitost vlivů prostředí na zdraví, možnosti a způsoby ochrany zdraví |