Škola opravdu nahoře - školní vzdělávací program pro základní vzdělávání, č. j. ZSaMS 266/2022
Základní škola a mateřská škola Špindlerův Mlýn

Učební osnovy

3. ročník


Prvouka


2  týdně, P
MÍSTO, KDE ŽIJEME
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • MÍSTO, KDE ŽIJEME
    - vyznačí v jednoduchém plánu místo svého bydliště a školy, cestu na určené místo a rozliší možná nebezpečí v nejbližším okolí
  • 3102
    - začlení svou obec (město) do příslušného kraje a obslužného centra ČR, pozoruje a popíše změny v nejbližším okolí, obci (městě)

– domov: prostředí domova, orientace v okolí 

– škola: prostředí školy a okolí, bezpečná cesta do školy, riziková místa a situace 

– obec: její části, poloha v krajině, minulost a současnost obce, významné budovy, dopravní síť 

– okolní krajina v regionu, její povrch a tvar 

– naše vlast, náš kraj 

Komentář

– práce na PC (online mapy, dohledávání informací)

– úkoly a cvičení dostupných aplikacích

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Mezilidské vztahy

mezilidské vztahy, empatie, lidská práva jako regulativ vztahů

Poznávání lidí

vzájemné poznávání se ve skupině/třídě

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

Občan, občanská společnost a stát

Občanská společnost a škola

LIDÉ KOLEM NÁS
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • LIDÉ KOLEM NÁS
    - rozlišuje blízké příbuzenské vztahy v rodině, role rodinných příslušníků a vztahy mezi nimi, projevuje toleranci k přirozeným odlišnostem spolužáků i jiných lidí, jejich přednostem i nedostatkům
  • 3202
    - odvodí význam a potřebu různých povolání a pracovních činností

rodina: postavení jedince v rodině, role členů rodiny, příbuzenské a mezigenerační vztahy, život a funkce rodiny,  

– soužití lidí: vlastnosti lidí, pravidla slušného chování, principy demokracie, právo a spravedlnost, základní lidská práva a práva dítěte, práva a povinnosti žáků školy 

– fyzická a duševní práce, zaměstnání  

– zájmové organizace, charita 

vlastnictví: formy vlastnictví, hmotný a nehmotný majetek 

Komentář

– práce na PC (online mapy, dohledávání informací)

– úkoly a cvičení dostupných aplikacích

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

Občanská společnost a škola

občanská společnost a škola, výchova k samostatnosti, k seberealizaci, ke smyslu pro spravedlnost, odpovědnost a ohleduplnost

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Mezilidské vztahy

uvědomění si rodiny, spolupráce a vzájemné pomoci, analýza vlastních postojů a hodnot 

LIDÉ A ČAS
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • LIDÉ A ČAS
    - využívá časové údaje při řešení různých situací v denním životě, rozlišuje děj v minulosti, přítomnosti a budoucnosti
  • 3302
    - pojmenuje některé rodáky, kulturní či historické památky, významné události regionu
  • 3303
    - uplatňuje elementární poznatky o sobě, o rodině a činnostech člověka, o lidské společnosti, soužití, zvycích a o práci lidí; na příkladech porovnává minulost, současnost

orientace v čase a časový řád; analogové, digitální a jiné druhy hodin, kalendář 

současnost, minulost a budoucnost v našem životě, proměny způsobu života 

rodáci a významní lidé naší obce, kulturní a historické památky obce

– život dříve a dnes, lidská činnost a tvořivost, význam povolání a volného času, lidé a výrobky, svět v pohybu, tradice a národní zvyky

Komentář

– práce na PC (online mapy, dohledávání informací)

– úkoly a cvičení dostupných aplikacích

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Jsme Evropané

tradice a zvyky evropských zemí, rozdílnost od našich Vánoc, Velikonoc

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Komunikace

cvičení komunikačních dovedností, organizování práce skupiny

ROZMANITOST PŘÍRODY
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • ROZMANITOST PŘÍRODY
    - pozoruje, popíše a porovná viditelné proměny v přírodě v jednotlivých ročních obdobích
  • 3402
    - roztřídí některé přírodniny podle nápadných určujících znaků, uvede příklady výskytu organismů ve známe lokalitě
  • 3403
    - provádí jednoduché pokusy u skupiny známých látek, určuje jejich společné a rozdílné vlastnosti a změří základní veličiny pomocí jednoduchých nástrojů a přístrojů
    – vysvětlí rozdíl mezi živou a neživou přírodou, zná životní podmínky na Zemi, chová se ohleduplně k přírodě a chrání ji

– rostliny a živočichové: znaky života, životní potřeby a projevy, průběh a způsob života, výživa, stavba těla běžně známých druhů, význam v přírodě a pro člověka 

– látky a jejich vlastnosti, měření veličin s praktickým užíváním základních jednotek, jednoduché pokusy 

– voda a vzduch: výskyt, vlastnosti a formy vody, oběh vody v přírodě, proudění vzduchu, význam pro život 

– některé hospodářsky významné horniny a nerosty 

– životní podmínky na Zemi a jejich rozmanitost  

– rovnováha v přírodě: význam, vzájemné vztahy mezi organismy, základní společenstva a některé ekosystémy 

– ohleduplné chování k přírodě a ochrana přírody

Komentář

– práce na PC (online mapy, dohledávání informací)

– úkoly a cvičení dostupných aplikacích

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Základní podmínky života

základní podmínky života na Zemi, lidské aktivity a problémy životního prostředí, ekosystémy

Ekosystémy

příroda a její ochrana, náš životní styl, ekologické problémy a dopady, biodiverzita, ochrana biologických druhů

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Komunikace

Mezilidské vztahy

Rozvoj schopností poznávání

formuje studijní dovednosti, uvažování o vztazích a souvislostech, vede k vnímavému vztahu k přírodě, k uvědomování si podmínek života

ČLOVĚK A JEHO ZDRAVÍ
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • ČLOVĚK A JEHO ZDRAVÍ
    - uplatňuje základní hygienické, režimové a jiné zdravotně preventivní návyky s využitím elementárních znalostí o lidském těle; projevuje vhodným chováním a činnostmi vztah ke zdraví
  • 3502
    - rozeznává nebezpečí různého charakteru, využívá bezpečná místa pro hru a trávení volného času; uplatňuje základní pravidla bezpečného chování účastníka silničního provozu, jedná tak, aby neohrožoval zdraví své a zdraví jiných
  • 3503
    - se chová obezřetně při setkání s neznámými jedinci, odmítne komunikaci, která je mu nepříjemná; v případě potřeby požádá o pomoc pro sebe i pro jiné; ovládá způsoby komunikace s operátory tísňových linek
  • 3504
    - reaguje adekvátně na pokyny dospělých při mimořádných událostech

– lidské tělo, životní projevy a potřeby, základní stavby a funkce lidského těla 

– pohlavní rozdíly mezi mužem a ženou, základy lidské reprodukce, vývoj jedince 

– péče o zdraví, zdravá výživa, denní režim, návykové látky a zdraví 

– osobní bezpečí, základní pravidla účastníka silničního provozu  

tísňové linky, IZS, ošetření drobných poranění a úrazů, mimořádné události a situace hromadného ohrožení 

Komentář

– práce na PC (online mapy, dohledávání informací)

– úkoly a cvičení dostupných aplikacích

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

vytváření kritického postoje ke zpravodajství a reklamě, role médií v životě jednotlivce, nadužívání masmédií

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Lidské vztahy

lidské vztahy, kulturní diference, etnický původ, multikulturalita, princip sociálního smíru a solidarity

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

Občan, občanská společnost a stát

motivace k ohleduplnosti, ochotě pomáhat

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Komunikace

Mezilidské vztahy

Poznávání lidí

Psychohygiena

Sebepoznání a sebepojetí

Rozvoj schopností poznávání

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

vztah člověka k prostředí, rozmanitost vlivů prostředí na zdraví, možnosti a způsoby ochrany zdraví