Základní škola a mateřská škola Špindlerův Mlýn
Učební osnovy
3. ročník
Český jazyk a literatura
KOMUNIKAČNÍ A SLOHOVÁ VÝCHOVA
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
– vázané čtení se správnou intonací na konci vět, správná výslovnost – čtení textu s porozuměním – čtení krátkých naučných textů – prohlubování komunikačních dovedností (naslouchání, komunikační pravidla rozhovoru); zdvořilé vystupování; slovní vyjádření prožitku, popis osob, zvířat a prožitých událostí – rozvoj slovní zásoby, pestrost jazykového projevu s využitím přísudků, přívlastků – rozvoj mluveného projevu (spisovná řeč, intonace, tempo, síla hlasu, dýchání, výslovnost…) – komunikační žánry: pozdrav, představení se, oslovení, omluva, vzkaz, vyprávění krátkého příběhu, vyprávění dle osnovy, telefonický rozhovor i videohovor, popis – základní hygienické návyky při psaní, techniky psaní (úhledný, čitelný a přehledný písemný projev) – žánry písemného projevu: adresa, přání, dopis, pozdrav, pozvánka, popis – porozumění jednoduchému čtenému textu, řazení vět podle dějové posloupnosti, dokončení příběhu |
||||||||||
Komentář | |||||||||||
– cvičení a aktivity na PC, tabletu – čtení textu v tištěné i digitální podobě – psaní jednoduchého sdělení v digitální podobě |
|||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA
Občanská společnost a škola v rámci třídního kolektivu výchova k samostatnosti, k seberealizaci, ke smyslu pro spravedlnost, odpovědnost a ohleduplnost OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Komunikace komunikace v různých situacích (dovednosti pro sdělování verbální i neverbální) Mezilidské vztahy mezilidské vztahy (péče o dobré vztahy, chování podporující dobré vztahy) |
JAZYKOVÁ VÝCHOVA
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
– hlásková analýza a syntéza slov – složení věty, slova – slabiky – hlásky / písmena – druhy samohlásek, krátké a dlouhé samohlásky, slabikotvorné souhlásky, dvojhlásky – pravopis ú/ů v běžných slovech – písmeno ě: slabiky dě, tě, ně; bě, pě, vě; mě – pravopis i/y po tvrdých a měkkých souhláskách – výslovnost a psaní párových souhlásek – pravopis i/y po obojetných souhláskách, vyjmenovaná slova a základní slova příbuzná – abeceda: pamětné ovládání, řazení slov, vyhledávání v seznamech… – slovní význam: slova nadřazená, podřazená, souřadná, slova mnohoznačná, slova protikladná a souznačná, slova citově zabarvená – rozlišení vět podle postoje mluvčího – slovní druhy (slova ohebná a neohebná) – vlastní jména osobní a místní – podstatná jména – rod, číslo, pád – slovesa (osoba, číslo, čas), infinitiv, zvratná slovesa, časování sloves – věta jednoduchá, souvětí |
||||||||||
Komentář | |||||||||||
– cvičení a aktivity na PC, tabletu – čtení textu v tištěné i digitální podobě – psaní jednoduchého sdělení v digitální podobě |
|||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Sebepoznání a sebepojetí sebepoznání a sebepojetí (já jako zdroj informací o sobě, druzí jako zdroj informací o mně, moje vztahy k druhým lidem) Rozvoj schopností poznávání rozvoj schopnosti poznávat , cvičení dovednosti zapamatování, dovednosti pro učení |
LITERÁRNÍ VÝCHOVA
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
– poslech literárních textů – zážitkové čtení a naslouchání čtenému i mluvenému textu – tvořivé činnosti s literárním textem – přednes vhodných literárních textů, volná reprodukce, dramatizace, vlastní výtvarný doprovod – základní literární pojmy: verš, rým, přirovnání; spisovatel, básník, ilustrátor, čtenář – literární druhy a žánry: rozpočitadlo, hádanka, říkanka, báseň, pohádka
|
||||||||||
Komentář | |||||||||||
– cvičení a aktivity na PC, tabletu – čtení textu v tištěné i digitální podobě – psaní jednoduchého sdělení v digitální podobě |
|||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Seberegulace a sebeorganizace organizace vlastního času Rozvoj schopností poznávání rozvoj schopnosti poznávat , cvičení dovednosti zapamatování, dovednosti pro učení |