Škola opravdu nahoře - školní vzdělávací program pro základní vzdělávání, č. j. ZSaMS 266/2022
Základní škola a mateřská škola Špindlerův Mlýn

Učební osnovy

1. ročník


Prvouka


2  týdně, P
MÍSTO, KDE ŽIJEME
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • MÍSTO, KDE ŽIJEME
    – zná své jméno, název školy, adresu bydliště

    – orientuje se v okolí svého bydliště a v okolí školy, zvědomuje si bezpečné chování na cestě do školy a v okolí bydliště

– domov, rozdíly mezi městem a vesnicí 

– škola: prostředí školy a třídy, profese, pravidla, bezpečná cesta do školy 

– obec, místní krajina, riziková místa a situace

Komentář

– úkoly v  digitální podobě na tabletu, PC

– společné vyhledávání informací, obrázků na internetu

– společné vyhledávání informací, obrázků na internetu

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Seberegulace a sebeorganizace

sebeorganizace (čas na školu a hru, mezilidské vztahy, komunikace s dětmi, dospělými, řešení problémových situací)

Sebepoznání a sebepojetí

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

Občanská společnost a škola

třídní kolektiv a pravidla

LIDÉ KOLEM NÁS
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • LIDÉ KOLEM NÁS
    – uplatňuje elementární poznatky o činnostech člověka, o lidské společnosti a soužití; rozlišuje nežádoucí formy chování

    – zná různá povolání a pracovní činnosti

– rodina: postavení jedince v rodině, role členů rodiny, příbuzenské a mezigenerační vztahy  

– chování lidí, vlastnosti lidí, pravidla slušného chování  

– základní lidská práva a práva dítěte, práva a povinnosti žáků školy 

– povolání a pracovní činnosti

Komentář

– úkoly v  digitální podobě na tabletu, PC

– společné vyhledávání informací, obrázků na internetu

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

Občanská společnost a škola

občanská společnost a škola, výchova k samostatnosti, k seberealizaci, ke smyslu pro spravedlnost, odpovědnost a ohleduplnost

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Hodnoty, postoje, praktická etika

uvědomění si rodiny, spolupráce a vzájemné pomoci, analýza vlastních postojů a hodnot 

LIDÉ A ČAS
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • LIDÉ A ČAS
    – orientuje se v čase (kalendářní a školní rok, týden, den, hodina, minuta)

    – umí přečíst a zaznamenat časový údaj na ciferníku po čtvrthodinách

    – určí správnou denní dobu na základě časového údaje

    – chápe význam denního režimu

    – uplatňuje elementární poznatky o lidské společnosti, soužití a zvycích, na příkladech porovná minulost a současnost

– rok školní a kalendářní, měsíce v roce 

– týden, pracovní týden, dny pracovního volna a klidu 

– den, názvy dnů, kalendář, svátky a sváteční dny 

– hodiny, minuty 

– názvy denních dob, denní režim 

– současnost a minulost v našem životě: povolání lidí dnes a v minulosti 

– tradice Vánoc a Velikonoc 

Komentář

– úkoly v  digitální podobě na tabletu, PC

– společné vyhledávání informací, obrázků na internetu

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

Občan, občanská společnost a stát

vedení k pochopení významu řádu a pravidel ve společnosti

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Sebepoznání a sebepojetí

rozvoj základních studijních dovedností 

Komunikace

cvičení komunikačních dovedností, organizování práce skupiny

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Jsme Evropané

tradice a zvyky evropských zemí, rozdílnost od našich Vánoc, Velikonoc

ROZMANITOST PŘÍRODY
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • ROZMANITOST PŘÍRODY
    – pozoruje viditelné změny v přírodě v jednotlivých ročních obdobích

    – roztřídí některé přírodniny podle nápadných určujících znaků

    – uvede příklady výskytu živočichů ve známé lokalitě

    – chová se ohleduplně k životnímu prostředí

    – rozezná ovoce na stromě a na keřích

    – pozná některé druhy hub a lesních bylin (jedlé a jedovaté)

    – určí nejběžnější polní plodiny

– rostliny, houby, živočichové (znaky života, životní potřeby a projevy, průběh a způsob života, výživa, význam v přírodě a pro člověka

– stavba těla u některých druhů, význam v přírodě a pro člověka, rovnováha v přírodě

– vzájemné vztahy mezi organizmy, základní společenstva a ekosystémy

– ohleduplné chování k přírodě a ochrana přírody

– jaro, léto, podzim, zima: měsíce, typické počasí, vhodné oblečení

Komentář

– úkoly v  digitální podobě na tabletu, PC

– společné vyhledávání informací, obrázků na internetu

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

ochrana životního prostředí, způsoby hospodaření s odpady, druhotné suroviny

Lidské aktivity a problémy životního prostředí

lidské sídlo a jeho ochrana, pořádek, zemědělství, hospodaření

Ekosystémy

ekosystém les, zahrada, rybník, význam, ohleduplné chování, půda jako zdroj výživy

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

cvičení vnímání a soustředěnosti, dovednost zapamatovat si druhy stromů, měsíce v roce, zvířecí rodiny…

ČLOVĚK A JEHO ZDRAVÍ
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • ČLOVĚK A JEHO ZDRAVÍ
    – uplatňuje základní hygienické a zdravotně preventivní návyky, chrání zdraví své i ostatních

    – poznává zásady zdravého životního stylu

    – v případě nebezpečí přivolá pomoc, zná čísla tísňových linek

    – dodržuje pravidla bezpečného chování při setkání s neznámými lidmi

    – rozlišuje a pojmenuje části lidského těla a životně důležité orgány

    – chová se obezřetně při setkání s neznámými jedinci, odmítne komunikaci, která je jim nepříjemná

    – seznámí se s nebezpečími, která mohou nastat v přírodě v době prázdnin

    – přivolá pomoc v případě ohrožení, znají čísla tísňových linek

– rozdílnost lidských ras 

– části lidského těla, smysly a jejich ochrana životně důležitých orgánů a jejich funkce, smysly 

– nemoc, úraz, prevence a lékařská péče 

– zdravá strava, pitný režim, základy správného stolování, zdravý životní styl, péče o zdraví 

– správné a bezpečné chování v přírodě, v rizikovém prostředí

– osobní bezpečí, požádání o pomoc, tísňové linky, chování při mimořádných událostech 

– základní pravidla účastníka silničního provozu 

Komentář

– úkoly v  digitální podobě na tabletu, PC

– společné vyhledávání informací, obrázků na internetu

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Základní podmínky života

vedení k utváření zdravého životního stylu

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Interpretace vztahu mediálních sdělení a reality

uvědomování si hodnoty volného času, rozeznávání manipulativních záměrů reklamy v souvislosti se zdravou stravou

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Lidské vztahy

vedení k respektování etnických a jiných odlišností

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

Občan, občanská společnost a stát

motivace k ohleduplnosti, ochotě pomáhat 

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Mezilidské vztahy

utváření mezilidských vztahů, uvědomování si hodnoty lidí, primární prevence škodlivých způsobů chování