Škola opravdu nahoře - školní vzdělávací program pro základní vzdělávání, č. j. ZSaMS 266/2022
Základní škola a mateřská škola Špindlerův Mlýn

Učební osnovy

2. ročník


Český jazyk a literatura


7+2  týdně, P
KOMUNIKAČNÍ A SLOHOVÁ VÝCHOVA
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • KOMUNIKAČNÍ A SLOHOVÁ VÝCHOVA
    – čte plynule a s porozuměním texty s krátkými větami

    – rozumí krátkým písemným instrukcím, porozumí mluveným pokynům přiměřené složitosti

    – zná základní komunikační pravidla, užívá v rozhovoru pravidlo střídání a navazování

    – správně vyslovuje slova a věty, opravuje nedbalou výslovnost při mluvení i čtení

    – v krátkých mluvených projevech správně dýchá a se snaží volit vhodné tempo řeči

    – souvisle v několika větách vypráví srozumitelně své zážitky

    – v jednoduchých případech seřadí děj, události v časové posloupnosti

    – vypráví krátký příběh, diskutuje a odpovídá na otázky

    – zná základní hygienické návyky spojené s psaním, provádí korekci

    – píše velké i malé tvary všech psacích písmen a číslice, spojuje písmena i slabiky

    – přepíše věty či krátký text, práci si kontroluje

– základy správné komunikace; rozhovor, slovní vyjádření prožitku, popis osob, zvířat a prožitých událostí

– rozvoj slovní zásoby, pestrost jazykového projevu (využití přísudků, přívlastků)

– rozvoj mluveného projevu (spisovná řeč, intonace, tempo, síla hlasu, dýchání, výslovnost…)

komunikační žánry: pozdrav, oslovení, omluva, prosba, poděkování, vzkaz, vypravování, dialog na základě obrazového materiálu

– porozumění jednoduchému čtenému textu, řazení vět podle časové posloupnosti

– vázané čtení s porozuměním, se správnou intonací na konci vět, správná výslovnost

– základní hygienické návyky při psaní, techniky psaní (úhledný, čitelný a přehledný písemný projev)

– žánry písemného projevu: adresa, přání, dopis, pozdrav 

Komentář

– čtení textu v tištěné i digitální podobě

– cvičení a aktivity na PC, tabletu

– psaní věty v digitální podobě

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Hodnoty, postoje, praktická etika

hodnoty, postoje, praktická etika (sloh. a komun. cvičení)

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Kooperace a kompetice

Komunikace

– komunikace (dovednosti sdělování v různých situacích, porozumění sobě i druhým)

Psychohygiena

Sebepoznání a sebepojetí

– sebepoznání (ve skupině), sebepojetí, sebeorganizace, a seberegulace

Rozvoj schopností poznávání

rozvoj schopnosti poznávání (formování studijních dovedností)

JAZYKOVÁ VÝCHOVA
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • JAZYKOVÁ VÝCHOVA
    – rozlišuje zvukovou a grafickou podobu slova, člení slova na hlásky, odlišuje dlouhé a krátké samohlásky

    – porovnává významy slov, zvláště slova opačného významu a slova významem souřadná, nadřazená a podřazená, vyhledá v textu slova příbuzná

    – porovnává a třídí slova podle zobecněného významu – děj, věc, okolnost, vlastnost

    – rozlišuje slovní druhy v základním tvaru

    – užívá v mluveném projevu správné gramatické tvary podstatných jmen, přídavných jmen a sloves

    – spojuje věty do jednodušších souvětí vhodnými spojkami a jinými spojovacími výrazy

    – rozlišuje v textu druhy vět podle postoje mluvčího a k jejich vytvoření volí vhodné jazykové i zvukové prostředky

    – odůvodňuje a píše správně: i/y po tvrdých a měkkých souhláskách; dě, tě, ně, ú/ů, bě, pě, vě, mě – mimo morfologický šev; velká písmena na začátku věty a v typických případech vlastních jmen osob, zvířat a místních pojmenování

– hlásková analýza a syntéza slov, výslovnost samohlásek, souhlásek a souhláskových skupin

– složení věty, slova – slabiky – hlásky / písmena

– druhy samohlásek, krátké a dlouhé samohlásky, slabikotvorné souhlásky, dvojhlásky

– pravopis ú/ů v běžných slovech

– písmeno ě: slabiky dě, tě, ně; bě, pě, vě; mě

– pravopis i/y po tvrdých a měkkých souhláskách

– výslovnost a psaní párových souhlásek

– abeceda: pamětné ovládání, řazení slov, vyhledávání v seznamech apod.

– slovní význam: slova nadřazená, podřazená, souřadná, slova mnohoznačná, slova protikladná a souznačná, slova citově zabarvená

– rozlišení vět podle postoje mluvčího

– slovní druhy: podstatná jména, slovesa, předložky, spojky, ostatní slovní druhy orientačně

– vlastní jména osobní a místní

– spojování vět do souvětí

Komentář

– cvičení a aktivity na PC, tabletu

– seznámení s klávesnicí PC

– čtení textu v tištěné i digitální podobě

LITERÁRNÍ VÝCHOVA
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • LITERÁRNÍ VÝCHOVA
    – čte a přednáší zpaměti ve vhodném frázování a tempu, s dobrou výslovností literární texty přiměřené věku

    – vyjadřuje své pocity z přečteného textu

    – rozlišuje vyjadřování v próze a ve verších, odlišuje pohádku od ostatních vyprávění

    – pracuje tvořivě s literárním textem podle pokynů učitele a podle svých schopností

– poslech literárních textů 

– zážitkové čtení a naslouchání čtenému i mluvenému textu

– tvořivé činnosti s literárním textem 

– přednes vhodných literárních textů, volná reprodukce, dramatizace, vlastní výtvarný doprovod

– základní literární pojmy: verš, rým, přirovnání; spisovatel, básník, ilustrátor, čtenář

– literární druhy a žánry: rozpočitadlo, hádanka, říkanka, báseň, pohádka

Komentář

– cvičení a aktivity na PC, tabletu

– seznámení s klávesnicí PC

– čtení textu v tištěné i digitální podobě