Základní škola a mateřská škola Špindlerův Mlýn
Učební osnovy
1. ročník
Prvouka
MÍSTO, KDE ŽIJEME
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
– domov, rozdíly mezi městem a vesnicí – škola: prostředí školy a třídy, profese, pravidla, bezpečná cesta do školy – obec, místní krajina, riziková místa a situace |
||||||||||
Komentář | |||||||||||
– úkoly v digitální podobě na tabletu, PC – společné vyhledávání informací, obrázků na internetu – společné vyhledávání informací, obrázků na internetu |
|||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Seberegulace a sebeorganizace sebeorganizace (čas na školu a hru, mezilidské vztahy, komunikace s dětmi, dospělými, řešení problémových situací) Sebepoznání a sebepojetí
VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA
Občanská společnost a škola třídní kolektiv a pravidla |
LIDÉ KOLEM NÁS
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
– rodina: postavení jedince v rodině, role členů rodiny, příbuzenské a mezigenerační vztahy – chování lidí, vlastnosti lidí, pravidla slušného chování – základní lidská práva a práva dítěte, práva a povinnosti žáků školy – povolání a pracovní činnosti |
||||||||||
Komentář | |||||||||||
– úkoly v digitální podobě na tabletu, PC – společné vyhledávání informací, obrázků na internetu |
|||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA
Občanská společnost a škola občanská společnost a škola, výchova k samostatnosti, k seberealizaci, ke smyslu pro spravedlnost, odpovědnost a ohleduplnost OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Hodnoty, postoje, praktická etika uvědomění si rodiny, spolupráce a vzájemné pomoci, analýza vlastních postojů a hodnot |
LIDÉ A ČAS
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
– rok školní a kalendářní, měsíce v roce – týden, pracovní týden, dny pracovního volna a klidu – den, názvy dnů, kalendář, svátky a sváteční dny – hodiny, minuty – názvy denních dob, denní režim – současnost a minulost v našem životě: povolání lidí dnes a v minulosti – tradice Vánoc a Velikonoc |
||||||||||
Komentář | |||||||||||
– úkoly v digitální podobě na tabletu, PC – společné vyhledávání informací, obrázků na internetu |
|||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA
Občan, občanská společnost a stát vedení k pochopení významu řádu a pravidel ve společnosti OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Sebepoznání a sebepojetí rozvoj základních studijních dovedností Komunikace cvičení komunikačních dovedností, organizování práce skupiny VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH
Jsme Evropané tradice a zvyky evropských zemí, rozdílnost od našich Vánoc, Velikonoc |
ROZMANITOST PŘÍRODY
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
– rostliny, houby, živočichové (znaky života, životní potřeby a projevy, průběh a způsob života, výživa, význam v přírodě a pro člověka – stavba těla u některých druhů, význam v přírodě a pro člověka, rovnováha v přírodě – vzájemné vztahy mezi organizmy, základní společenstva a ekosystémy – ohleduplné chování k přírodě a ochrana přírody – jaro, léto, podzim, zima: měsíce, typické počasí, vhodné oblečení |
||||||||||
Komentář | |||||||||||
– úkoly v digitální podobě na tabletu, PC – společné vyhledávání informací, obrázků na internetu |
|||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA
Vztah člověka k prostředí ochrana životního prostředí, způsoby hospodaření s odpady, druhotné suroviny Lidské aktivity a problémy životního prostředí lidské sídlo a jeho ochrana, pořádek, zemědělství, hospodaření Ekosystémy ekosystém les, zahrada, rybník, význam, ohleduplné chování, půda jako zdroj výživy OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Rozvoj schopností poznávání cvičení vnímání a soustředěnosti, dovednost zapamatovat si druhy stromů, měsíce v roce, zvířecí rodiny… |
ČLOVĚK A JEHO ZDRAVÍ
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
– rozdílnost lidských ras – části lidského těla, smysly a jejich ochrana životně důležitých orgánů a jejich funkce, smysly – nemoc, úraz, prevence a lékařská péče – zdravá strava, pitný režim, základy správného stolování, zdravý životní styl, péče o zdraví – správné a bezpečné chování v přírodě, v rizikovém prostředí – osobní bezpečí, požádání o pomoc, tísňové linky, chování při mimořádných událostech – základní pravidla účastníka silničního provozu |
||||||||||
Komentář | |||||||||||
– úkoly v digitální podobě na tabletu, PC – společné vyhledávání informací, obrázků na internetu |
|||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA
Základní podmínky života vedení k utváření zdravého životního stylu MEDIÁLNÍ VÝCHOVA
Interpretace vztahu mediálních sdělení a reality uvědomování si hodnoty volného času, rozeznávání manipulativních záměrů reklamy v souvislosti se zdravou stravou MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA
Lidské vztahy vedení k respektování etnických a jiných odlišností VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA
Občan, občanská společnost a stát motivace k ohleduplnosti, ochotě pomáhat OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Mezilidské vztahy utváření mezilidských vztahů, uvědomování si hodnoty lidí, primární prevence škodlivých způsobů chování |