Škola opravdu nahoře - školní vzdělávací program pro základní vzdělávání, č. j. ZSaMS 266/2022
Základní škola a mateřská škola Špindlerův Mlýn

Učební osnovy

1. ročník


Český jazyk a literatura


7+2  týdně, P
KOMUNIKAČNÍ A SLOHOVÁ VÝCHOVA
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • KOMUNIKAČNÍ A SLOHOVÁ VÝCHOVA
    – čte plynule s porozuměním slova a krátké věty

    – rozumí jednoduchým pokynům v podobě piktogramů, chápe základní mluvené pokyny

    – seznámí se základními komunikačními pravidly, užívá pravidlo střídání v rozhovoru

    – správně vyslovuje jednotlivé hlásky, opravuje nedbalou nebo nesprávnou výslovnost

    – při čtení slov a krátkých vět správně dýchá

    – na základě vlastních zážitků dokáže říct několika větami, co zažil

    – rozumí řazení děje, události v časové posloupnosti, v jednoduchých případech věty seřadí

    – zvědomuje si základní hygienické návyky spojené se psaním

    – umí velké i malé tvary psacích písmen a číslic, spojuje písmena i slabiky

    – přepíše slova či krátké věty

Přípravné období, průpravná cvičení 

– rozhovoření žáků pomocí vhodných témat z jim známého prostředí 

– rozvoj slovní zásoby a uvědomování si významu slov 

– rozvoj řeči formou procvičování výslovnosti, dechová a hlasová cvičení, komunikační cvičení 

– zraková příprava, orientace v prostoru a na stránce

– rozvoj grafomotoriky (uvolňovací cviky)

 

Čtení a psaní 

–  čtení prvních písmen (A, M, L, E, S, O, P, U, I) 

–  čtení slabik a prvních slov s otevřenou slabikou 

–  nácvik a upevňování čtení slov různé stavby v metodické řadě 

– čtení slov s ď, ť, ň 

– čtení slov se skupinami dě, tě, ně, bě, pě, vě, mě 

– čtení slov se slabikotvorným r, l, m 

– čtení slov se skupinami di, ti, ni 

– čtení vět a krátkých textů vázaným slabikováním s důrazem na porozumění 

– postupné uvědomování si čtení se správnou intonací na konci vět 

– aktivní a tvořivá práce s textem 

– čtení s porozuměním spojené s psaním a opačně 

– vytváření správných hygienických návyků při čtení 

– postupné osvojení všech velkých a malých písmen abecedy v tiskací i psací podobě (vázané písmo) 

– vytváření správných hygienických návyků při psaní

Komentář

– cvičení a aktivity na PC, tabletu

– seznámení s klávesnicí PC

– čtení textu v tištěné i digitální podobě

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Lidské vztahy

(dramatizace)

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

(spojování textu s obrázkem)

Poznávání lidí

Sebepoznání a sebepojetí

Rozvoj schopností poznávání

(hry na postřeh, pozornost, soustředění)

Komunikace

JAZYKOVÁ VÝCHOVA
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • JAZYKOVÁ VÝCHOVA JAZYKOVÁ VÝCHOVA
    – rozlišuje zvukovou a grafickou podobu slova, čtení slova na hlásky, odlišuje dlouhé a krátké samohlásky

    – používá pojmy věta, slovo, slabika, hláska a písmeno, bezpečně je rozlišuje

    – určuje počet slabik ve slovech

    – spočítá slova ve větě

    – uplatňuje pojmy malé a velké písmeno tištěné a psané, tečka, čárka, otazník, vykřičník

    – učí se uvědomovat si správný pravopis vlastních jmen

– rozlišování hlásek ve slabikách /slovech, rozklad a sklad slabik/slov (analyticko-syntetická metoda) 

– věta, slovo, slabika, písmeno/hláska 

– krátké a dlouhé samohlásky 

– písmena a jejich podoby (malá a velká psací i tiskací) 

– vlastní jména (jména a příjmení) 

Komentář

– cvičení a aktivity na PC, tabletu

– seznámení s klávesnicí PC

– čtení textu v tištěné i digitální podobě

LITERÁRNÍ VÝCHOVA
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • LITERÁRNÍ VÝCHOVA
    – čte a přednáší zpaměti ve vhodném frázování a tempu texty přiměřené věku

    – čte se správnou intonací

    – vyjadřuje své pocity z přečteného textu

    – vypráví jednoduchý text podle obrázků, odpovídá na otázky

– přednes naučených veršů, říkadel a básní, … 

– naslouchání čtenému i mluvenému textu 

– čtení krátkých textů, reprodukce, vyprávění

Komentář

– cvičení a aktivity na PC, tabletu

– seznámení s klávesnicí PC

– čtení textu v tištěné i digitální podobě

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Mezilidské vztahy

(ilustrace k textu, divadelnímu představení)