Škola opravdu nahoře - školní vzdělávací program pro základní vzdělávání, č. j. ZSaMS 266/2022
Základní škola a mateřská škola Špindlerův Mlýn

Učební osnovy

3. ročník


Matematika


4+1  týdně, P
ČÍSLO A POČETNÍ OPERACE
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • 3101

    - používá přirozená čísla k modelování reálných situací, počítá předměty v daném souboru, vytváří soubory s daným počtem prvků
  • 3102
    - čte, zapisuje a porovnává přirozená čísla do 1 000, užívá a zapisuje vztah rovnosti a nerovnosti
  • 3103
    - užívá lineární uspořádání; zobrazí číslo na číselné ose
  • 3104
    - provádí zpaměti jednoduché početní operace s přirozenými čísly
  • 3105
    - řeší a tvoří úlohy, ve kterých aplikuje a modeluje osvojené početní operace

– obor přirozených čísel do 1 000

– zaokrouhlování čísel

– čtení a zápis čísla v desítkové soustavě, vztahy <,>, =

– orientace na číselné ose

sčítání a odčítání přirozených čísel do 1000

– písemné algoritmy početních operací sčítání a odčítání

– násobilka čísel 0-10 

– násobení mimo obor násobilek

– dělení se zbytkem

– jednoduché slovní úlohy s osvojenými početními operacemi

 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Sebepoznání a sebepojetí

sebepoznávání (didaktické hry), morální rozvoj

Hodnoty, postoje, praktická etika

Kooperace a kompetice

kooperace (složitější úlohy, práce ve skupinách)

Poznávání lidí

Psychohygiena

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Fungování a vliv médií ve společnosti

ZÁVISLOSTI, VZTAHY A PRÁCE S DATY
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • 3201
    -orientuje se v čase, provádí jednoduché převody jednotek času

  • 3202
    -popisuje jednoduché závislosti z praktického života


  • 3203
    - doplňuje tabulky, schémata, posloupnosti čísel
    – rozpozná a užívá mince i bankovky v hodnotě do 1000 Kč (2000 Kč, 5000 Kč)

– orientace v čase: hodina, minuta, den, týden, měsíc

– určování času i na digitálních hodinách, jednoduché převody času

– závislosti a jejich vlastnosti. 

– vztahy a logické řady

– vztahy jednotek váhy a míry

– tabulky

– vyhledávání a třídění dat, zápis čísel do tabulky

 

GEOMETRIE V ROVINĚ A V PROSTORU
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • 3301
    - rozezná, pojmenuje, vymodeluje a popíše základní rovinné útvary a jednoduchá tělesa; nachází v realitě jejich reprezentaci


  • 3302
    - porovnává velikost útvarů, měří a odhaduje délku úsečky
  • 3303
    - rozezná a modeluje jednoduché souměrné útvary v rovině

– základní útvary v rovině:

  • lomená čára, přímka, polopřímka, úsečka, čtverec, kružnice, obdélník, trojúhelník, kruh, čtyřúhelník, mnohoúhelník

– vzájemná poloha dvou přímek v rovině

– obvod čtverce a obdélníku (pasivně)

– základní útvary v prostoru:

  • koule, krychle, kvádr, jehlan, válec, kužel

– délka úsečky, jednotky délky – km, dm, m, cm, mm

– osově souměrné útvary

FINANČNÍ GRAMOTNOST
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • 3203
    - doplňuje tabulky, schémata, posloupnosti čísel
    – rozpozná a užívá mince i bankovky v hodnotě do 1000 Kč (2000 Kč, 5000 Kč)

– slovní úlohy (prodej, nákup), přiřazení odpovídající ceny, peníze, hospodaření domácnosti 

Projekt ESF - Zkvalitnění výuky přírodních věd

Výukové materiály zhotoveny v sw ACTIVINSPIRE, sdílené na disku "L". Více viz Učební zdroje