Škola opravdu nahoře - školní vzdělávací program pro základní vzdělávání, č. j. ZSaMS 266/2022
Základní škola a mateřská škola Špindlerův Mlýn

Učební osnovy

3. ročník


Český jazyk a literatura


7+2  týdně, P
KOMUNIKAČNÍ A SLOHOVÁ VÝCHOVA
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • 3101
    • plynule čte s porozuměním texty přiměřeného rozsahu a náročnosti
  • 3102
    • porozumí písemným nebo mluveným pokynům přiměřené složitosti
    • rozpozná významy slov,
  • 3103
    • respektuje základní komunikační pravidla v rozhovoru
    • užívá v mluveném projevu správné gramatické tvary podstatných, přídavných jmen a sloves

  • 3104
    • pečlivě vyslovuje, opravuje svou nesprávnou nebo nedbalou výslovnost
  • 3105
    • v krátkých mluvených projevech správně dýchá a volí vhodné tempo řeči
  • 3106
    • volí vhodné verbální i nonverbální prostředky řeči v běžných školních i mimoškolních situacích
  • 3107
    • na základě vlastních zážitků tvoří krátký mluvený projev
    • užívá v mluveném projevu správné gramatické tvary podstatných, přídavných jmen a sloves
    • rozpozná významy slov
    • ovládá účinnou komunikaci, tvoří krátký mluvený a psaný projev na základě vlastních zážitků
  • 3108
    • zvládá základní hygienické návyky spojené se psaním


  • 3109
    • píše správné tvary písmen a číslic, správně spojuje písmena i slabiky; kontroluje vlastní písemný projev
  • 3110
    • píše věcně i formálně správně jednoduchá sdělení

  • 3111
    • seřadí ilustrace podle dějové posloupnosti a vypráví podle nich jednoduchý příběh

– vázané čtení se správnou intonací na konci vět, správná výslovnost

– čtení textu s porozuměním

– čtení krátkých naučných textů

– prohlubování komunikačních dovedností (naslouchání, komunikační pravidla rozhovoru); zdvořilé vystupování; slovní vyjádření prožitku, popis osob, zvířat a prožitých událostí

– rozvoj slovní zásoby, pestrost jazykového projevu s využitím přísudků, přívlastků 

– rozvoj mluveného projevu (spisovná řeč, intonace, tempo, síla hlasu, dýchání, výslovnost…)

– komunikační žánry: pozdrav, představení se, oslovení, omluva, vzkaz, vyprávění krátkého příběhu, vyprávění dle osnovy, telefonický rozhovor i videohovor, popis 

– základní hygienické návyky při psaní, techniky psaní (úhledný, čitelný a přehledný písemný projev)

– žánry písemného projevu: adresa, přání, dopis, pozdrav, pozvánka, popis

– porozumění jednoduchému čtenému textu, řazení vět podle dějové posloupnosti, dokončení příběhu 

Komentář

– cvičení a aktivity na PC, tabletu

– čtení textu v tištěné i digitální podobě

– psaní jednoduchého sdělení v digitální podobě

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

Občanská společnost a škola

v rámci třídního kolektivu výchova k samostatnosti, k seberealizaci, ke smyslu pro spravedlnost, odpovědnost a ohleduplnost

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Komunikace

komunikace v různých situacích (dovednosti pro sdělování verbální i neverbální)

Mezilidské vztahy

mezilidské vztahy (péče o dobré vztahy, chování podporující dobré vztahy)

JAZYKOVÁ VÝCHOVA
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • 3201
    • rozlišuje zvukovou a grafickou podobu slova, člení slova na hlásky, odlišuje dlouhé a krátké samohlásky


  • 3202
    • porovnává významy slov, zvláště slova opačného významu a slova významem souřadná, nadřazená a podřazená, vyhledá v textu slova příbuzná

  • 3203
    • porovnává a třídí slova podle zobecněného významu – děj, věc, okolnost, vlastnost

  • 3204
    • rozlišuje slovní druhy v základním tvaru


  • 3205
    • užívá v mluveném projevu správné gramatické tvary podstatných jmen, přídavných jmen a sloves
  • 3206
    • spojuje věty do jednodušších souvětí vhodnými spojkami a jinými spojovacími výrazy
  • 3207
    • rozlišuje v textu druhy vět podle postoje mluvčího a k jejich vytvoření volí vhodné jazykové i zvukové prostředky
  • 3208
    • odůvodňuje a píše správně: i/y po tvrdých a měkkých souhláskách i po obojetných souhláskách ve vyjmenovaných slovech; dě, tě, ně, ú/ů, bě, pě, vě, mě – mimo morfologický šev; velká písmena na začátku věty a v typických případech vlastních jmen osob, zvířat a místních pojmenování

– hlásková analýza a syntéza slov

– složení věty, slova – slabiky – hlásky / písmena

– druhy samohlásek, krátké a dlouhé samohlásky, slabikotvorné souhlásky, dvojhlásky

– pravopis ú/ů v běžných slovech

– písmeno ě: slabiky dě, tě, ně; bě, pě, vě; mě

– pravopis i/y po tvrdých a měkkých souhláskách

– výslovnost a psaní párových souhlásek

– pravopis i/y po obojetných souhláskách, vyjmenovaná slova a základní slova příbuzná

– abeceda: pamětné ovládání, řazení slov, vyhledávání v seznamech…

– slovní význam: slova nadřazená, podřazená, souřadná, slova mnohoznačná, slova protikladná a souznačná, slova citově zabarvená

– rozlišení vět podle postoje mluvčího

– slovní druhy (slova ohebná a neohebná)

– vlastní jména osobní a místní

podstatná jména – rod, číslo, pád 

slovesa (osoba, číslo, čas), infinitiv, zvratná slovesa, časování sloves 

– věta jednoduchá, souvětí 

Komentář

– cvičení a aktivity na PC, tabletu

– čtení textu v tištěné i digitální podobě

– psaní jednoduchého sdělení v digitální podobě

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Sebepoznání a sebepojetí

sebepoznání a sebepojetí (já jako zdroj informací o sobě, druzí jako zdroj informací o mně, moje vztahy k druhým lidem)

Rozvoj schopností poznávání

rozvoj schopnosti poznávat , cvičení dovednosti zapamatování, dovednosti pro učení

LITERÁRNÍ VÝCHOVA
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • 3301
    • čte a přednáší zpaměti ve vhodném frázování a tempu literární texty přiměřené věku

  • 3302
    • vyjadřuje své pocity z přečteného textu
  • 3303
    • rozlišuje vyjadřování v próze a ve verších, odlišuje pohádku od ostatních vyprávění

  • 3304
    • při jednoduchém rozboru literárních textů používá elementární literární pojmy

– poslech literárních textů

– zážitkové čtení a naslouchání čtenému i mluvenému textu

 – tvořivé činnosti s literárním textem

– přednes vhodných literárních textů, volná reprodukce, dramatizace, vlastní výtvarný doprovod

– základní literární pojmy: verš, rým, přirovnání; spisovatel, básník, ilustrátor, čtenář

– literární druhy a žánry: rozpočitadlo, hádanka, říkanka, báseň, pohádka

 

Komentář

– cvičení a aktivity na PC, tabletu

– čtení textu v tištěné i digitální podobě

– psaní jednoduchého sdělení v digitální podobě

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Seberegulace a sebeorganizace

organizace vlastního času

Rozvoj schopností poznávání

rozvoj schopnosti poznávat , cvičení dovednosti zapamatování, dovednosti pro učení