Škola opravdu nahoře - školní vzdělávací program pro základní vzdělávání, č. j. ZSaMS 266/2022
Základní škola a mateřská škola Špindlerův Mlýn

Učební osnovy

2. ročník


Prvouka


2  týdně, P
MÍSTO, KDE ŽIJEME
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • MÍSTO, KDE ŽIJEME
    – vyznačí v jednoduchém plánu místo svého bydliště a školy, pojmenuje možná nebezpečí v nejbližším okolí

    – rozliší umělé a přírodní prvky v krajině

– domov: prostředí domova, orientace v místě bydliště 

– škola: prostředí školy, činnosti ve škole, okolí školy, bezpečná cesta do školy; riziková místa a situace

– obec (město): části obce, místní krajina, poloha v krajině, minulost a současnost obce (města), významné budovy, dopravní síť

Komentář

– materiály tištěné i v digitální podobě

– práce na PC (online mapy), vyhledávání informací, obrázků na PC

– seznámení s aplikací MST

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Objevujeme Evropu a svět

objevujeme Evropu a svět, naše vlast jako součást Evropy

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

Principy demokracie jako formy vlády a způsobu rozhodování

budování demokratických vztahů, práv a povinností občanů

LIDÉ KOLEM NÁS
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • LIDÉ KOLEM NÁS
    – vnímá správné postavení jedince v rodině, rozliší role členů rodiny a vztahy mezi nimi, vysvětlí příbuzenské vztahy v rodině

    – projevuje toleranci k přirozeným odlišnostem spolužáků i jiných lidí

    – chápe význam a potřebu různých povolání, pracovních činností; rozlišuje různé pracovní vlastnosti, práci duševní a fyzickou


– rodina: vzájemné soužití členů rodiny, vztahy mezi nimi, respekt a pomoc v rodině, rozdělení rolí, komunikace a spolupráce v rodině; rodinné oslavy a tradice 

– mezilidské vztahy

– práce a volný čas

– povolání a pracovní činnosti

Komentář

– materiály tištěné i v digitální podobě

– práce na PC (online mapy), vyhledávání informací, obrázků na PC

– seznámení s aplikací MST

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Lidské vztahy

respektování individuality člověka, národností a ras

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Mezilidské vztahy

mezilidské vztahy, sociální cítění, spolupráce a pomoc mezi členy rodiny, komunikace mezi dětmi a dospělými

LIDÉ A ČAS
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • LIDÉ A ČAS
    – orientuje se v čase v rámci dělení na: rok, roční období, měsíc, týden, den, pracovní den, víkend, dny prázdnin, sváteční dny, osobní významné dny, části dne, hodina; uvědomuje si své aktivity, povinnosti a zájmy v rámci těchto kategoriích

    – vyjmenuje některé české zvyky a tradice, rozlišuje minulost, přítomnost, budoucnost

– rok: čas, kalendář, roční období, měsíce, názvy dnů, části dne, analogové hodiny

– minulost, současnost a budoucnost

– svátky a sváteční dny: adventní, vánoční, novoroční zvyky a tradice, velikonoční zvyky a tradice

Komentář

– materiály tištěné i v digitální podobě

– práce na PC (online mapy), vyhledávání informací, obrázků na PC

– seznámení s aplikací MST

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Objevujeme Evropu a svět

zvyky a tradice u nás a v jiných zemích, rozdíly mezi oslavami vánočních svátků

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Sebepoznání a sebepojetí

výchova ke kázni a zodpovědná organizace času

Rozvoj schopností poznávání

ROZMANITOST PŘÍRODY
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • ROZMANITOST PŘÍRODY
    – pozoruje a popíše viditelné změny v přírodě v jednotlivých ročních obdobích

    – popíše u vybraných přírodnin určující znaky, uvede příklady výskytu živočichů ve známé lokalitě

    – umí popsat zákonitosti růstu a chování živočichů v jednotlivých ročních obdobích

    – rozezná běžná hospodářská zvířata, uvedou jejich užitek

    – pojmenuje běžně se vyskytující ptáky tažné a stálé

    – rozliší savce, ptáky a ryby podle společných typických znaků

    – je ohleduplný k životnímu prostředí

– rostliny, houby, živočichové (znaky života, životní potřeby a projevy, průběh a způsob života, výživa, význam v přírodě a pro člověka)

– rovnováha v přírodě (význam, vzájemné vztahy mezi organizmy, základní společenstva)

– ohleduplné chování k přírodě a ochrana přírody 

– změny v přírodě (typické znaky v ročních obdobích, počasí)

– hospodářská a domácí zvířata

– ptáci stálí a tažní

– společné znaky savců, ptáků, ryb 

– vybraná přírodní společenstva a ekosystémy

Komentář

– materiály tištěné i v digitální podobě

– práce na PC (online mapy), vyhledávání informací, obrázků na PC

– seznámení s aplikací MST

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Základní podmínky života

rozvíjení porozumění vztahům člověka a prostředí a vlivům lidské činnosti na prostředí uvědomování si podmínek života, vnímavý přístup k přírodě

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

rozvíjení schopnosti poznávání, cvičení smyslového vnímání, pozornosti, řešení problémů, zapamatování si pojmů formování studijních dovedností, přínos vědomostí potřebných k uvažování v širších souvislostech

ČLOVĚK A JEHO ZDRAVÍ
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • ČLOVĚK A JEHO ZDRAVÍ
    – má elementární znalosti o lidském těle

    – osvojí si hygienické, režimové a jiné zdravotní preventivní návyky

    – utváří si pozitivní vztah k hodnotám zdraví

    – rozliší nebezpečí v nejbližším okolí, zná elementární pravidla bezpečného chování účastníka silničního provozu

    – reaguje adekvátně na pokyny dospělých při mimořádných událostech

– rozdílnost lidských ras 

– části lidského těla, životně důležité orgány a jejich funkce, smysly 

– nemoc, úraz a příznaky nemocí 

– péče o čistotu těla, péče o zdraví, hygienické návyky, zdravá strava, pitný režim, základy správného stolování, zdravý životní styl 

– správné a bezpečné chování v přírodě, v rizikovém prostředí – chování při mimořádných událostech 

– základní pravidla silničního provozu  

Komentář

– materiály tištěné i v digitální podobě

– práce na PC (online mapy), vyhledávání informací, obrázků na PC

– seznámení s aplikací MST

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Lidské aktivity a problémy životního prostředí

vedení k utváření zdravého životního stylu

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Etnický původ

vedení k respektování etnických a jiných odlišností

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

Občan, občanská společnost a stát

pozitivní přístup k životu a kladný vztah k ostatním lidem pomoc druhému je základním předpokladem spokojeného života ovlivňujícím i naše zdraví

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Mezilidské vztahy

utváření dobrých mezilidských vztahů, uvědomování si hodnoty lidí, primární prevence škodlivých způsobů chování

Sebepoznání a sebepojetí

zdravá výživa, vědomí účinků vyvážené a zdravé stravy jako základu našeho zdraví