Základní škola a mateřská škola Špindlerův Mlýn
Učební osnovy
2. ročník
Český jazyk a literatura
KOMUNIKAČNÍ A SLOHOVÁ VÝCHOVA
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
– základy správné komunikace; rozhovor, slovní vyjádření prožitku, popis osob, zvířat a prožitých událostí – rozvoj slovní zásoby, pestrost jazykového projevu (využití přísudků, přívlastků) – rozvoj mluveného projevu (spisovná řeč, intonace, tempo, síla hlasu, dýchání, výslovnost…) – komunikační žánry: pozdrav, oslovení, omluva, prosba, poděkování, vzkaz, vypravování, dialog na základě obrazového materiálu – porozumění jednoduchému čtenému textu, řazení vět podle časové posloupnosti – vázané čtení s porozuměním, se správnou intonací na konci vět, správná výslovnost – základní hygienické návyky při psaní, techniky psaní (úhledný, čitelný a přehledný písemný projev) – žánry písemného projevu: adresa, přání, dopis, pozdrav |
||||||||||
Komentář | |||||||||||
– čtení textu v tištěné i digitální podobě – cvičení a aktivity na PC, tabletu – psaní věty v digitální podobě |
|||||||||||
Průřezová témata | Přesahy do | Přesahy z | |||||||||
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Hodnoty, postoje, praktická etika hodnoty, postoje, praktická etika (sloh. a komun. cvičení) Řešení problémů a rozhodovací dovednosti
Kooperace a kompetice
Komunikace – komunikace (dovednosti sdělování v různých situacích, porozumění sobě i druhým) Psychohygiena
Sebepoznání a sebepojetí – sebepoznání (ve skupině), sebepojetí, sebeorganizace, a seberegulace Rozvoj schopností poznávání rozvoj schopnosti poznávání (formování studijních dovedností) |
JAZYKOVÁ VÝCHOVA
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
– hlásková analýza a syntéza slov, výslovnost samohlásek, souhlásek a souhláskových skupin – složení věty, slova – slabiky – hlásky / písmena – druhy samohlásek, krátké a dlouhé samohlásky, slabikotvorné souhlásky, dvojhlásky – pravopis ú/ů v běžných slovech – písmeno ě: slabiky dě, tě, ně; bě, pě, vě; mě – pravopis i/y po tvrdých a měkkých souhláskách – výslovnost a psaní párových souhlásek – abeceda: pamětné ovládání, řazení slov, vyhledávání v seznamech apod. – slovní význam: slova nadřazená, podřazená, souřadná, slova mnohoznačná, slova protikladná a souznačná, slova citově zabarvená – rozlišení vět podle postoje mluvčího – slovní druhy: podstatná jména, slovesa, předložky, spojky, ostatní slovní druhy orientačně – vlastní jména osobní a místní – spojování vět do souvětí |
||||||||||
Komentář | |||||||||||
– cvičení a aktivity na PC, tabletu – seznámení s klávesnicí PC – čtení textu v tištěné i digitální podobě |
LITERÁRNÍ VÝCHOVA
Očekávané výstupy | Učivo | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
žák:
|
– poslech literárních textů – zážitkové čtení a naslouchání čtenému i mluvenému textu – tvořivé činnosti s literárním textem – přednes vhodných literárních textů, volná reprodukce, dramatizace, vlastní výtvarný doprovod – základní literární pojmy: verš, rým, přirovnání; spisovatel, básník, ilustrátor, čtenář – literární druhy a žánry: rozpočitadlo, hádanka, říkanka, báseň, pohádka |
||||||||||
Komentář | |||||||||||
– cvičení a aktivity na PC, tabletu – seznámení s klávesnicí PC – čtení textu v tištěné i digitální podobě |